[Ny hemsida] Kritik på nya agge.nu

Permalänk

[Ny hemsida] Kritik på nya agge.nu

Nu har jag varit less på in nuvarande hemsida www.agge.nu ett bra tag och bestämt mig för att redesigna sidan. Jag satte mig ner den 17 augisti och började på vad som kommer att bli nya agge.nu. Sidan är byggd för det mesta i EditPlus2 men också lite i anteckningar eller via webbinterface. Vad som ärr nytt på sidan är hela designen/layouten och en del annat smått o gått.

Galleriet på sidan är från början galleriet som mixdisk här på swec gjort, men som jag byggt om en aning;)

Sidan är inte helt klar än, har fortfarande vissa saker att finslipa och mer bilder/content att lägga in så småningom. Framförallt studion där jag tycker det ser lite tattigt ut och väldigt huller om buller. Även länkproblem(IE) med länkar som ligger över transparenta png har jag stött på.
Tanken med sidan är både att ha som personlig sida där jag visar upp bilder/filmer/annat som jag gjort, men också som ett litet festbildsarkiv. Jag kommer troligtvis lägga in fler roliga funktioner som förhoppningsvis får vissa att återbesöka sidan.

Jag vill ha kritik från alla håll, såväl dålig som bra kritik. Vad är bra? Vad kan göras bättre? Hur kan det göras bättre? m.m. Släng gärna en rad i gästboken och rösta gärna i omröstningen.

Här kommer hon (den fungerar troligtvis inte i IE då det är något fel med dns-servrarna):

http://agge.apakossa.org

edit: Har ändrat toppen nu. Vad tycks?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den såg helt okej ut. Den var dock VÄLDIGT seg och laggade när jag scrollade och rog musen över länkarna (Opera 9).

Annars tycker jag du har gjort ett fint jobb.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Den såg bra ut, men det är bara det att den känns lite orolig eller vad man ska säga... Känns som att det är väldigt mycket grejer här och där...

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

den laggar för mig när jag scrollar å så.... hmm... orkar inte forska i vad det beror på (opera9)

men snygg

Permalänk

Hmm, låter konstigt att den är seg o laggar. Om sidan laddar segt beror det nog på att Deans kompis tankar för mkt porr (han som har apakossa.org-servern). Och att den laggar när man scrollar har jag ingen aning om vad det kan bero på. Kanske har något att göra med de transparenta png-bilderna eller nått...

Skrvi gärna mer utförligt så jag kan rätta till vad ni inte gillar;)
Tack ändå

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Även hos mig går det riktigt segt att scrolla. Faktum är att CPU-användningen går upp till 100% direkt vilket gör sidan i princip osurfbar om datorn används till något annat samtidigt. Använder Firefox 1.5.

Permalänk

?? Verkar jäkligt skumt. Hos mig funkar det perfa, har prövat att tömma cachen flera ggr och i olika webbläsare... jaja, bedöm så mycket ni kan åtminstone.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

för mig funkar det också bra. RIKTIGT snygg dessutom!
Det enda jag stör mig på är den animerade faviconen =/

Permalänk
Medlem

Kanske något att tänka på;

- Känns som menyn kommer i skymundan lite. Tog ett tag innan jag hittade den. Är väl bara vara jag som är epa.

- Headern känns lite kladdig.

- http://agge.apakossa.org/index.php?p=studio - Där blir content-delen för lång och runda kanter börjar om på ny kula.

- Lyft fram sökdelen lite. Kanske bara förstärka font-color på inputen eller placera den på sidan (nu syntes den bättre när man bytte till orange).

- Glöm inte att stänga img-taggarna

Vart lite fundersam när jag tog view in IE, men nu läste jag det där med dns:en.
Scrollningen fungerar bra för mig också.

Annars tycker jag det ser riktigt bra ut

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samurai
Kanske något att tänka på;

- Känns som menyn kommer i skymundan lite. Tog ett tag innan jag hittade den. Är väl bara vara jag som är epa.

- Headern känns lite kladdig.

- http://agge.apakossa.org/index.php?p=studio - Där blir content-delen för lång och runda kanter börjar om på ny kula.

- Lyft fram sökdelen lite. Kanske bara förstärka font-color på inputen eller placera den på sidan (nu syntes den bättre när man bytte till orange).

- Glöm inte att stänga img-taggarna

Vart lite fundersam när jag tog view in IE, men nu läste jag det där med dns:en.
Scrollningen fungerar bra för mig också.

Annars tycker jag det ser riktigt bra ut

Headern är som sagt(tror jag) inte fulländad. Satte i princip bara en bild där. Sökrutan har jag inte ändrat mycket med tanke på att jag först använde den orangea bilden som standard. Och har jag missat att stänga nån img-tagg? Jag ser ingen iaf.

Tack för en bra skriven kritikpost!

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Min TIDY HTML Validator hittar det iaf:
Hem: 5 Warnings
Studio: 13 Warinings
Galleri: 32 Warnings
Osv...

Men det är bara småsaker. Bara om du vill att den ska validera.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk

Först måste säga att sidan var väldigt snygg design och sidan var hyffsat lättöverskådlig.

Sen finns det lite smågrejer som skulle kunna bli bättre:
- Marginalen till texten i bajspackar-rutan såg lite underlig ut.
- Arkiv knappen var lite väl liten.
- Sökrutan var lite svår att se. ( Jag såg den inte förens Samurai pekade ut att den inte syndes. )
- Lightbox.css validerar inte. ( )
- Skrivboken validerar inte. url
- Galleriet validerar inte. url
- Swebits är inte fina krejor.

Var allt jag kom på sådär på rak arm dock så är det säkert flera sidor som inte validerade.

Men i övrigt var den nice!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samurai

Min TIDY HTML Validator hittar det iaf:
Hem: 5 Warnings
Studio: 13 Warinings
Galleri: 32 Warnings
Osv...

Men det är bara småsaker. Bara om du vill att den ska validera.

Såg just att omröstningsbilderna inte var stängda, nu är det åtgärdat. Varför inte gästboken och galleriet validerar vet jag faktiskt inte. Med det är knappast några stora grejer antar jag. Det har man att det är fel url att göra..

Alexandersson: Jag tycker inte sökrutan behver synas så mkt. Om man verkligen vill söka på nånting så har man nog letat tillräckligt länge på sidan för att hitta den. Och det är inte många som skulle använda den iaf tror jag.

Men bra kritik, fortsätt!

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

jag tycker den gråa bakgrunden på varje rubrik är skitful. Det förstör hela intrycket av sidan, imo. Menyn är läcker, känns dock som den kunde fått lite mer central plats. Sidan laddade snabbt hos mig i IE, och den laggar som sagt var när man scrollar.

Annars VG

Permalänk

På det stora hela är siten fin..

.. Men den känns lite stökig. Förmodligen beror det på att många av panelerna är väldigt olika. Kikar man på högermenyn är den översta blå, sen kommer en randig grå, sen kommer en fade:ande omröstning och sen en statistikpanel med någon annan bakgrund. Och överst ligger krusty-delen med ett annat utseende också.

Det känns lite som det saknas en röd tråd i layouten. Allt IMHO givetvis

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Testpilot

Tycker den ser skitbra ut

Några småsaker:
- Byt plats på headerbilden och menyn, tror att det blir lättare att se menyn då
- Den animerade faviconen blir jobbig i längden, om du måste ha den så gör så att den har en paus och bara scrollar nån gång i minuten.
- Fixa nån lysande ram till sökrutan så den syns bättre

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

XarfeZ: Jag har bytt den gråa bilden mot en renare grå nu med endast en gradient(bara på Orangea temat). Nu får man välja:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
På det stora hela är siten fin..

.. Men den känns lite stökig. Förmodligen beror det på att många av panelerna är väldigt olika. Kikar man på högermenyn är den översta blå, sen kommer en randig grå, sen kommer en fade:ande omröstning och sen en statistikpanel med någon annan bakgrund. Och överst ligger krusty-delen med ett annat utseende också.

Det känns lite som det saknas en röd tråd i layouten. Allt IMHO givetvis

Att den känns stökig var inte meningen men jag har designat den på detta vis med vilje. Jag ville skapa en "rolig" och omväxlande känsla. Tror det hade blivit tråkigare med allt i samma stil. Ville ge varje "box" varsin "känsla" eller stil. Sen ska det vara likadan rubrik-text i den olika boxarna vilket jag missat att lägga in på omröstningen. Krusty-rutan där uppe vet jag itne vad ja ska göra med. Hade tänkt lägga in olika personer som "veckans bajspackare" men vet inte om jag orkar göra det. Såfall får det bli nått annat i den boxen.

hunden: Tror inte jag kommer byta plats. Blir alldeles för "vanligt med en header->meny->content. Jag valde den starka blå färgen som hover-färg just för att besökaren lätt ska se var den är, och med ått startkt blått överst så tycker jag menyn syns rätt bra. Och jag kanske byter faviconen. Tyckte det var rätt snyggt. Tror knappast någon stannar så länge så att de hinner bli irriterade över den och lämna sidan pga det. Snarare tvärt om. Att de stannar en stund till o kollar på den;)

Bra kritik grabbar. Ingen som kan exprimentera med sidan i Opera av er som har problem med scrollnigen. pröva stänga av javascript och se om det blir bättre.

Tack

10:e EDITEN: Har haft över 100 besökare från sweclockers och inte en enda har skrivit nått i skrivboken? Vad är det för stil?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

I IE7 RC1 i Vista sa redirectas man till en felsida men det funkar bra i Opera. Snygg design.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är främst färgvalet och de stora "blocken" som gör att man har lite svårt att orientera sig. Man missar även menyn eftersom den leker kurragömma ovanför en ganska brokig header.

Gällande färgerna, således: Det vore nog på sin plats att bestämma dig för en palett och stanna där. Just nu har vi tapetbrun, Windows-blått och CS-rött i en enda salig röra. Den behöver inte vara monokrom, men du blandar fisiga och klara toner med mönster och helfärgat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Det är främst färgvalet och de stora "blocken" som gör att man har lite svårt att orientera sig. Man missar även menyn eftersom den leker kurragömma ovanför en ganska brokig header.

Gällande färgerna, således: Det vore nog på sin plats att bestämma dig för en palett och stanna där. Just nu har vi tapetbrun, Windows-blått och CS-rött i en enda salig röra. Den behöver inte vara monokrom, men du blandar fisiga och klara toner med mönster och helfärgat.

Jag ville skapa en fri och glad stämning när jag byggde/bygger sidan. Jag tycker att den får det med blandningen av färger. Den känns inte så "tråkig" och enformig utan många känslor finns representerade.
Målgruppen är faktiskt unga människor och de tål faktiskt lite färg. Om den hade vänt sig till pensionärer eller medelålders människor så kunde jag sparat lite på farten o fläkten. Menyn tycker jag syns bra med tanke på den klara blåa färgen som den aktuella länken har.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Hedersmedlem

Bah, spoling
Jag fyllde precis 29, så jag har rätt att vara grumpy =P

Jag syftade inte direkt på antalet färger, utan att du blandar olika paletter lite hipp som happ. Som jag just sa: Du behöver inte köra monokromt, men alla färger bör hänga ihop. Om du har en klar blå och en urblekt brun så hänger färgerna inte ihop.

Och självklart ser du menyn - det är ju du som gjort sidan Jag menade att eftersom headern är såpass brokig tenderar man inte att leta efter relevant information ovanför den. Dessutom har det utrymmet mer och mer börjat användas till reklam och "hosted by"-bars, precis som att högerjusterade färgglada bilder numera räknas bort som "spam" när man scannar sidan med ögonen.

...Men du gör som du vill...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Bah, spoling
Jag fyllde precis 29, så jag har rätt att vara grumpy =P

Se där, det förklarar varför jag också tycker den ser stökig ut.

27 här

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Dock tycker jag att du blandat in för många olika rutor och varierat färgerna alldeles för mycket. Menyn såg jag inte alls till en början.
De olika elementen i layouten känns inte helt sammanslutna.

Men loggan var fin.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Äckligt grön färg man får när man markerar text. :<

EDIT: Hur jag ska göra detta till konstruktiv kritik vet jag inte, ändra färgen är mitt enda förslag.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Jag funderar på att byta färg på statistik-boxen. Kanske har grå bakgrund i den så blir det mer "ihophängt" och sidan går i grått+klara färger (dvs inga blekfisa färger).

Den äckliga gröna färgen gillar jag faktiskt:)

Menyn vet jag inte vad ja ska göra med. Eftersom jag själv inte tycker det är nått fel med den eller placeringen... Kanske göra en variant med menyn på något annat ställe så kan man jämföra och se vilket som är bäst.

Fortfarande bara totoo som skrivit i gästboken, dålig stil grabbar!

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte nåt sånt här?

Notis: Jag tror du får hitta på en ny länkfärg också, den nuvarande syns väldigt dåligt mot blå bakgrund.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Varför inte nåt sånt här?

Notis: Jag tror du får hitta på en ny länkfärg också, den nuvarande syns väldigt dåligt mot blå bakgrund.

http://img345.imageshack.us/img345/8522/aggeck9.th.jpg

Hmm, får kanske göra en version med menyn under headern. Men lite nogrannare än din version teetow:P Och om jag gör olika teman så blir väl rubrik-bakgrunderna olika färger också.
Roligt att du tar dej tid att "hjälpa" med en sån förfärlig sida;)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

jag kanske är blind, men jag hittar ingen information om att du använder cookies...

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk

UPDATE: Har lagt till cookie-information och även supersnabbt ändrat menyplacering till under headern. Har bara gjort css-ändringar och således inga avrundningar på meny-överdelen.

Vad tycks?

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!