Permalänk
Medlem

DVI- Inte bra...?

Hej hej!

Jag har en platt lcd-skärm på 17", Fujitsu Siemens.

Jag har alltid kört med vanlig VGA-kabel men fick nu för mig att köpa en DVI.

Kopplade in skärmen med den nya sladden.
Märkte ingen större skillnad förutom det nedanför.

Såg att när man kollar på någon bild eller film så blir det massa blåa "pixelfel"

Det flimmrar allså i blått. Testade att sänka hz till 60. Blev mycket bättre men problemet kvarstår.

Sätter jag på en film så blir det små blåa prickar som blinkar och flimmrar lite här och var.

Satte i den vanliga VGA-kabeln och oj sån skillnad det var. Allt blev suddigare :S.
Så är ju sugen på att behålla DVI-Kabeln men inte om det fortsätter såhär.

Någon som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Fel på kabeln eller glapp någonstans. Eller så kan du ju prova att typ loada standard inställningar på skärmen så kanske det blir bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som om det är glapp iaf. Testade med att ta Factory settings men funkar inte bättre.. Det är typ som på gammal bio.. Det flimmret som kommer fast det är pixlarna som flimmrar, många samtidigt fast inte i grupp.
Strange...:/

Permalänk
Medlem

Har du några drivisar till skärmen?
Ska din skärm kanske ha en viss uppdateringsfrekvens, du sade att det blev bättre när du bytte?
Har du tv-out inkopplad, testa att dra ur den isåfall.
Vad händer om du kör vga adapter på dvi ut och till vga ingången på skärmen, fortförande flimmer?

Permalänk
Avstängd

dålig sladd? kjells budget kabel gav mig en massa blått flimmer fick byta till en dyrare för det skulle fungera

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent