Permalänk

Ny Dell (Inspiron 6400)!

Dell 6400. Verkar vara en 6000 med dualcore ungefär... inga större skillnader... dock ett väldigt bra pris imo.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Vad säger ni om den? Vad talar för och vad talar emot?

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

det som talar emot är att man inte kan få den med separat grafik än... och priset jämfört med asus a6ja-modellerna

/Danny

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
det som talar emot är att man inte kan få den med separat grafik än... och priset jämfört med asus a6ja-modellerna

/Danny

fast för folk som inte lirar spel utan bara sitter i tex ps är det ju kanon
a6ja... ska kika på dom.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

bra dator men kostat mer än det smakar oavsätt vad man ska ha den till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Ny Dell (Inspiron 6400)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Dell 6400. Verkar vara en 6000 med dualcore ungefär... inga större skillnader... dock ett väldigt bra pris imo.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Vad säger ni om den? Vad talar för och vad talar emot?

konstig graffe och hur mycket HDD har man?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ny Dell (Inspiron 6400)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lycan
konstig graffe och hur mycket HDD har man?

Det kan man ju välja.. Går väl välja mellan 60 och 100GB beroende på konfiguration. Och då också mellan 5400 och 7200RPM:s diskar..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny Dell (Inspiron 6400)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Det kan man ju välja.. Går väl välja mellan 60 och 100GB beroende på konfiguration. Och då också mellan 5400 och 7200RPM:s diskar..

grafikkort också?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Ny Dell (Inspiron 6400)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lycan
grafikkort också?

Nej, det finns bara ett Intel kort just nu.. Integrerat kort och upp till 256 MB Ram...
Intel 950 eller nåt heter det..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Snart kommer ati X1400 till denna dator. Det som retar mig mest är att blank skärm kostar extra i basutförande. Blank skärm är en ny industristandard, det ska fan inte kosta extra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomidoroff
Det som retar mig mest är att blank skärm kostar extra i basutförande. Blank skärm är en ny industristandard, det ska fan inte kosta extra.

Fram till det att de har sålt ut de gamla som ligger på lager så skulle det inte förvåna mig om de tar mer betalt.

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk

men vill man verkligen ha blankskärm? Är ju skiiiitjobbigt med alla reflektioner... gives me an headache.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk

I USA går den nu att beställa med ati x1400, bara att vänta nån vecka så kommer det hit också.

MEN, som jag befarat, ingen dvi-port. dell ligger som vanligt steget efter acer och asus som har dvi på sina nya bärbara och de är inte dyrare för det. "ny teknik till priset av gammal" är dells nya slogan. MY ASS. snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
men vill man verkligen ha blankskärm? Är ju skiiiitjobbigt med alla reflektioner... gives me an headache.

Blank skärm har jag på min Sony och den är juvlig, har inte problem med reflektioner o sånt alls

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Den här måste ju vara ett skitbra köp för mig som sitter lite i PS, dreamweaver och sånna typer av program samt behöver en dator att ta med mig. Ellerhur? Så billig som det bara går eftersom jag "måste" köpa en massa saker inför en flytt. Jag valde endast till enklaste officepaketet. Blev runt 8700kr om jag inte minns fel. Är inte det klockrent?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knolpak
Den här måste ju vara ett skitbra köp för mig som sitter lite i PS, dreamweaver och sånna typer av program samt behöver en dator att ta med mig. Ellerhur? Så billig som det bara går eftersom jag "måste" köpa en massa saker inför en flytt. Jag valde endast till enklaste officepaketet. Blev runt 8700kr om jag inte minns fel. Är inte det klockrent?

Det låter kanon...

/Danny

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomidoroff
I USA går den nu att beställa med ati x1400, bara att vänta nån vecka så kommer det hit också.

MEN, som jag befarat, ingen dvi-port. dell ligger som vanligt steget efter acer och asus som har dvi på sina nya bärbara och de är inte dyrare för det. "ny teknik till priset av gammal" är dells nya slogan. MY ASS. snarare tvärtom.

då gick den bort :/
Trist... hade iofs redan bestämt mig för en a6ja. trist...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Dell har en rätt juste rabatt på I6400 just nu. 2900 enligt dem själva. Blir det ett solklart köp då?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Dell har en rätt juste rabatt på I6400 just nu. 2900 enligt dem själva. Blir det ett solklart köp då?

det är så jävla surt... jag hänger klart upp mig på dvimatningen... wtf kan inte dell fixa det!?!?!? Nu kan man ju glömma att köra den till lcdtvn eller projektorn eller vad som helst...

*michael surar, hänger läpp*

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
det är så jävla surt... jag hänger klart upp mig på dvimatningen... wtf kan inte dell fixa det!?!?!? Nu kan man ju glömma att köra den till lcdtvn eller projektorn eller vad som helst...

*michael surar, hänger läpp*

.....fixa en vga-till-dvi-omvandlare så är problemet löst.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Core Duo 2GHz
1Gb Ram
80GB 5,400 rpm
15.4" SXGA+ 1680x1050 TrueLife.
X1400 256mb

Kostar ca 14000kr. Måste vara ett väldigt bra pris eller vad säger ni?

Edit: Såg ja rätt så får man med en färgskrivare på köpte. Får även ca 600kr rabatt från Csn.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
.....fixa en vga-till-dvi-omvandlare så är problemet löst.

Nej, du får ju inte alls samma kvalité på bilden. Det ger inget att köra analog signal till digital för att sen låta tvn eller projjen ta hand om den digitala signalen, då kan man liga gärna köra analogt hela vägen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
Nej, du får ju inte alls samma kvalité på bilden. Det ger inget att köra analog signal till digital för att sen låta tvn eller projjen ta hand om den digitala signalen, då kan man liga gärna köra analogt hela vägen

Yeääs, det är jag också medveten om, tänkte främst som en sista utväg. Sen är skillnaden mellan VGA och DVI högst marginell, men självklart är DVI att föredra.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Yeääs, det är jag också medveten om, tänkte främst som en sista utväg. Sen är skillnaden mellan VGA och DVI högst marginell, men självklart är DVI att föredra.

Har du matat tex en lcdtv med analog(vga)/digital(dvi) signal? DET ÄR inte "marginell" skillnad... det är faktiskt rätt stor skillnad imo. varierar också från tv till tv självklart.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Recall
Core Duo 2GHz
1Gb Ram
80GB 5,400 rpm
15.4" SXGA+ 1680x1050 TrueLife.
X1400 256mb

Kostar ca 14000kr. Måste vara ett väldigt bra pris eller vad säger ni?

Edit: Såg ja rätt så får man med en färgskrivare på köpte. Får även ca 600kr rabatt från Csn.

Rabatt med CSN? Det har jag missat. FÅr alla med CSN-kort det? Och är det alltid 600kr eller är det någon procentsats?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knolpak
Rabatt med CSN? Det har jag missat. FÅr alla med CSN-kort det? Och är det alltid 600kr eller är det någon procentsats?

Det borde alla få, logga in på deras sida bara. www.csn-kortet.se

Här är rabattsidan för dell. Står dock att den gick ut den 29e, men idag var sista dagen enligt dell.
http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_na...

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

står följande

Du får alltid 5% extra studentrabatt på valfri bärbar dator genom Mecenat!
Använd koden *kod* i varukorgen."

I och med att det står alltid så borde det gälla imon också. Funderar starkt på att köpa
en 6400 nu när man först får 2900 i rabbat och ytterligare 5%. Man får ju ganska mycket
för pengarna tycker jag.

Permalänk

Om man får en dator med en död pixel och vill absolut inte ha den måste man då betala typ 700 i frakt för att skicka tillbaka den? För den ska skickas till Irland eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Har du matat tex en lcdtv med analog(vga)/digital(dvi) signal? DET ÄR inte "marginell" skillnad... det är faktiskt rätt stor skillnad imo. varierar också från tv till tv självklart.

Hade en Samsung LE-32T51 och körde den via VGA, fungerade hur bra som helst. Har nu en Hyundai IQ Q321 som körs via DVI och jag vidhåller att skillnaden är marginell.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Har haft lite tankar på att köpa en sådan här. Är väl inte så jättehaj på vad som är "bra", men tyckte det var mkt prestanda för pengarna. Hittade sedan detta citat på ett annat forum. Spelar inte speciellt mkt, kanske kommer att spela ett eller annat, typ cod1/2 eller GTR. Men har någon erfarenhet av detta kort, kommer jag att kunna spela denna typ av spel "bra"? (max grafik är inget måste) Helt enkelt, är kortet bra?

Citat:

It doesn't come with 256MB of dedicated memory, it uses HyperMemory (shared RAM borrowed from the main memory) as a substitute. The "256MB X1400" is, in reality, 128MB dedicated and 128MB shared.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan utöka garantin senare? Onödigt att betala garanti för 3år om man inte vet hur länge man ska behålla den.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd