Vad var det för gammal dator jag hade?

Permalänk
Medlem

Vad var det för gammal dator jag hade?

Ja som topic lyder så funderar jag på vad det var för nån dator jag hade nån gång på 80talet till en början på 90 talet.

Den hade en sån där gammal diskettstation med stora disketter. Det var ingen hårddisk utan spelen och nadra program startades från disketten. Spel som bland annat freddy fish, frogger, tiokamp och nåt rcerbilsspel spelade jag på den. Skärmen var gulbrun bild:) minne och processor har jag ingen aning om då jag inte alls var så gammal på den tiden. Det var farsan som hade fått den från jobbet. Han jobbade på Ericsson (eller så var det nåt annat namn det bytte rätt så ofta när det blev köpt av andra störe företag som nokia och ICL) då eller vad det hette.

Men men vad var detta för dator jag hade?:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Tja, det troliga är väl att det var en PC. Kanske rentav en Ericsson-PC. Var den smutsgul i färgen?

Ren gissning:
8088, 4,77 MHz, basminne (640 kB eller mindre), 360 kB diskettstation, herculesgrafik (768 * 348), och en specialsladd till skärmen som också försåg skärmen med ström?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Som en liten parentes så fick Ericssons PC-datorer smek/ök-namnet "protes-PC" just på grund av färgen.

Jag har själv petat en lite på deras bärbara datorer.. om man nu kan kalla en klump på nästan 10kg för bärbar. Dock var det en rätt praktiskt sak som funkade i alla väder. Plasmaskärmen (!!) var dessutom läsbar även utomhus om jag minns rätt, vilket man knappast kan säga om de flesta äldre LCD-skärmar.
Inbyggd skrivare var rätt tufft, och säkert användbart eftersom man då hade hela kontoret i en snygg (nja) och praktisk (nej!) väska som man lätt (NEJ!) kunde ta med sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Några bilder på detta underverk?
Menar förstås inte från trådskaparen då eftersom han inte har tillgång till datorn.

Permalänk
Medlem

Har haft en nionålars matriströskare av fabrikat ericsson, stor som en modern fyrfärgslaser, men den var relativt ljuddämpad..

I dagens läge så är robusta nålskrivare helt plötsligt riktigt dyra, används för skrift med karbonpapper.. farsan har jobbat med sånt och nämt priser på över tio tusen kronor för nya nionålars, har dock inte bekräftat det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Karaff: Radskrivare är fortfarande oslagbara närdet gäller billig utskrift i extremt hög hastighet. Du får inte 30 sidor/min ur en laser till vettigt pris.

jonazz: Var det 8"- eller 5,25"-disketter?

I övrigt påminner den om min morsas gamla IBM från '82, som dock hade grön/svart skärm.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

var det rad skrivare till de gamla c64 skrivarna, har en där skriv huvvet tras fram av en rem, låter gör den oxå :)?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Karaff: Radskrivare är fortfarande oslagbara närdet gäller billig utskrift i extremt hög hastighet. Du får inte 30 sidor/min ur en laser till vettigt pris.

OKIPAGE 16n, köpt för 400kr, patron kostar 500kr och räcker till 2500-3000 A4

och skiter ut 40 sid per min(a till ö över hela pappret)... dock nackdelen är att den måsta stå och värma upp sig i 1-2min

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Synd bara att det är så jäkla svårt att få tag i riktigt traktorpapper nu för tiden. Är mycket nöjd ägare av en Oki Microline 193 (eller något sådant), kan skriva A2-papper om det behövs. Färgband finns fortfarande att få tag i och är mycket billigt. 59 spänn betalade jag sist...

(Det är en vanligt nålskrivare, inte en radskrivare. En radskrivare är mycket snabbare och är uppbyggd på ett annat sätt).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ett par OKI microline har man ju haft, A4 var väldans kompakta..

Även en STAR, märke jag inte hört talas om på väldigt länge, nån som vet vart de tog vägen ?
Har faktiskt en stor kaffemugg där det står :
STAR
Obeskrivliga skrivare

Typhjuls skrivarna är ju också en lite speciell klass, där alla bokstäver sitter på en boll, tror IBM körde med det i sina skrivmaskiner sedan urminnes tider..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

tror det var 5.25 disketter. jo den va nog lite lätt smutsgul i färgen. inte helt omöjligt att det var nån ericsson dock. Kunde inte så mycket alls då jag inte fipplade med några sladdar på den tiden. Nån som har några bilder o visa att jämföra med?:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Visa signatur

Amd athlon xp 2700+, 1,0gb ddr ram, 130 gb hdd, Ati Radeon 9800 PRO 256mb

Permalänk
Medlem

Ahh vilka minnen. Ericsson PC med 640KB minne, 10MB disk och jag tror att jag hade en mus till den inkopplad.

Permalänk
Medlem

Star LC10.. farsan var lagom glad när jag skrev ut 400 sidor kl 1 på natten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Star LC10.. farsan var lagom glad när jag skrev ut 400 sidor kl 1 på natten

Det kanske är allt matris-skrivar skrivande som är förklaringen till att jag är en av de på jobbet som sällan använder hörselskydd

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashnets
Bild: http://pc-museum.com/028-ericsson/rcm-028.jpg

Ja en sån måste det ha varit! tror vi hade en lite större skärm bara.. Kanske bara är som jag tror?:P Fina grejjer det där:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ja en sån måste det ha varit! tror vi hade en lite större skärm bara.. Kanske bara är som jag tror?:P Fina grejjer det där:)

Haha! Alltså gissade jag rätt, helt rätt, i första inlägget!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Dehär gamla monokroma skärmarna är lite kul.. sätt handen framför o blinka med en kamerablixt så fryser skuggan fast en stund

Rätt fet efterlys..

Rätt säker på att de lyser i ljuset av uv-rör också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Oh, Star Lc10... HAr haft två sådanna, en Colour och en icke-colour om jag minns rätt..

Roliga saker det

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashnets
Bild: http://pc-museum.com/028-ericsson/rcm-028.jpg

Skoj sida en http://pc-museum.com/030-compis/index.htm sån har ja haft

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
Skoj sida en http://pc-museum.com/030-compis/index.htm sån har ja haft

hade såna när man gick på högstadiet. värre skräp fick man nog leta efter

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64