Intervju med Fragbite

Permalänk
Medlem

Jag får nog också sålla mig till kategorin "vet inte hur man vill ha det, bara inte såhär" för även om jag har ett par idéer, så är jag inte så intimt insatt att jag vet om de skulle fungera.

Som du säger, rätten att klaga i form av "nu har sossarna gjort ditt eller datt igen" mister man ju, men det sysslar jag ändå inte med, jag buntar istället ihop alla sittande politiker/partier och klagar i form av "nu har nötterna gjort si eller så igen" eftersom de alla är lika illa imo, alternativt klagar jag/applåderar jag på/för personer i sig när de gör bort sig/gör något bra, oavett partiknytning. Anledningen till detta är att jag inte anser sverige vara en livsduglig demokrati längre, speciellt inte när styret knappt vågar fråga folket om någontin av rädsla för att folket inte skall hålla med dem. Det jag stör mig mest på är att även om de frågar, så behöver de inte lyssna... och det är inte demokrati imo, utan det vi har då är folkligt vald diktatur, eftersom styret inte längre svarar inför folket.

Så visst, röstar man inte ska man inte få klaga på nått parti speciellt det kan jag gå med på, men man behåller däremot rätten att klaga på alla inblandade kollektivt och effekterna som följer deras styre, speciellt om man som jag inte anser at tnågon av de sittande är bättre än de andra.

edit**
Nått annat som inte borde vara livsdugligt är min stavning... >.<

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag har ett budgetförslag som jag vill ha kritik på:
Fixa till skatterna så de missgynnar höga löner, ungefär såhär;
<20k betalar 25%, 20k - 30k betalar 30%, upp till 40k 40% osv så att löner över 90k betalar 90%. Då skulle en lön på 150k sluta runt 50k <- inte så hutlöst.

De extra pengarna man drar in lägger man på en medborgarlön som alla över 25 år får (eller ngt så att nyexaminerade som bor hemma inte bara snyltar). Om denna medborgarlön bara blir en hundring, jag har inte räknat på det, så är det ju ingen idé men blir det en tusenlapp så är det bra.

Vad ska detta leda till då? Att få fart på ekonomin! Att jämna ut klyftor som inte borde finnas. Att sprida välfärden till hela sveriges befolkning. De pengar som folk får idag med löner på 100k plus går till stor del ut från sverige. Skulle de tjäna mindre skulle de konsumera mer tror jag. När folk samlar pengar på hög går ekonomin i stöpet!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Ursäkta språket

Vad i helvete har det i tråden "Intervju med Fragbite" att göra?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Om du läst hela tråden har du märkt att den används till politik nu istället... Finns inga bra forum för sånt

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

<20k betalar 25%, 20k - 30k betalar 30%, upp till 40k 40% osv så att löner över 90k betalar 90%. Då skulle en lön på 150k sluta runt 50k <- inte så hutlöst.

De extra pengarna man drar in lägger man på en medborgarlön som alla över 25 år får (eller ngt så att nyexaminerade som bor hemma inte bara snyltar). Om denna medborgarlön bara blir en hundring, jag har inte räknat på det, så är det ju ingen idé men blir det en tusenlapp så är det bra.

Vad ska detta leda till då? Att få fart på ekonomin! Att jämna ut klyftor som inte borde finnas. Att sprida välfärden till hela sveriges befolkning. De pengar som folk får idag med löner på 100k plus går till stor del ut från sverige. Skulle de tjäna mindre skulle de konsumera mer tror jag. När folk samlar pengar på hög går ekonomin i stöpet!

Har du missat att skatt baseras på hur mycket man tjänar (per år/mån). Förutom att arbetsgivaren måste betala sociala avgifter på 32.28% (30.71% om du är egen företagere) av bruttolönen, sen betalar man skatt enligt tabell. Tjänar man över 306 000 om året så betalar man förutom kommunalskatt enligt tabell också statlig inkomstskatt på 20%, 25% över 460 600:-.
Så tjänar du 50 000:- i månaden så har du 25% statlig skatt och en prel. kommunalskatt på ca 42% dessutom betalar arbetsgivaren 32.28% av bruttolönen i arbetsgivaravgifter. Det blir 46% inkomstskatt fast räknar man totalt sett blir det ca 65% och i ren cash får man ca 274500 av 793 000 beroende på ens kommunalskatt och i ren cash blir det ca 23k i månaden om jag räknat rätt på hur statsskatten dras. Tjänar du 25k i månaden betalar du ca 30% skatt och får ut 17.5k i månaden och arbetsgivaren betalar ca 400 000:- för att man ska få ut ca 210 000:- i det fallet.

Nu är jag ingen högeraktivist som tror att vi inte ska ha några skatter (vilket inte stämmer om man kollar på politiken ändå, då de vill stoppa in pengar för att åtgärda problem), jag är tacksam för att vi slipper betala dessa avgifter från våran nettolön varje månad i form av privata försäkringar, vi får ju förutom de små vårdavgifterna gratis sjukvård och ett tak på 1800kr om året som medicin får kosta, resten är gratis. Vissa mediciner är tom gratis helt i hållet utan att betalas genom högkostnadsskyddet på 1800kr som insulin till diabetiker. Även privat sjukvård tar del av dessa pengar som det är idag.

Nä åk till Kuba med dig om det är så dåligt här, om du nu tycker Castro är så bra förebild, visserliggen är ju skägg coolt, men det är väl ingen anledning att suga upp hans idéologi. Tjänar man 90k i månaden så blir skatten för övrigt nära 80% om man räknar arbetsgivarutgifterna, kommunalskatten hamnar på ca 50%, 68% av bruttolönen försvinner i skatter. Det är inget under du har "kommit på" det är sveriges existerande skattesystem med lite högre skatter för riktigt högavlönade och lite ogenomtänkta idéer. Sen är det inte nödvändigtvis staten som bestämmer alla skatter, kommunerna suger ut störst del om man tjänar under statlig inkomstskatt gränsen. Många kommuner går fortfarande med förlust för den delen. Fast o andra sidan betalar vi av statsskulden och allt, så tillräckligt pengar har vi väl ändå, sker nog inge mirakel av att höja om man inte gör något vettigt med pengarna hur som helst, det åker väl bara in i en insattsstyrka som ett neutralt land inte bör ha i sån kapacitet, eller så tar väl EU pengarna.

Permalänk
Medlem

Knappast lönt att berätta hur det ligger till för en okunnig anitisemit som inte kan räkna med procent.
90% skatt på 150kkr != 50kkr vilket antonsson fick det till ovan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Knappast lönt att berätta hur det ligger till för en okunnig anitisemit som inte kan räkna med procent.
90% skatt på 150kkr != 50kkr vilket antonsson fick det till ovan.

Är väl judarna som snott hans räknekunskaper så han inte ska kunna förstå världen och avslöja dem.

Permalänk

HEHE! Petterk, din förstam ening... Jag skrev ju månadsvis...
Man betalar väl bara kommunalskatt upp till typ 40k/mån eller? Aja jag kan inte det här ordentligt men jag tycker iaf att man ska höja skatten exponentiellt för högre löner. Som det är nu så höjer dom ju bara sina och varandras löner lite till i toppen för att kompensera på de 50% de får betala.

Hårdvarugayen fattar visst inte speciellt mycket om skatteräkning iaf :P:P
Du räknar bara 90% på det ÖVER 90k, alltså på de sista 60k upp till 150k. Det mellan 80k och 90k betalar du 80% på i mitt exempel. Du skulle alltså fått ut 2k av de 10k mellan 80 - 90 och sedan 6k för de 60k upp till 150k.

edit: Hur kan du klara ett fint spel som EveO med dina mattekunskaper?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför stanna där...

15 000 20 000 (15 000)
22 000 30 000 ( 7 000)
28 000 40 000 ( 6 000)
33 000 50 000 ( 5 000)
37 000 60 000 ( 4 000)
40 000 70 000 ( 3 000)
42 000 80 000 ( 2 000)
43 000 90 000 ( 1 000)
43 000 100 000 ( 0)
42 000 110 000 (-1 000)
40 000 120 000 (-2 000)
37 000 130 000 (-3 000)
33 000 140 000 (-4 000)
28 000 150 000 (-5 000)
(osv... vid 200 000 går du +/-0, och har ingen lön, utan lever på medborgarlönen. Då ser vi till så att alla har minst 200 000 i månadslön, så finns det alltid pengar till medborgarlönen.)

Stapel 1, pengarna du har ut.
Stapel 2, vad arbetsgivaren betalar ut.
Stabel 3, exakt vad "förtjänsten" på de 10 000 blir.

Rent spontant, Det blir inte bara grymt orättvist för de som faktiskt har en hög lön av en anledning. Det blir även onödigt komplicerat att räkna ut vad som ska dras i skatt.
Är det inte bättre att försöka komma åt sådana idiotsaker som politikernas löner, och regeringsstyrda anställningar som systembolaget, med flera? Politiker ska ha en skitlön, om medborgar lön införs, ska de inte ha nån alls, och nödvändiga utlägg ska ersättas. Taxi till arlanda för att flyga innom arbetet, ja, taxi till landväter för att de har en fin lunch resturang, man vill käka lunch på, nä.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jo men hur ska man komma åt alla höga löner? Varför inte använda skatten? Det är ju inte bara politikerna som har skamliga löner utan även en del höga chefer. Anledningen till medborgarlönen är väl framförallt för att man ska slippa se burkpantare på staden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Burkpantare fyller en funktion. De håller sig igång, och de återvinner material som annars bara skitar ner miljön. De är nog det minsta problemet.

Vad det gäller "höga chefer" med löjliga löner, och vansinniga fallskärmar, är det faktiskt inte verken ditt, eller mitt problem vad de har i lön. Vad du i stället kanske ska fråga dig är "vill jag köpa deras vara till ett sådant överpris att de har råd med de lönerna till sina chefer." Kapitalism är självreglerande... När folk inser att det är de som har makten.

Om staten börjar med att sätta statligt tillsatta direktörers löner till rimliga nivåer, kommer alla utom securitas chef att följa efter ner efter ett tag. Sen är det ju frågan vad som är "rimlig" lönenivå. Om jag har en egenskap du, och ditt företag känner att ni absolut måste ha, och jag är den enda ni vet med den här egenskapen, och ni har spenderat miljoner på att hitta mig / söka efter andra. Finns det någon gräns för vilken lön jag ska kunna begära då? Jag ser ingen igentlig anledning till det. Självklart är det då upp till företaget som vill anställa mig att fråga sig "anser jag verkligen att han e så bra?"
Problemet med statligt tillsatta chefspositioner är att det aldrig är den mest lämplige som hamnar på jobbet, utan i äkta svågerpolitiksanda, är det någon i rätt kontaktkrets, oavsett personlig lämplighet. Sån tur är det ytterst sällan det krävs någon speciell egenskap för att driva ett företag med statligt stöd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Inne på bussterminalen samlar en del burkar i papperskorgarna för att tjäna en summa hela folkmassan där inne skulle kunna avvar utan att märka det och faktiskt troligtvis lägger mer pengar på den resa de just ska göra. Lite pinsamt att folk kan förekomma i sådan blandning utan problem.

Många av de riktigt höga lönerna är väl satta av våra korrumperade politiker. Statliga företag och alla våra onödiga ambassadörsposter och liknande. Dessa ska inte ha så skamliga löner. Det är väl sant att det inte är speciellt många riktigt skamliga löner inom privata företag och dessa löner lär iaf inte påverka priset på produkter.

Vad är en orimlig lön? En lön som ingen kan spendera utan att slösa! Mer än en lyxbil ska man väl inte behöva, eller ett hus på 1000 kvadrat? Eller en garderob på 1000 kvadrat för den delen.

Jag anser i alla fall att skatten inte stiger tillräckligt mkt med de höga lönerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad mycket barn/ungdomar det var på demonstrationen. Samt en bunt kommunister. Internet är fantanastiskt

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Skit i vad jag skrev innan, men om vi är tillreckligt många som inte röstar i vallet så kommer resultatet bli ogiltligt, och det komer i sin tur att säga tillräckligt om svensk demokrati.
Själv kommer jag sälja min röst på Ebay till högstbjudande. Vårt "demokrtatiska" samhälle drivs ju ändå av ekonomiska intressen så min tilltänkta "soff-iggar-röst" kan ju ädå vara värd några kronor....

(fan vad illa man stavar lördag natt efter för många öl)

Permalänk
Medlem
Citat:

HEHE! Petterk, din förstam ening... Jag skrev ju månadsvis...
Man betalar väl bara kommunalskatt upp till typ 40k/mån eller? Aja jag kan inte det här ordentligt men jag tycker iaf att man ska höja skatten exponentiellt för högre löner. Som det är nu så höjer dom ju bara sina och varandras löner lite till i toppen för att kompensera på de 50% de får betala.

Hårdvarugayen fattar visst inte speciellt mycket om skatteräkning iaf :P:P
Du räknar bara 90% på det ÖVER 90k, alltså på de sista 60k upp till 150k. Det mellan 80k och 90k betalar du 80% på i mitt exempel. Du skulle alltså fått ut 2k av de 10k mellan 80 - 90 och sedan 6k för de 60k upp till 150k.

edit: Hur kan du klara ett fint spel som EveO med dina mattekunskaper?

Du betalar kommunalskatt på all din a-skatt oavsätt hur stor den är.

Titta på skattetabellerna självklart betalar högavlönade mer pengar i skatt. Vid ca 26.4k i månaden betalar du 20% statlig inkomstskatt för allt utöver, vid ca 39.9k betalar du 25%, allt det utöver kommunalskatten. Skatten betalar man månadsvis, men det är preliminärskatt, den räknas sedan årsvis, därför man får skatteåterbäring.

Burkpantarna är ju förövrigt kommunernas fel eftersom det är de som ska hjälpa de som har det svårast med socialbidrag de betalar ut, sen har vi ju LVM. Sen har vi problemet med att få (hyres-) lägenheter utan fast jobb i vissa kommuner. Sen går det såklart att göra mer, men det är inte de i riksdagen som bestämmer vad kommunerna ska göra för åtgärder, de bestämmer själva sina budgetar.

Permalänk

Jo statliga skatten, förmögenhetsskatten kallas den väl, blir ju högre med högre löner, dick marginellt. Det är ju dessutom vid 40k gränsen går vilket inte är en speciellt hög lön. Fler gränser högre upp säger jag! Sedan kommunalskatten är väl konstant typ 30%, eller ökar den också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo statliga skatten, förmögenhetsskatten kallas den väl, blir ju högre med högre löner, dick marginellt. Det är ju dessutom vid 40k gränsen går vilket inte är en speciellt hög lön. Fler gränser högre upp säger jag! Sedan kommunalskatten är väl konstant typ 30%, eller ökar den också?

SKATTEVERKET.SE

Förmögenhetsskatt är inte statlig inkomstskatt, det betalar du när du äger mer än 1.5 miljoner (om du är ensamstående och den tas ut på ens förmögenhet inte ens lön).
Kommunalskatt är mellan ca 19-57% beroende på VAD MAN TJÄNAR. Kommunalskatt betalar du som jag sagt 3 ggr snart enligt SKATTETABELL för din församling.

Har du inte ens gått i grundskolan eller?

Ska du kritisera ett system du är för dåligt allmänbildad för att förstå så får du lära dig vad systemet är först.
Statlig inkomstskatt betalar du när du tjänar mer än 316 800:- (eftersom ett par tusen går att dra bort) om året eller 26 400:- i månaden på 20% över den inkomsten och den höjs med 5% när man tjänar över 478 800:- om året eller 39 900:- i månaden. Kommunalskatten höjs ända upp tills du tjänar 1.5 miljoner i månaden, högre löner räknar de väl inte med att någon har.

Ska staten diktera folks löner så finns det ju ingen anledning att betala dom mer än en vanlig arbetare ändå och då behövs inte skatter som blir så stora att man inte kan tjäna över en viss gräns. 40k är för övrigt väldigt fin lön.

Permalänk
Medlem
Citat:

... Lägre analfabetism än i sverige, ...

Senaste officiella nummer jag såg var:

Sweden
Literacy: definition: age 15 and over can read and write
total population: 99%
male: 99%
female: 99% (2003 est.)

Cuba
Literacy: definition: age 15 and over can read and write
total population: 97%
male: 97.2%
female: 96.9% (2003 est.)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | 32GB DDR4 | Asus TUF RTX 3080ti OC

Permalänk

Jag var för lat för att kolla upp skatteverkets hemsida och helt ärligt kan jag inte tyda siffrorna där. Om nu skatterna är tillräckligt höga för höginskomsttagare får man väl åtgärda problemet med stora klyftor på något annat sätt. Hur som helst är problemet att vi inte får valuta för skatten, så att säga.

Quicken, jag kanske pratar lite skit och egentligen ska man jämföra Kubas siffror med grannlandet Jamaica och USA i alla lägen för att få en vesäntlig bild. Var hittade du siffrorna fressten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för att beskatta höginkomstagarna mer(tycker iofs att det är fullt skäligt att göra så) är ju alternativet att sänka den för dom som tjänar riktigt dåligt.

Ganska så hårt att betala 30% skatt på en bruttoinkomst på 12000kr.
Men det lustiga i sånna debatter är att det ofta är höginkomstagare som gnäller mest om skatterna?!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Ganska så hårt att betala 30% skatt på en bruttoinkomst på 12000kr.
Men det lustiga i sånna debatter är att det ofta är höginkomstagare som gnäller mest om skatterna?!

På nått sätt är det inte utan att man förstår dem. Inte så att de inte tjänar bra nog, men för varje 100 kr arbetsgivaren betalar i lönn, sociala avgifter, och skatter, blir det till sist mindre än 30 kr köpkraft, av en vanlig medelsvenssons lön... av en lite "lyckligare" lottad löntagares lön, blir det mindre kvar... Det totala skattetrycket är löjligt högt. Sen kan mn ju tycka at "de har råd till det" och det tycker säkert de med, men det blir liksom obscent när staten går in och rånar en, oavsett om man tjänar 5, eller 150 miljoner om året.

B!

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle gärna betala 90% i skatt om jag fick valuta till pengarna. Det är ju inte meningen att skatten ska vara pengar arbetarna betalar och aldrig får se röken av igen, allt ska tillbaks. Vart tar pengarna vägen då? Jo en stor del går till den så kallade "statsskulden", något som alla länder i världen har. Betalar vi till utomjordingar eller? Nä, knappast! Det är några äckliga rika snubbar som sitter och inkasserar detta!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är några äckliga rika snubbar som sitter och inkasserar detta!

Mer ignorant kan man inte vara. Skattepengar slössas bort, så enkelt är det. Ingen tar de allihopa och stoppar in i sin egen fika, de slösar helt enkelt bort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
På nått sätt är det inte utan att man förstår dem. Inte så att de inte tjänar bra nog, men för varje 100 kr arbetsgivaren betalar i lönn, sociala avgifter, och skatter, blir det till sist mindre än 30 kr köpkraft, av en vanlig medelsvenssons lön... av en lite "lyckligare" lottad löntagares lön, blir det mindre kvar... Det totala skattetrycket är löjligt högt. Sen kan mn ju tycka at "de har råd till det" och det tycker säkert de med, men det blir liksom obscent när staten går in och rånar en, oavsett om man tjänar 5, eller 150 miljoner om året.

B!

Sant, men då ställer iallafall jag mig frågan att även om staten rånar en, och man i slutet på dagen vet att man har flertalet årslöner för en medelsvensson på banken, vad har man att vara missnöjd över? För vad skulle man göra med resten?

Har en bekant vars far precis köpt en Helstylad Hummer för att dra stockar i skogen med... en bil för 2miljoner+ för att använda som arbetsbil i skogen... Det känns faktiskt som att folk i den klassen egentligen inte har så mycket att klaga över, även om staten nu rånar dem. Visserligen är han en av de som inte klagar om att han har för lite heller men det är nog mer undantag än regel. Vad skulle han ha gjort om staten inte rånat honom?? Bett hummer specialbygga en ännu dyrare åt honom istället? Om man däremot har hål att stoppa pengarna i så kan jag hålla med om att de gör rätt i att klaga, men inte när man har mer än vad man vet att göra av med ens när man försöker...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle gärna betala 90% i skatt om jag fick valuta till pengarna. Det är ju inte meningen att skatten ska vara pengar arbetarna betalar och aldrig får se röken av igen, allt ska tillbaks. Vart tar pengarna vägen då? Jo en stor del går till den så kallade "statsskulden", något som alla länder i världen har. Betalar vi till utomjordingar eller? Nä, knappast! Det är några äckliga rika snubbar som sitter och inkasserar detta!

Även om bankmännen är äckligt rika så måste ju deras banker överleva på något sett, länder med underskott måste också leva på något sett, och då kan man väl neka folk till sjukvård och lägga ner sjukhus eller låna pengar t ex. Förutom att staten lånar pengar gör kommuner det också, och såklart företag, eftersom man inte skulle kunna finansiera något utan lånen och skulle således inte växa som är ett krav idag för företag. För övrigt går inte stor del till statsskulden även om den är väldigt hög, som också i rena räntor kostar 1/3 av vad den gjorde 10 år sedan. Statsskuld har man när man har underskott, för att allt annat kostar förra året hade vi litet överskott dock för första gången på flera år.

Även om inte finanssystemet är perfekt så är det ju så det fungerar idag. Gäller ju även privatpersoner, inte många som kan köpa hus utan att låna, de som kan köper väl bara ännu dyrare hus så de behöver låna

Sen finns det faktiskt inte så många äckligt rika i Sverige, de flyr ju landet, statliga inkomstskatten drar inte in mycket totalt sett. Mycket som finansieras via skatterna hur som helst, allt har inte ramlat från himlen och materaliserats.
Visst ska man inte vara nöjd, men det är inte som pengarna inte kommer till nytta, inte som det kostar 40 000:- att besöka akuten med en stukad fot.

Permalänk

40k för en stukad fot? Det enda dom göt åt en stukad fot är väl att kolla att inget är brutet och sedan bandagera eller något. Kan inte ta mer än en timme så en tusenlapp skulle det nog kosta.

Statsskulden går inte till andra länder utan till privatpersoner, ibland i andra länder. Statsskulderna kan även vara hur gammla som helst men dom håller på att fiffla till det för att de ska tjäna massiva pengar utan att arbeta.

Hur menar du att pengarna slösas bort nusse? Är det inte slöseri att sjänka pengar till rika och kalla det avbetalning av statsskulden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Belga, jag tror faktiskt aldrig jag har hört någon av "de där" klaga på att de svälter, utan att de klagar över principen. De straffskattas, som om det vore fult att vara framgångsrik, föd rik, eller haft tur med nånting. visst fyller det en funktion, och pengarna är välbehövliga i stadskassan, men samtidigt är det inte helt sjyst.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Belga, jag tror faktiskt aldrig jag har hört någon av "de där" klaga på att de svälter, utan att de klagar över principen. De straffskattas, som om det vore fult att vara framgångsrik, föd rik, eller haft tur med nånting. visst fyller det en funktion, och pengarna är välbehövliga i stadskassan, men samtidigt är det inte helt sjyst.

B!

Nej, absolut inte. Helt sjyst är det inte, och visst är det ett system som motarbetar framgång. Jag tycker det är total idioti att man ska behöva betala extra bara för att man äntligen lyckats betala av sitt villalån t.ex, som om det vore fult att vara skuldfri utan ett ok på ryggen. Ok har man slitit ihop sina pengar borde man ju ha rätt till dem. Det jag menar är mest att i den där klassen där man har mer än vad man kan göra av med, ens när man försöker, så gör det ju inte så farligt mycket om överskottet kan hjälpa till med att få fram nya böcker i skolan. (inte för att det gör det idag, men det har ju mer med byrokrati än ideologi att göra)

Jag tycker man ska bidra med det man kan. Inte så man går på knäna, men med vad man kan klara sig utan utan att för den delen bli deppig utav förlusten. Sen behöv ju givetvis ett system där de som är i botten på stegen hela tiden får lite över så de kan klättra uppåt, och det är ju där de extra pengarna från toppen kommer in. Idag tycker jag dock att det kommer för mycket från toppen dock... de kan gott få en sänkning så de slipper känna sig rånade, men att de iallfall ska ligga några pinhål högre på skalan tycker jag allt, för det lider de inte av. och om de gör det (ekonomiskt d.v.s.) så hör de nog inte hemma i den klassen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Sund inställning, jag tror vi är överens. Jag har en förhållandevis framgångsrik far, och farbror, som retar sig på blandade saker, som facket, för att de hotar med blockad, när deras anstälda har bättre avtall än fackets, skatter, när det inte kommit nya skolböcker i plugget sedan jag gick i skolan. Det skiljer 13 år mellan mig, och min bror, vars klasskamrat fick min gamla mattebok. Låt vara för att mattematiken i sig inte har förendrats mycket, men nog måste man ha råd med nya böcker efterhand som de börjar bli slitna. När jag gick i samma skola var lunchen kostnadsfri, i dag är skatten högre... och lunchen kostar.

Farsan gnäller regelbundet, men sällan på att skatten är hög, utan på att det inte händer någonting positivt med pengarna. Jag är själv lusfattig, men jag håller med honom i alla fall.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med det svenska skatte systemet är att det är för krångligt, man har tagit ett ganska sunt system från början och sen byggt på och byggt på och byggt på tills det nu är fullkommligt idiotiskt.
Visst, folk som tjänar mer ska betala mer men hur mycket och vid vilken inkomst.
Jag känner en som tjänar 40000 i månaden, men då är han redan 40 år gammal och har fortfarande studielån att betala tillbaka på.
Skatte trycket är ÅT SKOGEN!
Jag menar när jag var liten hade jag kanske 6000kr på banken som spar kapital, och jag betalade 30% skatt på 100kr i ränta vad tusan är det?
Kostar ju mycket mer att administrera skiten än man får ut.

Pengarna försvinner ner i fickorna på administratörer, politiker, revisorer och annat skit som inte har ett dugg med verksamheten att göra.
Och så motiverar politikerna ökat skatte tryck med att vården eller skolan behöver mer pengar, skit snack är vad det är!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!