Permalänk
Medlem

MacBook intresserad!

Trodde inte det själv i början, men nu verkar jag intresserad i Apple's MacBook, hur det nu gick till. :/

Efter sett några videoklipp på youtube.com så verkar OS X riktigt häftigt och alla andra detaljer som har lagts ner på dessa datorer.

Men innan köp så är det så klart.. några förvirrade frågor:

1. Mac har inge högerknapp vad jag vet? Hur arbetar man effektivt utan den?

2. Såg att det fanns många "MacBook shutsdown randomly"-klipp på youtube.com. Är detta ett problem som fortfarande finns bland de nylanserade datorerna?

3. Svart eller vit? ;P

Tacksam för alla svar!

M v h
//
Kåta_Lisa86...*host* ehm...Rasmus

Permalänk
Medlem

Hej Kåta_Lisa86...ehm.. Rasmus.

Bara för du är kille ska du självklart få samma hjälp

1. Mac har en högerknapp, men inte på själva musen eller vad man ska säga. Beror ju på vad du har att köpa för någon mus till MacBooken. Annars kan man ändra det i Systemställningar under Mus. Där kan man välja Secondary buttom tror jag och så vips får man högerklick. Det går också att fixa till med lite små haxies, till exempel SideTrack (ett program som gör att man kan fixa högerklick med en lätt tap på styrplattan). Sök på http://www.versiontracker.com/ så hittar du det nog.

2. Vad jag vet så är det väl såklart ett måndagsexemplar som personen råkat ut för. Många randomly shutdowns har jag inte varit med om på min svarta MacBook. Inga alls ska jag säga och denna köpte jag en månad efter lanseringen. Allt beror ju på vad man får för dator, det vet man aldrig i förväg.

3. Apple är vitt, men jag föredrar svart. Dock får man betala extra för den svarta färgen och Magsafe-laddaren och FrontRow-fjärrkontrollen är vita. Lite tråkigt, men svart är i min smak bättre.

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren! Blir nog svart för mig också, måste passa in med resten av prylarna i rummet.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Du lägger 2 fingrar på touchpaden sen trycker på knappen så blir det högerklick..

2. Det är ett väldigt ovanligt problem.

3. Har man lite extra pengar och vill ha lite högre skrytfaktor så är den svarta riktigt fin. Jag personligen valde dock den vita i billigaste utförandet och köpte 2GB RAM i efterhand.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Re: MacBook intresserad!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeRo222

1. Mac har inge högerknapp vad jag vet? Hur arbetar man effektivt utan den?

2. Såg att det fanns många "MacBook shutsdown randomly"-klipp på youtube.com. Är detta ett problem som fortfarande finns bland de nylanserade datorerna?

3. Svart eller vit? ;P

1) Alla bärbara macar har numera högerklicksfunktion på det viset att du vilar två fingrar på plattan medan du klickar med knappen. Jag har aldrig använt nån macbook men det låter otroligt smidigt. Att ha en stor musknapp istället för två små på en bärbar är mycket mer ergonomiskt, i varje fall för mig. Jag är mycket friare att placera handen som jag vill och klicka med vilket finger jag känner för. Jag musar med högra pekfingret och klickar med tummen. På en pc måste jag sträcka mig över till andra knappen för att klicka.

De stationära macarna har mighty mouse, en mus som visserligen har en mekanisk knapp men den har en valbar funktion som känner av VAR på knappen du klickar och behandlar det som höger eller vänsterklick.

Jag har bara en vanlig musknapp på min powerbook och arbetar hur effektivt som helst utan högerknapp. Det tog inte länge att vänja sig vid det heller.

3) om du vill betala 150 euro extra för svart är det nog ingen som hindrar dig

Permalänk
Medlem

Att ni bara orkar starta en ny MacBook köprådstråd med samma frågor och svar ( i stort sett)varje dag!!!
Läs andras trådar innan ni startar en ny med samma innehåll!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Att ni bara orkar starta en ny MacBook köprådstråd med samma frågor och svar ( i stort sett)varje dag!!!

"Ni"? Är det någon undercover-organisation som strategiskt sprider mac-propaganda i forumet utan de andras vetskap? *Kunde inte låta bli, var lite den tonen på inlägget*
Backa tiden lite så var det exakt samma sak gällande Acer 502*, det ploppar för övrigt fortfarande upp trådar angående de datorerna, det blir lite så i forum.. Så länge det är nya aspekter som belyses ser jag inga problem även om jag också kan känna att det ibland startas för många nya trådar.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy

Men jösses, det är ju precis samma sak med vilket annat märke som helst. MacBook är i ropet just nu men det svider tydligen i ögonen på vissa. Du kan ju helt enkelt låta bli att läsa de trådar som handlar om MacBook om det stör dig så innerligt.

PsychoSaurus: Schhh, don't blow our cover...

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en macbook jag med.
Undrar bara en sak
att koppla ihop den med min nuvarande dator, som kör xp, och flytta filer mellan dom kommer det fungera? Eller blir det problem?

Permalänk
Medlem

Givetvis fungerar det.

Permalänk
Medlem

jag måste bara spinna vidare, fungerar det här med två fingrar på plattan + klick i windows med? eller kommer den inte känna av det som högerklick?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
jag måste bara spinna vidare, fungerar det här med två fingrar på plattan + klick i windows med? eller kommer den inte känna av det som högerklick?

Det fungerer ej i dagsläget.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Det fungerer ej i dagsläget.

Okej, arbetas det med drivruter till detta lr? Är det inget de har sagt något om?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"