Permalänk
Medlem

Fan mate + silencer

Har en ATI Silencer 5 (rev2) kopplad till ett 3-pins fläktuttag på moderkortet. Den går alltså ständigt på 100% och mitt moderkort tillåter mig inte att ändra farten på den.
Funderar nu på att koppla in en fan mate på vägen. God idé? Nån som gjort likadant?
Läste att den bara klarar av fläktar med maxeffekt 6W. Vet ni vad Silencer'n kan kräva? Har kollat på AC's hemsida utan större framgång.

Permalänk

vad har du för grafikkort?Kan du inte koppla den på kortet och ställa hastigheten med rivatuner?

Permalänk

jag har min kopplad till grafikkortet.. kapade den röda kabeln till fläkten och drog den till 5V i en molex.. nu snurrar fläkten så sakta den kan typ.. orkar inte igång av sig själv så man måste sätta snurr på den manuellt...
60 grader idle men någorlunda tyst iaf

en fanmate bör funka fint.. 6W är en jävla massa för en fläkt.. vanligtvis drar fläktar runt 1W..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

Med 5V startade inte min silencer. 7V blev prefekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^MeTaNoLiC^
jag har min kopplad till grafikkortet.. kapade den röda kabeln till fläkten och drog den till 5V i en molex.. nu snurrar fläkten så sakta den kan typ.. orkar inte igång av sig själv så man måste sätta snurr på den manuellt...
60 grader idle men någorlunda tyst iaf

en fanmate bör funka fint.. 6W är en jävla massa för en fläkt.. vanligtvis drar fläktar runt 1W..

Haha, kör du med öppen burk eller har igång den 24/7, annrs kan det bli lite jobbigt att snurra igång den manuellt ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Haha, kör du med öppen burk eller har igång den 24/7, annrs kan det bli lite jobbigt att snurra igång den manuellt ^^

står på 24/7..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
vad har du för grafikkort?Kan du inte koppla den på kortet och ställa hastigheten med rivatuner?

Har ett X850XT, men senast jag kopplade in en ATI Silencer 5 (det var på mitt dåvarande X800XL) brändes det kortets fläktkontroll tillsammans med Silencern. Jag gör inte om samma misstag två gånger. Så därför har jag moddat lite (som kidsen säger) så att kylaren är inkopplad till moderkortet.
Till en början var jag ganska nöjd med Silencerns ljudnivå även då den gick på 100%, men nu har jag tröttnat och vill ha möjlighet att dra ner hastigheten på fläkten en smula när jag inte spelar. Kan även tänka mig att fläktens livslängd blir ganska sänkt om den går på 100 för jämnan.