Onoff och återköp!?!

Permalänk
Medlem

Onoff och återköp!?!

Har en vän som precis råkade ut för en rätt otrevlig sak.
Hans ipod vägrar av någon aledning ta in mer än 1000 låtar, trots att det finns utrymme för det, och mystiskt som det är så lämnar han in den på onoff där den är köpt. Efter den kommer tillbaka från deras "service" får han veta att de inte kan fixa felet, och får dessutom veta att valen han har är
1. De skrotar den, ingen ersättning fås
2. Han får köpa tillbaka den för 400:- (alltså inte serviceavgifter eller nått, utan _köpa_tilbaka den)

Problemet är ju bara att den fungerar flfritt, upp till 1000 låtar d.v.s. så den går ju fortfarande att använda utan att behöva köpa en ny. Så frågan jag ställer mig som jag hoppas nån här kanske vet svaret på är om de får göra så? Mitt sunda förnuft säger mig att det borde vara olagligt eftersom det inte handlar om några avgifter eller liknande, men jag håller mig av sådana här skäl borta från idiot-kedjor som onoff, giganten och gänget så jag vet inte... tyvärr har ju inte alla jag känner samma vett.

Som minst måste de väl informera om sånt här innan man lämnar in sakerna?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter ju som någon på OnOff klantat sig eller så missförstod ni personen. Du menar inte att OnOff skulle häva köpet för 400kr?

Hursomhelst så skulle jag kräva en reparerad Ipod eller häva köpet om OnOff också har konstaterat att det är ett fel.
Ipod har ingen bugg då som gör att man inte kan ha 1000låtar i default mappen? Många mp3 spelare brukar ju ha en gräns på antal låtar när det kommer till mappar och undermappar.

Ta kontakt med konsumentvägledare ifall dom fortsätter krångla.
ARN tror jag knappast är nödvändigt för en såpass stor kedja, handlar snarare om nått missförstånd/ny personal.

Permalänk
Medlem

Onoff har inte bättrat sig förstår jag...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=368923&queryArt3...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=570715&queryArt3...

I dessa fall ändrade sig Onoff såklart, när TV ringde på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Låter ju som någon på OnOff klantat sig eller så missförstod ni personen. Du menar inte att OnOff skulle häva köpet för 400kr?

Hursomhelst så skulle jag kräva en reparerad Ipod eller häva köpet om OnOff också har konstaterat att det är ett fel.
Ipod har ingen bugg då som gör att man inte kan ha 1000låtar i default mappen? Många mp3 spelare brukar ju ha en gräns på antal låtar när det kommer till mappar och undermappar.

Ta kontakt med konsumentvägledare ifall dom fortsätter krångla.
ARN tror jag knappast är nödvändigt för en såpass stor kedja, handlar snarare om nått missförstånd/ny personal.

Nej häva köpet gör de inte. De erbjöd sig att skrota den gratis, men då skulle han inte få någon ersättning.
Vidare hävdar de att detta beror på användarfel, hur nu det skulle gå till, för det vet varken dem eller vi. Så då de inte kan fixa det, och dessutom tycker det är polarns fel så vgrar de lämna tillbaka spelaren i "trasigt" skick så att säga utan vill att han ska köpa tillbaka den för 400:- Alltså ungefär som att man skulle be om att få köpa ett skyltex eller en kantstött vara eller nått med nedsatt pris. Att han redan äger spelaren verkar inte spela någon roll för dem, de beter sig precis som att det är deras spelare igen och att man måste köpa den av dem igen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Detta låter helt sjukt alltså.... =/

Permalänk
Medlem

Hehe låter som någon på OnOff som försöker tjäna lite extra för det där kan inte vara tillåtet för dem att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter mer som att OnOff vill ha betalt för felsökning då de ju trots allt har lagt tid på spelaren. Förbannat uruselt av dem att inte informera i förväg och dessutom hålla spelaren gisslan nu i efterhand.

Dessutom, en liten enkel sökning med google gav att ipod verkar ha en gräns på 1000 titlar, men den ska tydligen gå att knäcka.
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%...
Andra sökord ger säkert bättre träffar.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

som DuracellKaninen uttryckt ovan, detta är helt jävla sjukt...

Jag tycker du ska be din polare kontakta onoff igen och försäkra sig om att de menar att han ska köpa tillbaka spelaren, och att det inte är någon form av serviceavgift. Om det nu är så att det handlar om att köpa tillbaka den så har jag svårt att se några svårigheter i fallet. För det första, som alla vet, så är ju polaren ägare till spelaren, inte onoff, han har ju ffs redan betalat fullpris för den. Därför är det onoff som ska stå för alla kostnader som uppkommer inom serviceärendet. För det andra så har säljaren enligt konsumentköplagen ett ansvar att åtgärda fel med produkten...skulle säljaren inte kunna fixa felet och din polare står på sig och hävdar att det här felet är av en oerhörd betydelse, så har han därmed rätt att häva köpet.
Med dessa argument har jag svårt att tro att man inte lyckas övertyga vilken domstol som helst att onoff är helt dumma i huvudet som tror att de kan bete sig på det här sättet

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Självklart handlar det om service och fraktavgifter. Om man lämnar in en felfri vara på reparation så uppstår det en kostnad som någon måste betala. Och man som kund brukar få välja att betala en serviceavgift eller att de behåller varan.

Problemet är som sagt att ipoden kanske inte var felfri, men står det någonstans i produktsbeskrivningen att den skall klara av över 1000låtar?
Som videfix sa så verkar vissa Ipod ha en gräns på 1000 låtar, om så är fallet så var det ju inget fel på den ipoden.
Här finns en bra annons där det står tydligt att en viss modell klarar upp till 1000låtar
http://www.macrent.se/produktlangtidshyra-showpage-531-26.htm...

Om felet på ipoden är att den inte "ska" klara av över 1000låtar, så kan man ju diskutera vems fel det är. Servicestället, nej eftersom produkten fungerar som den skulle och de måste ha betalt för sina avgifter.
Däremot butiken som sålde den, borde ju upplysa kunderna bättre om vad de säljer. Det förvånar mig inte alls om det inte står något i manualen om detta. Alltså Apples fel. Det vore heller inte för märkvärdigt för Apple att lägga in ett felmeddelande vid detta problemet.
*edit*
En annan iPod där det står i rubriken står "plats för över 1000 låtar", sedan i produktbeskrivningen står det "och plats för 1000 hackfria låtar".. Fy skäms!
http://64.233.183.104/search?q=cache:lXCxen1UdKEJ:www.console...
Så börja med att ta reda på om den modellen av Ipod han har ska klara av över 1000låtar. Om den inte gör det så tror jag tyvärr inte att din kompis kan slippa den där 400kronors avgiften.
På webhallens sida står det också upp till 1000låtar. http://www.webhallen.com/prod.php?id=46688

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Fast han har ingen nano, han har den vanliga. Har för mig det är 30GB-modellen (lite svårt att kolla utan spelaren :/), och enligt apples sida ska den toppa 25k låtar. När det gäller serviceavgifter och liknande så är det redan betalt. Om det sen igentligen gäller nån annan avgift har jag ingen aning om, men deras ordval var "du kan få köpa tillbaka" och ingenstanns hittar i nån info om några avgifter som skulle bli jämna 400:-

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Som flera säger, ta kontak med dem ordentligt och redogör exakt vad som hänt och se till att ingen har missförstått något !

SEN postar ni igen

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

sen är väl frågan, hur stora är dessa låtar som ligger i spelaren? dom kanske tar upp X antal mb var så det där 30gb utrymmet fylls upp innan du vet ordet av.

å andra sidan ska väl dom informera kunden om att den bara klarar 1000 låtar och inget mer, samt att dom ska kunna bevisa att det är kundens fel om det nu är handhavande fel.

bara att stå på sig