Konvertera filer till MP4

Permalänk
Medlem

Konvertera filer till MP4

Hej.

Jag är på jakt efter ett program som kan konvertera AVI-, MPEG- och WMV-filer till MP4-format. Anledningen är att jag vill kunna använda min Sony PSP för att titta på videofiler.

Jag har testat många program. PSP Video 9 och 3GP Converter ger bäst resultat, men ljudet är före bilden i filerna som skapas. Ljudet är alltså inte synkat. Detta händer dock inte med alla filer.

Jag har också testat PSP Video Express och där blev ljudet synkat, men den ville bara ge mig en 15 sekunder lång fil och om jag ville ha en längre var jag tvungen att uppgradera vilket kostade ett antal dollar. Jag har också testat WinAVI:s program, men det programmet låser sig innan det börjar konvertera.

Så någon som vet ett bra och gratis program till detta ändamål? Eller ni kanske vet hur man får bukt med buggarna i de andra programmen?

Tacksam för svar. /Viktor

Permalänk
Medlem

Finns ju ett antal program...

ta o testa denna: http://jonny.leffe.dnsalias.com/

enligt mig är den snabbast, och den hanterar många olika format.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainy

Finns ju ett antal program...

ta o testa denna: http://jonny.leffe.dnsalias.com/

enligt mig är den snabbast, och den hanterar många olika format.

Tack för ditt svar, men när jag konverterar min MPEG-fil till MP4-format blir ljudet osynkat - fast mer oregelbundet än i de filer som PSP Video 9 spottade ut. Sedan försvinner också allt ljud trettio sekunder in i filmen.

Permalänk

Prova Nero det funkar och klarar det gallant. (Nero Vision)

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampesweden

Prova Nero det funkar och klarar det gallant. (Nero Vision)

Och det är gratis? Vet du vart man kan hitta det i så fall? Jag besökte Neros webbsida lite snabbt, men hittade tyvärr inte det där. Annars får jag googla efter det imorgon - ska nämligen dra nu. Men tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Re: Konvertera filer till MP4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Hej.

Jag är på jakt efter ett program som kan konvertera AVI-, MPEG- och WMV-filer till MP4-format. Anledningen är att jag vill kunna använda min Sony PSP för att titta på videofiler.

Jag har testat många program. PSP Video 9 och 3GP Converter ger bäst resultat, men ljudet är före bilden i filerna som skapas. Ljudet är alltså inte synkat. Detta händer dock inte med alla filer.

Jag har också testat PSP Video Express och där blev ljudet synkat, men den ville bara ge mig en 15 sekunder lång fil och om jag ville ha en längre var jag tvungen att uppgradera vilket kostade ett antal dollar. Jag har också testat WinAVI:s program, men det programmet låser sig innan det börjar konvertera.

Så någon som vet ett bra och gratis program till detta ändamål? Eller ni kanske vet hur man får bukt med buggarna i de andra programmen?

Tacksam för svar. /Viktor

Jag använder mig av CloneDVD Mobile ( http://www.slysoft.com/sv/clonedvd-mobile.html ).. Inte gratis.. Men klart värd det den kostar. Finns också som 21-dagars trial om du vill testa.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

varför krångla till det, skaffa ImTOO MPEG Encoder från valfri plats.
likt 3gp converter fast med många fler filformat och fler och bättre funktioner. kan konvertera tamefaen allting.
ang bilden före ljudet så måste sänka fpsn i filmen vid konverteringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey

varför krångla till det, skaffa ImTOO MPEG Encoder från valfri plats.
likt 3gp converter fast med många fler filformat och fler och bättre funktioner. kan konvertera tamefaen allting.
ang bilden före ljudet så måste sänka fpsn i filmen vid konverteringen.

Tack, men det fungerade inte så bra. Delay på ljudet även vid 15 FPS. Sedan ville ju programmet bara konvertera fem minuter långa filmer om man inte köpte det för 31 USD.

Finns det något program som inte ger delay på ljudet vid konvertering? Det verkar dock inte som om det händer med alla videofiler. Den jag försöker konvertera är en 35 MB stor MPEG.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Tack, men det fungerade inte så bra. Delay på ljudet även vid 15 FPS. Sedan ville ju programmet bara konvertera fem minuter långa filmer om man inte köpte det för 31 USD.

Finns det något program som inte ger delay på ljudet vid konvertering? Det verkar dock inte som om det händer med alla videofiler. Den jag försöker konvertera är en 35 MB stor MPEG.

Det man skulle kunna prova är att extrahera ljudet från filen och sedan koda om det hela med videofilen och en då separat ljudfil.

Först så laddar du ner VirtualDub på www.virtualdub.org.

Efter att du har öppnat din fil så klickar du på File-Save WAV så då extraherar den ljudet från filmen och sparar det som en WAV fil.
När det är klar så klickar du på Video-Compression och väljer den codec du vill använda och gör lämpliga inställningar.
Sen klickar du på Audio-WAV Audio och laddar in din nyligen extraherade WAV fil.

När allt det är klart så är det bara att välja att spara det hela som "Save as AVI" och vänta tills det är klart.

Det här är skrivet ur minnet så det kan hända att jag har fått något fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceer

Det man skulle kunna prova är att extrahera ljudet från filen och sedan koda om det hela med videofilen och en då separat ljudfil.

Först så laddar du ner VirtualDub på www.virtualdub.org.

Efter att du har öppnat din fil så klickar du på File-Save WAV så då extraherar den ljudet från filmen och sparar det som en WAV fil.
När det är klar så klickar du på Video-Compression och väljer den codec du vill använda och gör lämpliga inställningar.
Sen klickar du på Audio-WAV Audio och laddar in din nyligen extraherade WAV fil.

När allt det är klart så är det bara att välja att spara det hela som "Save as AVI" och vänta tills det är klart.

Det här är skrivet ur minnet så det kan hända att jag har fått något fel.

Tack! Det fungerade, dock inte med den vanliga VirtualDub, utan med en MPEG2-version som jag hittade på en annan sida. Annars kunde inte filen öppnas.

I alla fall - jag gjorde som du skrev och fick den till AVI. Jag körde den därefter genom PSP Video 9 och bilden och ljudet var fortfarande synkade efter konverteringen.

Men jag är på jakt efter någon bättre codec. När jag gör om den en minut långa MPEG-filen på 35 MB till AVI blir den över 100 MB stor. Om jag ska göra det med större filer blir det här nog riktigt jobbigt. Så vad kan man använda för codec och kommer VirtualDub att automatiskt känna av att dessa codec finns? Nu har jag bara använt "Cinepak Codec by Radius" och det kvittar vad jag ställer in kvaliteten på - filen blir större än 100 MB. Det här är inte riktigt min avdelning så ni som kan mer om sådant här kanske kan hjälpa mig?

Permalänk

Prova DivX eller XviD. Där kan du ju ställa in kvaliteten och därmed storleken. VirtualDub känner av dessa o lägger till de i listan.

Visa signatur

Även vackra fåglar skiter