"Mura Effect" uppkom i helgen

Permalänk
Medlem

"Mura Effect" uppkom i helgen

Hej.

Jag upptäkte i helgen att det uppkommit en mörkare "fläck" på min lcd skärm (som ni ser på bilden). Trodde då detta var smuts så hämtade min microfiber duk, men det var inget fett eller skit på skärmen.

Började bli orolig så jag började googla och kom fram till att detta kallas "Mura Effect". Det kan bli antagligen mörka eller ljusa fläkar och uppkomma vid mörk eller ljus bakgrund (i mitt fall ljus bakgrund då det mörka smälter in om det är mörka färger).

Fläcken försvinner en snabbis om man trycker på den (Det ser altså ut ungefär som när man trycker på en lcd skärm, fast det inte försvinner).

Problemet är den är detta går ej på garantin och jag tror det går att fixa. Har inte hittat något riktigt bra "fix" än så länge. Enda jag hittade är att skruva isär skärmen, men det är uteslutet om det verkligen inte finns en annan väg att gå.

Då kommer frågan, är det någon som har någon aning om detta går att fixa på något sätt?

Mvh, Marcus

Bild:

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

vet itne men DC++ och gkrellm brände fönster ramen in i skärmen så man såg mörka konturer efter dom. körde en skärsläckare i ngåra dar sedan fick den stå en vecka eller så. Sedan vart det borta. kan räcka att dne får vila en vecka eller två.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.

Jo får hoppas det försvinner med tiden.

Annars måste jag nog öpnna upp den och "rätta till den". Antagligen luft som kommit in mellan de olika lagren i skärmen. Fast det verkar väldigt riskabelt att göra på det sättet. Är inte sugen på att pajja en skärm för 6k :S

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Jag lånade fars dyra LCD ett tag, brände in wow-toolbaren. (Det såg riktigt illa ut). Löstes genom att stänga av den i ett-två dygn.

Skulle det vara nödvändigt att öppna upp monitorn för att åtgärda ett problem så måste det självklart gå på produktgarantin. Om inte, ta då kontakt med konsumentverket. (http://www.konsumentverket.se/) Finner du ingen hjälp där, kontakta SVERKER! http://svt.se/plus

Kom ihåg, öppnar du skärmen, så ryker garantin direkt.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Okey tack för infot.

Tänkte jag skulle avvakta nu då i minst 2 veckor o se vad som händer. Annars blir det sverker på saken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skrev i första inlägget att det ej går på garantin. Har du redan pratat med återförsäljaren/tillverkaren? Verkar ju jävligt mysko om inte garantin täcker sånt här.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag har mailat ViewSonic. Tror inte det går på garantin. Har läst på en sida att sådana grejjer inte går på någon garanti och att tillverkarna är mycket väl medvetna om detta fenomen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok men du har alltså inte fått nåt svar ännu? Om inte detta täcks av garantin kan man ju fråga sig varför man ska ha garanti överhuvudtaget. Hur länge sedan var det skärmen införskaffades?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Konsumentköplagen borde gälla tycker jag. Sen försöker säkert viewsonic slingra sig. Ta kontakt med en konsumentvägledare.

Permalänk
Medlem

Har haft skärmen i 5 månader ungefär. Jo hoppas jag får ett vettigt svar från viewsonic nästa vecka.

Visa signatur