Köparens guide till nätaggregat

Permalänk

Är på jakt efter ett nytt nätaggregat, kraven är att det skall vara:
Litet max 140mm
Helt modulärt
Så tyst som möjligt.

Har tittat på detta:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=527

Och undrar nu om 500w är tillräckligt för att driva runt:
i7 4790k
970 strix
1 SSD
1 HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakepravo:

Är på jakt efter ett nytt nätaggregat, kraven är att det skall vara:
Litet max 140mm
Helt modulärt
Så tyst som möjligt.

Har tittat på detta:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=527

Och undrar nu om 500w är tillräckligt

Ja, det agget räcker, men OBS att det är SFX-L format...
Om du har chassi för ATX nätagg så behöver du en adapter, som förvisso medföljer agget

Det har varit lite gnäll om att fläkten kan ha lite hyss för sig när det gäller ljud - se tex jättetråden här:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1834746&highlight=sx500

Om du lika gärna kan använda ATX nätagg, så finns ju 14 cm djupa sådana (platinummärkta!) också från Silverstone, som tex ST55F-PT...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3345928
Rätt dyra dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ja, det agget räcker, men OBS att det är SFX-L format...
Om du har chassi för ATX nätagg så behöver du en adapter, som förvisso medföljer agget

Det har varit lite gnäll om att fläkten kan ha lite hyss för sig när det gäller ljud - se tex jättetråden här:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1834746&highlight=sx500

Om du lika gärna kan använda ATX nätagg, så finns ju 14 cm djupa sådana (platinummärkta!) också från Silverstone, som tex ST55F-PT...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3345928
Rätt dyra dock

Ja, jag har tittat på några andra också, men det var just priset som lockade med det första, ska läsa hardforumtråden, tack!

Permalänk

Blev ett Silverstone SX500-LG, startade det på bänk utan någon last och först när man trycker ner örat i fläktgallret så kan man ana ett svagt surr/humm. Möjligtvis så uppstår kanske någon slags whine när fläkten ligger på gränsen till att starta, men det är inget jag märkt av än.

Permalänk
Medlem

Modulära nätagg rakt igenom, ta alltid lite mer watt än vad du behöver så slipper du byta vid uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Jakepravo:

Blev ett Silverstone SX500-LG, startade det på bänk utan någon last och först när man trycker ner örat i fläktgallret så kan man ana ett svagt surr/humm. Möjligtvis så uppstår kanske någon slags whine när fläkten ligger på gränsen till att starta, men det är inget jag märkt av än.

Jag har ett likadant. Reklamerade det till Komplett strax efter jag köpte det för att det kommer ett knackande ljud när fläkten startar. De låtsas dock som att de inte hör något när de provade det, alternativt så är de hörselskadade. I vilket fall så jag fick tillbaka det utan åtgärd.

Permalänk
Skrivet av AfSilfverslef:

Jag har ett likadant. Reklamerade det till Komplett strax efter jag köpte det för att det kommer ett knackande ljud när fläkten startar. De låtsas dock som att de inte hör något när de provade det, alternativt så är de hörselskadade. I vilket fall så jag fick tillbaka det utan åtgärd.

Kontaktade Komplett igen och fick byta till ett annat nätagg som fungerar utan konstigheter.

Permalänk

Nyfiken på billigare 80+/80+ brons nätagg, det var ett tag sedan jag hade ett billigare nätagg, och jag minns ju en hel del problem med OC eller energihungriga grafikkort och ledde till problem och ostabilitet bland andra skräckhistorier man hört.

Men jag har även hört att på senare tid har billigare 80+ brons aggen blivit bättre och bättre.

För en vanlig väldigt basic surf/gaming rig med t.ex. ett GTX 750ti eller 950 där man kanske ska överklocka GPUn lätt med MSI afterburner men inte mycket mer än så, finns det någon anledning att köra på mer än till exempel:

FSP Hyper M 500W http://www.inet.se/produkt/6910124/fsp-hyper-m-500w
EVGA 500B http://www.inet.se/produkt/6900025/evga-500b-500w#/specs

skulle något av dessa två verkligen inte vara vara tillräckligt? Jag menar, vi tittar trots allt på 3 år från EVGA samt 5 från FSP garanti, tvivlar på att de skulle slänga på något sånt på totalt skärp

Jag minns mig läsa att CM's 500 agg http://www.inet.se/produkt/6909987/cooler-master-b2-500w#/spe... var något sämre i kvalle.

Men när vi pratar billigare 500W agg i 80+bronze klassen, vad är era tankar kring det?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag har ett Corsair CX750M sedan en månad tillbaka. Tyst och bra.

Permalänk
Medlem

Har testat två stycken Corsair RM1000i men båda har lidit av "klick-ljud" och brus oavsett idle eller load. Tänkte höra vad ni rekommenderar för nätaggregat? Sugen på Seasonic prime som dock inte synts till hos återförsäljarna ännu. Min pc innehåller bland annat i7 6850K och ett GTX1080. Budget spelar ingen roll.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Hoppas på att det kommer bra erbjudanden på nätagg under Black Friday imorgon, men vilka nätagg rekommenderas? Har ett Corsair CX 500M just nu och skulle väl tro att ett 700W skulle passa bra. (Dator i signatur)

Tacksam om någon kunde berätta vilka nätagg som är bra i 700W klassen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej skulle bövha hjälp med köpa ett nytt nätagg för mit Seasonic G-550w 80+ Gold har pajat.
Men datorn klarde sig som tur va.

Specs
Intel i5 4690k ej klockad. Ska göras när behovet kmr
Msi Z97m Gaming M-atx
16gb kingston hyper x 1866mhz Cl9 DDR3
Amd Radeon XFX 6870 1gb. Ska bytas Under året Till 1070gtx eller Amd motsvarande.
4 St HDD för lagring. 2st WD Grean 2tb, 1st 3TB WD Red och gammal WD 320gb
SSD Samsung 830 256gb för OS
Chassi https://www.inet.se/produkt/6901533/silverstone-precision-ps0...

Har kollat på Corsair Rm550x eller Rm650x. Behöver minst 6st sata ström
https://www.inet.se/produkt/6911978/corsair-rm550x-550w#specs

Men skulle vilja ha de flesta sata ström på sama lina. Som mit Seasonic agg för slippa flera sladar. i mit lilla m-atx chassi. Är deta ett bra byte? Eller fins nåt bättre i sama priss klass. EVGA Supernova G3 550W verkar ju fläkten låta mer va jag läst. Vill ha en tyst dator.
Min budget är omkring 1100-1300kr

Vill inte köpa hoss Cdon, så dåligt dom bemöt mig i mit service ärende ang mit Seaonic agg som gick sönder med 2 år garanti kvar. Så valt pengarna tbx.

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem

@Dimestam:
Snoop länken är död.
Jag vet inte om någon annan påpekat detta, och vet att det finns en hel del räknare, bl.a har många tillverkare sina egna, så det är mindre väsentligt egentligen, men ville bara tala om det i fall ingen annan gjort det.

Jag hittade denna OuterVision som även om den tycks vara "lite sponsrad" (deras rekommenderade är EVGA & Corsair), ändå verkar vara relativt neutral.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Belzader:

@Dimestam:
Snoop länken är död.
Jag vet inte om någon annan påpekat detta, och vet att det finns en hel del räknare, bl.a har många tillverkare sina egna, så det är mindre väsentligt egentligen, men ville bara tala om det i fall ingen annan gjort det.

Jag hittade denna OuterVision som även om den tycks vara "lite sponsrad" (deras rekommenderade är EVGA & Corsair), ändå verkar vara relativt neutral.

Tnx! Jag uppdaterar till Outervisions räknare istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Haha värsta nostalgitråden och kul att det fortfarande rör på sig.

Har dålig koll på marknaden idag då jag dragit mig bort från nörderierna men på senare tid har jag insett att jag saknat det.

Kan även informera att mitt Antec 380w Earthwatts (Seasonic OEM med lite billigare 85c caps om jag inte missminner mig) fortfarande hänger med i svängarna, sitter väl i 3-4e riggen sen jag fick det av en kompis det är dessutom fläktmoddad med en Fractal 80mm fläkt för ljudet

Eftersom det är köparen guide så måste jag fråga hur stor skillnad det kan vara på ett billigt picoPSU typ 150w kontra Streacoms egna? prismässigt en hel del för jag hade tänkt bygga dator inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

jag har funderat på en sak hela dagen och tänkte se ifall någon har svar

låt säga att man har ett system som drar 380w bara för att ta ett exempel.
Om detta systemet hade haft ett 500w respektive 750w nätagg hade det påverkat hur mycket ström som dras ifrån väggen?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

jag har funderat på en sak hela dagen och tänkte se ifall någon har svar

låt säga att man har ett system som drar 380w bara för att ta ett exempel.
Om detta systemet hade haft ett 500w respektive 750w nätagg hade det påverkat hur mycket ström som dras ifrån väggen?

Drar systemet bara 380W, kommer nätdelen inte att dra mer än det oavsett dess max effekt.
Dock något som påverkar är nätdelens effektivitet, är den på te.x 80% så kommer den alltid att dra lite mer än vad systemet drar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Drar systemet bara 380W, kommer nätdelen inte att dra mer än det oavsett dess max effekt.
Dock något som påverkar är nätdelens effektivitet, är den på te.x 80% så kommer den alltid att dra lite mer än vad systemet drar.

ok, tack så mycket

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Hej allesammans.
Istället för att skapa en egen tråd åt bara denna fråga, så känns det bättre att ställa den här.
Jag har ett EVGA Supernova NEX 750, och jag är lite sugen på att puffa i ett till R9 290 i min burk.
Jag hoppade in på Outervision, och denna presenterade att med 2st R9 290 så blev resultatet.

Load Wattage: 729 W
Recommended PSU Wattage: 779 W

Hur allvarligt skall man ta på denna sidans rekommendation?
Kan ju ge er min rigglista.

Intel inside core I7 4770K @ 4.2GHz @ originalvolt.
Amd Radeon R9 290 @ original.
Antec Kühler H2o 1220.
Msi Z87M Gaming.
1st SSD 240GB.
1st SSD 120GB.
1st hdd @ 7200rpm.
2st hdd @ 5400rpm.
1st 140mm fläkt.
2st 120mm fläktar.

Tacksam till den som ger sig tid att kolla saken.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:
Det är inte bara total watt som är viktigt, utan även vad den kan ge i watt/ampere på sina linor, Outervision listar också vad som krävs på de olika volten, gemför detta med vad din nätdel kan ge, så får du en bättre total översikt om du behöver en som är kraftigare.

Som en liten sidnotis:
Jag har en gammal nätdel på 300W, som klarade driva 4st HDD, en Pentium D 940, ett Sapphire Radeon HD3870 och 4st 80mm fläktar, visst den blev varm, men visade inga tendenser till att ens "hosta".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Lifooz:
Det är inte bara total watt som är viktigt, utan även vad den kan ge i watt/ampere på sina linor, Outervision listar också vad som krävs på de olika volten, gemför detta med vad din nätdel kan ge, så får du en bättre total översikt om du behöver en som är kraftigare.

Som en liten sidnotis:
Jag har en gammal nätdel på 300W, som klarade driva 4st HDD, en Pentium D 940, ett Sapphire Radeon HD3870 och 4st 80mm fläktar, visst den blev varm, men visade inga tendenser till att ens "hosta".

Tjenare @Belzader. Ledsen för segt svar, tog hem mitt andra R9 290 och satte i det.
Men då saknades det 1st PCI-E 8-pin för att det skulle fungera. Så jag plockade fram mitt Cooler-Master V1200 och lät installera det. Så nu fungerar allt, och fan vore väl annars.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Köpte hem ett Corsair AX860i och skall ha
1 * M.2 960 PRO 1 TB
2 * SSD 850 PRO 2 TB
4 * HDD 7200rpm WD 2TB
1 * GTX 1080
1 * i7 6900K klockad till 4,3

och får rekommendationen "full load" nästan 700W
Har jag tillräckligt med bred marginal, eller skall jag kasta 860i och köpa ett AX1500 istället?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland:
Som jag skrev till Lifooz, det är inte bara total watt som är viktigt, utan även vad som krävs på de olika volten.
Se vad Outervision visar om det, och gemför med vad nätdelen kan ge, så får du en bättre total översikt om du behöver ett kraftigare nätagg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Dockland:
Som jag skrev till Lifooz, det är inte bara total watt som är viktigt, utan även vad som krävs på de olika volten.
Se vad Outervision visar om det, och gemför med vad nätdelen kan ge, så får du en bättre total översikt om du behöver ett kraftigare nätagg.

Japp det var där jag kollade. Bra sida. Det jag undrar är väl mest om ca 150W är en lagom marginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har jag tillräckligt med bred marginal

Ja, lätt!
Jag tror inte du når upp till 700W om du så klockar skiten ur både cpu och gpu (med full vätskekylning) och kör prime95 + furmark.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, lätt!
Jag tror inte du når upp till 700W om du så klockar skiten ur både cpu och gpu (med full vätskekylning) och kör prime95 + furmark.

Då så, vill att grejerna går så tyst som möjligt och att inte PSU-fläkten drar på vid load

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag har tidigare handlat nätagg som är så tysta som möjligt, och antagit att de som är byggda för högre effekter med samma tillverkare kommer ha fläktar som snurrar långsammare. Har ingen aning om det stämmer dock.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte jag slänger ur frågan här. Har ett system med i5 7600k, Msi gtx 1080 och en CoolerMaster B500 ver.2 PSU. Ska uppgradera mitt moderkort inom en snar framtid då mitt nuvarande ej stödjer överklockning. Nu till min fråga, kommer jag kunna kräma fullt med den psu jag har idag eller är det ett måste att uppgradera och i sådana fall till vilken storlek?

Ps. Tanken är att överklocka både grafikkort och processor.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Frinatic:
Prova gör en koll på Outervision, då kan du få en grov beräkning på vad som krävs eftersom man ställa in Mhz & Volt manuellt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Jag kör en 6700K @ 4600 MHZ, 1.3vcore, Asus Strix 380X 4GB, 2x8 GB DDR4 RAM, 1 NVMe SSD och 1 SATA HDD. Mus, tangentbord. USB3 extern HDD ibland. 3 chassifläktar. Ingen cd-läsare.

Enligt Outervision-räknaren behöver jag ett 461W nätaggregat. Jag drar runt ovanstående med ett Corsair CX 430W och har gjort så i över ett år. Aldrig varit ett problem och är i princip ljudlöst.

Samma räknare säger att om jag byter till ett Vega 56 behöver jag ett 465W nätaggregat.

Bevisligen stämmer inte räknaren. Nu till frågan: Klarar mitt 430W nätagg av att köra Vega 56 istället?

Spelar i princip aldrig. Använder datorn till videoredigering.