Permalänk

Tips om HTPC

Har tänkt en del på att bygga en HTPC, jag hade tänkt att utgå från en video och bygga om fronten så den passar in. Saken är den att jag har en Compaq d530 (http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press_kits/2003/pcupgrade/i... OBS, stor bild).
Frågan är om det är bättre att bara byta ut framsidan på det desktop-chassit istället för att flytta över allt till en annan? Vad tycker ni?

Jag funderade också lite på en HEPC, få in lite musik o grejer direkt, vad behövs egentligen för en HEPC i hårdvaruväg?
Datorn jag tänkt använda har en P4 2,8GHz processor, 512 DDR och en 40 Gb hårddisk. Jag tänkte isåfall byta ut hårddisken mot minst en 200 Gb SATA-disk, sen ska det ju i ett TV-kort och ett grafikkort med tv-ut. Kommer nätaggregatet (185W) orka driva det här?

Mvh Claes

Permalänk
Avstängd

vad sitter det för grafik i? val av grafik är a och o när man planerar sitt HTPC bygge

Visa signatur
Permalänk

Hej! Det sitter något inbyggt i moderkortet, finns PCI- och AGP-plats. Alltså, jag har inte valt något grafikkort än. Något att rekommendera?

Mvh

Permalänk
Avstängd

det är mest kinkigt om du ska köra HDTV

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom där D530 är inte så värst tysta, vi har dem på jobbet. Modellen DC7600/DC7100 är extremt mycket tystare.

Permalänk
Medlem

du behöver inte ha det bästa grafikkortet... så länge du har tv-out och lite bröte... ska själv bygga in en mini-itx i ett nintendo 8-bit konsoll. och då kommer jag köra med det inbyggda g-kortet...

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freek
du behöver inte ha det bästa grafikkortet... så länge du har tv-out och lite bröte... ska själv bygga in en mini-itx i ett nintendo 8-bit konsoll. och då kommer jag köra med det inbyggda g-kortet...

Jag har inte tv-ut på det moderkortet, så nån sorts tv-ut måste jag ju ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
det är mest kinkigt om du ska köra HDTV

HDTV är inte aktuellt just för tillfället, men det lär ska bli snart iallafall. Vad är det som blir kinkigt då menar du, grafikkortet eller nätaggregatet? Eller övrig hårdvara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dom där D530 är inte så värst tysta, vi har dem på jobbet. Modellen DC7600/DC7100 är extremt mycket tystare.

Jag upplever faktiskt den datorn som tyst. Eller det beror ju självklart på vad man jämför med. Man får ju tänka på att den ska stå en bit ifrån i ett vardagsrum också.

Men den ursprungliga frågan då, tycker ni att jag ska bygga i en VHS, eller bygga en helt ny låda från grunden eller köra med lådan jag har nu. Det lutar nog mest åt att skippa chassit jag har nu och fixa nåt annat, främst för att kanske få ned ljudnivån något.

Ideér?!

EDIT: Är det idé att sälja datorn och skaffa en laptop att fixa med istället? Fördelar/nackdelar?

Permalänk
Avstängd

Nyare gfxkort från både nvidia och ATI använder GPU:t för att avlasta CPU vid avkodning av HDTV..

Visa signatur
Permalänk

Okej, det låter ju bra! Du verkar ha lite koll på det här med HTPC du!

Låter det som ett bra utgångsläge att börja bygga på då? Eller ska jag skaffa mej en laptop att skruva sönder istället? Helst vill jag hålla nere kostnaderna så långt som möjligt.

Jag tror nog att det lutar mot att bygga om dator i en VHS nu dock.

Säg vad ni tycker!!

Permalänk
Avstängd

lättare att hitta nån trasig CD/DVD spelare istället.. en VHS har lixom lite fel typ av lucka för en DVD.. en cd eller DVD spelare har redan alla uttag som krävs för en HTPC....

Visa signatur
Permalänk

Jo, det är klart, jag hade dock tänkt att göra om framsidan radikalt ändå. Bara använda lådan, så att säga.

Tror ni att nätaggregatet kommer att räcka eller?

Permalänk
Medlem

http://www.extreme.outervision.com/ så ser du hur mycket du behöver...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Hmm, som det såg ut på den sidan kommer det inte att räcka. Men jag tror nog att jag provar innan jag köper något nytt.

Tror ni att det räcker med ett GeForce2 MX440 AGP som grafik för min htpc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Hmm, som det såg ut på den sidan kommer det inte att räcka. Men jag tror nog att jag provar innan jag köper något nytt.

Tror ni att det räcker med ett GeForce2 MX440 AGP som grafik för min htpc?

Det beror på vad du har för krav på datorn. Vad vill du att den ska göra? Ska den kunna mata igenom en tevesignal? Isf räcker det -kanske- om du tjackar ett tunerkort med hårdvaruavkodare. Ska den gå att spela på? Isf räcker det -kanske- beroende på vilka spel du vill spela. Ska den kunna spela DVD-skivor? Isf räcker det med stor sannolikhet. Ska den kunna spela andra typer av filmer från hårddisken? Isf räcker det -kanske- beroende på vilket format filmen är sparad i, och hur den ska avkodas osv ..

Jag säger såhär: prova med det du har. Funkar det inte får du uppgradera valda delar (kanske grafikkortet först, till exempel ..).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror det blir knepigt för dig att få plats med alla delar i en VHS om du inte kör med typ mini-ITX. Micro-ATX kan eventuellt funka, men du lär inte få plats med några fullhöjds PCI-kort eller grafikkort om du inte använder riser-kort.

Själv bygger jag i en gammal VHS och det var riktigt knepigt att få plats med allting, trots att jag kör mini-ITX och externt nätagg. Kolla min signatur om du är intresserad av hur det ser ut.

Permalänk

Dred: Jag har, som sagt, en desktop-dator (om man nu kallar det så?) där moderkortet mäter ca 24x24 cm. Måtten på videon är nästan identiska med datorlådan. Jag har PCI-riser-kort, eftersom det sitter i datorn jag tänkt att bygga av. AGP-porten är dock fullstor, så att säga, men jag ser inga hinder till den.

Permalänk
Medlem

blackheim:
Okej, det borde jag förstås ha insett.

Permalänk

Dred:
Det är inte alltid så lätt! Jag är verkligen imponerad över ditt bygge. Är nätaggregatet i överkant för dej, eller är det precis på gränsen? Som det verkar kommer ju inte mitt orka driva runt allting. Vad har du för kylning på grejerna?
Sen undrar jag också om du skulle kunna säga storleken på din VHS. Bara på ett ungefär!
Tack och bock!

Edit: Tänkte slänga med några skisser hur jag tänkt det, men jag hittar verkligen inte hur man lägger upp bilder?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Dred:
Det är inte alltid så lätt! Jag är verkligen imponerad över ditt bygge. Är nätaggregatet i överkant för dej, eller är det precis på gränsen? Som det verkar kommer ju inte mitt orka driva runt allting. Vad har du för kylning på grejerna?
Sen undrar jag också om du skulle kunna säga storleken på din VHS. Bara på ett ungefär!
Tack och bock!

Edit: Tänkte slänga med några skisser hur jag tänkt det, men jag hittar verkligen inte hur man lägger upp bilder?!

Nätagget räcker nog till för mig, men jag vet inte hur mycket det blir över. Eftersom jag har fullstor dvd-brännare och 3.5" hårddisk, drar det ju lite kräm. Dessutom har jag WLAN-kort och tv-kort också. Den interna delen av nätagget ska klara 200W, men transformatorn lämnar nog bara 100W. Jag sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla.

Den enda kylning jag har är CPU-fläkten som följde med moderkortet. Där ska jag dock byta själva fläkten till en 40mm ADDA med en ljudnivå på 14dB. Den nuvarande låter för mycket.

Jag läste faktiskt ditt inlägg igår kväll, men jag kunde inte hitta tumstocken, så jag har inte de exakta måtten. Bredden är i alla fall ca 435mm, alltså typ standard, djupet är runt 30cm. och den är ca 10cm hög.

Du får lägga upp bilderna på en server och sen länka in dem.

Permalänk

Okej, jag tog tillbaks allt till ritbordet! Nu tror jag att jag ska försöka sälja HP:n till förmån för nya, framförallt mindre grejer.
Vad tror ni om detta?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172336

Är grejerna tillräckligt kraftiga att kunna spela upp ex HDTV i en framtid?

Jag bor i ett ComHem-hus, så jag TROR att jag valt rätt sorts TV-kort.
Funkar grafikkortet och ljudet i det där moderkortet bra?
Jepp, bring it on!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Okej, jag tog tillbaks allt till ritbordet! Nu tror jag att jag ska försöka sälja HP:n till förmån för nya, framförallt mindre grejer.
Vad tror ni om detta?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172336

Är grejerna tillräckligt kraftiga att kunna spela upp ex HDTV i en framtid?

Jag bor i ett ComHem-hus, så jag TROR att jag valt rätt sorts TV-kort.
Funkar grafikkortet och ljudet i det där moderkortet bra?
Jepp, bring it on!

nej den där kommer aldrig klara HDTV...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Jag bor i ett ComHem-hus, så jag TROR att jag valt rätt sorts TV-kort.

Det är visserligen rätt kort för att ta in digital-TV via ComHem, men du måste även ha en CI-modul (600-800:- ) samt ett digital-TV abonnemang med programkort från ComHem (159:-/mån)

Och du får inte in TV3, ZTV eller Kanal5 eftersom ComHem har tagit bort de kanalerna från sitt digital utbud.

Enligt mig är det smartare att köra med Boxer (digitalt) eller ComHem-Analogt.

...............................

Som CyberVillain påpekar så är processorn inte i närheten av att klara av HDTV.

Jag har 720p klipp som hackar med en AMD 64 3400+ Sempron processor...

Trist av behöva vara negativ - men bättre nu innan du handlat prylarna

Permalänk

Ja, absolut! Helt klart bättre att veta nu än när man beställt!
Om man då bortser från HDTV då, är det något att satsa på? Kunna spela upp musik, DVD, spela in och bränna ut TV-program etc etc. eller är det liksom bara skit från början till slut?

Det där med TV-kortet är jag inte säker på, jag bor inte där än, och jag tror inte att jag kostar på mej ett digital-TV-abbonemang riktigt än.

Är det nån som provat moderkortet och/eller chassit? Något att ha?

Mvh Claes

Permalänk
Medlem

Moderkortet är samma som jag har. Jag har åtminstone lyckats få TV-bild från datorn till TVn via moderkortets s-video-utgång. Ljudet återstår att få rätt på.

Bränna och spela in ska inte heller vara några problem, då jag känner till fungerande system med liknande komponenter. Dock vet jag inte hur stödet för det TV-kortet ser ut i MythTV eller Linux-baserad PVR-programvara. Själv kör jag ju analogt.

Jag rekommenderar att du kör Linux på den, eftersom jag misstänker att Windows kan vara lite för krävande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Moderkortet är samma som jag har. Jag har åtminstone lyckats få TV-bild från datorn till TVn via moderkortets s-video-utgång. Ljudet återstår att få rätt på.

Bränna och spela in ska inte heller vara några problem, då jag känner till fungerande system med liknande komponenter. Dock vet jag inte hur stödet för det TV-kortet ser ut i MythTV eller Linux-baserad PVR-programvara. Själv kör jag ju analogt.

Jag rekommenderar att du kör Linux på den, eftersom jag misstänker att Windows kan vara lite för krävande.

Jag kommer att köra analogt, iallafall till en början, så det låter ju bra.
Linux har jag aldrig provat mej på, så absolut helst skulle jag vilja köra Windows. Kan det funkar om man kan banta ner det mycket tro? Vilken version är att föredra?

Om man ska välja helt andra grejer då, vad ska man välja? Säg att man kanske vill köra HDTV nångång i framtiden, men det behövs inte än på 1-2 år. Men uppgraderingsmöjlighterna ska finnas. Vad ska jag välja för nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Jag kommer att köra analogt, iallafall till en början, så det låter ju bra.
Linux har jag aldrig provat mej på, så absolut helst skulle jag vilja köra Windows. Kan det funkar om man kan banta ner det mycket tro? Vilken version är att föredra?

Om man ska välja helt andra grejer då, vad ska man välja? Säg att man kanske vill köra HDTV nångång i framtiden, men det behövs inte än på 1-2 år. Men uppgraderingsmöjlighterna ska finnas. Vad ska jag välja för nåt?

har du kollar på Windows media center edition?

det är nog de största OS till HTPC

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
har du kollar på Windows media center edition?

det är nog de största OS till HTPC

Är MCE ett påbyggnad till XP eller är det ett "fristående" operativsystem?

Permalänk
Medlem

HTCP

kolla in Mcube på www.komplett.se

kyler AMD 4200 och 6800gs kort utan problem helt passivt. ända problemet är att hitta ett passivt nätagg som klarar att driva 2 raptors 150 Gb oxå. väntar på det externa XG Magnum 600....verkar perfekt för mig.

Hdd låter oxå har jag upptäckt....

Visa signatur

Zoolar

Permalänk

Re: HTCP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoolar
kolla in Mcube på www.komplett.se

kyler AMD 4200 och 6800gs kort utan problem helt passivt. ända problemet är att hitta ett passivt nätagg som klarar att driva 2 raptors 150 Gb oxå. väntar på det externa XG Magnum 600....verkar perfekt för mig.

Hdd låter oxå har jag upptäckt....

Nja, det där chassit tycker jag är lite för stort för min smak. Det ska ju ändå smälta in bra i vardagsrummet. Bra att det är passivt visserligen, men det går ju att göra tysta system med fläktar också, bara man lägger ner sej lite.

Men vad tycker ni att jag ska satsa på? Nån M-processor? Det får inte bli hur dyrt som helst men...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Är MCE ett påbyggnad till XP eller är det ett "fristående" operativsystem?

hmm, det är ett fristående os som i grunden är xp. men man köper/installerar det som ett fristående os.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48522

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day