Permalänk
Medlem

Dator till TV:n

Tja!
Deta är mitt första inlägg här på flera år faktiskt tänk vad flickvänner kan göra... var ganska så aktiv här för typ 3.5-4 år sen.... nu har jag ett hus istället

jaja, till frågan jag har...

Datorn som står vid TV:n börjar bli lite skraltig... (PIII 450 @504) hackar lite ibland när man spelar upp divx (hemma gjorda såklart

Budgeten för uppgradering är 2-2500 spänn.

Jag har ett Matrox 450 eTV (AGP) som jag tar ut bilden med och på "min tid" alltså flera år sen så var detta den bästa bild man kunde få på sin tv från en dator.
Fråga: ska jag behälla det kortet eller finns det billiga som är bättre?

På "min tid" fanns inte SATA, det var ATA133 som var värst
Fråga: är SATA mkt snabbare än vanlig "Parallel ATA"?
Följd fråga: Är SATA II mkt snabbare än SATA?

Ljudkort behöver jag inte då jag för ett par år sedan köpte ett aeron sky 5.1 med optisk digital utgån för att få det fina surroundljudet till förstärkaren.

Datorn ska användas för att spela upp film på tv:n och i bakrunden köra BitComet (för all vacker shareware såklart) Det ska vara en fjärr som jag byggt till den för att kontrollera den... det funkar inte nu för så fort winamp startar så orkar inte datorn med att behandla all info från comporten... utan winamp eller film igång funkar fjärren kanon

Det jag tänkt köpa är:
moderkort
CPU
minne
nätagg
ev. hårddisk

Räcker det med en sån där snuskit billi Celeron D på 2.66 GHz eller ska man kanske köpa Sempron eller en billigare "full size" CPU?

Det måste väll räcka med 512 i ram va?

Sen så var det mina undringar på om mitt grafikkort duger (jag är nöjd med bilden) och SATA/SATAII mot Parallel ATA...

// Blôbba - varit borta från hårdavara för länge