Shure e2c - spruckna efter mindre än ett halvår

Permalänk

Shure e2c - spruckna efter mindre än ett halvår

Hej, jag köpte ett par Shure e2c för nästan 800:- hos Inet Data i slutet av Oktober 2005, lurarna ger ett riktigt bra ljud och det är en grym känsla som infinner sig när man kan sitta på en bullrig spårvagn och lyssna på på radio/musik på en låg nivå och ändå höra vad som sägs och inte störas av bullret eller resten av omgivningen.

Jag anser mig ha använt lurarna normalmycket, i snitt har jag kanske använt dem nån timme eller två per dag.

För ett par dagar sedan märkte jag att sladden till den högra luren börjat spricka så att man kunde se trådarna innanför plasten. Detta kändes inte bra, då jag haft lurarna i mindre än ett halvår kändes det självklart att det var något som skulle gå på garantin. Jag åker till Inet data för att få lurarna utbytta eller reparerade, jag vill ju inte att lurarna skall spricka helt och gå sönder. Jag vill inte heller tejpa ihop ett par dyra lurar efter så kort tid.

När jag besöker Inet och lämnar in lurarna säger killen jag pratar med att detta inte är något som uppkommer av sig själv och att det troligtvis inte kommer att gå på garantin. Han går iväg och pratar med en annan kille i butiken, och kommer sedan tillbaks och berättar att sprickorna skulle kunna bero på svett eller för mycket kyla, till exempel. Han visar också att sladden var mycket stelare uppe vid själva lurarna än vad den var nere vid hörlurskontakten.

Lurarna ligger nu hos Inet för att skickas in till Shure där de skall se om det går på garantin eller inte. Men vad jag förstod skulle jag inte hoppas allt för mycket på det.

Så som jag känner är att det är ju ingen idé med garanti om man inte kan använda sig av den sen när produkten inte håller måttet. Ett par lurar för 800 kronor måste ju räcka längre än 6 månader? Just nu använder jag mina vita iPod-lurar igen, och jämfört med Shure-lurarna låter de fördjävligt, men de är hela åtminstånde.

Det jag undrar är vad jag bör göra? Jag anser att man bör kunna ha på sig lurarna ute, även om det är vinter. Och om man springer med dem nån gång då och då skall de palla det också. Vart vänder man sig om inte Inet vill rätta till problemet?

Samt, vad tycker ni?

Då lurarna för tillfället ligger hos Inet kan jag inte ta kort på dem, men jag ritade en pil så ni kan se var de spruckit, det är alltså på den delen av sladden som ligger runt örat, om man säger så.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, det borde gå på garantin. Om Inet inte vill hjälpa dig bör du i första hand vända dig till konsumentvägledaren i din kommun.

Visa signatur
Permalänk

De håller relativt låg kvalité, min bror har redan bytt ut E2C-lurarna 2 gånger.

Permalänk
Medlem

Nu bör du ist. vara glad att du inte köpte ett par E5C-lurar för 4000:-, det hade däremot varit riktigt bittert.

Har också tagit i sönder 2 headset på det sättet, under perioden av <6 månader.

Permalänk
Medlem

Detta liknar anledningen till att jag försöker undvika datorbutiken.com.

Köpte ett Creative Prodikeys-tangentbord hos dem för nåt år sedan.
(Tangentbord med integrerat klaviatur [läs piano])

Efter runt 6 månader hade vänsterflärpen på tangentbordsskyddet
försvagats så mycket att det "föll av" när man tog i det.

Då jag hade garanti och emballage kvar sände jag in hela rasket till
datorbutiken i hopp om att få ett nytt tangentbord.

Men icke! Fick tangentbordet tillbaka och var nästan tvungen att
betala butiken för fraktkostnaden. Anledningen? Att det inte
var en förslitningsskada utan klassades som "åverkan" av db.

Kontaktade Creative som nästan direkt sände mig ett nytt helt
tangentbordssskydd på posten gratis och lät meddela att de
inte kunde ta ansvar för bristfälliga återleverantörer...

(Att det andra skyddet också har spruckit nu är en annan femma,
mitt tips för just detta skydd: klipp av flärparna UNDER skyddet
och limma fast flärparna med superlim... ghettofix!)

När det gäller hörlurar kör jag sonys fontopia-musslor, vilka
hitills har hållit ovanligt länge och ger fin bas. Tål att fastna
under kontorsstolar!

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Mina Shure E2C gick även dem sönder nu i vintras, och jag drog samma slutsats som Inet att det berodde på kylan.
Jag skickade iväg ett mail till Dustin och förklarade ärligt läget och fick till svars att jag skulle skicka in hörlurarna för att få de inbytta. Vilket jag också fick, så nu har jag ett par nya hörlurar som jag måste spela in

Hjälper ju visserligen inte dig, men Dustin har skött detta för mig uppenbara garanti-ärende på ett bättre sätt, och det är just det som gör att jag kommer att fortsätta köpa mina prylar där.

Permalänk
Medlem

Jag har avverkart närmare +10 olika typer utav hörlurar just pga att hudfettet orsakar att plasten stelnar. Det har alltid gått på garantin, så några problem borde du inte få. Testa att vända dig till den svenska distributören för Shure´s lurar i Sverige. Förövrigt så sätter jag fast krympslang där sladdarna kan få kontakt med huden, har änsålänge fungerat klockrent.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

*host* fuktskada *host*

Permalänk
Medlem

Att hörlurssladden går sönder på grund av att man har den mot huden borde ju gå på garantin, eftersom produkten är gjord för att användas på det viset.

Det tipset Bi99uy gav skall inte behövas kan man ju tycka men då löser man ju problemet iallafall. Skall lägga det på minnet om jag införskaffar dyra lurar som man har mot huden. Bra idé.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag har avverkart närmare +10 olika typer utav hörlurar just pga att hudfettet orsakar att plasten stelnar. Det har alltid gått på garantin, så några problem borde du inte få. Testa att vända dig till den svenska distributören för Shure´s lurar i Sverige. Förövrigt så sätter jag fast krympslang där sladdarna kan få kontakt med huden, har änsålänge fungerat klockrent.

Jag ringde till Shure's distributör, och killen jag pratade med sade att det bara var att skicka in lurarna till dem så skulle jag få hem ett par nya. Då distributören ligger här strax utanför Göteborg (Jonsered, mellan Partille och Lerum) tar jag bilen dit istället och byter ut dem på plats.

Skall förbi Inet först bara och hämta upp lurarna

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag ringde till Shure's distributör, och killen jag pratade med sade att det bara var att skicka in lurarna till dem så skulle jag få hem ett par nya. Då distributören ligger här strax utanför Göteborg (Jonsered, mellan Partille och Lerum) tar jag bilen dit istället och byter ut dem på plats.

Skall förbi Inet först bara och hämta upp lurarna

haha, ligger de i Jonsered? Den lilla hålan ^^

Bra service av distributören dock

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800