Permalänk
Medlem

Allmänt linux och ntfs

Hej!
Hade nu tänkt att lära mig Linux. Vet inte vilken dist men ni kan ju komma med förslag.
Nu till den riktiga frågan. Har en hårddisk som inget os ligger på utan bara filer, den är formaterad med NTFS.
Kan jag komma åt denna? kanske om man formaterar om den till FAT eller något?

Tack på förhand
Decar

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !

Permalänk
Medlem

du kan läsa men inte skriva till ntfs så det är bäst att inte köra ntfs på den. i linux så kör de flesta ext3 som är ett mycket bra filsystem.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Om du har NTFS på den så kan du bara läsa från hårddisken. Det finns möjligheter att skriva til NTFS från linux men detta är såvitt jag vet i experimentellstadiet fortfarande och kan vara instabilt.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Så om vi säger att jag har en mapp på ntfs hddn med en del dokument så kan jag öppna dem i readonly?

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decar
Så om vi säger att jag har en mapp på ntfs hddn med en del dokument så kan jag öppna dem i readonly?

Ja.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Nyaste kärnan har fullt stöd för NTFS vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Nyaste kärnan har fullt stöd för NTFS vill jag minnas.

Fullt och fullt... det är väl som vanligt bara möjligt att ändra filerna så länge de är exakt lika stora som tidigare?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Går det inte på något sätt att ha en hårddisk (som trådskaparen skriver) och kunna köra den "fullt ut" med både Linux och Windows? Trist att konvertera den till Linux filsystem om man någon gång i framtiden vill gå tillbaks till Windows alt. sätta i hårddisken i en burk med Windows. Jag vill inte att några filer på hårddisken ska försvinna. MAO jag har samma trubbel som trådskaparen och har inte än gått över till Linux men funtar på att göra det.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3
Går det inte på något sätt att ha en hårddisk (som trådskaparen skriver) och kunna köra den "fullt ut" med både Linux och Windows? Trist att konvertera den till Linux filsystem om man någon gång i framtiden vill gå tillbaks till Windows alt. sätta i hårddisken i en burk med Windows. Jag vill inte att några filer på hårddisken ska försvinna. MAO jag har samma trubbel som trådskaparen och har inte än gått över till Linux men funtar på att göra det.

FAT32 funkar fint.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att FAT32 ska funka fint, men problemet ligger i att isådanafall konvertera från NTFS till FAT32, Windows gillar visst inte det.

EDIT: Eller det kanske går att göra i Linux?

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRiDG3
Går det inte på något sätt att ha en hårddisk (som trådskaparen skriver) och kunna köra den "fullt ut" med både Linux och Windows? Trist att konvertera den till Linux filsystem om man någon gång i framtiden vill gå tillbaks till Windows alt. sätta i hårddisken i en burk med Windows. Jag vill inte att några filer på hårddisken ska försvinna. MAO jag har samma trubbel som trådskaparen och har inte än gått över till Linux men funtar på att göra det.

Du kan komma åt ext2/3 partitioner från Windows om du vill.

http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

Där har du programmet, eller det är väl en drivrutin egentligen.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Jaha, man kan läsa extsystem i Windows, det kanske blir lösningen, men går det isånafall att konvertera från NTFS till EXT?

EDIT: Grejen är ju att jag vill ha min sekundära HDD "framtidssäker" om jag nu går över till Linux, jag vill inte vara tvungen att formatera den senare bara för att kanske använda den med Windows igen i framtiden...

EDIT2: jag har kommit fram till att det bästa vore att ha den sekundära disken som FAT32, men går det att konvertera från NTFS till FAT32?

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

NTFS > FAT32 kan du göra med Partition Magic

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
NTFS > FAT32 kan du göra med Partition Magic

REALLY?!
Varför har ingen sagt detta tidigare?!

Solklart att jag kopplar in mina 2x250Gb SATA-diskar i en dator med Windows och konverterar då ju! :x