Defragmenteraren har slutat funka!

Permalänk
Medlem

Defragmenteraren har slutat funka!

När jag ska defragmentera så blir det såhär

Jag har förut provat O&O, men jag gillar inte att man måste vara uppkopplad för att defragmentera.
Även provat perfect disc 7, men det får jag bluescreen av...

Jag cill antingen få den vanliga defragmenteraren till att funka eller tips på ett annat program!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

jag kör med diskeeper lite, funkar skitbra tycker jag

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
jag kör med diskeeper lite, funkar skitbra tycker jag

Ok, ska prova.. men varför har diskdefragmenteraren slutat funka då?

EDIT: Gaaaaaaahhhh!!!!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Du verkar ha något probs på din disk. Ett trasig kluster eller t o m en sektor. Prova kör scandisk eller vad det nu heter i XP...

Den här datorn / högerklicka på enheten / välj Egenskaper / Verktyg / Kontrollera nu

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem

Såhär gick det till:

1. Jag körde chkdsk på både D: och C:
2. När D: var klar så sa den att det inte fanns några fel
3. Sen startade den automatiskt "kollen" på c:
4. Sen lät jag den stå ett tag (det tog en bra stund iaf) senast jag kollade så var den på 88% av C: strax efter startade datorn om...
5. Sedan startade den chkdsk på D: igen
6. sedan tog det en j*vla tid, så jag lät den stå för sig själv ett tag.
7. När jag kommer tillbaka så har datorn startat som vanligt in till windows.

Men när jag ska köra defragmenteraren så får jag exakt samma meddelande som förut! HJÄLP MIG!!

-Hårddisken är en WD 200GB om det är till nån nytta

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Kan vara en varning om ett kommande hårddisk haveri. Passa på att ta backup på allt viktigt material nu, om du inte redan har gjort det.

Visa signatur

:# Esa bala iba bien dirigida #:

Permalänk
Medlem

Ja, precis, det tyder på att du har en sektor eller kluster som håller på att rasa! Hade jag varit i dina kläder: -ta backup på allt viktigt, blås bort systemet och skapa en ny partition innan du lägger på ett nytt windows.

Alternativt: ladda hem Diskeeper Lite här:

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1207

Kanske den lyckas bättre än systemets egen defraggare. Men iom att chkdsk stannar och startar om datorn, så är jag oroad för din skull...

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem

Åååååånej!! det ville jag ju inte höra!
Disken är ju bara sen september!

Finns det ingen garanti för sånt??

Jag har redan provat diskeeper.....

Tycker ni jag ska ta bort alla partitioner och göra om allting?
kan jag inte spara D: den verkar det ju inte vara något fel på...?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Bättre att göra om alla partitioner än att köpa en helt ny disk iaf.
Det är trotts allt gratis att köra om alla partitioner.
Och det är inte gratis med en ny HDD.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Åååååånej!! det ville jag ju inte höra!
Disken är ju bara sen september!

Finns det ingen garanti för sånt??

Jag har redan provat diskeeper.....

Tycker ni jag ska ta bort alla partitioner och göra om allting?
kan jag inte spara D: den verkar det ju inte vara något fel på...?

Garanti har du säkerligen om kvittot finns kvar, men all förlorad data är ingenting som ersätts. Backupa allting och kör några ordentliga daignostiseringar men ex. Seatools. Hittar den inget, pröva formatera och partionera upp och se om du kan defraga då. Går inte det så är nog disken slut.

Permalänk

Re: Defragmenteraren har slutat funka!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
När jag ska defragmentera så blir det såhär
http://img315.imageshack.us/img315/3843/namnls4ej.jpg

Jag har förut provat O&O, men jag gillar inte att man måste vara uppkopplad för att defragmentera.
Även provat perfect disc 7, men det får jag bluescreen av...

Jag cill antingen få den vanliga defragmenteraren till att funka eller tips på ett annat program!

"Jag har förut provat O&O, men jag gillar inte att man måste vara uppkopplad för att defragmentera."

Varför tror du att du måste vara uppkopplad när du kör O&O?
För att din brandvägg varnar dig eller?

Det är interna portar i din dator, inte på nätet!

Alla andra program än O&O gör inte jobbet. Bland de sämsta är XPs medföljande. I princip meningslöst att köra XPs defrag, speciellt när installationen av OP är lite äldre.

För övrigt så hålle jag med inläggen ovan; säkerhetskopiera, bered dig på totalhaveri och köp en HDD av bättre märke nästa gång, t.ex. från Seagate eller Samsung.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Western digital har alltid annars fungerat för mig... jag blir så less på sånt här!
Jag ska prova O&O en till gång innan jag formaterar.
- Som tur är så kom jag på att jag har en xbox med lite extra utrymme så jag kan FTP:a över allting till den.

Det som är skumt är att defragmenterarna aldrig riktigt startar, för det är i samma millisekund som jag trycker på knappen "analysera" eller "defragementera" som jag får meddelandet....är inte det konstigt??

Jag ska formatera senare idag, men jag undrar bara om man skulle kunna byta språk på XP, jag skulle nämligen vilja ha engelska istället för svenska?

EDIT: Kör O&O just nu...återkommer med rapport!
EDIT2: O&O Lyckades! men fortfarande så funkar inte vanliga Defraggen =/

EDIT3: Jag har nu kört Chkdsk för tredje gången.. fick nu meddelandet att "enhet C: är felfri" kan jag vara lugn?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Det är den djupa okunnigheten som framkallar den tvärsäkra tonen."

Permalänk
Medlem

Något är ju helt klart fel även om bara o&o klarar jobbet, gör endå backup på allt, du kommer ångra dig om något händer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|