Permalänk

Kommer Wii att stödja Vanliga DVD:Skivor.. Altså Film? eller kommer den bara gå att spela på? nån koppling alls till dator?

Visa signatur

//Patrik
Intel Core 2 Duo, 2048MB RAM, Gainward 8800 GTS 640MB, 500GB HDD, Samsung SyncMaster 940BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Bergsala har alltid vart stora rötägg. De är dom som blandannat har sett till så att Nintendo spelen kostade närmare 700 spänn förr i tiden.

Bergsala borde brinna upp eller åtminstone avsäga sig agenturen för nintendo. Det som jag påpekade är ju dock dekret rakt från nintendo själva.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jo Bergsala är en av de anledningar Gamecube dött på senare år i Sverige, det går väl inte tokbra nånstans men många återförsäljare har helt gett upp GC pga Bergalas tokiga priser på allt.

Samma sak gäller DS/GBA spel som kan ligga på 300 spänn om man importerar från England men kostar 399-449 kr som allra minst här i Sverige.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Bergsala borde brinna upp eller åtminstone avsäga sig agenturen för nintendo. Det som jag påpekade är ju dock dekret rakt från nintendo själva.

Ahh, tyckte att du citerade Gametronics inlägget. My bad.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
Jo Bergsala är en av de anledningar Gamecube dött på senare år i Sverige, det går väl inte tokbra nånstans men många återförsäljare har helt gett upp GC pga Bergalas tokiga priser på allt.

Samma sak gäller DS/GBA spel som kan ligga på 300 spänn om man importerar från England men kostar 399-449 kr som allra minst här i Sverige.

Låt oss alla stämma upp i ett samfällt Ner med Bergsala.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Kan man inte maila direkt till Nintendo och klaga på att Bergsala tar hutlösa priser på spel och konsollerna?
Ja man vet ju aldrig, de kanske skulle göra något åt det.

Iaf om typ alla "Nintendonissar" på forumet mailar eller nåt

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Alltså suck, bergsala förstör ju bara för Nintendo, förstår inte varför dom undersöker lite här i Sverige..

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behold_
Alltså suck, bergsala förstör ju bara för Nintendo, förstår inte varför dom undersöker lite här i Sverige..

Varför skulle ett företag i Japan bry sig om en liten avkrok längs upp i norr?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Varför skulle ett företag i Japan bry sig om en liten avkrok längs upp i norr?

Det säger väl sig själv? De säljer deras produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Varför skulle ett företag i Japan bry sig om en liten avkrok längs upp i norr?

Varför inte? Vi är ju även vi en marknad.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Varför inte? Vi är ju även vi en marknad.

En väldigt liten marknad som nog egentligen inte är så viktig för de flesta stora företag.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Förvisso, men borde det inte vara typ olagligt av Bergsala att trissa upp priserna sådär?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
Jo Bergsala är en av de anledningar Gamecube dött på senare år i Sverige, det går väl inte tokbra nånstans men många återförsäljare har helt gett upp GC pga Bergalas tokiga priser på allt.

Samma sak gäller DS/GBA spel som kan ligga på 300 spänn om man importerar från England men kostar 399-449 kr som allra minst här i Sverige.

Är det inte skatten som gör att det blir dyrt här i sverige? Rätta mig om jag har fel....

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem

Nej knappast olagligt, girigt dock kanske :).
Det kan väl kanske bero på att nintendo inte gått så oerhört bra på länge och att dom nu ser chansen att tjäna igen lite pengar.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av szhred
Är det inte skatten som gör att det blir dyrt här i sverige? Rätta mig om jag har fel....

Sverige är oxo inte det enda landet som har moms. Vi kan ta ett konkret exempel

Wii i USA, 250$ ( skatt inräknatt här ) = 1767 sek i dagens valuta.

lägg till 25% över det, ( usa så vitt jag vet ligger den på 8% men orka räkna in det nu )

1767*1,25 = 2208 sek.

Så förklara vad de andra 500 sek eller så här kommer ifrån.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Sverige är oxo inte det enda landet som har moms. Vi kan ta ett konkret exempel

Wii i USA, 250$ ( skatt inräknatt här ) = 1767 sek i dagens valuta.

lägg till 25% över det, ( usa så vitt jag vet ligger den på 8% men orka räkna in det nu )

1767*1,25 = 2208 sek.

Så förklara vad de andra 500 sek eller så här kommer ifrån.

Dollarn har låg växelkurs mot kronan just nu bl.a. det måste du ta i beräkning.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Sverige är oxo inte det enda landet som har moms. Vi kan ta ett konkret exempel

Wii i USA, 250$ ( skatt inräknatt här ) = 1767 sek i dagens valuta.

lägg till 25% över det, ( usa så vitt jag vet ligger den på 8% men orka räkna in det nu )

1767*1,25 = 2208 sek.

Så förklara vad de andra 500 sek eller så här kommer ifrån.

har för mig att 250 $ är deras nationella pris ... varje delstat har en egen momssats på typ 5% som inte syns förens i kassan (troligen för att få folk att konsumera mer). sen är det mycket krångligare att lansera i europa jamfört med usa. EU regler plus alla olika språk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
har för mig att 250 $ är deras nationella pris ... varje delstat har en egen momssats på typ 5% som inte syns förens i kassan (troligen för att få folk att konsumera mer). sen är det mycket krångligare att lansera i europa jamfört med usa. EU regler plus alla olika språk

nja, reglerna för säkerhet mm är ju hyfsat unifierade numera. men..

5-6 olika sorters elkontakter, England som alltid håller tillbaka standarden på A/V-kontakter till sämsta tillgängliga, mer diversifierad distrubution, infrastrukturella problem etc.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
har för mig att 250 $ är deras nationella pris ... varje delstat har en egen momssats på typ 5% som inte syns förens i kassan (troligen för att få folk att konsumera mer). sen är det mycket krångligare att lansera i europa jamfört med usa. EU regler plus alla olika språk

EUregler är inte krångligare än amerikanska. Är det CEgodkänd så är den godkänd i hela Europa.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Dollarn har låg växelkurs mot kronan just nu bl.a. det måste du ta i beräkning.

Och? Prylen lanseras just nu, och det är den växel kursen som är just nu man ska utgå från.

Importerar själv min så är inte så berörd av det hela igengliten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Och? Prylen lanseras just nu, och det är den växel kursen som är just nu man ska utgå från.

Importerar själv min så är inte så berörd av det hela igengliten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi

Så förklara vad de andra 500 sek eller så här kommer ifrån.

Du undrar var de andra 500 kronorna kommer ifrån, mkt av de kommer från den låga växelkursen när du jämför med priset på Wii i USD. Förstår du nu?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

http://www.x-rates.com/d/JPY/SEK/graph120.html

men fortfarande utvecklingen fördel Sverige..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

http://www.gametronics.se/ShowNews.aspx?newsid=13

Är det fortfarande en bra idé att importera en Wii tror ni? :/

Permalänk
Medlem

Seriöst, jag hatar Bergsala mer och mer var dag nu alltså

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Sverige är oxo inte det enda landet som har moms. Vi kan ta ett konkret exempel

Wii i USA, 250$ ( skatt inräknatt här ) = 1767 sek i dagens valuta.

lägg till 25% över det, ( usa så vitt jag vet ligger den på 8% men orka räkna in det nu )

1767*1,25 = 2208 sek.

Så förklara vad de andra 500 sek eller så här kommer ifrån.

Sen får du räkna in tullen, vilket är en procentsats om säkert 10%, det är bara att ringa tullen och fråga hur mycket de tar för elektronisk hårdvara. Så då diffar det inte så mycket och sen kommer givetvis förtjänsten in.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Vad jag förstog så har Bergsala gjort helt rätt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Sverige är oxo inte det enda landet som har moms. Vi kan ta ett konkret exempel

Wii i USA, 250$ ( skatt inräknatt här ) = 1767 sek i dagens valuta.

lägg till 25% över det, ( usa så vitt jag vet ligger den på 8% men orka räkna in det nu )

1767*1,25 = 2208 sek.

Så förklara vad de andra 500 sek eller så här kommer ifrån.

Glöm inte att du har räknat inkl amerikanska skatten också

250 * 0,92 = 230 USD
230 * 6,99 = 1608,5... SEK

1608,5 * 1,25 = 2010,6... SEK inkl. moms.

så snarare 7-800

Edit: okej, klämmer in med tullkostnader också...

"U: Hur mycket tull är det på elektronik som importeras från USA?
S: Tullsatsen varierar beroende på varuslag, vanligtvis mellan 0 och 20 procent. Tullsatserna är de samma oavsett i vilket EU-land varan ska förtullas. Läs gärna mer här intill. Vill du veta tullsatsen för en specifik vara kan du ringa TullSvar på 0771-23 23."

Så för det extrema säger vi att det är 20%.

1608,5 * 1,20 = 1930,2 SEK (inkl. tullavgift, exl svensk moms.)

1930,2 * 1,25 = 2412,75 SEK (inkl tullavgift & sv. moms.)

så det är en differens på Minst 2-500:- som de tar i extra vinst per enhet.

Sen får antagligen dem "mängrabatt" eller vad man ska säga när de exportera så stora mängder när det gäller tullavgift.

EDIT: Ni Måste bara läsa igenom denhär "loggen" med en snubbe som frågar ang. tullning etc. xD :D: http://rymden.nu/blog/?item=16

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint