Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk

Galet fin anläggning!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte min hifirigg i hemmet utan i bilen.....(ja jag är såpass galen)
Den består av:
Nakamichi IN-DV7 (dvd-enhet)
Audison BitOne (DSP-processor)
Audison LRx 5.1k (slutsteg/förstärkare)
EAD E60 som toppar (2" fullregister)
EAD E100HD som midbasar (4.5" fullregister menf unkar ypperligt som midbasar)
2st Focal Utopia BE 21WX i basväg. (8" hifi-element i den högre skolan)
Autoleads och Audison Connection strömkablar.
Audioquest signal/högtalarkablar (VDM-3, Diamondback och Type 4)

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Nu har jag inte min hifirigg i hemmet utan i bilen.....(ja jag är såpass galen)
Den består av:
Nakamichi IN-DV7 (dvd-enhet)
Audison BitOne (DSP-processor)
Audison LRx 5.1k (slutsteg/förstärkare)
EAD E60 som toppar (2" fullregister)
EAD E100HD som midbasar (4.5" fullregister menf unkar ypperligt som midbasar)
2st Focal Utopia BE 21WX i basväg. (8" hifi-element i den högre skolan)
Autoleads och Audison Connection strömkablar.
Audioquest signal/högtalarkablar (VDM-3, Diamondback och Type 4)

Hur funkar det i bilen egentligen? Är det inte en liten risk att grejerna förstörs? Bilhögtalare är ju liksom gjorda speciellt för att tåla fukt, osv?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Hur funkar det i bilen egentligen? Är det inte en liten risk att grejerna förstörs? Bilhögtalare är ju liksom gjorda speciellt för att tåla fukt, osv?

Inga som helst problem med EAD-högtalarna då de har liknande matrial som bil-element (spindeln är av nomex, konen av aluminium och upphängningen av butylgummi) och Focal gör inte enbart hemma-grejer Enda skillnaden mellan deras Utopia hemma och bil är parametrarna och korgarna. Annars är det samma matrial i dem med.

Just det......en parantes för de som inte vet vad EAD är.... Esoteric Audio Design som tidigare varit medutvecklare och tillverkare åt anrika EJJordan.
De valde att gå olika vägar och Jordan tog och flyttade utveckling och tillverkning till GB. Just nuvarande serie från båda tillverkarna är samma högtalare under olika namn....men kommande serier lär det vara skillnad på då de som sagt går olika vägar nu.

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Inga som helst problem med.....

Jaha Okej! Då förstår jag. Tycker det är trevligt att du har fina högtalare i bilen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Frontar: KEF IQ 70

Förstärkare: Marantz 1602

Bas: XTZ

DAC: Pro-ject

Kablar, hemmatvinnade.

Körde helt digitalt förut, men det blev för stelt

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Byggde klart denna lilla gobit nyligen:

En 25l låda, portad med ett pearless sls 8" element

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Byggde klart denna lilla gobit nyligen:
http://farm8.staticflickr.com/7199/6871935108_0145b417b3_c.jp...

En 25l låda, portad med ett pearless sls 8" element

Vad går ett sådant projekt på?

Permalänk
Skrivet av Oliviro:

Vad går ett sådant projekt på?

basen kosta runt 6-800:-, mdf mm hade jag hemma. Slutsteget fanns hemma sedan tidigare. Så runt 1000:- med element + färg & bets. Ska man köpa mdf så är det någon hundring till, samt att den stavlimmade ekskivan som är framsida också kostar någon hundring om man inte har den sen tidigare...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hoppas det duger med en video?

2x12" MDS Fanatic låda på ca 130l med M-Audio BX5a monitorer.

Byggt lådan själv efter ritning johan på MDS skrev åt mig.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Stilrent ska det vara

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Byggde klart denna lilla gobit nyligen:
http://farm8.staticflickr.com/7199/6871935108_0145b417b3_c.jp...

En 25l låda, portad med ett pearless sls 8" element

Bara mupparna som saknas då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Skapligt avundssjuk på ditt ex av 'Satan I Gatan'. Som jag har letat utan någon framgång!

Själv har jag i princip inte lyckats komma längre än så här än;
http://img838.imageshack.us/img838/3350/myloxylotoc.jpg

Ska börja byggas GainClone, RIAA, rörbaserad hörlursförstärkare från byggsatser, i egna aluminium/trä-chassin. Tänka kasta dit ett par temporära Dali Zensor 1 innan det blir hemmabyggt på den fronten också.

En Pro-Ject RPM 9.2 hade inte suttit helt fel det heller.

Kasta lite Florence and the Machine på anläggningen efter det vore inte dumt alls, just nu är jag limiterad till Asus Xonar STX och ett par Beyerdynamics DT990 Pro.
Ovanstående kort huserar för tillfället i min "ljuddator" som är under konstruktion, kan alltid vara underhållning för någon att skåda den;
1

2

Då ska jag glädja dig med att det finns två ute på Tradera, går ut om 2/5 dagar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xplod:

Bara mupparna som saknas då

Dom sitter på väggen i sovrummet faktiskt. En sls 8'a skulle inte vara helt fel där, men används bara för sängläget och då passar ett par portade muppar perfekt så man inte stör grannarna.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Canton reference eller vad är det för något?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Canton reference eller vad är det för något?

Canton Vento 890DC

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Canton Vento 890DC

Fint!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Canton Vento 890DC

Samt en hegel h100 förstärkare och primare cd31? Eller ser jag helt fel?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Samt en hegel h100 förstärkare och primare cd31? Eller ser jag helt fel?

Det är en Primare BD32 annars är allt rätt

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Det är en Primare BD32 annars är allt rätt

En blue-ray spelare för 33 tusen? Förstår inte riktigt. De pengarna kunde du ju lagt på Ännu(!!) fetare högtalare?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

En blue-ray spelare för 33 tusen? Förstår inte riktigt. De pengarna kunde du ju lagt på Ännu(!!) fetare högtalare?

Inte "bara" en Blu-Ray, den har en Dac som låter underbart och den matchar ljudet från CD-spelare i samma prisklass.

Jag har lyssnat på dyrare högtalare som jag inte alls gillar, det här ljudet passar mig perfekt.

Det handlar om matchning och fintrimning och till slut faller allt på plats.

Det är kul när bekanta får sätta sig i sweetspot och man ser gåshuden kommer.

Men visst blir det fler uppgraderingar i framtiden ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Inte "bara" en Blu-Ray, den har en Dac som låter underbart och den matchar ljudet från CD-spelare i samma prisklass.

Jag har lyssnat på dyrare högtalare som jag inte alls gillar, det här ljudet passar mig perfekt.

Det handlar om matchning och fintrimning och till slut faller allt på plats.

Det är kul när bekanta får sätta sig i sweetspot och man ser gåshuden kommer.

Men visst blir det fler uppgraderingar i framtiden ;-D

Okej då förstår jag Verkar riktigt fint!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NidoKing:

Inte "bara" en Blu-Ray, den har en Dac som låter underbart och den matchar ljudet från CD-spelare i samma prisklass.

Jag har lyssnat på dyrare högtalare som jag inte alls gillar, det här ljudet passar mig perfekt.

Det handlar om matchning och fintrimning och till slut faller allt på plats.

Det är kul när bekanta får sätta sig i sweetspot och man ser gåshuden kommer.

Men visst blir det fler uppgraderingar i framtiden ;-D

Jag förstår faktiskt inte alls. Ditt argument är att du har en fin DAC I BD-spelaren. Vad ska du med en din DAC när du använder DACen i din lika dyra CD-spelare? Bortkastade pengar. Har gjort blindtest i butik INGEN skillnad av bild av en PS3 eller en för 30000kr. Jitter kan uppstå, lätt att lösa. BD(PS3)->HDMI(digital)
Så jag tar gärna en förklaring till varför BD spelaren är motiverad. Ända anledningen jag kan komma på är att du låter BD avkoda hd ljudformaten och skicka ner det till förstärkaren, men jag ser ingen mening i att lägga så mkt på en BD ändå...

EDIT! Dessutom dissar jag hela din anläggning för att jag skulle säga att det är totalt onödigt att lägga så mycket pengar på elektronik om du inte hade tänkt akustikreglera. Jag ser inte ens en matta som tar förstareflexen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiFibrorn:

Jag förstår faktiskt inte alls. Ditt argument är att du har en fin DAC I BD-spelaren. Vad ska du med en din DAC när du använder DACen i din lika dyra CD-spelare? Bortkastade pengar. Har gjort blindtest i butik INGEN skillnad av bild av en PS3 eller en för 30000kr. Jitter kan uppstå, lätt att lösa. BD(PS3)->HDMI(digital)
Så jag tar gärna en förklaring till varför BD spelaren är motiverad. Ända anledningen jag kan komma på är att du låter BD avkoda hd ljudformaten och skicka ner det till förstärkaren, men jag ser ingen mening i att lägga så mkt på en BD ändå...

EDIT! Dessutom dissar jag hela din anläggning för att jag skulle säga att det är totalt onödigt att lägga så mycket pengar på elektronik om du inte hade tänkt akustikreglera. Jag ser inte ens en matta som tar förstareflexen.

Tror du missförstår, för Primare BD32 är en multi-format/multi-channel spelare Blu-ray, DVD, CD, SACD, DVD-A, media via nätet, E-sata, eller USB. Jag använder den i huvudsak för ljuduppspelning via balanserade utgångar till förstärkaren. Jag äger således ingen CD-spelare utöver denna.

Jag har själv inte jämfört någon spelkonsol med en spelare för 30K men jag tror det finns med testare/tidningar som kan intyga att det finns skillnad. Fast de kanske inte "blindtestar" som du haha.

Anledningen till att du inte ens ser en matta är att jag knuffade bort mitt bord för att ta bilden och då åkte mattan med. Jo jag kan en del om akustik också.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt hålla med HiFibrorn i det han säger.

Sedan så har jag ännu inte hört en högtalare från Canton som imponerat. Dom låter väl okej men prislappen är alldeles för hög med tanke på vad man får, enligt mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt lite roliga grejer som kommer imorgon. Ska försöka få lite in lite bilder då.

Skrivet av NidoKing:

Jag har själv inte jämfört någon spelkonsol med en spelare för 30K men jag tror det finns med testare/tidningar som kan intyga att det finns skillnad. Fast de kanske inte "blindtestar" som du haha.

Jag behöver inga tester från tidningar som säger grejer hit och dit. Jag jobbar med Hi-Fi och har dels gjort blindtest men också kopplat upp 2 olika BD-spelare samtidigt mot 2 likadan TV-apparater som har varit kalibrerade. Ända jag har kunnat sett är Jitter och om man har det problemet köper man bara en bättre HDMI kabel så är det löst (Ja, det är skillnad på digitalakablar!!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag har själv inte jämfört någon spelkonsol med en spelare för 30K men jag tror det finns med testare/tidningar som kan intyga att det finns skillnad. Fast de kanske inte "blindtestar" som du haha.

Saab, Se Andras Avundsjuka Blickar. Med det menar jag vilka otroligt tråkiga påhopp du fick för din BD-spelare. Dock måste väl även jag säga emot dig, vad det gäller bildkvalitén på den. Ljudkvalitémässigt tvivlar jag inte en sekund på att den är bättre än t.ex en simpel PS3. Men bildmässigt så är skillnaderna ytterst få, faktiskt.
Var ju ett känt märke som fick skit som fan för något för något år sedan, jag kommer fan inte ihåg nu vad det var, cd-spelare eller bd-spelare. Men detta kända märke hade alltså helt sonika bara ändrat chassit till sitt egna, men komponenterna inuti var från en betydligt billigare produkt.
Det roliga var då att alla som köpt den dyra och fina sa att den var fantastisk och de hade aldrig sett/hört något liknande.

Sen måste jag hålla med HiFibrorn även om det bär emot, dina Canton förtjänar ett betydligt bättre rum. Och då menar jag inte bara en ryamatta på golvet.
Snyggt som fan dock

EDIT: Jag hittade vad jag tänkte på innan
En Lexicon BD-30. En stor jävla ripoff på en Oppo BD-83. Lexicon tog allt från Oppo. Och priset steg med $3000 ! Och Oppo är ingen "billig" spelare. Så priset på Lexicon var säkert bortåt 40000:- när den gick att få tag i.
Nu säger jag inte att din Primare är någon ripoff på något alls. Utan en utmärkt maskin i dyraste laget bara. Men en kul historia, eller vad säger du? Skamligt.

" And what's more, it's not just using the same parts - they actually stuck the player inside - chassis and all "

http://www.audioholics.com/reviews/transports/high-definition...

EDIT2: NAD M56 versus LG BD 390. Alla som köpt NAD, bra bild och ljud va?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Skrivet av Kalium:

Sedan så har jag ännu inte hört en högtalare från Canton som imponerat. Dom låter väl okej men prislappen är alldeles för hög med tanke på vad man får, enligt mig.

DIY fanboy, så typiskt...

Skrivet av HiFibrorn:

Ända jag har kunnat sett är Jitter och om man har det problemet köper man bara en bättre HDMI kabel så är det löst (Ja, det är skillnad på digitalakablar!!).

Skillnad på HDMI kablage alltså. Var jobbar du? Så att jag aldrig råkar gå in där.

Permalänk

Snacka om avundsjuka på forumet. Det skiljer sig mellan spelare och en primare bd32 är bättre än en ps3'a. Sitter man med ett 5.1 system från dynavoice, onkyo 608 och en led tv från samsung så märker man ingen skillnad. I den här prisklassen handlar det om små pusselbitar så ska falla på plats och Canton Vento 890DC låter riktigt bra, detta tillsammans med hegel & primare gör det till en riktigt trevlig combo.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2