Permalänk
Medlem

Installera skrivare via router

Jag har en level1 1409TX router som jag försöker använda som skrivarserver, men utan framgång. Jag har försökt använda mig av manualen på deras hemsida, och går igenom guiden men det är fortfarande totalt dött. När jag går in i routerns webbgränssnitt så har den detekterat att där sitter en skrivare och säger ready. Vet inte riktigt mer vad jag ska skriva, det är som sagt helt dött. I manualen som jag har bifogat ser ni hur det är jag försöker installera skrivaren.

ftp://download.level1.info/manual/FBR-1409TX(EN).pdf

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Din skrivare kanske inte stöds? Har en MSI router och där kunde jag se på deras webbsida vilka skrivare som stöds så kolla om det finns uppgift om det för din router.

När du konfigurerade skrivarporten skrev du in rätt ip dvs den gateway som routern använder sig av, använder sig av LPR-protokollet, står "LP" som könamn och byteräkning för LPR är aktiverad?

Provat med att avaktivera dubbelriktad kommunikation och skrivarpool om det är aktiverat?

Om inget funkar kan det även vara usbkabeln som är felaktig så prova med en annan även om jag inte tror det för jag har jämt kört med billigaste möjliga "lakritssnöre" utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Din skrivare kanske inte stöds? Har en MSI router och där kunde jag se på deras webbsida vilka skrivare som stöds så kolla om det finns uppgift om det för din router.

När du konfigurerade skrivarporten skrev du in rätt ip dvs den gateway som routern använder sig av, använder sig av LPR-protokollet, står "LP" som könamn och byteräkning för LPR är aktiverad?

Provat med att avaktivera dubbelriktad kommunikation och skrivarpool om det är aktiverat?

Om inget funkar kan det även vara usbkabeln som är felaktig så prova med en annan även om jag inte tror det för jag har jämt kört med billigaste möjliga "lakritssnöre" utan problem.

Vet inte riktigt vad du menar med "Den gateway som routern använder sig av". Routern är min gateway, så jag skrev in addressen till routern. Det där med LPR är rätt inställt.

Jag kan väl inte avaktivera dubbelriktad kommunikation och skrivarpool om jag inte ens lyckas lägga till skrivaren? Installationen går inte ens igenom, får felmedelande när jag ska trycka på finish om att den inte hittar skrivaren

Sladden är där inget fel på, har ju kört skrivaren via datorn innan.

Beträffande om min skrivare inte stöds så kan jag iaf inte hitta någon sån information på hemsidan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för skrivare?
Multifunktions-skrivare brukar inte funka via gateways som har usb-port

Permalänk
Medlem

HP laserjet 1000

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hp Laserjet 1000 är en så kallad GDI printer. Dvs den har ingen egen printprocessor utan den låter datorn/drivrutinen sköta utskriften.
Den går således inte att koppla till en printserver.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuub
Hp Laserjet 1000 är en så kallad GDI printer. Dvs den har ingen egen printprocessor utan den låter datorn/drivrutinen sköta utskriften.
Den går således inte att koppla till en printserver.

Nja sanning med modifikation isf för jag har en MSI Router med inbyggd skrivarserver där en Epson C48 inköppt på ElGiganten för 400:- funkar alldeles utmärkt genom printerservern och kan inte tänka mig att min Epson är så mycket "klokare" än hans HP?

Tror mer att det är så att Psycho:s skrivare inte stöds av printerservern istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja sanning med modifikation isf för jag har en MSI Router med inbyggd skrivarserver där en Epson C48 inköppt på ElGiganten för 400:- funkar alldeles utmärkt genom printerservern och kan inte tänka mig att min Epson är så mycket "klokare" än hans HP?

Tror mer att det är så att Psycho:s skrivare inte stöds av printerservern istället.

Epson C48 är ingen gdi printer så i detta fallet är din epson "smartare" än hans HP.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem

Är det inte underbart med dessa "sanningar" som inte är underbyggda med ens en tillstymmelse med fakta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuub
Epson C48 är ingen gdi printer så i detta fallet är din epson "smartare" än hans HP.

Ok trodde att en så pass billig skrivare var GDI men då har man lärt sig något nytt igen