Problem med 3Com OfficeConnect Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Har du köpt den som privatperson så har den du köpte den av ett ansvar gentemot dig som är reglerat i svensk lag och som inte går att förhandla bort vad gäller utsträckningen i tid. Är inte helt uppdaterad men den tiden mäts i år så på dom igen (alltså inte 3Com utan butiken).

/H

Ja, konsumentköplagen gäller väl i Sverige i två år och inom EU ett år om jag inte minns fel, men jag tror det är enklare att ta det genom tillverkaren eftersom man stryker ett led i hanteringen. Grejen är den att 3com har 90 dagars fri konsumentsupport, därefter får man ta det över återförsäljaren man handlat den av...

Önskar bara att den funkat som den ska... Ska nog prova 1.1.09 och se om den hjälper, annars blir det retur till Komplett.

Permalänk
Medlem

OK bearz,,samma som jag då. 1.0.33 går inte att installera. Hur jä*la dumt som helst att skicka ut en sån lösning.
Fick som svar "otur att den inte går att installera, din enhet måste bytas ut. Just nu har vi extra lång leveranstid på din typ av enhet"

Weeehheee på dig. Som om ett byte ens kommer hjälpa.
In i garderoben igen. Den här gången kanske som mellanlagring innan soptippen.f

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Jag fick äntligen svar när jag skickade ett riktigt argt svar

Så jag lade in 1.0.33 först och sen 1.2.1 förhoppningsvis funkar det äntligen utan strul nu

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle vilja lägga upp 1.0.33 och 1.2.1?

Eller man kommer åt det om man produktregistrerar?

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna också en länk till firmwaren.

Permalänk
Medlem

http://support.3com.com/software/passport/3CRWER100-200_full_...

Fyll i formuläret och sen agree ggr 2 och ladda ner..följ intruktionerna i filen..in med 1.0.33 först och sen 1.2.1

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Jaha, märker nu att efter uppdateringen så visar tptest runt 11 Mbit TCP och UDP ligger på 24 Mbit.

En koll visar att MTU är satt till 576 vilket är extremt lågt, bör ligga på 1500 vilken den oxå gör utan router. Har provat ändra i registret men det påverkar bara datorn och inte routern.

Någon som vet OM det går att ändra MTU på dessa routers??

Skandal om de fixat problemet genom att sänka MTU värdet.

/F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
http://support.3com.com/software/passport/3CRWER100-200_full_...

Fyll i formuläret och sen agree ggr 2 och ladda ner..följ intruktionerna i filen..in med 1.0.33 först och sen 1.2.1

Tack för den länken!

Men hur sjutton hittar man dit utan att veta om denna sökväg? För söker man på 3CRWER100-75 så får man bara en massa dokumentation.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Funkar 1.2.1,,,löser den allt strul med omstarter och AnnexM?

Vill veta om man ska returnera och få en ny så man kan köra in ny firmware, eller skicka skiten i soppen.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Den går stabilare över kabel nu men trådlöst så är jag inte övertygad, ska fixa till drivarna på usb-stickan som hörde till först innan jag dömer ut den helt.

Permalänk
Medlem

3com har igår lagt upp en firmware för nerladdning på deras hemsida. Sök RC nummret (3CRWER200-75 eller 3CRWER100-75 antagligen).

Firmware 1.2.1 November 2006.

Fixes in this release:

1. WDS with Support of WEP/WPA
2. DHCP Server with Configurable Netmask
3. Support for Proxy ARP
4. L2TP Tunnel Support
5. DHCP Support for Dynamic IP for PPTP ISP Connections
6. Alert via E-Mail
7. Improved DDNS Support

Länk för de som inte vill bidra med sitt namn,skostorlek och hårfärg till 3coms support:

http://www.sendmefile.com/00482903 (5mb)

Permalänk

Är det någon som lyckats installera den nya firmwaren 1.2.1 över version 1.1.09. Min säger att att det är fel firmware. Det gäller både om man väljer "step_1.fim" eller "step_2.fim".

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Upptäckte just detsamma

Denna firmware ser ju som sagt lite mer officiell ut än de tidigare, jag misstänker att det såhär i efterhand var dumt att installera den tidigare. Factory reset verkar inte gå tillbaka till originalfirmware heller.

Permalänk
Medlem

Ventrues länk den 16/11 och denna officiella verkar vara samma i alla fall, även om man bytt namn på filerna. Storleken är densamma. (Har dock inte kollat checksum.)

Permalänk
Medlem

Må vara sant, men den kan jag inte installera heller utan den gnäller om att firmwaren inte är kompatibel med min router. Konstigt är bara förnamnet.

Troligen är det den tidigare 'innoficiella firmwaren' som Conzpiro pastade på sid 3
Software version 1.1.09
Boot loader version Redboot V0.00.01

som är problemet som gör att vi inte kan uppgradera till den riktiga.

Några förslag hur man ska lyckas knappa in 1.2.1 i burkfan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budds
Må vara sant, men den kan jag inte installera heller utan den gnäller om att firmwaren inte är kompatibel med min router. Konstigt är bara förnamnet.

Troligen är det den tidigare 'innoficiella firmwaren' som Conzpiro pastade på sid 3
Software version 1.1.09
Boot loader version Redboot V0.00.01

som är problemet som gör att vi inte kan uppgradera till den riktiga.

Några förslag hur man ska lyckas knappa in 1.2.1 i burkfan?

Dränker den i bensin, väntar tills ångorna spritt sig och sedan tänd på.

Visa signatur

eehhh

Permalänk

Jag pratade med kundtjänst om detta problem och bad att få bli kopplad till supporten. Jag fick då reda på att mina 90 dagar gått ut. Då tyckte dem att jag fick jag byta ut den. Det är alltså bättre för 3COM att byta ut produkten än att jag får prata med supporten och lösa problemet.

PROBLEMET ÄR INTE HÅRDVARAN UTAN MJUKVARAN!!!!

Hade jag varit en företagsledare och fått reda på hur det här skötts så hade jag sparkat folk!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arjay1000
Jag pratade med kundtjänst om detta problem och bad att få bli kopplad till supporten. Jag fick då reda på att mina 90 dagar gått ut. Då tyckte dem att jag fick jag byta ut den. Det är alltså bättre för 3COM att byta ut produkten än att jag får prata med supporten och lösa problemet.

PROBLEMET ÄR INTE HÅRDVARAN UTAN MJUKVARAN!!!!

Hade jag varit en företagsledare och fått reda på hur det här skötts så hade jag sparkat folk!!!

Håller med, de verkar inte intresserade av att lösa detta problem.
Jag har fått en ny som inte funkade och har väntat en månad på näste nyutskick. Dock är dessa routers restade i tyskland så det går inte fort.
Snabbast sättet att byta ut routern i sig är att gå tillbaka till affären man köpte den i (om det nu inte skedde via nätet).

Jag har fått in den nya firmwaren men det verkar som om de låst MTU till 576 vilket påverkar hastigheten dl.
Tptest utan router visar 23 Mbit/s och med router endast 11 MBit/s.
Det som skiljer är att MTU går från 1500 till 576.

I morgon går jag tillbaka med denna ap-router till Siba och köper en linksys istället. Tur att man kan reklamera detta som utsprungsfel i alla fall

/F

ps. Kom inte ens fram till svenska kundtjänsten idag. Verkar vara fler som klagar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Ja det här är fan helt otroligt av 3com, helt klart märkligt att de inte på såhär lång tid har lyckats lösa detta.

Inga stora summor det gäller men är ju otroligt drygt att behöva köpa sig en riktig router, igen.

Återstår att gå på jakt efter originalfirmaren men den är säkerligen jävligt svår att få tag på, om den ens går att installera...

Permalänk
Medlem

Är det någon som haft v. 1.1.09 innan och lyckats få in v. 1.2.1?

Permalänk
Medlem

Har provat men 1.1.09 verkar ha låst upp routern, inget går att installera över. Kanske ska prova ringa komplett, för enl supporten måste den bytas och det är lång leveranstid.

Pengarna tillbaka och investera i en riktig router är alternativ nummer 1 för mig.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Nu har jag väntat sen den 27/9 på en ny router alt. att 3com fixade en ny firmware men när de gör det så går det inte att trycka in den pga 1.1.09 som alla andra.

Sitter det apor i små burar och skriver deras firmware eller? jag trodde de kunde routrar men ack så fel jag hade. Nu får siba tillbaka den här skiten och 3com ska skämmes tamefan!

Visa signatur

[size="1"]Sweclockers slöaste bruksburk?:Pentium II 233@360 320mb ram. 46gig hdd. Tnt2 med tv üt bitte[/size] = Den är död nu. länge leve slöburken

Permalänk
Medlem

Jag har iaf inte kopplats ner en enda gång sen jag fick in 1.2.1

Den är lite udda med numera för den stöder WPA/WPA2 och TKIP/AES samtidigt man kan ha allt igång om man vill.

Men känns bra för Xbox360 stöder ju inte WPA2 men då kan jag ändå ha det till burken och lira WPA enbart till 360n

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Ny uppgradering v 1.2.x

Hej

Hittade detta forum idag då jag för andra gången skulle kontakta 3Com
Då jag hade problem förr och anlitade supporten fick jag förra fixen men då jag tycker att mina problem återstod lite så hörde jag av mig och öppnade mitt ärende igen

Jag har uppgraderat till denna sista Firmware, har absolut inga problem att lägga den rakt över den gamla 1.1.0.9

För övrigt ser min spec ut så här INNAN fixen

3C number 3CRWER200-75
Software version 1.1.09
Boot loader version Redboot V0.00.01
Wireless version 5.1.0.23 DFS2
Hardware version 3COM_AP51_v01

och NU såhär EFTER fixen

3C number 3CRWER200-75
Software version 1.2.1
Boot loader version Redboot V0.00.01
Wireless version 5.1.0.23 DFS2
Hardware version 3COM_AP51_v01

Efter denna som ni hittat i länken nedan

http://www.sendmefile.com/00486281 (3CRWER100-200_FULL_v1[1].2.1_WW.fim)

Uppgraderingen tog ca 10 min. Filen är lite mindre än den som ni har lagt ut i tidigare tråd här och det är bara 1 fil!!! inte två! OK!
Antar att denna är gjord för 1.1.09 och därför är mindre

Slit den med hälsan

/Daniel

Permalänk
Medlem

Re: Ny uppgradering v 1.2.x

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vappe
Hej

Hittade detta forum idag då jag för andra gången skulle kontakta 3Com
Då jag hade problem förr och anlitade supporten fick jag förra fixen men då jag tycker att mina problem återstod lite så hörde jag av mig och öppnade mitt ärende igen

Jag har uppgraderat till denna sista Firmware, har absolut inga problem att lägga den rakt över den gamla 1.1.0.9

För övrigt ser min spec ut så här INNAN fixen

3C number 3CRWER200-75
Software version 1.1.09
Boot loader version Redboot V0.00.01
Wireless version 5.1.0.23 DFS2
Hardware version 3COM_AP51_v01

och NU såhär EFTER fixen

3C number 3CRWER200-75
Software version 1.2.1
Boot loader version Redboot V0.00.01
Wireless version 5.1.0.23 DFS2
Hardware version 3COM_AP51_v01

Efter denna som ni hittat i länken nedan

http://www.sendmefile.com/00486281 (3CRWER100-200_FULL_v1[1].2.1_WW.fim)

Uppgraderingen tog ca 10 min. Filen är lite mindre än den som ni har lagt ut i tidigare tråd här och det är bara 1 fil!!! inte två! OK!
Antar att denna är gjord för 1.1.09 och därför är mindre

Slit den med hälsan

/Daniel

EDIT: Fick ned filen, ska nu testa routern och se om man kan få en bekymmerfri WiFi-tillvaro

/schupa

Visa signatur

| FD Define R2 | MSI Z390-A PRO | Intel i3-9350KF | Gainward GTX 980 Phantom | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Crucial MX300 275GB | OCZ Vertex 460A 120GB | Corsair RM750X V2 | 3x AC F12 PWM | BenQ XR3501 | SteelSeries Siberia 800 | Mionix Zibal 60 | Func MS-3 R2 |

Permalänk
Medlem

Fick filen 1.2.1 av 3com supporten och den funkade inte med 1.1.09.
Ska prova denna ikväll men hyser inga förhoppningar eftersom det antagligen är samma.
De ska skicka en ny men som sagt,,,väntetiden är enorm.
Programmeraren som gjorde 1.1.09 sitter nog löst till

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

den här ovan funkade med 1.1.09!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireBat
den här ovan funkade med 1.1.09!

Jag lyckades inte ladda ner filen från länken ovan, får bara upp ett felmeddelande "sidan kan inte visas".

Är det någon som kan lägga upp filen nån annanstans eller skicka den till mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

samma här,,,ingen fil.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Saknad fil

Hej

Filen finns kvar på sendme servern, laddade ner den nu, kan kanske ha varit att deras server varit nere eller så!

Försök bara igen. Lägg annars till en email om inget annat går så kan jag maila över den

/Daniel