Webapplikationer på framfart, Google tar täten

Permalänk

Webapplikationer på framfart, Google tar täten

Hej, för ett tag sedan var det en tråd om ifall webapplikationer skulle kunna ta över vanliga applikationer, och folk verkar vara allmänt skeptiska mot det..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=637...

Nu lanserar Google alldeles strax Google Spreadsheet - vad tror ni?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Fantastiskt!

27 år senare lyckas man reproducera följande programvara:

(1979, VisiCalc)

Permalänk
Medlem

Vet ärligt talat inte vad jag skulle ha en massa applikationer på webben till. De kommer ju knappast att vara gratis om man inte vill ha en jävla massa reklam. Då köper jag hellre program där jag kan få ordentlig support om det skiter sig. Dessutom såg bilden som Bobby här postade bättre ut än googles varianter

Permalänk

äh, vad negativa ni är!
i Google Spreadsheet kan man jobba flera samtidigt på samma dokument, det kan man inte i VisiCalc!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Jäkligt kul att det kommer sådana applikationer enligt mig. Smidigt att kunna logga in ifrån vilken dator som helst i princip. För det är väl därför dem finns? Ni som jämför webapplikationer och vanliga förstår jag inte riktigt mig på, man använder väl internet för att nå det var man än är?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

webapplikationer är framtiden. Så är det bara Kolla på asp.net det är i stort sett C#/VB programmering för webben.

Permalänk
Medlem

Tja, jag föredrar vanliga applikationer av flera olika anledningar, den främsta är att när jag jobbar med ett dokument så är det JAG som jobbar med det. Jag vill inte att någon annan sitter och kluddar i det samtidigt, särskilt inte om det skulle vara en rapport eller essä. Då är det mycket bättre att klippa och klistra i efterhand, så kan man bättre markera, läsa igenom och korrigera den nya texten.

Och eftersom jag inte vill att någon annan sitter och ändrar i mitt dokument samtidigt som jag, så ser jag ingen nytta med att göra det på webben. Å andra sidan: Den dagen man kan jobba med ett projekt i 3D över google, köra olika scener med samma modeller, någon texturerar medan en annan animerar etc, då ser jag en nytta med det. Och sen låta google rendera ut skiten så sitter en tredje och klipper ihop det. Det hade varit najs.

Permalänk
Medlem

Att kunna arbeta flera samtidigt är väl knappast något argument eftersom det går göra i de flesta andra ordbehandlare också.

Däremot är det häftigt att det går använda var och när som helst.

Hur är det med prestanda och sånt? Tar något simpelt en sekund att ladda är det en sekund för mycket.

Permalänk
Medlem

jag har lite svårt att se poängen faktiskt... Jag menar, behövs ett excel i multiplayer? Vem kommer använda det? De flesta "vettiga" företag lär väl inte använda det pga säkerhetsrisk då man gärna vill ha sitt material för sig själv, och om inte annat - ha riktigt god kontroll på vilka som har tillgång till materialet.

Att använda detta för att ta med sig arbetet ser jag faktiskt inte som ett bra argument, för då finns det etablerade lösningar som att maila jobbfilerna till sig själv, bränna skiva, använda usbminne, ftp etc.

Men jag ser kvaliteter... Jag menar, om jag skulle ha ett kul projektarbete med folk på distans så skulle jag se möjligheter i att folk kan leka i dokumenten samtidigt, så för skolelever etc kan jag tänka mig att det passar bra. Men tror att målgruppen är lite.

Sen undrar jag om man inte tycker att programmen redan är lite slöa... Att mitt windows bara ska bli en länksamling till verktyg flera mil bort (eller på andra sidan atlanten) låter inte så lockande, jag vill ha mina program utan ping helst.

Men jag står för att jag kanske inte riktigt har insett möjligheterna då jag inte ens försökt fördjupa mig, men jag tycker det låter som en idé med väldigt liten målgrupp.

Permalänk

Jag tror inte webbläsar-basade program kommer ta över, däremot distribuerade system m.h.a komponentteknologi kommer nog växa sig starkare. Då inte bara över Internet utan lokala nätverk mot en "superdator/stordator" eller vad man ska kalla den som utför tunga beräkningar.
En annan fördel är att det försvårar piratkopiering, och programmerarna kan ta betalt efter hur mycket man använder ett program. För hur många program har man inte som man knappt använder, men ändå måste ha dem någon gång?
*edit* Jag är ej insatt i området mer än jämnt ha sniffat på Corba, men det finns en förbaskat massa kurser och folk som utbildar sig om det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".