Problem med 3Com OfficeConnect Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men har du provat att fabriksreboota den?

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireBat
nu har jag fått en ny från 3com bara av att prata med supporten
Men jag kommer inte ut på internet :S helt utelåst
ipt funkar och allt sånt, nått spec man måste göra?

Ny firmware eller ny router?

Det är minst sagt riktigt j-vla segt att ha det så här, speciellt när man spelar WOW.

Aja får väl ta och höra med supporten om de kan styra upp ny firmware till mig, om nu det kommer funka bättre....:/

Permalänk
Medlem

Har köpt samma router för några dagar sen, den sitter hos granen 40 meter bort. Får pingtider på >40ms när jag har 5-11mbit, är det normalt?
Den är stabil men jag bara surfar via Wlan på den, den andra trafiken går direkt på modemet. Beställde en WET54G för att se om det blir bättre, tycker pingen och mottagningen suger ...
Kommer nog att byta om jag får inte ordning på den, är Linksys bättre?

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Studio
Ny firmware eller ny router?

Det är minst sagt riktigt j-vla segt att ha det så här, speciellt när man spelar WOW.

Aja får väl ta och höra med supporten om de kan styra upp ny firmware till mig, om nu det kommer funka bättre....:/

helt ny router, kom med UPS 3dagar senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireBat
helt ny router, kom med UPS 3dagar senare

Hur gick du tillväga då?

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk
Medlem

när suporten ringde upp mig och frågade om jag ville prata med suporten i canada så sa jag jag bara det finns inte så mycket att säga, den startar om sig och funkar inte.
efter ett par gånger så sa han okej men vi skickar en ny, kommer på onsdag.
det här var fredagen, och mitt på dagen på måndag så kommer dom från ups och lämnar av den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireBat
när suporten ringde upp mig och frågade om jag ville prata med suporten i canada så sa jag jag bara det finns inte så mycket att säga, den startar om sig och funkar inte.
efter ett par gånger så sa han okej men vi skickar en ny, kommer på onsdag.
det här var fredagen, och mitt på dagen på måndag så kommer dom från ups och lämnar av den

Ok!
Tack, skall göra detsamma..

Funkar allt nu eller?

Men borde dom inte ha fler enheter som har detta fel?
Detta måste vara ett "vanligt" fel..
Hoppas det bara är mjukvara.

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk
Medlem

tyckte han sa att dom hade haft många sånna här fel men han sa det mera i förbifarten lixom.

ja nu startar den inte om än iaf
men kommer som sagt inte åt internet
stäng av brandväggar gjort regler, provat allt
kan det bli strul av att jag clonar MACen från datorn till routern?`
det ska ju funkar men tänkte om comhem/modemet känner konstiga vibbar av det.

Permalänk
Medlem

börjar bli galen med pingtiden på denna router. Har disablat allt och kör endast Wireless-G men ändå får jag alltid 40 i ping.
Ser detta riktigt ut? Vad är 10.244.132.17 för ip-nummer? Har bara routern direktkopplad på modemet ...

Tracing route to ping.sunet.se [130.242.80.31]
over a maximum of 30 hops:

1 3 ms 2 ms 2 ms 192.168.1.1
2 58 ms 82 ms 44 ms 10.244.132.17
3 33 ms 34 ms 33 ms vlan602.dr1.gbg11.se.bredband.com [195.54.115.11
7]
4 35 ms 34 ms 32 ms ge3-2.dr2.gbg2.se.bredband.com [195.54.116.45]
5 33 ms 34 ms 32 ms ge6-0-0.cr2.gbg1.se.bredband.com [195.54.115.249
]
6 * 33 ms 35 ms ge2-7.br1.gbg1.se.bredband.com [195.54.119.254]

7 33 ms 35 ms 33 ms netnod-ix-ge-b-gbg-1500.sunet.se [194.68.130.19]

8 35 ms 34 ms 33 ms goteborg2-srp2.sunet.se [130.242.85.2]
9 34 ms 34 ms 35 ms boras2-POS0.sunet.se [130.242.81.9]
10 37 ms 36 ms 35 ms jonkoping1-pos0.sunet.se [130.242.81.18]
11 40 ms 40 ms 40 ms stockholm1.sunet.se [130.242.80.31]

Trace complete.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Nåt annat trådlöst som spökar som tex en telefon?

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

jahaja...med den nya firmwaren jag fick så bootar den inte om lika mkt men den bootar fortfarande om

Ska se om jag kan tjata till mig en ny router helt enkelt för detta är skandal.

Firebat: comhem har en releasetid på ipnummret i sina modem på över2 timmar. Hade grymma problem med att man inte kom ut alls jag med tidigare. Lät modemet stå strömlöst över natten o vips så funkade det

Permalänk
Medlem

Ingen som kan laddaupp firmwaren på lämpligt ställe och posta en länk här så man slipper snacka med support för att få den?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Ingen som kan laddaupp firmwaren på lämpligt ställe och posta en länk här så man slipper snacka med support för att få den?

Tack på förhand.

*bump*

Ja det vore riktigt snällt om någon kan fixa det, jag får aldrig tummen ur att ringa supporten :S

Permalänk
Medlem

så där ja, den nya routern är precis likadan, startar om runt 4ggr per dag.
bra synd att man måste börja strula med suporten igen nu =/

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, men förutom att den startar om (eller vad den gör) när jag maxar hastigheten så kopplar den bort mig från nätet helt och hållet ibland. För att den ska "återställa sig" måste jag starta om den flera gånger, oftast ungefär tre gånger. Det är väldigt irriterande, men jag vet inte vad man kan göra åt det. Är det ett fel som täcks av garantin eller? Nån som vet?

Jag har av nån konstig anledning dessutom problem med att skicka epost i outlook. Någon som har liknande problem?

Permalänk
Medlem

så där, nu ska dom skicka ut ännu en ny router till mig.
typiskt att dom på suporten inte kan byta till en annan modell för det här verkar vara lönlöst och helt hopplöst.

Permalänk
Medlem

Efter vad jag hört här kommer min returneras. Synd, för den har det mesta, men då den inte klarar av full hastighet på 8 mbit lina så ska den ut ut ut ut.

Va f'n ska man ha som klarar full dl utan omstarter? Tänker öka till 24mbit på Telia nu också. Och har en trådlös skrivare också som jag vill ha inkopplad.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Ok, jag har pratat med supporten nu. Den svenska supporten sa att de hade haft en massa problem med detta (att den kopplar ner vid högre hastighet) och med problem då man skickar e-post med outlook. Den kanadensiska supporten skulle skicka något via e-post (svårt att höra vad hon sa) som skulle fixa nåt med MTU eller nåt. Jag är ny här men kan posta det här om det går. Annars kan jag mejla till er som vill ha. Har inte fått nåt ännu men skriver så fort jag fått det.

Permalänk
Medlem

Kanon!
Jag skickade ett P.M till dig också!

Hoppas det är en lösning.. Annars kommer jag tröttna.

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk
Medlem

Har precis skickat iväg min (ena) router till datorbutiken och hoppas få den utbytt mot något bättre. Någon annan som försökt få den uybytt hos återförsäljare och lyckats?

Permalänk
Medlem

Jaha det jag fick fixade så att e-postandet fungerar igen. Har dock fortfarande problem med att routern startar om sig. Antar att jag måste kontakta dem igen!

Detta är vad jag fick;

The following is a Primus(R) eServer solution:

ID: 3KB19051
Domain: primus_owner
Solution Class: 3KB51

Problem OfficeConnect Cable/DSL Wireless Router - Can Not send or receive mail

Fact OfficeConnect Cable/DSL Wireless Router

Fact Can Not send or receive mail

Fact Can Not send email

Fact Outlook Express

Fact Microsoft Outlook

Fact 3CRWER100-75

Fact 3CRWER200-75

Fact MTU

Cause SMTP or POP server at the ISP are behind NAT and are not passing correctly the MTU settings back to the router. (Maximum Transition Unit).

Fix
The best value for MTU is that value just before your packets get fragmented.
How to find the MTU out:
1) In an MSDOS command prompt, type:
ping -f -l 1472 Server_Name where Server_Name is the SMTP or POP3 server name at your Internet Provider. (PING -F -L 1472 ....... in lower case). Press Enter.
2) Then reduce 1472 by 10 until you no longer get the "Packet needs to be fragmented but DF set" error message.
3) Then increase by 1 until you are 1 less from getting "Packet needs to be fragmented but DF set" message again.
4) Add 28+8=36 more to this (since you specified ping packet size, not including IP/ICMP header of 28 bytes and PPoE of 8 bytes. If you' re not using a DSL connection, add only 28) And this is your maximum MTU.
For any reason, Do not set an MTU size smaller than 1,400

Fix
How to change your MTU to the Maximum MTU found earlier
1. All of the OfficeConnect Firewalls are compliant to the RFC 894. So, they do not have the MTU size change field.
2. To change the MTU size to the value found in the previous stage on your computer, you can use a tool called Dr TCP: http://www.dslreports.com/drtcp or MTU Changer: http://www.cafes.net/downloads.html
3. Also, you could manually set the MTU size on the computer: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q2831...
Please be aware that 3Com can not be held responsible if you cause any damage to your system while doing this. If you are not sure how to handle this, please contact your computer administrator or your support centre to help you through this.

Permalänk
Medlem

Hade en 3com 54mbitare förut som fungerade bra men åskan tog den. Köpte då en 3com 108mbps:are som e bra mycke sämre.. Kopplar ner både trådlös och kabelansluten emellanåt. Kollar jag i eventviewern så skickar den nåt DHCPNACK till datorerna. Jag kan inte kolla loggarna på routern heller för dom är alltid tomma. Nån annan som kan se loggarna i routern? Har ändrat så att datorerna har fast ip istället för DHCP och då kopplar det inte ner för den trådanslutna datorn ivf.

54mbitaren hade bättre hantering för fasta ip-adresser och virtual servers. Nu kan jag inte kontakta min webserver via min yttre ip-adress, bara den interna. Från datorer utifrån fungerar dock den yttre ip-adressen bra.

Vill också ha ny firmware!!

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem

du måst ställa in vilket ip den ska logga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireBat
du måst ställa in vilket ip den ska logga

Var gör man det? Hittar ingen sån inställning..

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem

Advanced -> Syslog -> kryssa boxen och skriv ipt du vill logga

Permalänk
Medlem

Pratade med den svenska supporten (sitter i eng).
De skickar en ny router utan att tveka. Tydligen rätt vanligt i 100 o 200 serien. Han hade idag suttit i ett ledningsmöte om problemet så det händer saker inom 3com i alla fall.
Tar 3-5 dagar från tyskland.

Alla med detta problem, gör samma sak så får ni möjligen en ny som fungerar bättre. Upprepa tills ni fått ett ex som funkar

Permalänk
Medlem

tack fillmore!

kanske får ta tag i saken!
Men det är inte det man vill när man köper grejjer.

TAck alla som brytt sig...

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk
Medlem

Utifrån vad jag läst av er problembeskrivning så verkar jag ha samma problem oxå.. men jag har lyckats isolera vart problemet ligger...

Det verkar som den bara "dör" när man maxar linan när man tankar torrents... men inte när man tankar från ftp eller http... så det verkar vara antalet connections som är det bidragande problemet.. De aktiva connections som jag hade påverkades inte men alla nya connections droppades av routern så i praktiken så känns det som om routern har hängt sig... men om man pausade torrentöverföringen så flöt allt på igen...

Sen efter mycke testande så kom jag fram till att inställningen " Enable SPI and Anti-DoS firewall protection" under "SPI"-fliken under kategorin "firewall" triggade problemet.. testade lite olika inställningar under DoS Detection criteria men orkade inte hålla på och testa mig fram till några vettigare inställningar så jag disablade hela funktionen...

SPI är tillför juh extra säkerhet men om man har i andra handen att routern klipper alla nya connections så får man klara sig utan den.
för mer info om SPI: http://en.wikipedia.org/wiki/Stateful_Packet_Inspection

Får sätta mig å försöka hitta på några vettiga värden nån dag..