Testade just min vattenkylning - Allt läcker...

Permalänk
Medlem

Testade just min vattenkylning - Allt läcker...

Har haft fullt upp i helgen med att såga och trixa i mitt Lian Li PC-V2100 Plus för att få in vattenkylningen. Vart äntligen klar nu på kvällen och skulle läckage-testa systemet utan ström eller tryck. Började med att det rann vatten från GPU-blocket. Sedan upptäckte vi att bleeding skruven på radiatorn läckte sakta men säkert.

Efter att ha bytt packningar på fittingsen (EK) till GPU-blocket och virat gängan med gängtejp samt skruvat åt bleeding skruven så provade vi igen. GPU-blocket läcker fortfarande, dock lite mindre. Bleeding skruven droppar fortfarande på, sakta men säkert. Desutom ser vi nu att även CPU-blocket har börjat läcka.

Har kopplat på allt som det ska sitta bortsett från spännbanden som ska fästa slangarna runt nipplarna. Det bör ju dock inte vara något problem utan är ju mer en säkerhetsgrej för att slangarna inte ska hoppa av. Var jag sett kommer alla läckage dessutom från själva gängorna på nipplarna.

Den stora frågan är nu vad jag ska göra åt detta? Jag är mer eller mindre ställd.. Någon som har något tips? Ni kan läsa om mitt system i denna threaden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... . Kortfattat så är det ett Thremochill PA 120.3, Swiftech STORM rev.2, Swiftech MCW60 (G80), DDC Ultra med petra-top och EK-nipplar.

Har även stora problem med att Swiftech BGA minnes kylflänsarna som jag fäst på grafikkortet trillar av. Läste innan att det är lite problem med det men det jag erfarit är rent av töntigt. Går det att köpa nån bättre tejp för att fästa dem? Vill hellst inte limma.

Permalänk

hmm... antingen har du extrem otur eller så är det något grundläggande du missat vid monteringen. jag lutar nästan åt det senare eftersom _allt_ läcker.

tråkigt i vilket fall. hoppas du får ordning på det.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du använder Swiftechblock i kombination med EKnipplar?

Swiftechs plastnipplar + Swiftechs block är ingen konst. Det är bara att skruva åt nipplarna "lagom" och vara försiktig när man trycker på slangarna så att man inte lossar nipplarna av misstag eller knäcker dem (det händer... ).

När det gäller EK-nipplar och Swiftechblock måste man göra en specialare. O-ringen är nedsänkt både i blockens topp och i nipplarna och utsätts alltså inte för något tryck och tätar därför inte. Lösningen är att använda både o-ringen från Swiftechnipplarna och den från EKs nipplar för att på så sätt fylla ut båda nedsänkningarna.

Gängtejp behövs egentligen inte ens på nipplar med o-ring utan är mer ett extra skydd. Oddsen för att vatten ska ta sig förbi den tätande gängtejpen och o-ringen är obefintliga om allt monterats korrekt.

När det gäller bleedskruven på PA-radiatorerna vet jag inte hur man tätar den då jag inte hört om läckage där förut. Det sitter väl en liten packning där med som ska hålla tätt om man drar åt lagom mycket? Kontrollera så att det finns någon form av packning och att den är hel är de enda tipsen jag kan ge.

Tejpen på MC14 är inte helt enkel att få att fästa. Det tog några paket innan jag hittade tekniken men nu verkar dom sitta kvar.

  • Överdriv rengöringen, typ 5+ tops med isopropanol per minne. Denna överdrift är till för att dra ut olja och annan skit som orginalvärmekuddar kan lämna efter sig.

  • Avlägsna sedan skyddslpasten med en rengjord pincett så du inte förstör halva klisterytan med ett fett fingeravtryck.

  • Håll sedan kylflänsen med en tång och värm den med en värmepistol, hårtork eller liknande.

  • Tryck därefter flänsen mot minnet i ett par minuter, tryck "lagom" hårt (inte så att något riskerar att gå sönder). Om man inte vill ha en snygg kvadrat bestående av 4x4 cirklar inbränd i tummen bör man lägga något emellan. Tvingar modell mindre eller "klädnypor" modell större är väldigt bra för detta momemt, brukar finnas hos Clas Ohlson, Rusta och liknande.

  • Sen gäller det bara att vara lite varsam under monteringen så man inte stöter till en fläns för hårt så den lossnar.

Om du redan förbrukat tejpen och behöver ny (been there...) finns det många alternativ: 3M, Bergquist, Sekisui, osv... Elfa har säkert några varianter också.
Om du inte känner för att vänta en vecka till bara för nån jäkla tejp kan du använda valfri kylpasta och en liiten dutt superlim i varje hörn. Det sitter tillräckligt men inte så att man riskerar att minnet lossnar från kortet när man tar bort flänsen. (Det är en rätt jobbig känsla kan jag berätta!)
Om du mot förmodan märker att den sitter för hårt när du ska ta bort den ska du absolut inte bara dra flänsen rakt upp! Vrid försiktigt, försök skära i limmet med ett rakblad, testa med lösningsmedel som kanske löser upp limmet, lägg kortet i en plastpåse i frysen för att göra limmet skört och försök igen.

Permalänk
Medlem

Jag använde EKs nipplar i CPU blocket, GPU blocket samt pumpen, skruvade så hårt man kunde för hand sen tog jag en nyckel och drog lite till...

Sen förde jag på min Tygon slang, det var så tight att det gick inte att få på
om man inte värmde slangen i lite varmt destilerat vatten först och sen trädde på.

Sköt slangen så den var på ända in till nippels slut...

Sen nöp jag fast det med 1st slang klämma precis så den satt hälften över nippeln och hälften över slangen där dom 2 först möts.

Sen satte jag ett spännband på mittenav nippeln för lite extra säkerhets skull.

Inte haft några läckor i mitt system.

Väd gällande flänsarna så tog jag Epoxy superlim och blandade det med kylpasta och smetade på med rakblad på flänsen och tryckte dit, sitter som berget...

Jag tog bort allt skit som sitter på flänsarna också, hela den där lim kudden, bara sätta rakbladet vid kanten och trycka hårt så skär man bort det. Så jag limmade rena kopparflänsen på minnet med pasta+lim

Permalänk
Medlem

Ska testa att se till så att o-ringarna verkligen får kontakt och tätar ikväll. Läste någonstans att flera hade filat ner sina MCW60 för att få bort nedsänkningen och på så sätt försäkra sig om att det blir tätt vid användning av EK nipplar. Vi testade att använda båda o-ringarna (från EK nipplarna och även MCW60 blocket). Det blir typ två gängor över att fästa med - känns väldigt osäkert.

Angående radiatorn som läcker vid bleeding skruven så tycker jag mig inte se någon packning där. Kan inte minnas att det följde med någon men det är väl läge att skaffa en i fall att jag inte har någon som ligger här.

Funderar på att göra som ni säger och försigtigt limma på ramflänsarna med kylpasta och epoxylim i hörnen. Dels är det lättare att få tag på och dels så vill jag inte att flänsarna ska ramla av vid minsta vindpust, det blir ju så extremt opraktiskt. Är det något man behöver tänka på vid val av lim eller fungerar vilket superlim som helst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagiX_TS
Ska testa att se till så att o-ringarna verkligen får kontakt och tätar ikväll. Läste någonstans att flera hade filat ner sina MCW60 för att få bort nedsänkningen och på så sätt försäkra sig om att det blir tätt vid användning av EK nipplar. Vi testade att använda båda o-ringarna (från EK nipplarna och även MCW60 blocket). Det blir typ två gängor över att fästa med - känns väldigt osäkert.

Angående radiatorn som läcker vid bleeding skruven så tycker jag mig inte se någon packning där. Kan inte minnas att det följde med någon men det är väl läge att skaffa en i fall att jag inte har någon som ligger här.

Funderar på att göra som ni säger och försigtigt limma på ramflänsarna med kylpasta och epoxylim i hörnen. Dels är det lättare att få tag på och dels så vill jag inte att flänsarna ska ramla av vid minsta vindpust, det blir ju så extremt opraktiskt. Är det något man behöver tänka på vid val av lim eller fungerar vilket superlim som helst?

Jag körde med lim i hörnen jag också, sprang och handlade det på ICA om jag inte missminer mig :P. Sånt där 5 sekunders lim och det funkade prima, provade först att limma flänsarna på ett gammalt grafikkort för att se att jag fick tillräkligt med lim, satt inte så bra vid tester men dom sitter fortfarande på kortet där jag satte dom för lite mer än 2 år sedan :P.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Avstängd

Sådana här inlägg avskräcker mig från att prova vattenkylning

Känns som om man måste vara pro för att få det att inte läcka.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Hmm, fått 3st läckor själv med gamla vattenkylnings-system. Dock pajade inget, bara att slänga in i ugnen på 50 grader och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Har under kvällen handfilat ner MCW60-blocket och delrin fillporten för att få en jämn yta för EK nipplarna att täta mot, laggt på en extra o-ring på STORM-blocket och skaffat en liten o-ring att sätta innanför bleeding skruven på radiatorn. Har satt igång systemet utanför datorn och det fungerar prima. Var dock ett helvete att få ut luften ur systemet och med tanke på hur mycket vi vred och vände på alla komponenter och slangar tycks det nästintill omöjligt att upprepa med alla komponenter fästa i chassit.

Hur är det med att pumpen inte får gå utan vatten - kan man lufta ur det mesta och sedan använda pumpen för att transportera resten till fillport-slangen? Dvs. ett par korta på/av för att få upp större bubblor och sedan köra pumpen för att få ut de små bubblorna.

Kämpar för tillfället med att få av den dubbelhäftande-tejpen från minnes-flänsarna. Minst sagt omständigt - har lagt dom i blöt i lacknafta.. Får se om det hjälper något. Har även inhandlat lite epoxy lim från clasohlson idag. Fungerar ledande kylpasta så som artic silver på minnes chippen? Har för mig att jag läste någonting om det.

Permalänk
Medlem

Hur är det med att pumpen inte får gå utan vatten - kan man lufta ur det mesta och sedan använda pumpen för att transportera resten till fillport-slangen?
Jag har gjort det många gånger och mina pumpar har inte tagit skada (vad jag kan se, kanske dör de i förtid?). De kan inte pumpa luft så när en stor luftbubbla kommer fastnar den och pumpen börjar snurra snabbare, nu helt utan smörjning då det är vattnet som smörjer DDCs. Därför bör man vara beredd och slå av pumpen så snabbt som möjligt.

Fungerar ledande kylpasta så som artic silver på minnes chippen?
Minnena har inga problem med AS5 eller andra ledande/konduktiva pastor, men om man råkar kleta lite bredvid kan det gå illa. Är man bara noga och tar bort eventuellt spill är det ingen fara.
Många använder Céramique eller andra icke ledande/kapacitiva pastor istället. Dessa pastor är ofta aningen sämre på att flytta värme men då minnena utvecklar så pass lite värme är tempskillnaden knappast mätbar ens med dyrare termometrar. Dessutom är inte minnena så temperaturkänsliga så man märker absolut ingenting på klocksen.

Blir det några bilder på bygget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Sådana här inlägg avskräcker mig från att prova vattenkylning

Känns som om man måste vara pro för att få det att inte läcka.

håller med helt och hållet, har funderat på vattenkylning en tid nu, och har läst på vilka grejer som e bra och sånt, men man måste tydligen vara skillad för att kunna få ihop ett h20-system rätt.

Visa signatur

pentium d 820, HIS Radeon x1950 pro, 2*80 gb hd, no-name minnen 600 mhz,Scythe Infinity,Hiper 580 w,asus p5n-e sli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
håller med helt och hållet, har funderat på vattenkylning en tid nu, och har läst på vilka grejer som e bra och sånt, men man måste tydligen vara skillad för att kunna få ihop ett h20-system rätt.

MagiX har haft en jäkla otur, men det gör ju inte så mycket när inget gått sönder?

Risken för att något går sönder p.g.a läckage är minimal. Innan man startar datorn läckagetestar man den i ett dygn. Läcker den fixar man det och testar ett dygn till. Så länge det inte går ström genom komponenterna gör det inget om man råkar spilla vatten på dem, bara att torka upp och fixa läckan. I de enstaka fall där vatten läckt på komponenter med ström i har många ändå fungerat fint när de torkat. (Om någon komponent mot förmodan dör av vatten lär inte RMA-inspektören se det. )

Jag har knappt haft en läcka ens under läckagetestning. Nu för tiden läckagetestar jag inte mina egna datorer utan bara om jag bygger åt någon annan. Jag inspekterar bara komponenterna innan jag sätter ihop dem. Är o-ringen hel och jag ser att den pressas mellan två ytor vet jag att det är tätt.

Bara man tar det lugnt, monterar allt noggrant och läckagetestar kan vem som helst sätta ihop ett läckagefritt vattenkylningssystem. Man ska bara ha klart för sig att det inte är något man gör på en kvart som med luftkylning.

Permalänk
Medlem

Jepp var bara lite otur och oerfarenhet som satte käppar i hjulen där i början. Allt fungerade klockrent efter att jag slipat ner MCW60-blocket/fillporten, laggt till en extra o-ring på STORM-blocket samt köpt en ny packning till radiatorn.

Har även limmat fast alla flänsar på grafikkortet med epoxy-lim som jag köpte på clas-ohlson. Smetade först på ceramique-kylpasta och tog sedan en grillpinne av trä (sådanna som man gör grillspett på på somrarna) och använde för att applicera limmet i små mängder i varje hörn av minnena. Sitter nu mycket bättre än med tejpen även om jag limmat fast dem så löst att ett fåtal ramlade av när jag monterade in slangen.

Har monterat ihop hela datorn med vattenkylningen sedan någon dag. Fick fast hdd'sarna nyss, innan stog de löst ovanpå chassit. Lite bilder följer nedan:

Min nya skärm (Sony KDL-40w2000 lcd-tv) på sweclockers när jag skriver det här svaret:

Att spela burning crusade på 40" 1080p skärm är en mäkta häftig upplevelse!

UPS för att skydda alla nya leksaker.

Nu återstår att städa upp efter installationen av vattenkylningen.. :/

Håller för tillfället på att fösöka överklocka datorn. Har lyckats komma upp i 3.46Ghz på min E6600 med 9x385, vCore 1.5, vDIMM 2.05 mm. När jag ökar till 9x390 så bootar datorn om titt som tätt, kan inte hitta någon inställning som avhjälper problemet. Några tips? Hade hoppats på att komma lite högre..

Permalänk

Inte bara i rummet det är dags att städa ser jag... Installationen i burken var för att uttrycka sig milt jävligt rörig om man säger

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Heh, svårt att få till det på nått annat sätt utan att spänna fast allt vilket jag inte vill för bygget är troligtvis inte klart. Är en helvetes massa sladdar.

Permalänk
Medlem

hur blev de nya tempsen då ? ^^

Permalänk
Medlem

Imponerande rigg, och riktigt grym skärm!
Men kabeldragningen var som sagt lite rörig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addera
hur blev de nya tempsen då ? ^^

Intel termal analytics tool
---
CPU oklockad: 25-30 idle/30-35 load
CPU klockad (3.4ghz): ca 35/40-45 load

RivaTuner
---
GPU klockad (650/1000): 40 idle/max 45 load
GPU innan (luft, oklockad): 50-65 idle/70-85 load (nått sånt)

Har inte installerat några temp sensorer på fläktkontrollern ännu och ej heller undersökt tempsen innan jag installerade vattenkylningen så mycket. Kommer bara ihåg på ungefär.

Har fortfarande inte lyckats klocka upp processorn mer än 1ghz. Hade hoppats på att nå 1.2ghz (50%) men det tycks inte gå. Kan dock inte mycket om överklockning så tips mottages gärna.

Samma med grafikkortet, läser överallt hur bra de klockar men jag får bara upp det med ca 50mhz på core och 100mhz på minnen. Går det att flasha om BIOS för att öka volt på kortet eller måste man göra det "fysiskt"?

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara öka FSB och Vcore...

När du klockar upp mer måste du se till att minnena inte går i för hög frekvens, att minnena får volt nog.

Sen kan man behöva ge mer ström till NB/SB också samt att du kan ha andra inställningar i bios som hindrar din klockning...

Gillar dock dina temps, bättre än mina fast vi har samma prylar.

jag ligger på 50idle och typ 70 load på 1.55v och 3,7ghz på E6600, men jag behöver verkligen göra något åt skevheten i CPU:ns IHS...

Tror att det mesta ligger där...

Permalänk
Medlem

"Hur är det med att pumpen inte får gå utan vatten?" jo det är så att pumpen får sin kylning via vattnet så om det bara e cirkulation i systemet så e det ingen fara med luftbublor!! så du kan lungt köra på

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Du kan inte bara öka FSB och Vcore...

När du klockar upp mer måste du se till att minnena inte går i för hög frekvens, att minnena får volt nog.

Sen kan man behöva ge mer ström till NB/SB också samt att du kan ha andra inställningar i bios som hindrar din klockning...

Gillar dock dina temps, bättre än mina fast vi har samma prylar.

jag ligger på 50idle och typ 70 load på 1.55v och 3,7ghz på E6600, men jag behöver verkligen göra något åt skevheten i CPU:ns IHS...

Tror att det mesta ligger där...

Jao, har gjort allt det vad gäller överklockningen. Dock så vet jag ju inte om jag gjort allt på bästa sätt. Har läst olika guider och testat med massvis med olika inställningar. Kan dock inte få upp CPUn över ca 3.4Ghz.

Lyckades köra den i 3.5Ghz stabilt under ca en halvtimma ett par gånger men sedan krasha den även där. Verkar som att det är minnena som tar emot, när jag kör test som i högre grad stressar CPUn så verkar allt fungera smärtfritt men när väl minnena får arbeta så kommer krasherna i rask följd.

Tycker dock det är lite underligt att ag inte ens får upp minnena i 800Mhz(400x2) som de är speccade för. Men det kanske har att göra med att det inte går att ställa in timings manuellt på ASUS P5W DH Deluxe när man kör med hög FSB (SPD på).

Kör för övrigt på "Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400"-minnen (x2 tot. 4gb) om jag inte nämnt det tidigare.

Vad gäller tempsen så ökar mina temps på rätt bra när man skruvar upp vCore och processorhastigheten så jag skulle tro att vi har rätt liknande temps i samma konfiguration.

Har även testat att klocka grafikkortet lite mera vilket resulterar i väldigt fina grafikbuggar och låsningar. Tror att det är volten som begränsar dem och gör att jag max kan öka med ca +50/+100 för att bibehålla stabiliteten.