FAQ: Foobar2000 / Visa din Foobar2000 layout

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har då haft 0.00dB hela tiden innan jag körde med denna. Men som sagt man märker ingen skillnad, bara en liten sak som stör psykiskt eller vad man ska säga.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Kolla så att inte musikfilerna är skrivskyddade. Kolla också i Preferences > Tools > Play Count Mod. Klicka i allt under Tag Writing.

@Frostmind: Det är som det gamla Album List till columns ui, fasst nu med mer funktioner. Den inkluderas i PanelsUI.

Filerna är inte skrivskyddade, men mapparna är. Och när jag tar bort skrivskyddet på mapparna så går den igenom alla filer som den ska, men när jag trycker på egenskaper på mappen igen så är det fortfarande skrivskyddad.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har "skip all tracks not in the DB" eller vad det står, Tobbsi.
Jag hade så först och då fungerade det inte.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Kolla så du inte har "skip all tracks not in the DB" eller vad det står, Tobbsi.
Jag hade så först och då fungerade det inte.

Okej det verkade funka lite bättre för nu kan jag se när jag senast spelade låten, men har fortfarande problem med att inte kunna se hur många ggr jag lyssnat på en och samma låt. Står fortfarande ett frågetecken på den.

Dock så är tiden på senast spelad lite fel ska se om jag själv kan göra något åt det.

EDIT:
Har fått allting att funka nu.
Tack så jätte mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hjälp! Min dator tvärdog nyss och alla mina settings för foobar2000 blev tillbaka till default... Nu syns inte cover-CDprylen och det ovanför playlisten, vad hände?!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Hjälp! Min dator tvärdog nyss och alla mina settings för foobar2000 blev tillbaka till default... Nu syns inte cover-CDprylen och det ovanför playlisten, vad hände?!

Högerklicka på playlisten och välj Sort Group By...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ah tack, klantigt av mig! Blev lite sur där, fick meka med alla andra plugins jag har från scratch.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Ah tack, klantigt av mig! Blev lite sur där, fick meka med alla andra plugins jag har från scratch.

tips är att alltid ha en backup på configen, har hänt mig ett otal gånger och det finns inte mycket du kan göra åt saken än att börja om från början eller kopiera tillbaka backup:en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Släpper nu FooBear.

http://static.pici.se/pictures/zfrysrTtr.png

Last ner: http://lassekongo83.deviantart.com/art/FooBear-65777342

Snyggt, testade faktiskt foobar nu för första gången och följd FAQen till den mån jag förstod. Men fick inte albumets cover :S Ändrade namnet till folder.jpg för det är väl så man skall göra? Och en annan fråga, hur söker man titlar?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Släpper nu FooBear.

http://static.pici.se/pictures/zfrysrTtr.png

Last ner: http://lassekongo83.deviantart.com/art/FooBear-65777342

hmm titeln uppdateras inte när foobar är minimerat

Permalänk
Medlem

@I`m: Är folder.jpg placerad i exakt samma mapp som musik filerna? Det kan också vara så att du måste tagga alla Total Tracks. Markera alla filerna i spellistan > högerklicka och välj properties > högerklicka på total tracks fältet och välj Auto Track Number.

För att söka behöver du foo_uie_quicksearch. (Har lagt till den länken nu där foobear lastas ner.)

@Oktay:
In och kolla i Preferences > PanelsUI > Edit layout.
Några rader ner så ska det finnas något som ser ut så här:

// PerTrack $if(%_isplaying%, $settitle(%artist% - %title%) $settray(%artist% - %title%) , $settitle(Foobar2000) $settray(Foobar2000) )

Om det ser ut precis så, så är det mycket möjligt att du har nåt plugin som är för gammalt.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Går det inte att fixa till så att den tar den.jpg som finns i foldern istället för att man ska behöva böka å döpa om till folder.jpg ?

Eller som på CD Art att den laddar ner från en sida.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Går det inte att fixa till så att den tar den.jpg som finns i foldern istället för att man ska behöva böka å döpa om till folder.jpg ?

Eller som på CD Art att den laddar ner från en sida.

Jo det går. Du kan lägga in vad som helst i koden, till vilken mapp som helst. Om man har 1 mapp med jpg bilder på albumen så kan man specificera att den ska hämta %album%.jpg. (Då hämtar den från id3-taggen %album%.)
Men, Problem 1.
Vissa album kan ha namn med ogiltiga tecken som inte windows tillåter i filnamnet.

Man kan också köra med *.* istället för folder.jpg.
Men problem 2.
Den kan då istället visa back.jpg eller nån annan bild som har en tidigare startbokstav än front.jpg.

Det finns inget album art plugin som hämtar bilder online. Men det finns ett externt program som kan ladda ner bilderna till nån mapp. Så då kanske man kan använda metod 1 här ovan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
@I`m: Är folder.jpg placerad i exakt samma mapp som musik filerna? Det kan också vara så att du måste tagga alla Total Tracks. Markera alla filerna i spellistan > högerklicka och välj properties > högerklicka på total tracks fältet och välj Auto Track Number.

För att söka behöver du foo_uie_quicksearch. (Har lagt till den länken nu där foobear lastas ner.)

Jepp folder.jpg är i samma mapp som filerna. Har nu även fixat auto track number men ingen skillnad. =/

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Någon som har en kul plugin man kan ha istället för PlayCounter-grejen? Ser så tomt ut utan den. Vill ändå ha någonting att bara ha där istället.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan någon ladda upp en länk där jag kan få andra ikoner till foobar? Kan inte hitta det:(

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Jepp folder.jpg är i samma mapp som filerna. Har nu även fixat auto track number men ingen skillnad. =/

Har samma problem =|
Annars är det ett grymt snyggt tema till foobar.

Edit: nu har jag fått några att fungera. Men ett album som jag la i playlisten innan jag ändra till folder.jpg/artist.jpg fungerar inte nu heller trots att jag har nu fixat till det?

Permalänk

Hur gör man för att få flikar (som i ex. firefox) med olika typer av playlist eller musikstilar?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Korsordsguru

Dubbelklicka i fältet där flikarna ligger så görs en ny playlist.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chew
Har samma problem =|
Annars är det ett grymt snyggt tema till foobar.

Edit: nu har jag fått några att fungera. Men ett album som jag la i playlisten innan jag ändra till folder.jpg/artist.jpg fungerar inte nu heller trots att jag har nu fixat till det?

Måste vara nåt knas med bild filen kom jag på, då jag har ett annat album där bilden är "hidden" eller va man kan beskriva det som alltså så att man inte ser filen i en mapp och det fungerade bra. Enda gången jag såg att det fanns album art med var när jag unrarade.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Inget nytt från lassekongo på några dagar, är han sjuk kan tänkas?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Arctic White | ASUS Sabertooth 990FX | AMD Phenom II X4 975 BE 3.60 GHz | Asus Geforce GTX 660 Ti |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmind
Inget nytt från lassekongo på några dagar, är han sjuk kan tänkas?

Den mannen är grym! Låt han vila så kommer det ett nytt mästerverk så småningom

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Den mannen är grym! Låt han vila så kommer det ett nytt mästerverk så småningom

Tycker det tagit ovanligt lång tid för han att få nya ideér bara ^^

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Arctic White | ASUS Sabertooth 990FX | AMD Phenom II X4 975 BE 3.60 GHz | Asus Geforce GTX 660 Ti |

Permalänk
Medlem

I need some help killar!
Försökte lägga in Album Art på "LTTM"-layouten av Lassekongo, med pauseknappen dära, kopierat direkt från FooBear, men det vill inte fungera.

$imageabs2(180,180,,,,,18,44,$replace(%path%,%filename_ext%,)folder.jpg,NOKEEPASPECT) $imageabs2(180,180,,,,,18,44,/lttm\case.png,) $button(70,70,,,18,44,$if($or(%ispaused%,$not(%isplaying%)),/bear\empty-btn,/bear\empty-btn.png),$if($or(%ispaused%,$not(%isplaying%)),/bear\play-big.png,/bear\pause-big.png),$if($or(%ispaused%,$not(%isplaying%)),Play,Pause),)

Någon som ser felet?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får inge bra ljud alls i foobar, det sprakar o grejjar, har bra ljud i winamp och media player, vad ska jag göra? vill så gärna använda foobar!

det sprakar mest då det är mycket diskant.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Jag saknar en sökfunktion i foobear, jag har ett ganska stort bibliotek med musik, och att kunna söka på ett överskådligt sätt skulle vara trivsamt. Med det sagt, förbaskat bra gjort.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Jag saknar en sökfunktion i foobear, jag har ett ganska stort bibliotek med musik, och att kunna söka på ett överskådligt sätt skulle vara trivsamt. Med det sagt, förbaskat bra gjort.

Tryck ctrl+f så kan du söka.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk

http://henkeblomqvist.se/foobear.png

Foobear
Klarade dock inte av björnen, så jag bytte ut den mot en avbild av Che Guevara istället, då jag för tillfället lyssnade på guerrillamusik

Jag har förresten även lassekongo att tacka för hur tjusig min pc är i övrigt nu.

Permalänk
Medlem

väntar spänt på något nytt från Lassekongo!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Herr Kongo släpper nu FooLars.

Last ner: http://lassekongo83.deviantart.com/art/FooLars-67294987

Visa signatur