Permalänk
Medlem

Noctua NH-12 & NH-U9 Finns Nu I Lager!

Kylaren som tidigare recenserats med toppbetyg på ett flertal sajter har äntligen kommit till sverige...!

92an:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NOCTNHU9
120:an
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NOCTNHU12

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Avstängd

ojdå dom där såg inte lätta ut precis.. stora och bra säkert något test?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
ojdå dom där såg inte lätta ut precis.. stora och bra säkert något test?

Har du missat det?:P Sweclockers har gjort ett eget test på dessa två.

Permalänk
Medlem

spcr oxå...

Permalänk
Medlem

Oj, dom såg gigantiska ut båda två, skulle nog inte våga hänga en såndär på min prcessor utan att stötta upp den på något sätt. ^^

/Hampa

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ @ 2595 MHz | Asus A8N5X | Powercolor X850XT PE @ 587 / 625 | 768 MB DDR PC2700 | 200gb hdd | 3Dmark05 - 7189

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampep
Oj, dom såg gigantiska ut båda två, skulle nog inte våga hänga en såndär på min prcessor utan att stötta upp den på något sätt. ^^

/Hampa

NH-U9 väger ändå "bara" 570g, så det är ändå inte sååå farligt tungt...
Den har låg tyngdpunkt tack vare aluminiumflänsarna, vilket gör att den är lite skonsammare än andra kylare med kopparflänsar.

Det här kanske får fart på tråden: (om inte bilderna funkar så ska jag genast länka om dem, säg bara till)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Avstängd

bilderna funkar inte

kylförmågan var ju riktigt bra! även på 92mm versionen. 33c på full load är inte alls mycket någon som vet om en celeron 2.53ghz är kallare än A64'orna?

Permalänk
Medlem

sådär, nu funkar bilderna, äntligen
celeron 2.53ghz förbrukar 73watt, hur mycket A64orna förbrukar har jag inte så bra koll på... varför vill du veta det?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Det sägs ju att Noctua skall prestera bättre än Scythe Ninja, stämmer det?

Permalänk
Avstängd

umegrabb: så man kan jämföra om A64'orna blir varmare eller kallare.

EDIT: alltså, dom använde en Celeron 2.53ghz på Swec-testet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pecka1
Det sägs ju att Noctua skall prestera bättre än Scythe Ninja, stämmer det?

Det vill jag också veta !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Det vill jag också veta !

http://www.silentpcreview.com/article295-page5.html

Där har du en jämförelse mellan Scythe Ninja, Thermalright HR-01, Noctua NH-U12 och Noctua NH-U9. Alla är testade med en och samma fläkt, Nexus 120mm, utom Noctua NH-U9 som är testad med Nexus 92mm.

I SPCRS test ser det ut som Ninjan går segrande ur striden. De är dock inte testade med någon kraftig fläkt. Nexus 120mm har ett maxvarvtal på 1000RPM vilket är väldigt lågt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
http://www.silentpcreview.com/article295-page5.html

Där har du en jämförelse mellan Scythe Ninja, Thermalright HR-01, Noctua NH-U12 och Noctua NH-U9. Alla är testade med en och samma fläkt, Nexus 120mm, utom Noctua NH-U9 som är testad med Nexus 92mm.

I SPCRS test ser det ut som Ninjan går segrande ur striden. De är dock inte testade med någon kraftig fläkt. Nexus 120mm har ett maxvarvtal på 1000RPM vilket är väldigt lågt.

Med andra ord är Scythe Ninja fortfarande ett bra val?

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Med andra ord är Scythe Ninja fortfarande ett bra val?

MVH/A

Om du har en lågvarvs fläkt ja, med en högvarvsfläkt så tippar jag på att den är sämre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

men vilken är störst/tyngst? Noctua NH-U12 eller Scythe ninja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Om du har en lågvarvs fläkt ja, med en högvarvsfläkt så tippar jag på att den är sämre.

Med lågvarvsfläkt,duger en fläkt som snurrar på 1200 Rpm? Är det okej?

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
umegrabb: så man kan jämföra om A64'orna blir varmare eller kallare.

EDIT: alltså, dom använde en Celeron 2.53ghz på Swec-testet

Ok, då förstår jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
men vilken är störst/tyngst? Noctua NH-U12 eller Scythe ninja?

Noctua 90: 128 × 95 × 70 / 570g
Noctua 120: 155 × 124 × 70 / 700g

Ninja: 150 x 110 x 110 / 665g

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Med lågvarvsfläkt,duger en fläkt som snurrar på 1200 Rpm? Är det okej?

MVH/A

aaah det låter precis som Ninjan behöver.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
aaah det låter precis som Ninjan behöver.

Fläkten som snurrar i 1200 rpm följer med i Plus varianten av Scythe Ninja.
Tror det var 22.3 dB?

MVH/A

Permalänk
Avstängd

1200rpm hörs nog knappt då Nexus fläkten som sägs vara den tystaste som går att köpa (på original Volt då ) i butik går på 1000rpm (notera att den är snäppet tystare än ADDA 16dB och Nexus fläkten är specifierad till 22dB om jag inte misstar mig helt)

Umegrabb: tack för infon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
1200rpm hörs nog knappt då Nexus fläkten som sägs vara den tystaste som går att köpa (på original Volt då ) i butik går på 1000rpm (notera att den är snäppet tystare än ADDA 16dB och Nexus fläkten är specifierad till 22dB om jag inte misstar mig helt)

Umegrabb: tack för infon

Vilken kylare tkr ni jag ska köpa,en Scythe Ninja Plus eller en Big Typhoon?

MVH/A

Permalänk
Avstängd

Scythe Ninja!

Permalänk
Medlem

Ninjan verkar förbli det bästa köpet ett tag till.

Ang att den är bra med lågt luftflöde så stämmer det väldigt bra. Den behåller dock tydligen ledningen även vid lite högre, enligt SPCR. Med lite högre menar jag 1000rpm, vilket nog många anser väldigt lågt.

Enligt overclockers.com är dock Scythe Ninja med en brutal fläkt den näst bästa kylaren i ren kylförmåga. Etta ligger XP90C med en ganska brutal 92mm deltafläkt.

Verkar alltså som att Scythe Ninja är bäst både för högt resp lågt luftflöde, samt att den inte är speciellt dyr, för att vara i toppklass.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ninjan verkar förbli det bästa köpet ett tag till.

Ang att den är bra med lågt luftflöde så stämmer det väldigt bra. Den behåller dock tydligen ledningen även vid lite högre, enligt SPCR. Med lite högre menar jag 1000rpm, vilket nog många anser väldigt lågt.

Enligt overclockers.com är dock Scythe Ninja med en brutal fläkt den näst bästa kylaren i ren kylförmåga. Etta ligger XP90C med en ganska brutal 92mm deltafläkt.

Verkar alltså som att Scythe Ninja är bäst både för högt resp lågt luftflöde, samt att den inte är speciellt dyr, för att vara i toppklass.

Tackar.