Transmeta Efficeon-processor på 1 Watt

Permalänk
Melding Plague

Transmeta Efficeon-processor på 1 Watt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Utvecklingen går framåt helt klart!

Permalänk
Medlem

herre jävlar! äntligen någotn som tänker steget längre, vem vill egentligen ha en dator som måste drivas med ett mindre kärnkraftverk? minder watt åt folket!

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fan va nice
kan man kanske få tyst på mammsen va gäller att man har en strömslukande dator till brandvägg:D

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Hedersmedlem

Nej nej, det var 1KW och 2 minuter med ett bilbatteri.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det kommer produkter med CPUn och att det inte blir som förut.

Permalänk
Medlem

Ehm... Quake 2? Det gick ju att spela på en pentium 90.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Ehm... Quake 2? Det gick ju att spela på en pentium 90.

Drog den endast 1 W då?

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Helt klart lovande.

Permalänk

gött ju.. en simpel 2p eller p3a klarar ju av att agera server o lätt htpc kanske.. perfa till de då.. man kanske kan använda en p1a fläns? ehhe men den kanske ligger på 20-30w i load..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

NIce som fan Hoppas AMD eller Intel börjar sammarbete med dom om att ta fram alternativ för desktop marknaden

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig komma, om det kommer så finns det inte till privat bruk eller bara inbyggt i något.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja men nu lär handdatorer av det större formatet bli allt vanligare för hemmet också så vem vet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nån fler än jag som tänker extrem ultraportabel dator, med 1W så lär den knappast ens behöva en kylfläns, alltså man borde kunna göra en dator som är typ 4-5mm tjock, plus skärmen då, men underdelen av datorn iaf!

En pånyttfödelse av libretto kanske! inte mig emot iaf!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Är också smått nyfiken på vad det kommer vara för sockel!? om det kommer att släppas ett moderkort eller om det bara blir en adapter

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenisse
Är också smått nyfiken på vad det kommer vara för sockel!? om det kommer att släppas ett moderkort eller om det bara blir en adapter

Den kommer nog inte släppas så att man kan köpa den lös, utan den kommer finnas interigerad direkt i moderkortet skulle jag tro. Lite som Vias Eden prollar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenisse
Är också smått nyfiken på vad det kommer vara för sockel!? om det kommer att släppas ett moderkort eller om det bara blir en adapter

Transmeta har cpuer redan ute. Kolla på dem..

Permalänk
Medlem

Riktigt makalöst hett må jag säga.
Eller inte beroende på hur man ser på saken

Det här kan man lätt se enorma potentialer för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Prestandan lär inte ligga på topp, men ändå riktigt imponerande med 1 Watt förbrukning.

VRMS: skulle vilja se dig SPELA quake 2 på en p90. Min gamla 200MMX klarade ju knappt att få 25-30 fps i quake1 i 320x200 software.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det HÄR tycker jag verkligen är utveckling åt rätt håll.

Permalänk

Nice,och den här går att överklocka??!?!

Permalänk
Avstängd

Tycker inte det är så imponerande alls faktiskt.
Kör en Conroe i 100MHz så klarar den av Q2. Och den lär dra mycket mindre än 1 W då.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker inte det är så imponerande alls faktiskt.
Kör en Conroe i 100MHz så klarar den av Q2. Och den lär dra mycket mindre än 1 W då.

Och det tror du är kostnadseffektivt? Jag tror Conroe siktar på ett helt annat segment än Efficeon, men är man fanboy så är man.

Nej, det verkar mycket intressant, kul med lite fler aktörer på marknaden (men man får väl vänta och se om de lyckas bättre denna gång). Jag hoppas att Intel och AMD lyckas följa detta exempel. Sun har ju redan tagit steget med deras T1:a, runt 70w med 32 parallella trådar (2 - 2.5 w per tråd)...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Och det tror du är kostnadseffektivt? Jag tror Conroe siktar på ett helt annat segment än Efficeon, men är man fanboy så är man.

Nej, det verkar mycket intressant, kul med lite fler aktörer på marknaden (men man får väl vänta och se om de lyckas bättre denna gång). Jag hoppas att Intel och AMD lyckas följa detta exempel. Sun har ju redan tagit steget med deras T1:a, runt 70w med 32 parallella trådar (2 - 2.5 w per tråd)...

Tillverkningskostnaderna skiljer nog inte mycket ska du se.
Men du, vi kan ju ta och fråga forumrävarna vad jag tycker om intel. Du kan ta och trycka upp ditt fanboypåstående någonstans.

Och det finns en anledning till att AMD och Intel är störst på PC-processorer. Och det är bland annat att processorer som suns T1 är rent ut sagt idiotiska att använda i PC-datorer.
Och både Intel och AMD gör numera mycket svala och lättkylda processorer i förhållande till prestanda. För PC-applikationer är AMD och Intel överlägsna watt/prestanda.

Klart att den där riktar sig till en annan marknad än Conroe. Men det betyder ju inte att den är bättre på det den gör än en motsvarande processor från AMD eller Intel som är nerklockad till samma effekt.
Med andra ord, bara för att den har en egen nisch betyder det inte att den är en imponerande skapelse.

Permalänk
Medlem

//

På demostrationen visades en 700 megahertz Efficeon-processorn upp genom spelet Quake 2 från ID Software. Medan spelet var igång krävdes det endast 1 Watt för att driva processorn. Enligt Transmeta kan man spela Quake 2 i fyra timmar med processorn och ett normalt batteri för en handhållen PDA.

//

Att den endast drog 1 watt i load tyckte jag var imoponerande. Blir ju fint till bärbara/htpc/mm mm.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tillverkningskostnaderna skiljer nog inte mycket ska du se.
Men du, vi kan ju ta och fråga forumrävarna vad jag tycker om intel. Du kan ta och trycka upp ditt fanboypåstående någonstans.

Ok, det var lite lågt att använda "fanboy", ordet befinner sig där solen inte skiner. Med "kostnadseffektivt" tänkte jag ur en investerares synpunkt. Jag antar att en Efficeon är billigare än en Conroe, och att då köpa en dyrare processor för att klocka ner den är vansinne när det finns bättre och billigare alternativ.

Citat:

Och det finns en anledning till att AMD och Intel är störst på PC-processorer. Och det är bland annat att processorer som suns T1 är rent ut sagt idiotiska att använda i PC-datorer.
Och både Intel och AMD gör numera mycket svala och lättkylda processorer i förhållande till prestanda. För PC-applikationer är AMD och Intel överlägsna watt/prestanda.

Jag håller med att det skulle vara idiotiskt att sätta en sådan processor i en PC, ungefär som att sätta i en 1000-hästars motor i en rostig fiat. Och givetvis vinner AMD eller Intel watt/prestanda kriget då de är de enda aktörerna på PC-marknaden (jag hoppas att du inte räknar Sun's SPARC som PC).

Citat:

Klart att den där riktar sig till en annan marknad än Conroe. Men det betyder ju inte att den är bättre på det den gör än en motsvarande processor från AMD eller Intel som är nerklockad till samma effekt.
Med andra ord, bara för att den har en egen nisch betyder det inte att den är en imponerande skapelse.

Jag har inte riktigt koll på hur Efficeon fungerar och är implementerad så jag kan inte svara det. Men det jag menade var att jag tyckte det är bra att fokus börjar hamna på energiförbrukning, en svalare processor och system innebär att man slipper fläktar som går sönder och låter som satan, samtidigt som man sparar pengar på el.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Att den endast drog 1 watt i load tyckte jag var imoponerande. Blir ju fint till bärbara/htpc/mm mm.

/kale

Den är på tok för klen till HTPC och bärbara, dock duger den nog fint till PDAer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Ok, det var lite lågt att använda "fanboy", ordet befinner sig där solen inte skiner. Med "kostnadseffektivt" tänkte jag ur en investerares synpunkt. Jag antar att en Efficeon är billigare än en Conroe, och att då köpa en dyrare processor för att klocka ner den är vansinne när det finns bättre och billigare alternativ.

Jag håller med att det skulle vara idiotiskt att sätta en sådan processor i en PC, ungefär som att sätta i en 1000-hästars motor i en rostig fiat. Och givetvis vinner AMD eller Intel watt/prestanda kriget då de är de enda aktörerna på PC-marknaden (jag hoppas att du inte räknar Sun's SPARC som PC).

Jag har inte riktigt koll på hur Efficeon fungerar och är implementerad så jag kan inte svara det. Men det jag menade var att jag tyckte det är bra att fokus börjar hamna på energiförbrukning, en svalare processor och system innebär att man slipper fläktar som går sönder och låter som satan, samtidigt som man sparar pengar på el.

Men grejen är den att det som gör en produkt imponerande är inte till vilket pris den säljs, utan hur kraftfull den är, hur lite ström den kräver och hur mycket det kostar att frå fram. Resten är marknadsföring.

Och du, det är helt fel jämförelse du gör.
En AMD eller Intel är mycket kraftfullare på PC-jobb. Och AMD och Intel är ju dom enda stora på PC-marknaden. Men dom är även starkare per watt än IBM, SUN, Alpha och allt möjligt när det gäller att köra PC-lika applikationer, till rätt pris dessutom. En sun T1 är inte billig att tillverka. Och skulle bli utpresterad flera gånger om när den skulle bli placerad i PCs hemmaplan.

Permalänk

Innan vi sett den "in action" är det väll endå svårt att dömma ut den som HTPC? Min C3:a tycker jag rullade på bra som HTPC faktiskt.

Är det möjligt att få klocka ner en Conroe så att den endast drar 1W?