Permalänk

Vilken BSD kör du?

Finns ju redan en tråd om vilken distribution linuxfolket föredrar. Och då tycker jag det vore väldigt intressant att se vad Sweclockerna här föredrar för BSD.

Själv måste jag rösta på FreeBSD, just på grund av att det är den BSD jag har haft mest erfarenhet av, och den BSD jag är mest van vid. Den erfarenhet jag har av FreeBSD är 100% som server, så jag vet inte hur den prestererar som desktop-os, men jag är extremt nöjd med hur den funkat hittils som server. och ser fram emot den dagen jag ska få kolla hur den funkar som ett desktop-OS

Så berätta gärna vad ni använder OS:et till, om ni använder den som desktop eller server, och annan information vi kan tyckas vara trevlig att veta.

Berätta också gärna vad du har för erfarenheter av OS:et och varför du just valde denna.

Alternativen är tagna från bsd.org, så iaf något inte stämmer så får ni klaga där.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Eftersom man bara kan välja ett altenativ väljer jag OS X. Då majoriteten utav mina datorer kör det.
Sedan har jag 2st burkar som OpenBSD också.

OpenBSD för gateways och brandväggar. Och OS X / OS X Server till allt annat. Så ser mitt liv ut...

Permalänk
Medlem

Valde OpenBSD har kört det på olika servrar ett tag men kör Mac os X som desktop

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

Kör FreeBSD på alla datorer, desktop som server.

Permalänk
Medlem

Osx, gjorde ett försök på freebsd nån gång men installationen av program i det var inte min grej.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Röstade på m0n0wall då jag kör pfsense på routern.
Det blir förhoppningsvis en Mac när jag har pengar.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

fick bli FreeBSD då mina servrar kör det annars så har jag en ibook med OSX och en router med OpenBSD också.

Permalänk
Hedersmedlem

OpenBSD, kör det för närvarande på min server och skulle gladeligen köra det på min workstation och laptop, tyvärr så sätter några hårdvaruenheter stopp för det. =/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Har endast en dator förtillfället, en iBook. Och på den rullar OS X, skulle aldrig få för mig att köra något annat på den.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

- TrustedBSD är inget operativsystem, utan ett samlingsnamn för en mängd (ofta säkerhetsrelaterade) verktyg ämnade för FreeBSD.

- PicoBSD existerar i egentlig mening inte längre, och var i själva verket en väldigt avskalad version av FreeBSD. NanoBSD och TinyBSD har tagit dess plats idag. Alla dessa system sköts (och sköttes) inom FreeBSD-projektet, och är/var inga externa projekt. FreeSBIE kan också vara värt att nämna här.

- m0n0wall är också FreeBSD, fast med förenklad hantering av brandvägg etc. pfsense känns som en stor utmanare.

- PC-BSD är också egentligen ingenting annat än FreeBSD fast med KDE och någon form av pakethanteringssystem. Utmanas av DesktopBSD, som är ungefär samma sak.

Så, en mer korrekt lista hade sett ut ungefär så här:
FreeBSD
NetBSD
OpenBSD
DragonFlyBSD
Mac OSX

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Har pillat lite på OpenBSD i vmware och det verkar vara ett rätt nice system, har dock inte tid att stätta mig in i det rejält.

pfsense rullar på brandväggen och det är jag väldigt nöjd med, förrutom att jag skulle vilja kunna göra lite mer avancerade DHCP-inställningar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Testar PC-BSD i VMware av och till. Inte färdigt för skrivbordet än direkt, men det är mycket lovande. Pakethanteringssystemet är för en gångs skull inte stenålder: ladda bara ner en PBI-fil, dubbelklicka på den och följ wizarden.
Klart. Alla beroenden installeras i samma mapp som programmet, och ikoner skapas automatiskt i K-menyn. Detta är mycket smidigare än apt-get på desktops IMO.
Saker som automounting funkar dock inte än, men om utvecklarna följer planen för 2.0 kan PC-BSD bli en konkurrent till Ubuntu, utan tvekan.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag har ju OpenBSD på några servrar, eller rättare sagt datorer som agerar servrar när de väl är igång (har inte behov av att köra dem 24/7). Tror det är två st sådana (orka räkna servrar ).
Javisstja. Jag har (men inte heller så värst aktiv) en OpenBSD installation i MS Virtual PC på en windowsserver Hehe det är fångat av monstret!

Men jag röstade på FreeBSD eftersom jag tänkt ha det som seriöst alternativ på bärbara datorn och för några dagar sen fixade jag igång KDE och köret och kört det en del.
Har dock inte fått in synapticsdrivisar för Alps touchpaden ännu. Det är ett projekt som väntar.
Dessutom verkar bluetooth-stödet vare lite konstigt i 6.1-REL. Det är med och körs automatiskt, men alla verktygen man behöver är inte med så det måste tydligen kompileras (jag har inte /usr/src saker ännu, får väl börja med det).
Och de programmen som fattades har i CVS:en inte rörts på flera månader, känns som de skulle kunnat vara med i 6.1 fullt ut.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Jag röstade på NetBSD eftersom det rullar på samtliga maskiner här hemma. Kommer eventuellt att testa en andra variant i form av OS X. Det roliga var att sist någon drog igång en poll hade vi en röst på NetBSD vad jag kommer ihåg, en 100%-ig ökning med andra ord!

Permalänk
Medlem

OpenBSD, en nät-skyfflare hemma hos farsan och på laptopen (X40). Även på lite andra håll för test (har provat lite med L2 brygga hem till en burk i VMware via SSH).

Saknar tyvärr bluetooth och IR :/ Hade gärna haft det för att kunna använda telefonen för GPRS.
Men det är saker man får leva med

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

FreeBSD, har det på två burkar, har kört OpenBSD på en Sun SparcV då det inte gick med FreeBSD på sparcen..

Aldrig testat NetBSD men det kanske händer på nån sunkig udda burk nångång

För att tillägga, kör det alltid utan skal, bara cli, fast har kört xcfe i openbsd på sparcen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kör m0n0wall på routern här, annars är det Windows/Linux för hela slanten

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

det blev Mac OS X. För det är det jag kör mest på laptopen (har även gentoo på den)
Sen får man se, funderar på att fixa FreeBSD på servern senare och kanske OpenBSD på brandväggen. Men då måste man ha tid...

Permalänk
Medlem

NetBSD för hela slanten.

Permalänk
Medlem

FreeBSD om jag får välja.

Permalänk
Medlem

kör freebsd på en server

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem

freeBSD 4.10 - filserver (den rullar så fint så jag ids inte köra upp den till 6.x, sen säkerhets gnäll, den står på ett LAN utan någon route mot internet, så jag är inte så nervös)

freeBSD 5.4 - apache, irc-bot, centericq, irssi. (denna borde jag såsa upp till 6an, får göras...eeh senare)

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
freeBSD 4.10 - filserver (den rullar så fint så jag ids inte köra upp den till 6.x, sen säkerhets gnäll, den står på ett LAN utan någon route mot internet, så jag är inte så nervös)

Om du kör RELENG_4_10 så "borde" den vara lika "säker" som en RELENG_6_1. Iallafall så länge som 4* stödjs officiellt av so@.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

OS X på arbetsstationen & FreeBSD (m0n0wall) som router.

Visa signatur

must!

Permalänk

Installerade FreeBSD igår, är helnöjd. Det är alltid kul att testa nya grejer.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Om den procentuella ökningen av NetBSD fortsätter att förhålla sig som en exponentiell kurva är det blott en fråga om tid innan hela Sweclockers användarbas är konverterad!

*Ondskefullt skratt*

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."