Vad fan är det för fel på mitt internet?

Permalänk
Medlem

Vad fan är det för fel på mitt internet?

Ja, som ruberiken lyder. Mitt internet dör jämt och ständigt. Ungefär som om routern och modemet blir överhetetat. Fast det blir dom inte efter som jag bytta allt igår. Då fungera det i ca 2h sen dog det igen. Därimot hjälper det om man kopplar ut allt igen och låter det ligga i typ 1h, då går det igen i så där 30min. Har teila som internet levratör, har vatt så här i ca 1v-2v.

Någon som har nån ide?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att problemet ligger i routern. Har du uppdaterat firmwaren till routern?

Har du provat köra direkt utan router? Om inte, prova det och se hur det går. Är det stabilt i mer än 3 timmar så ligger felet i routern.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Jag skulle gissa att problemet ligger i routern. Har du uppdaterat firmwaren till routern?

Har du provat köra direkt utan router? Om inte, prova det och se hur det går. Är det stabilt i mer än 3 timmar så ligger felet i routern.

Finns inget nytt frimware till denna router jag nyss köpt, när felet börja så hadde jag en 604, men den är helt död nu. Kör nu med d-links nya dir-100.

Har även provat köra utan router, dock får jag inget interet då alls. Oavset vilka inställnigar jag kör med. Ska prova byta ut routern mot en switch som har fungerat kanon sen jag skaffa den för 3 år sedan. Provar det nästa gång det dör.

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat windows ?

Är på jobb nu och är inte hundra på vilken port jag blockerade för att få rätt på detta , men det mest troliga är att någon kommer in i din router.

Hade samma problem för 2 veckor sen och blockade en port där norton sa till om att någon försökte ta sig in.

När jag inte fick fler meddelande så slutade internet att fungera...
Saken var att dom kom in i routern men Norton hindrade dom att komma in i datorn.

Om jag inte misstar mig så var det port 139, ska kolla detta när jag kommer hem och uppdatera.

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrsarun
har du uppdaterat windows ?

Är på jobb nu och är inte hundra på vilken port jag blockerade för att få rätt på detta , men det mest troliga är att någon kommer in i din router.

Hade samma problem för 2 veckor sen och blockade en port där norton sa till om att någon försökte ta sig in.

När jag inte fick fler meddelande så slutade internet att fungera...
Saken var att dom kom in i routern men Norton hindrade dom att komma in i datorn.

Om jag inte misstar mig så var det port 139, ska kolla detta när jag kommer hem och uppdatera.

Windows Xp är fullt uppdrateradt på alla datorer. Men det skulle vara bra om du kolla den porten. Det har dock gått fint sen 9 imorse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Windows Xp är fullt uppdrateradt på alla datorer. Men det skulle vara bra om du kolla den porten. Det har dock gått fint sen 9 imorse.

Japp, det var port 139 (TCP)
Testa att blockera den i routern om problemen skulle återkomma.
Har fungerat galant här sen jag gjorde det

Visa signatur

Surfburk: i5-10400 @ 2.90GHz | RTX 2060 | 16gb @ 3200mhz
Servern :i5-4690K @ 3.5GHz | GTX 970 | 2x8gb @ 1600mhz

Permalänk
Medlem

Förvånast värt nog har det fungert ännså länge, men jag prova om det händer igen. Tack.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, dock vet jag vart felet ligger, mitt Zyxel modem från Telia tappar synk då och då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5