Datorn startar inte efter grafikkortsbyte

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter grafikkortsbyte

Hejsan.

En kompis till mig har fått lite problem.
Han har köpt nytt grafikkort, ett Radeon X1950XT.

Han kopplade in det, formaterade sin hdd, lade in drivrutiner osv.
Sen skulle han testa köra 3Dmark03, han satt och kollade på i typ 2 min. Tyckte det fungerade bra, så han gick iväg från datorn och gjorde annat tills det skulle bli färdigt.

När han kommer tillbaka är datorn död. Och han kan inte starta den längre, allt som händer när han trycker på start knappen är att hans LED fläktar lyser till i några millisekunder. Sen slocknar det igen och datorn startar inte.
Han testade att koppla ur grafikkortet och starta igen, samma sak hände.
Han har ett nätagg på 400W, vet dock inte vilket märke eller så.
Jag frågade han ifall det luktade bränt när han kom tillbaka till datorn, men det gjorde det inte.

Men vad kan ha hänt? Har nätagget dött? Eller kan det vara nånting annat som hänt?

Permalänk
Medlem

ta reda på va de är för nätagg han har.. så blir de lättare för oss.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Be honom testa att clera CMOS o se om det hjälper.
Var datorn klockad i övrigt ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Som jag sagt till en hel del andra: Min dator i sign startade inte över huvud taget med ett Thermaltake Purepower 480W. För klen 12V-lina helt enkelt.

Din polare hade nog tur att datorn hoppade igång över huvud taget... sen så när grafikkortet krävde mer och mer ström så pallade den inte med...

När ni väl får igång den igen, så ladda ned ATi-tools, och kolla hur strömförbrukningen förändras från idle till load. En hel del kan jag avslöja...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Finns ju en liten otrevlig risk att det har hänt nåt med själva grafikkortet också, testa det i en annan burk med lite mer kräm från PSU:n och se om det går igång där. Isf är det dags att köpa brutalare nätagg, annars får ni skicka tillbaka kortet på RMA.

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

Nätagg på 400W av okänt märke...=)

Bara att hoppas att det bara är nätaggregatet som gått sönder. Min gissning, nätaggregatet är nu trasigt, testa med ett annat och hoppas att allt annat fungerar.

Permalänk
Medlem

Att nätagget är för klent kan det nästan inte vara, eftersom datorn inte startar även fast han kopplat ur grafikkortet.
Däremot verkar det kanske som om det har pajjat isåfall..

Nätagget är från Turbolink, 3,3V 15A , 5V 30A , 12V 15A.
Jag kan inte så mycket om nätagg, men det där borde väl kunna driva ett X1950XT ?

Permalänk
Medlem

12v a' 15A är antagligen på tok förlite.

Nätagget kan ha blivit överbelastat så det har gått sönder helt enkelt. Verkar vara den mest logiska förklaringen.

Prova med ett annat nätagg med minst 20 A på 12v linan.
Kvalitets agg då, Inget q-tech osv. Hiper, Tagan m.m är bra märken som håller vad dom lovar.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

ok, kan ni ge förslag på något bra nätaggregat som inte kostar för mycket helst ^^

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308622

Där får du kvalitets agg som inte kostar för mkt. Jag har själv FSP och den levererar mkt stabila spänningar. Den i länken har två 12V rails med 18A vardera.

Produktbeskrivning hos fsps hemsida:

http://www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?ma...

Visa signatur

| Core2Duo E4300@3.0GHz ~ Zalman CNPS7000B | HIS HD4850 512MB ~ AC Accelero S1 | MSI P35 Neo2-FIR | 2*1GB Crucial DDR2-666, 1GB Corsair XMS2 DDR2-1066 | Tagan Easycon 530W |

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all hjälp.

Får väl testa att sätta i mitt nätagg i hans dator och se ifall den startar. Har ett Hiper på 530W så det borde väl funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yakuza84
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308622

Där får du kvalitets agg som inte kostar för mkt. Jag har själv FSP och den levererar mkt stabila spänningar. Den i länken har två 12V rails med 18A vardera.

Produktbeskrivning hos fsps hemsida:

http://www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?ma...

Nja det där med 18A på vardera 12 volts linan stämmer inte riktigt, kollar man specen som finns hos tillverkarens sida så står det klart och tydligt att 12 volts linorna tillsammans bara får belastas med max 348W eller 29A vilket innebär 14.5A vardera...

Kvalitets agg... Jo jag tackar Skitagg är vad det är...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ett nätagg från be quiet straight power serien kanske. Stabila, effektiva och tysta. Tillräckligt med kraft på 12V har nog t o m den klenaste på 350W. Den övervoltar något på 12V dock men det är väl inom gränserna.

http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=3&PHPS...

350W-modellen är billig (639 kr) och finns webhallen iaf. Finns ju dyrare agg i serien iofs.

Annars gör ju seasonic bra nätagg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

350W är inte mycket.....

Köp ett 500W+ med bra kvalité.

Permalänk
Medlem

ye, men itne mer än 550, det är inte lönt då.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)