Permalänk

AM2 med TCPA stammer det?

AM2 med TCPA ? stämmer det ??

Sitter på ett agp kort just nu hade tänkt att upgradera till hösten med dual core och varre graffe.

stämmer det då med AM2 ? för i sanna fall blir man ju kvar på 939..

är det stor prestanda vinst mellan AM2 och 939 med tanke på nyare socket med ddr2 minnen ?

Permalänk
Medlem

Re: AM2 med TCPA stammer det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hartridge
AM2 med TCPA ? stämmer det ??

Sitter på ett agp kort just nu hade tänkt att upgradera till hösten med dual core och varre graffe.

stämmer det då med AM2 ? för i sanna fall blir man ju kvar på 939..

är det stor prestanda vinst mellan AM2 och 939 med tanke på nyare socket med ddr2 minnen ?

Angående TCPA så ska det vara inbyggt ja, men till vilken nivå vet jag inte. Sen så ger AM2 som mest 8% prestanda vinst över socket 939, så om du redan sitter på socket 754/939 ger det inget att uppgradera anser jag.

Du kanske bör tänka över att titta på intel nya Conroe (Core 2 Duo), verkar vara ruskigt snabba och överklocksvänliga.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Men förhelvete. Sluta bry er om TCPA.
Det är som att vägra använda en mixer bara för att man tror att man medvetet kommer köra handen i den för att jävlas med sig själv.
Köp på du, dom där ryktena gällde Prescott och A64 också. Grejen är den att du behöver inte aktivera det.
Det är som att säga att man inte vill ha en dator, bara för att man medvetet kommer ladda ner virus som man installerar i den. Låt bara bli med att aktivera skiten.

Edit, rättade till lite, Råkade visst kalla dig pucko. Var inte meningen.

Permalänk

fråga, kommer man kunna stänga av tcpa menar du? trode de var på och man inte kunde göra något för att hindra det.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Toke och jag vill veta samma sak: det kommer alltså vara optional att installera eller ha "påslaget"? Det kommer inte, som jag har befarat, vara något jag inte kan välja om jag vill ha på eller inte, utan kan glatt stängas av även efter det hw generationskifte som kommer nu under sommaren/hösten?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Avstängd

Men hur tror ni det hade funkat? Då skulle ni ju bara kunna köra TCPA-ready program. Och sånna finns inte ännu och dom kommer aldrig göra det till ett krav.

Permalänk
Medlem

TCPA = Trusted Computing Platform Alliance.

http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html
http://biphome.spray.se/hajcen/palladium.html

Vi får väl se hur det slutar.

Permalänk
Medlem

Värdelöst varför ens köpa skiten och finansera TCPA... Stanna på s939 säger jag.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer ingen att tvinga dig använda tcpa.... förens alla enbart säljer tcpa produkter. Då smyger de på dig det lite subtilt "det gör ju ingen skilnad, det fungerar ju med din nuvarande hårdvara" osv... Så länge det finns ett val för/mot att använda det är det helt okaj, men jag antar att man en dag kommer till en punkt när det inte går att upgradera sin bios, för att den nya versionen inte har "TCPA - OFF" möjligheten...

Den dagen ligger sanolikt rätt långt in i framtiden.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kanske lite gammal tråd nu, men i nuläget så finns ju AM2. Ska man då köpa S939 och strunta i AM2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
Kanske lite gammal tråd nu, men i nuläget så finns ju AM2. Ska man då köpa S939 och strunta i AM2?

Inte pågrund av TCPA nej.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Finns det några alternativa processorer eller är det några på gång som riktar sig till "vanliga" datoranvändare och kan prestera i närheten av Intels och AMD:s processorer?

Permalänk
Avstängd

Nej det gör det inte. men varför bryr du dig? Några jävla avstända transistorer är väl inget att bry sig om?

Permalänk
Medlem

En dag så kommer det släppas spel och DVD-filmer etc som kräver TCPA för att spelas upp, så vi har nog inget val, stöder inte hårdvaran TCPA kan vi inte köra TCPA only program. Vi kommer inte ens kunna öppna ett word dokument som är sparat på en dator med TCPA om vi inte själva har TCPA aktiverat.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Men har man TCPA aktiverat kommer du då kunna köra osingnerad kod?

Permalänk
Medlem

Har du TCPA så kan du fortfarande köra legacy programvara ja.
Är du 100% legitim så är TCPA ingenting att vara rädd för. Det är mest piratkopierare som är livrädda för TCPA.

Det kommer nämligen att vara i stort sett omöjligt att hacka ett TCPA spel. Det är ett hårdvarubaserat kopieringsskydd. Funkar ungefär som dongeln gjorde.

Även TFT skärmar kommer få en form av TCPA, det är därför många är besvikna att grafikkortstillverkarna fortfarande inte har släppt något grafikkort med det systemet inbyggt trots att både ATI och nVidia stöder det.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Har länkat förut till de som är för TCPA, finns nog i Microsoft-forumet.

Den största missuppfattningen och bullshitet angående detta verkar vara att folk tror att bara för att man har en TPM-krets så begränsas allt i datorn till att bara köra och lyssna på signerad kod och musik osv.
Palladium, numera känt som NGSCB (lite felstavad förkortning) _erbjuder_ en säkerhet för programmen, _om_ de är programmerade för att ta nytta av det.
DRM är en annan sak, som redan finns idag. DRM i mediaspelare kommer kunna ta nytta av detta för att (försöka) garantera att man inte gör något fel med musik som man köpt på nätet t.ex. men det begränsar väl inte att "du" kör alla dina gamla mp3:or.

Har inte hängt med så mycket om AM2, vad är det som är integrerat nudå? Är det en TPM-krets?

Själv har jag en TPM-krets i laptopen, har inte aktiverat den för OS:et (XP) stödjer ju inte det. Själv skulle jag iaf överväga att aktivera det om det visar sig att NGSCB skyddar operativsystemet så virus får svårt att göra något allvarligt, trots att jag inte är utsatt för virusangrepp

Hela TCPA-debatten är så infekterad så det är sanslöst.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Har du TCPA så kan du fortfarande köra legacy programvara ja.
Är du 100% legitim så är TCPA ingenting att vara rädd för. Det är mest piratkopierare som är livrädda för TCPA.

Inte om den runt i kringliggande mjukvaran krävar 100% TCPA, vilket ligger nära till hands, om du ser till de storhetsdåd som redan används, tex Sonys, osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Det kommer nämligen att vara i stort sett omöjligt att hacka ett TCPA spel. Det är ett hårdvarubaserat kopieringsskydd. Funkar ungefär som dongeln gjorde.

Hacka ett TCPA 100% spel, japp, men det kräver att de hindrar dig från att köra osignerad kod, kan du köra osignerad kod kan du helt enkelt emulara tcpa biten, och ha den avaktiverad "på riktigt". Faller ihopa med ovanstående om att de minnsan alltid kommer att gå att köra osignerad kod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Även TFT skärmar kommer få en form av TCPA, det är därför många är besvikna att grafikkortstillverkarna fortfarande inte har släppt något grafikkort med det systemet inbyggt trots att både ATI och nVidia stöder det.

Problemet på den fronten består i huvudsak av att "stöd" finns, men ingen implementeringsmetod. Det är som att säga att det finns stöd för neuroelektrologiska förbättringschip i hjärnan. Du kan bli 100 gånger smartare, men vi har inte chippet, eller är riktigt säkra på hur vi skulle koppla det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej det gör det inte. men varför bryr du dig? Några jävla avstända transistorer är väl inget att bry sig om?

Alla kanske inte är överlyckliga åt vilket håll datorutvecklingen går åt. Detta är bara början.