Grub installation från windows?

Permalänk
Medlem

Grub installation från windows?

Så här ligger det till, jag drog in ubuntu för ett tag sen och nu valde jag att installera windows XP för beta testning av hemsidor och dylikt. Problemet är att den vägrar att bota grub utan startar upp Windows automatiskt.

Så här ser mina diskar ut:
160gb samsung: 155gb ext3 med ubuntu på och någon swap
80gb seagate: 60gb ext3 och 20gb ntfs (windows)

När jag installerade windows så pluggade jag ut min 160gb hdd med unbuntu, var tvungen att ha den som master för att kunna installera windows. Så under windows installationen så var ej linux hdd igång och nu när jag bootar up båda samtidigt så väljer den Windows.

Förtillfället så sitter båda diskarna på master.

Några förslag?

btw, spelar det någon roll vilken master den sitter på? Jag testade att byta kablarna så att linux hamnade på Master 1 och Windows hammnade på Master 2 men då ville inte linux starta korrekt eftersom den inte kunde mounta /

Permalänk
Permalänk
Medlem

Byt boot-ordning i BIOS, är nog det som är lättas att göra.

Permalänk
Medlem

vid installationen skriv över MBR.. så slipper man dätta problemet...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Att då man installerar har man linux disken som slave och windows disken som master. Då slipper man bry sig. Det blir lättast så.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Det lätaste är att inte installera windows. Men om man nu måste skall man installera det först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Byt boot-ordning i BIOS, är nog det som är lättas att göra.

Fungerade