Asus 8800 GTX, måste uppgradera.

Permalänk
Medlem

Asus 8800 GTX, måste uppgradera.

Hejsan.

Ska införskaffa mig ett 8800 GTX nu snart.
Sitter på ett AGP system just nu och måste då såklart uppgradera mig lite :/

Mitt nätagg är bara 350W och måste bort-
Skulle detta vara ett ok agg tro?

NesteQ NA5201 520W 0dB
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=208

Och sen till den "roliga" biten, moderkort..
Har verkligen NOLL koll om vad som är bra och inte.
Har just nu ett Asus A8V delux som jag tycker har tjänat mig väl.

MSI S939 NF4 ULTRA SLI GLAN SATAII PCI-E
http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=34_36_65&pro...

Skulle detta kort kunna funka till resterande prylar?
Eller är det så att det faktiskt är rent av dåligt?
Har i övrigt A64 939 3500+

Tacksam för svar av folk kunnigare än mig själv

Visa signatur

ASUS G73JH-A2 -i7-720QM - 8GBRAM - HD5870M - 1TB HDD - W7 Ultimate

Permalänk

om du ska kunna utnyttja ett 8800gtx fullt ut behöver du en rejält mycket bättre cpu.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Din processor kommer bli en riktig flaskhals för grafikkortet. Även om du överklockar den så kommer det bli svårt att ens kommer i närheten av att utnyttja max av grafikkortet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

för ett 8800GTX ska du minst ha 450W med 28A för hela systemet..

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Ja jo det visste jag men det får tyvär bli ett senare problem, några löner senare dvs
Tänkte bara slå på stort nu med en gång istället för att uppgradera grafikkortet 2 gånger.

Men annars, är det totalt odugliga komponenter?

Visa signatur

ASUS G73JH-A2 -i7-720QM - 8GBRAM - HD5870M - 1TB HDD - W7 Ultimate

Permalänk

Overkill. Om du inte tänker uppgrader mobo och cpu snart. Du kan istället ta GTS, men tom den blir för mycket för resten av syst.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Vad man skulle behöva till ett 8800 kort är en Core 2 Quadro eftersom denna helt enkelt är den starkaste processorn som finns (Den kan öka prestandan på systemet med 10% extra, jag tror mig ha läst att Cacheminnet påverkar 8800 en hel del men kan mkt väl ha fel. Men än så länge finns bara Extreme edition Quadro för ca 9000kr i handeln, och de billigare Core 2 Quadro processorerna kommer i Januari/ Februari. En Rejält överklockad Core 2 duo (vilket inte är svårt att åstakomma) är nästan ett måste för ett 8800.

Vad du behöver byta är Moderkort, Ram, nätagg och CPU och då såklart grafikkortet.

Rekommenderade delar med förklaring (priser från komplett):

Moderkort: Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965 Detta chipset pallar väldigt hög FSB vilket gör att du kan köpa en processor med lägre multiplier som är billigare. Nvidias Nya snuskdyra 680i chipset (moderkort) presterar såklart bättre och klockar bättre, men är mkt varmare samt prestanda ökningen består i max 2% där det är som bäst

pris: 1999

Ram: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB Denna ram pallar hög FSB vilket är en förutsättning för främst överklockning men även för prestanda (2gb ram är också rekommenderat till Vista).

pris: 2876

Nätagg: Gärna Tagan eller Seasonic, över 450W dessa två tillverkare gör väldigt stabila (gör att överklockningen når nya höjder) och tysta nätagg med hög verkningsgrad (skapar lite värme) Själv har jag ett Seasonic M12 500W

pris: 1000 och uppåt

Processor: E6300 når lätt 3ghz (vilket jag själv testat flera gånger med olika chipsets och cpu:er) E6600 är optimalt då denna p.g.a. den större cachen (4mb istället för 2mn på E6300) både kan ge 8800 gfx bättre prestanda om jag har rätt. Samt att E6600 gör överklockningen lättare med sin högre multiplier (x9) och en bättre allmän system prestanda (snabbare svarstider osv.)

pris:
e6300: 1750
e6600: 3000

på CPU:n rekommenderas dessutom en stor och tyst kylare t.ex. en Big typhoon TT eller en Scythe ninja (ninjan är underbar, har en själv) dock vet jag inte om den passar på nämnda moderkort.

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Medlem

Asus striker extreme kortet för 3390:-
E6600 3000:-
ddr2 2048 8500 3990:-
asus 8800 gtx 5600:-
nät aggr 650 w 650:-

har jag hittat på nätet och beställt
borde ju bli den ultimata maskinen för ett överkomligt pris

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
Asus striker extreme kortet för 3390:-
E6600 3000:-
ddr2 2048 8500 3990:-
asus 8800 gtx 5600:-
nät aggr 650 w 650:-

har jag hittat på nätet och beställt
borde ju bli den ultimata maskinen för ett överkomligt pris

Ett 650W nätagg för 650:- .. Det låter lite väl lite billigt, vad är det för märke?

Permalänk
Medlem

Nätdel Sweex ATX 650 Watt Gold Big Fan

just nu:

595:-

antal: [ 476:-]

jme data har visst sänkt den sen sist nu är priset 595:-

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Samma specs som på ett 300w "kvalitetsagg".
Satsa på nåt lite dyrare märkesagg ist,

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

Ok, kan alla knipa igen nu om att 8800-korten ska vara så cpukrävande? Tror ni att alla sitter och kör i 800x600 eller med sina värstingkort? Tror ni att dom som köper korten kör utan AA samt AF? Det räcker gott och väl till med en C2D E6300 ICKE överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ok, kan alla knipa igen nu om att 8800-korten ska vara så cpukrävande? Tror ni att alla sitter och kör i 800x600 eller med sina värstingkort? Tror ni att dom som köper korten kör utan AA samt AF? Det räcker gott och väl till med en C2D E6300 ICKE överklockad.

Så rätt.

Den här tråden är verkligen ett bra exempel på att man bör läsa på lite innan man uttalar sig.

Permalänk
Medlem

Moderkortet du länakr till är OK.. kan vara bättre, men OK. Aggregatet ska nog duga, men jag vet inte hur mycket ampere det är på 12V+ linorna, så jag kan inte säga 100%. Ett 8800GTX kräver 28 ampere på 12V+ linan i et system i max LOAD.
Processorn som sagt blir en flaskhals, men det spelar ingen roll. Kör på höga upplösningar, typ som 1600X1200 så arbetar processorn mindre och grafikkortet mer. Du kommer inte kunna maxxa själva kortet med en 3500+, men med lite överklockning så blir det perfekt. Du kan köpa en bättre CPU väl när du har råd.

8800GTX overkill? My ass att den är! min CPU maxar inte mitt grafikkort, men nog kan jag köra alla spel på max (oblivion max med 1600x1200, HDR ingen AA.. 20 FPS som minst i natur. Kan vara bättre, men det är mer än spelbart med 20 FPS. Folk är bara allt för kräsna).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luftis
Så rätt.

Den här tråden är verkligen ett bra exempel på att man bör läsa på lite innan man uttalar sig.

De nya korten från nvidia belastar inte cpu lika mycket som tidigare kort. Sen har vi ju skärmstorlek som oxå är ganska avgörande vad jag förstått. Kör du med en 19 tum kan du lätt köra med en oklockad 6300 och även din 3500+ skulle jag tro, med hög uppl och smaskiga effekter. Har du däremot en 30 tummare så kan jag hålla med om att du behöver lite mer power i datorn

Varför lansera kort som du bara kan ha till värstingprollar??? Det låter ju lite fel.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraakfa
De nya korten från nvidia belastar inte cpu lika mycket som tidigare kort. Sen har vi ju skärmstorlek som oxå är ganska avgörande vad jag förstått. Kör du med en 19 tum kan du lätt köra med en oklockad 6300 skulle jag tro med hög uppl och smaskiga effekter. Har du däremot en 30 tummare så kan jag hålla med om att du behöver lite mer power i datorn

Varför lansera kort som du bara kan ha till värstingprollar??? Det låter ju lite fel.

Det är faktiskt så att ju lägre upplösning desto mer arbetar CPUn, så ifall man har en 30" på ett 8800GTX är det bara bra.

Som exempel, jag kan INTE spela Quake 4 på 1024x768 för det hackar APA. Men kör jag i 1600x1200 som jag gör nu flyter det på finfint.

Permalänk
Medlem

I de flesta fall är det lönt att skaffa ett high end grafikkort även om processorn bara är medelsnabb...

Om man kör 1920*1200 upplösning och samtidigt har AA+AF och alla grafikinställningar på max kommer ett 8800GTX att vara flaskhals även med en A64 3500+...I alla fall om vi talar om de senaste mest krävande spelen.

Och med nya kommmande spel med ännu värre grafik kommer det att bli ökade krav på grafikkortet mer än på cpu...Åtminstone tyder tidigare erfarenheter på att så blir fallet...

Det händer för det mesta mer och utvecklingen går snabbare när det gäller grafikkort om man jämför med processorer. Därför tycker jag det kan vara vettigt att byta grafikkort dubbelt så ofta som cpu. T.ex nytt grafikkort varje år och ny cpu vart annat år....Tycker det är så man bör spendera sina uppgraderingspengar för största nytta och prestanda/kr.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Aha. Hmm, jag får nog läsa på lite mer tror jag

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det är faktiskt så att ju lägre upplösning desto mer arbetar CPUn, så ifall man har en 30" på ett 8800GTX är det bara bra.

Som exempel, jag kan INTE spela Quake 4 på 1024x768 för det hackar APA. Men kör jag i 1600x1200 som jag gör nu flyter det på finfint.

Hur fasen kan det "hacka" i 1024x768? Du menar att du har varierande framerate, mellan typ 70 och 120, istället för mellan 50-60 som du har i 1600x1200? Frågan är bara hur du märker skillnaden, när man inte kan se den, på annat sätt än med en mätare.......

Angående nätagg, så finns det bra VGA-nätagg att köpa, så sparar trådskaparen in en femhundring ganska kvickt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Hur fasen kan det "hacka" i 1024x768? Du menar att du har varierande framerate, mellan typ 70 och 120, istället för mellan 50-60 som du har i 1600x1200? Frågan är bara hur du märker skillnaden, när man inte kan se den, på annat sätt än med en mätare.......

Angående nätagg, så finns det bra VGA-nätagg att köpa, så sparar trådskaparen in en femhundring ganska kvickt.

Om jag kör på 1024x768 så får jag en bra framerate, ja (men den håller sig bara vid 60FPS ändå, utan Vsync. Den sjunker dock aldrig under 60 FPS). Men om jag kör på 1024x768 så måste min dator ladda i cirka 3 sekunder VARJE gång jag byter vapen.. 3 sekunder är ganska länge när det händer hela tiden... sedan måste den ladda i cirka 10 sekudner per rum som jag går in i.
Med 1600x1200 så kan det hända att det laddar till i en halv sekund var 3:e eller 4:e rum jag går in i. Min FPS kanske åker ner till 50 vid ett par ställen med stoooora ytor (då menar jag stort), men det går ALDRG ner till sin framerate att det inte går att köra, eller att man vill ha bättre grafikkort.

jag har ingen bra processor, som du kan se i min sign. Den får inte ens ur all kraft ur grafikkortet, så om jag kör på högre pplösningar slipepr jag hacket i spel, och får lida med lpg FPS istälelt, som är MYCKET bättre än hackande. Får ialalfall aldrig äcklig låg FPS så jag är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Hur fasen kan det "hacka" i 1024x768? Du menar att du har varierande framerate, mellan typ 70 och 120, istället för mellan 50-60 som du har i 1600x1200? Frågan är bara hur du märker skillnaden, när man inte kan se den, på annat sätt än med en mätare.......

Angående nätagg, så finns det bra VGA-nätagg att köpa, så sparar trådskaparen in en femhundring ganska kvickt.

Frameraten kanske ligger mellan 20-30 i ena upplösningen och 50-60 i andra, då märker man det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Om jag kör på 1024x768 så får jag en bra framerate, ja (men den håller sig bara vid 60FPS ändå, utan Vsync. Den sjunker dock aldrig under 60 FPS). Men om jag kör på 1024x768 så måste min dator ladda i cirka 3 sekunder VARJE gång jag byter vapen.. 3 sekunder är ganska länge när det händer hela tiden... sedan måste den ladda i cirka 10 sekudner per rum som jag går in i.
Med 1600x1200 så kan det hända att det laddar till i en halv sekund var 3:e eller 4:e rum jag går in i. Min FPS kanske åker ner till 50 vid ett par ställen med stoooora ytor (då menar jag stort), men det går ALDRG ner till sin framerate att det inte går att köra, eller att man vill ha bättre grafikkort.

jag har ingen bra processor, som du kan se i min sign. Den får inte ens ur all kraft ur grafikkortet, så om jag kör på högre pplösningar slipepr jag hacket i spel, och får lida med lpg FPS istälelt, som är MYCKET bättre än hackande. Får ialalfall aldrig äcklig låg FPS så jag är nöjd.

Din dator är ett undantagsfall isåfall. Är cpu:n flaskhalsen så har man samma fps i 1024x768 som 1600x1200, nog sagt.

Permalänk
Medlem

"Som exempel, jag kan INTE spela Quake 4 på 1024x768 för det hackar APA. Men kör jag i 1600x1200 som jag gör nu flyter det på finfint."

Quake 4 bygger på samma motor som Doom 3 och Prey, den ær instælld på att køra 60 fps...mer kan inte spelet køra med. Kør du då med 1024*768 med ett bra grafikkort, sæg bættre æn t.ex. 6800GT, får du enormt mycket grafikfel før att ditt grafikkort ger en fps på kanske 130 medans spelmotorn bara visar 60 fps - det ær nog det du menar med att det "hackar". Det bæsta ær dærfør att stælla in grafiken så att det ger så tætt på 60 fps som møjligt, som du kanske fick vid 1600*1200, eller anvænda vsync. Testa sjælv att stælla in vsync nær du kør 1024*768 så får du se. Søk på google før mer information.
Jag hade det problemet med mitt 7900GT och Prey med 1280*960 (har CRT skærm).

Nær jag ser svaren hær i forumen så tænker jag många gånger att det hær verkligen inte ær den bæsta sidan att søka svar på sina frågor; många gånger ær tipsen, svaren helt felaktiga. Jag kan bara rekommendera folk att också søka svaren på sina frågor på andra stællen, andra forum och på andra stællen på nætet. Det ær synd att det ska vara så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
Nätdel Sweex ATX 650 Watt Gold Big Fan
just nu:
595:-
antal: [ 476:-]

jme data har visst sänkt den sen sist nu är priset 595:-

http://www.sweexeurope.com/product.asp?pid=357&s=0

25A totalt på 12V, lycka till med det. Sweex har generellt sett usel kvalité på konstruktionen och extrema glädjesiffror.

10% av grafikkortskostnaden på nätagget?

Mitt råd: Gör det inte om du vill att datorn ska fungera och hålla någon längre stund.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacob81
"Som exempel, jag kan INTE spela Quake 4 på 1024x768 för det hackar APA. Men kör jag i 1600x1200 som jag gör nu flyter det på finfint."

Quake 4 bygger på samma motor som Doom 3 och Prey, den ær instælld på att køra 60 fps...mer kan inte spelet køra med. Kør du då med 1024*768 med ett bra grafikkort, sæg bættre æn t.ex. 6800GT, får du enormt mycket grafikfel før att ditt grafikkort ger en fps på kanske 130 medans spelmotorn bara visar 60 fps - det ær nog det du menar med att det "hackar". Det bæsta ær dærfør att stælla in grafiken så att det ger så tætt på 60 fps som møjligt, som du kanske fick vid 1600*1200, eller anvænda vsync. Testa sjælv att stælla in vsync nær du kør 1024*768 så får du se. Søk på google før mer information.
Jag hade det problemet med mitt 7900GT och Prey med 1280*960 (har CRT skærm).

Nær jag ser svaren hær i forumen så tænker jag många gånger att det hær verkligen inte ær den bæsta sidan att søka svar på sina frågor; många gånger ær tipsen, svaren helt felaktiga. Jag kan bara rekommendera folk att också søka svaren på sina frågor på andra stællen, andra forum och på andra stællen på nætet. Det ær synd att det ska vara så.

Men eftesom FPSen är låst på 60 så skulle det vara konstigt att det hackade på grund av för starkt grafikkort... sedan kan jag köra Doom 3 i vilken upplösning eller grafisk upplösning som helst utan att det hackar alls, och det är ju för doom 3 inte är lika CPU-krävande som Quake 4. Prey flyter på lika bra som Doom 3, om inte bättre.

Efter att ha läst att A.N.Doja (eller Ciquid som han heter nu) skrivit vid ett tillfälle om att CPUn arbetar mindre med högre upplösning testade jga det, och det hjälpte faktiskt. A.N.Doja kanske inte är den bästa med datorer i andras ögon, men nog har han haft rätt ganska ofta, och efter testat köra med högre upplösning PERSONLIGEN så vet jag att det stämmer och kan intyga det. Jag skulle kunna ha filmat när jag kör Q4 med 1024x768 och sen med 1600x1200 så skulle ni få se, men nu är ju min CPU så dålig så fraps eller liknande skulle sega datorn helt.

Citat:

Nær jag ser svaren hær i forumen så tænker jag många gånger att det hær verkligen inte ær den bæsta sidan att søka svar på sina frågor; många gånger ær tipsen, svaren helt felaktiga. Jag kan bara rekommendera folk att också søka svaren på sina frågor på andra stællen, andra forum och på andra stællen på nætet. Det ær synd att det ska vara så.

Om det här är ett så dåligt forum, vad gör du här då? Du är välkommen att gå när du vill.

(Till de som inte orkar läsa alla meddelanden, och undrar varför jag pratar om upplösningar och hackande, så är det för många klagar på att 8800GTX är overkill och att om man inte köper den bästa processorn idag och klockar den med typ 50% så blir CPUn en flaskhals, men jag försöker bara bevisa att det inte behöver vara så)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Efter att ha läst att A.N.Doja (eller Ciquid som han heter nu) skrivit vid ett tillfälle om att CPUn arbetar mindre med högre upplösning testade jga det, och det hjälpte faktiskt.

Det är nästan en självklarhet. Ju högre upplösning dessju mer arbete får grafikkortet göra och CPU blir inte en flaskhals. Men allt beror på vad för processor man har.

8800GTS/GTX i sig är inte overkill. Men det är med en A64 939 3500+ (2,2ghz) om man kör den oklockat och vid låg upplösning "1280x1024".

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag varför folk har blivit så insnöade på flaskhalsar? Det kommer alltid att finnas något i maskinen som sätter stopp, och det kan väl kvitta om det är graffet eller processorn. Hårddiskarna är ändå den värsta flashalsen i hela burken.
Vad vill jag då säga med detta? Jo att folk verkar tro att bara för att man inte har en quad-core, eller en C2D i 4Ghz, så skall det vara meningslöst med att köpa 8800-kort. Det är ju bara rena tramset.
Som HMB skriver, så märker man flaskhalsen först när man har samma fps även vid lägre upplösning. Så teorierna om att det skulle bero på flashalsar att man har bättre framerate i en högre upplösning är rent nys, om man har samma inställningar i övrigt. Dåliga drivare eller dåligt program, men knappast för klen processor.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

"Om det här är ett så dåligt forum, vad gör du här då? Du är välkommen att gå när du vill."

När man får ett sådant svar funderar man på det. Jag försökte hjälpa dig angående ditt problem, kom med ett konstruktivt förslag vad du kunde testa. Synd att du ska svara med en så hård ton. Det hjälper inte direkt på stämningen här. Min kritik angående faktafelen var inte riktad till dig personligen, det var allmänt som jag också skrev i inlägget.

Permalänk
Medlem

Blev lite spridda skurar med svar nu
Men som sagt, jag ska köpa en bättre CPU så småning om..
Så ja, jag har ju inte allt för mycket pengar att lägga ut men vill fortfarande ha ett graffe som håller ett tag, så jag gör det bästa av situationen helt enkelt.

tack för all information iaf!

Visa signatur

ASUS G73JH-A2 -i7-720QM - 8GBRAM - HD5870M - 1TB HDD - W7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det här med att alla prollar är en flaskhals till 8800-korten är sanning med modifikation. Det är klart att det är bättre med en värre prolle men skillnaden är inte så stor som många vill få det att verka. Men visst, ni som säger att de flesta prollar inte räcker till, köp ett sämre kort ni då. Själv skulle jag aldrig köpa ett sämre kort än ett 8800GTS idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.