Styra bandbred - Ipcop eller liknande?

Permalänk
Medlem

Styra bandbred - Ipcop eller liknande?

Hej,

Jag letar efter ett smidigt sätt att efter ip/mac-adress, styra hur mycket bandbredd olika datorer får. Det som vore bäst är om det går att sätta i procent. Så att en dator har t.ex. 50%, sen resten kanske 10%var. Finns det nåt smidigt sätt att göra detta på?

Jag har satt upp en dator med Ipcop, sen letat efter addons som kan sköta det här. Hittade nåt som hette QoS, och slängde in det. Men det verkar alldeles för avancerat, då det mest verkar sköta om prioritering hos portarna.

Finns det något annat liknande Ipcop som kanske har bättre förutsättningar för det här?

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Det finns ett litet program som heter Wondershaper. Man skriver bara "wondershaper eth0 512 128" så begränsar det bandbredden på interfacet eth0 till 512 kbit/s nedåt och 128 uppåt (till exempel).

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Mm, men fungerar dock inte, då det inte kan styras efter vilket interface det gäller. Detta p.g.a. att det är flera (t.ex. 6st) datorer inkopplade, genom både trådlöst och kabel.

Det gäller nämligen ett hus där vi hyr ut 3 rum, som alla har en dator. Som det är nu suger dom 3 åt sig all bandbredd. Då den bara ligger på typ 10mbit, så blir det rätt trist. Det jag skulle vilja göra är att helt enkelt ge dom kanske en 1mbit var, alternativt i procent.

Har kikat lite på smoothwall nu, nån som provat nåt liknande med den?