Köpa ny systemdisk.

Permalänk
Medlem

Köpa ny systemdisk.

Tjena! Har planerat att köpa en ny systemhårddisk, eller rättare sagt 2 st http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320144 WD Raptor 74gb 10k rpm och köra dom i nån form av raid (raid0?).

Dock undrar jag ett par saker: är det overkill att köpa 2st om man är normalanvändare och inte använder några 'tunga' program? Hur stor är skillnaden (överlag i prestanda) mellan 1 disk eller 2 st raidade? Går det bra att köra IDE-diskar tillsammans med SATA-diskar? Klarar jag att driva 2 st IDE-diskar, raptordiskarna + grafikkort och allt annat med mitt 350W nätagg? Och slutligen, kan det bli några kompabiltetsproblem med mitt MSI K8T NEO-moderkort?

Jag vet att det är många frågor, men jag är lite nojjig sen tidigare erfarenheter och tänkte helgardera mig. Vore tacksam och nån kunde sprida lite ljus över detta!

Permalänk
Avstängd

raid är överskattat för systemdisk.
beror på vad du ska ha datorn till om raid är till nytta.

för spelande är raid ibland till och med en försämring.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tänkte ge en länk till NetSuperstore.se, köpte precis en likadan för 14xx kr. Nu har de dock höjt priset en aning...

Kör inte Raid, dela istället upp arbetet mellan diskarna genom att använda dom till olika saker.
Jag har Windows + program på en Raptor och använder en annan (Raptor) som Bittorrent-disk.
Du hittar säkert på nåt eget sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

1x74gb för wintendo+program eller 2x36 gb, en för wintendo en för program

raid är inte mkt att hänga i granen när det gäller sysdiskar.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här