stadsnät problem, överbelastning, hur göra?

Permalänk
Medlem

stadsnät problem, överbelastning, hur göra?

Håller på att försöka luska ut var överbelastningen sitter i mitt stadsnät då ingen operatör är intresserad verkar inse att det finns ett problem. Detta har jag luskat fram.

Nu har det kommit fram till mig att hela stadsnätet som har ett invånarantal på ca 10000pers har en länk från stadsnätet till internet som ligger ca 400MBit totalt.

Är det bara jag men säger det inte sig själv att en länk på 400Mbit är ganska litet för trafik från stadsnätet till internet(använder ordet internet för att göra det enklare att förstå)?

Man får ta inte lite aspekter i räkningen så som att det finns 3st olika ISP:er i stadsnätet och alla sitter på varsin länk mellan stadsnätet och internet.
De ska sitta på sammanlagt 400Mbit med en delning som ser ut så här.
ISP1 har 200Mbit, ISP2 och 3 har 100Mbit vardera.

Sedan får man inte glömma bort att alla invångare i kommunen sitter inte med fiber utan det kanske rör sig om 10%. Då hamnar siffran på 1000 kunder uppkopplade på stadsnätet och där varje ISP får en trejdedel var av dessa kunder.
Det blir i runda svängar 300 kunder per ISP.

All trafik inom stadsnätet oberoende på vilken operatör skickas aldrig utanför stadsnätet. Så all trafik inom stadsnätet tar inga onödiga vägar ut ur stadsnätet och på så sätt påverkas inte länken mellan stadsnätet och internet av detta.

Alla utnyttjar inte sin internetaccess heller konstant och till max. Alla vet att det inte skulle vara hållbart om alla skulle utnyttja sin internetaccess till max samtidigt. Då blir det oekonmiskt hållbart.

Men med alla dessa siffror är inte en 100Mbit överförings länk mellan ett stadsnät och internet väldigt litet?

En av ISP:erna har fördubblat sin kapacitet från 100Mbit till 200Mbit vilket är bra för dem men det känns ändå som att 200Mbit är för lite.

Detta märks också på kvällar då man får ut ungefär 1-2Mbit av sin 100Mbit lina.

Hur ska man få sin ISP att förstå att det är fel på nätet och de måste lätta på plånboken och köpa mer bandbredd till länken för att bli av med dessa överbelastningar på kvällar.
ISP:erna kan väl inte göra precis som de vill och leverera en dålig internet access?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vilka internetleverantörer rör det sig om?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jo de kan göra precis som de vill och leverera en dålig internetaccess då de alltid säljer hastigheter "upp till". De är inte deras skyldighet att leverera bra, snabbt internet till privatpersoner. Om det inte passar så får man helt enkelt byta eller säga upp tjänsten.

Vet att det är en taskig sits men det är en tjänst de levererar och passar det inte så behöver man inte ansluta sig heller.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Har i dagarna gjort lite tester emot en annan ISP i nätet och där ter sig samma problem. Hastigheten bara droppar när det närmar sig kvällen och då allt folk kopplar upp sig.

Se här, det är ifrån idag, uppströms test från en operatör i nätet till Telia 24Mbit(max nedströmshastighet på 1.6MB/S el 11Mbit).
Eftersom det kan bero på min lina har jag även lagt till ett test ifrån SUNET som bevisar att min lina inte sviktar.

ISP i stadsnätet. [15:12:09] Transferred 1 file totaling 47,68 MB in 33,69 seconds (1 458,9 KB/s) [16:00:44] Transferred 1 file totaling 47,68 MB in 54,52 seconds (899,3 KB/s) [17:21:08] Transferred 1 file totaling 47,68 MB in 1 minute 59 seconds (409,1 KB/s) SUNET [17:24:35] Transferred 1 file totaling 59,43 MB in 39,53 seconds (1 548,1 KB/s)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Har i dagarna gjort lite tester emot en annan ISP i nätet och där ter sig samma problem. Hastigheten bara droppar när det närmar sig kvällen och då allt folk kopplar upp sig.

Se här, det är ifrån idag, uppströms test från en operatör i nätet till Telia 24Mbit(max nedströmshastighet på 1.6MB/S el 11Mbit).
Eftersom det kan bero på min lina har jag även lagt till ett test ifrån SUNET som bevisar att min lina inte sviktar.

ISP i stadsnätet. [15:12:09] Transferred 1 file totaling 47,68 MB in 33,69 seconds (1 458,9 KB/s) [16:00:44] Transferred 1 file totaling 47,68 MB in 54,52 seconds (899,3 KB/s) [17:21:08] Transferred 1 file totaling 47,68 MB in 1 minute 59 seconds (409,1 KB/s) SUNET [17:24:35] Transferred 1 file totaling 59,43 MB in 39,53 seconds (1 548,1 KB/s)

På överföringen från sunet där får du ju ut ungefär 12-13Mbit, låter väl ganska ok?
Leverantörer säljer ju dels alltid bara "upp till" och sen kan dom bara garantera denna "upp till"-hastighet inom sitt eget nät.

Kolla om din ISP har någon tptest-server och kör tptest mot den och se vad du får för resultat då.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Leverantörer säljer ju dels alltid bara "upp till" och sen kan dom bara garantera denna "upp till"-hastighet inom sitt eget nät.

Så att du skulle bara leva lungt om din operatör inte klarar av trycket på kvällar och tappar 90% av bandbredden.

Skulle du ha samma inställning som du har nu om det hände dig?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Så att du skulle bara leva lungt om din operatör inte klarar av trycket på kvällar och tappar 90% av bandbredden.

Skulle du ha samma inställning som du har nu om det hände dig?

Ungefär, ibland får jag bara ut 2Mbit ur min 10/10-Mbitare

Men jag är då istället väl medveten om att 10/10Mbit bara gäller inom deras nät och bara är "upp till"

som sagt, leta upp om din ISP har en egen hastighetstestartjofräs och testa med den.

Sen skulle jag personligen knappast trycka in 300 personer på 100Mbit, beror väl till stor del på hur fördelningen på bredbandsabb. hos dom ser ut också förstås...

300 personer med möjlighet till 100Mbit var på en 100Mbit pipa känns ju lite som att sälja lamborghinis till personer som ändå bara har grusvägar att köra efter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ungefär, ibland får jag bara ut 2Mbit ur min 10/10-Mbitare

Det är skillnad på "ibland" och alltid.

Jag skulle inte klaga om det rörde sig om tillfällen. men när det återkommer dag in dag ut börjar man bli less.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår jag det här rätt nu?
Du uploadar från en ISP i stadsnätet TILL en telia lina på 24 mbit(adsl antar jag)
Tycker det låter lortigt som stryk isf att det sjunker så enormt, emn ja det är ju stadsnäts operatören som måste ha en bättre "länk" ut isf. och så länge dom håvar in pengar utan att folk gnäller lär det inte hända nått. Ring och hör först, sen kan du ju prata med lokalpressen osv för att pusha på lite extra. Behöver ju dock inte vara skandaljournalistik ala aftonbladet.

Permalänk
Medlem

Du har uppenbart problem och är inte nöjd med hastigheten på tjänsten. Men vart vill du komma med denna tråden? Du har ju redan själv konstaterat att det går saktare på kvällarna.

Alternativen du har är väl tre
1. felanmäla till kundtjänst för företaget och vänta på action
2. ändå nöja dig med din nuvarande tjänst och kvalitén på den
3. boka ett möte med företagets styrelse/ägare och presentera med en smaskig powerpointpresentation hur de kan öka sina vinster genom att köpa in mer bandbredd

Kom ihåg att 99% av alla företag som finns är ute efter att tjäna pengar, likså din leverantör. De lär knappast investera i mer bandbredd om det inte är ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta har syftets tråd alltid varit:

Citat:

Hur ska man få sin ISP att förstå att det är fel på nätet och de måste lätta på plånboken och köpa mer bandbredd till länken för att bli av med dessa överbelastningar på kvällar.
ISP:erna kan väl inte göra precis som de vill och leverera en dålig internet access?

Och jag hade hoppats på tips och råd på hur jag ska lyckas men det var nog för mycket att hoppas på.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ok

Ja i förstaläget ska du givetvis ligga på kundtjänst så gott du kan med både mail, telefonsamtal och personlig kontakt, be gärna fler göra detta för att det ska slå lite hårdare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När ISP:er säger upp till måste det ju vara till en rimlig nivå eller hur. Om jag startar en ISP och säljer enbart 100 Mbit tjänster så förväntar sej kunderna att man ska kunna utnyttja det. Skulle jag vara en ful ISP så skulle jag kunna sälja 100Mbits linor och sen blir det överbelsatat som fasen på kvällar och helger så man bara får ut kanske 5Mbit. Det vore ju inte så lyckat kanske, folk skulle bli irreterad och byta. Då kanske inte mitt bolag finns så mycket längre.

Har för mej att jag läste nått när telia hadde en massa missnöjda kunder att kosumentvärket har sakt nått i stil med 70% av den tjänst ska man kunna leverera oavsett tid på dyng eller belasting. Va det inte en person som fick rätt ochså på den punken? fick bryta sitt avtal och fick en hop med pengar tillbaka av telia?

Folk e alldeles för snälla när det gäller att sätta företag på press. Dom har så fint upp till i sina kontrakt men det måste ju finns en rimlig gräns. För hur kul är det att betala för en tjänst som är på 24/1 tex och kanske få ut 5/1 på kvällarna för priset av 24/1.

Jag tycker du ska kontakta ditt ombud i din komun och kolla vad som kan göras. Som det är idag så finns det en massa ISP:er över detta avlånga land. men det är lätträknat om man kollar vilka isper som kan leverera det dom lovar.

Dags att sätta ner foten nu när det gäller bredband och kräva det som vi har rätt till.

Det e inte meningen att man ska få 5/1 av en 24/1 på kvällar för att ISP:en har för klena linor in till sina kunder.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Det var bara en rekommendation. Inget som slagits fast dock. Isp:erna brukar ju erbjuda nedgradering om man sjunker för lågt i hastighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
När ISP:er säger upp till måste det ju vara till en rimlig nivå eller hur. Om jag startar en ISP och säljer enbart 100 Mbit tjänster så förväntar sej kunderna att man ska kunna utnyttja det. Skulle jag vara en ful ISP så skulle jag kunna sälja 100Mbits linor och sen blir det överbelsatat som fasen på kvällar och helger så man bara får ut kanske 5Mbit. Det vore ju inte så lyckat kanske, folk skulle bli irreterad och byta. Då kanske inte mitt bolag finns så mycket längre.

Har för mej att jag läste nått när telia hadde en massa missnöjda kunder att kosumentvärket har sakt nått i stil med 70% av den tjänst ska man kunna leverera oavsett tid på dyng eller belasting. Va det inte en person som fick rätt ochså på den punken? fick bryta sitt avtal och fick en hop med pengar tillbaka av telia?

Folk e alldeles för snälla när det gäller att sätta företag på press. Dom har så fint upp till i sina kontrakt men det måste ju finns en rimlig gräns. För hur kul är det att betala för en tjänst som är på 24/1 tex och kanske få ut 5/1 på kvällarna för priset av 24/1.

Jag tycker du ska kontakta ditt ombud i din komun och kolla vad som kan göras. Som det är idag så finns det en massa ISP:er över detta avlånga land. men det är lätträknat om man kollar vilka isper som kan leverera det dom lovar.

Dags att sätta ner foten nu när det gäller bredband och kräva det som vi har rätt till.

Det e inte meningen att man ska få 5/1 av en 24/1 på kvällar för att ISP:en har för klena linor in till sina kunder.

Bara jag som tycker det är precis tvärtom!?
Dvs att kunderna begär mer än vad som är möjligt över adsl..

Tycker jag ser trådar stup i kvarten om att folk bara får ut 14Mbit av sina 24 och ringer 2 gånger om dagen till leverantörens support och klagar.
Sånna här kunder kostar mer än vad de smakar. Som tidigare inlägg sa att man inte är tvingad att ha 24Mbit utan det går utmärkt med 8Mbit om nu bara telefonledningarna klarar exempelvis 5Mbit.

Så förbannat trött på att läsa om folk som tror det är en mänsklig rättighet att ha en bredband som man kan tanka snabbare än 20 Mbit/sek med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Bara jag som tycker det är precis tvärtom!?
Dvs att kunderna begär mer än vad som är möjligt över adsl..

Tycker jag ser trådar stup i kvarten om att folk bara får ut 14Mbit av sina 24 och ringer 2 gånger om dagen till leverantörens support och klagar.
Sånna här kunder kostar mer än vad de smakar. Som tidigare inlägg sa att man inte är tvingad att ha 24Mbit utan det går utmärkt med 8Mbit om nu bara telefonledningarna klarar exempelvis 5Mbit.

Så förbannat trött på att läsa om folk som tror det är en mänsklig rättighet att ha en bredband som man kan tanka snabbare än 20 Mbit/sek med.

mjo självklart finns det folk som klagar bara för att det ska klagas.. och det e oftas dom yngre befolkningen som klagar friskt. Men rätt ska ju vara rätt vilket fall. Jag sitter på en liten lokal isp och när dom börja uppgradera till sina nya tjänster som va 20/2, ibörjan funka det fint.. har några screens på riktigt fina tptester. Efter en tid så börja nätet gå otroligt segt å ostabilt. Tröttnade och maila min isp. chefen ringde upp mej typ 10 min efter mitt mail och ville prata lite. Sa att jag va otroligt besviken med den nya fina uppgraderingen. Vi testa lite olika saker mm mm men efter en stund så kom vi helt enkelt fram till att dom va överbelastade.

Passade på även att fråga vad han anser som rimligt att få ut på en "upp till" tjänst han sa att 70/80% bör vara rimligt iallafall.. visst alla kan vara överbelastad men inget som ska ske varje kväll för då e nått fel. Till skillnad mot för andra isper lyssnade han på mej när vi snacka och villa veta vad jag tyckte.

Sen e dagens ungdom bortskämda med bredband.. jag har varigt med sen 28.8 va det fetaste som fanns. Nu fnyser 14:isar mot en om man säger att man har ADSL Men det e just det åsså.. man måste börja kräva lite av alla isp:er så man kanske kan få fram tex vad som e axeltabelt "upp till" nivå på tex en adsl lina för skulle jag ha 5/1 av en 24/1 på kvällar och helger skulle jag bli riktigt förbannad.

Sen även få till kanske att ISP:er kanske kollar upp kunden lite mer innan dom säger vad dom kan erbjuda.. alla vet ju om telefonsäljare lol.. kan ringa till folk som bor 345 mil ut i skogen " javisst kan ni få 24 Mbit s ADSL" när dom knappt har vanlig telefon :S

I det hela stora så skulle en isp får minder jobb om dom ansträngde sej lite mer med sina kunder helt enkelt och talade lite mer sanning istället för att lova gröna skogar hela tiden när det felar till 90%

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
ditt sista inlägg

Självklart finns det bättre och sämre leverantörer. Så är det på alla marknader oavsett produkt.

Det jag menade var mer att det har gått till en överdrift hos väldigt många privatpersoner som anser att de har rätt till bredband och det är de olika företagens skyldighet att leverera detta till dem. Därför tyckte jag att diskussionen om att man ska gå hårdare åt leverantörerna var ganska löjlig och utan direkt grund, tvärtom snarare.

Visst kan man begära att en produkt man köper ska hålla måttet och acceptabel kvalité. Gör den inte det så har man rätt att klaga och man bör klaga för både sitt eget samt företagets bästa. Men man kan inte begära guld och gröna skogar.

Upplever inte produkten till köparens högt satta förväntningar så är det inte olagligt att byta och prova sin lycka hos en annan leverantör eller så kan man faktiskt slippa helt. Det är inte så att en Internetanslutning är standard i svenska hem (än) och har man inte det så lever man inte under existensminimum som många verkar tro.

Vissa ungdommar verkar dock leva i den fantasivärlden att företagen är till för att tillfredsställa allas behov till billigaste möjliga pris, utan något som helst vinstintresse.

Jag håller med dig helt att om man inte är nöjd ska man klaga hos företaget. Men man måste samtidigt vara lite realist och inse hur världen och företagen fungerar samt vilka krav man kan ställa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Självklart finns det bättre och sämre leverantörer. Så är det på alla marknader oavsett produkt.

Det jag menade var mer att det har gått till en överdrift hos väldigt många privatpersoner som anser att de har rätt till bredband och det är de olika företagens skyldighet att leverera detta till dem. Därför tyckte jag att diskussionen om att man ska gå hårdare åt leverantörerna var ganska löjlig och utan direkt grund, tvärtom snarare.

Visst kan man begära att en produkt man köper ska hålla måttet och acceptabel kvalité. Gör den inte det så har man rätt att klaga och man bör klaga för både sitt eget samt företagets bästa. Men man kan inte begära guld och gröna skogar.

Upplever inte produkten till köparens högt satta förväntningar så är det inte olagligt att byta och prova sin lycka hos en annan leverantör eller så kan man faktiskt slippa helt. Det är inte så att en Internetanslutning är standard i svenska hem (än) och har man inte det så lever man inte under existensminimum som många verkar tro.

Vissa ungdommar verkar dock leva i den fantasivärlden att företagen är till för att tillfredsställa allas behov till billigaste möjliga pris, utan något som helst vinstintresse.

Jag håller med dig helt att om man inte är nöjd ska man klaga hos företaget. Men man måste samtidigt vara lite realist och inse hur världen och företagen fungerar samt vilka krav man kan ställa.

klart man måste kunna tänka lite själv åsså, men som sakt företagen lovar lite för mycket nu åsså för att kunderna ska välja dom över dom andra. Det har blivigt lite snett alltihop nu. Men rätt ska vara rätt tycker jag endå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta har syftets tråd alltid varit:

Och jag hade hoppats på tips och råd på hur jag ska lyckas men det var nog för mycket att hoppas på.

prova med denna visualroute där ser du vilken route du går och vilka servar och vart dom ligger det är en trial på 15 dagar funkar utmärkt skriv in vilken adress lr ipnummer sen har du vägen du går och vilken ping till dom olika servarna finns en karta och så man ser i viket land servarna ligger i .
sen är det bara att kontakta din leverantör.

http://download.visualware.com/networkmonitoring/index.html

Permalänk
Medlem

Vilket stadsnät?

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Men har man betalat en installationskostnad på ca 15000Kr och därefter den månadskostanad det kostar att vara ansluten förväntar man sig en fungerande tjänst.

Jag är så jävla trött på folk som inte tar upp kampen. Företagen ska fan inte få komma och driva tjänster hur de vill. Vad skulle du säga om bussbolagen började skita i tidtabellen och köra när de känner för det? Då får du stå där ute å vänta 1 timme varje dag på skolbussen.

Ska vi inte ta och skippa konsumentverket, låt företagen göra som dom vill! Ja och glöm inte att ta bort facken så företagen har total frihet.

Jag tänker då inte ge efter. Ni får väl acceptera att ni köper en tjänst och får 20% av den, jag tänker då inte göra det.

Citat:

Vilket stadsnät?

Prisma stadsnät

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Men har man betalat en installationskostnad på ca 15000Kr och därefter den månadskostanad det kostar att vara ansluten förväntar man sig en fungerande tjänst.

YIKES!

Ok, har du betalat en 15000krs installationsavgift så förstår jag att du är småles

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad skulle du säga om bussbolagen började skita i tidtabellen och köra när de känner för det?

Hehe - den var bra! bara det att det är just så man gör Bussbolagen skiter i tidtabellen och kör som dom vill. Jag har försökt att få dem att ändra tidtabellen så att den stämmer med hur bussarna kör - men se det går tydligen inte. Det är Stockholms Lokaltrafik (SL) jag syftar på och deras inhyrda hejdukar som inte klarar av sitt jobb. Nej tacka vet jag privatbilen den tar mig vart jag vill och när jag vill. Jag kommer sluta åka de där j'vla kreaturstransportena så snart jag fått snurr på bilen igen.

Sedan har du rätt vad beträffar de där 15.000 - själv slantade jag 16.000 för att få en snabb fiber ända in i garderoben. Får man inte vad man betalar för ska man klaga utav bara h-e - det fria forumet INTERNET är ett ypperligt redskap att sätta press på skojarna. Klarar de inte av att leverera ska de bort från marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Morsan bor i Gräsmyr och hon betalade ungefär samma pris som dig men till KOMMUNEN, dom som driver nätet. Alltså inte tjänsteleverantörerna, kan vara viktigt att påpeka

Permalänk
Citat:

Jag är så jävla trött på folk som inte tar upp kampen. Företagen ska fan inte få komma och driva tjänster hur de vill. Vad skulle du säga om bussbolagen började skita i tidtabellen och köra när de känner för det? Då får du stå där ute å vänta 1 timme varje dag på skolbussen.

Ska vi inte ta och skippa konsumentverket, låt företagen göra som dom vill! Ja och glöm inte att ta bort facken så företagen har total frihet.

Jag tänker då inte ge efter. Ni får väl acceptera att ni köper en tjänst och får 20% av den, jag tänker då inte göra det.

Prisma stadsnät

Härligt att se att det finns kampvilja kvar i detta land, tycker vi ska ta efter
fransmännen och lite lass med kodynga på utvalda ställen...hehe

Det är för mesigt nuförtiden......

Permalänk
Medlem
Citat:

Prisma stadsnät

Om det är mitt inlägg du kritiserar med den här tragiska överdramatiseringen så är det bara att beklaga dina handlingar. Antingen har du kommenterat helt fel och läst någon annan tråd samtidigt eller har du inte alla indianer i kanoten.

Du tar upp helt andra senarion och exempel än vad som tidigare har varit avsett för. Att du förlöjligar dig ännu mer genom att bre på med massor av ironi är tyvärr bara sorgligt.

Vad tänkte du på när du publiserade inlägget? Skulle velat ta del av dina tankebanor. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Less
Morsan bor i Gräsmyr och hon betalade ungefär samma pris som dig men till KOMMUNEN, dom som driver nätet. Alltså inte tjänsteleverantörerna, kan vara viktigt att påpeka

Har aldrig sagt att jag betalat installations avgiften till ISP.

Det är inte kommunen som driver nätet. Det är kommunen som äger nätet. Driften har de läjt bort till SkyCom och skycom är en av opertörerna som leverar dålig access.

Citat:

Vad tänkte du på när du publiserade inlägget? Skulle velat ta del av dina tankebanor. ^^

Mina tankar är väl ganska uppenbara, tycker jag.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du sa inte motsatsen heller, man kan lätt tolka det tvärtom, du kanske borde räkna till 10 innan du skriver

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte kommunen som driver nätet. Det är kommunen som äger nätet. Driften har de läjt bort till SkyCom och skycom är en av opertörerna som leverar dålig access.

Mina tankar är väl ganska uppenbara, tycker jag.

Jo dina tankar verkar vara att du verkligen är pissed för att du inte får ut utlovad hastighet.
Men bara för att du inte får det så behöver du inte publicera massa konstiga inlägg med quote på vad andra har sagt. Sa jag någon gång i mitt första inlägg att man inte ska klaga om man inte är nöjd som du verkar ha som budskap i din förvrängda post?
När jag läser mitt första inlägg det så uppmuntrar jag snarare till att klaga än att inte göra det.

Läs innan du kommenterar med fåniga inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du sa inte motsatsen heller, man kan lätt tolka det tvärtom, du kanske borde räkna till 10 innan du skriver

Du vet inte om de har märkt av trögare hastigheter på kvällarna i gräsmyr. ?

Citat:

Läs innan du kommenterar med fåniga inlägg.

Men väx upp nu och håll dig till ämnet.

Visa signatur

...