Produkttest: MSI NX8800GTS 320 MB

Permalänk
Avstängd

varför inte två sånna kort? skulle nog funka skit bra i högre uplösningar?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

Verkar finnas för 2700 och uppåt vilket gör det rätt intressant och inte minst prisvärt. Känns som ett bättre alternativ än X1950XTX och i synnerhet X1950XT 256.

Det som är värt att tänka på, tror jag, är att korten med 320mb (vilket också gäller alla kort med 256) sannolikt kommer att halka efter betydligt mer när spel som Alan Wake, Crysis och UE3 kommer. De motorerna lär käka grafikminne, men för "äldre" spel optimerade för 256mb (som HL2 t.ex) rockar kortet.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj att se hur Armed Assault skulle funka med ett sådant kort..
Tycker spelet flytter på rätt så bra med mitt fx2500m 512mb med allt på high samt post posture effecten på dock tror jag min hd på 5400rpm kan vara boven när det kommer till laddning av spelet..

AA på 2x

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

själv tror jag att det här kortet kommer vara en riktig hit för dom som jag som aldrig spelar på högre upplösningar än 1280x1024 och väldigt sällan vräker på AA & AF allt för mkt... elller är jag helt ute och cyklar nu ?

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Medlem

Jag tror att kommande spel i 1280x1024 med endast marginellt med AA och AF kommer nyttja mer minne än 320mb helt klart. Skulle vara väldigt intressant med tester där t.ex. X1950XT med 512mb testat mot detta i spel som redan nu kan nyttja mer än 320mb i minne.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E6750@3.2Ghz,2x1gbC4,8800gts512,p35-ds3,500gb-sata,windows xp pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
varför inte två sånna kort? skulle nog funka skit bra i högre uplösningar?

Två kort i SLI innebär inte dubbelt minne.

Permalänk
Medlem

tycker ni ska kolla detta i en upplösning om 1366x768 på en hdtv för detta kort lämpar sig för en modern htpc.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Kontakten är inte för s-video utan för HD anslutning.

Permalänk
Medlem

Väntar på R600 jag iaf
Skulle dock lungt tagit 320MB versionen

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Kontakten är inte för s-video utan för HD anslutning.

Ja den är HD-ready men du menar att man inte kan använda den kontakten till något om man inte har en HD-anslutning?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ja den är HD-ready men du menar att man inte kan använda den kontakten till något om man inte har en HD-anslutning?

Man brukar inte kunna använda den kontakten utan någon adapter.
kontakten i sig kan mycket väl stöda s-video med korrekt adapter men någon s-video kontakt är det inte.

http://www.teschke.de/heatpipes/MSI-RX800SE-HDTV-Adapter-kl.j...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Man brukar inte kunna använda den kontakten utan någon adapter.
kontakten i sig kan mycket väl stöda s-video med korrekt adapter men någon s-video kontakt är det inte.

http://www.teschke.de/heatpipes/MSI-RX800SE-HDTV-Adapter-kl.j...

Ja den stöder en hel del med de kablar som ingår, men har du ett bättre ord så använder jag det gärna.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Man brukar inte kunna använda den kontakten utan någon adapter.
kontakten i sig kan mycket väl stöda s-video med korrekt adapter men någon s-video kontakt är det inte.

http://www.teschke.de/heatpipes/MSI-RX800SE-HDTV-Adapter-kl.j...

men tjena, jo det är s-video.
http://en.wikipedia.org/wiki/S-video

Dessutom får man väl bättre bild med dvi - hdmi ?

Edit:

Citat:

Because it is very simple to convert S-Video to composite signal (just the logical merging of the two through a filter capacitor is required), many electronics retailers offer converter adaptors for signal conversion. No conversion will improve image quality, but will allow connecting to otherwise-incompatible devices. Converting composite signal to S-Video is a little harder.
Due to a lack of bandwidth, S-Video connections are generally not considered suitable for high-definition video signals. As a result, HD sources are generally connected to a monitor by way of analog component video or wideband digital methods (usually HDMI or DVI).

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Två kort i SLI innebär inte dubbelt minne.

ne men.. nu är det så att alla spel trivs bäst med 2 grafikkort när man spelar med höga uplösningar. dom flesta iallafall!

mvh

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

är alltid tacksam om testerna som den är, men det första jag tänker på är ljudnivå, eftersom det är väldigt viktig för många. Personligen väljer jag komponenterna i mina datorer efter ljudnivå och skulle upskatta ännu mera testerna om man skrev ner hur mycket det låter i idle samt full load

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
är alltid tacksam om testerna som den är, men det första jag tänker på är ljudnivå, eftersom det är väldigt viktig för många. Personligen väljer jag komponenterna i mina datorer efter ljudnivå och skulle upskatta ännu mera testerna om man skrev ner hur mycket det låter i idle samt full load

Det är absolut viktigt med ljudnivå men inte helt lätt att utföra. Skall man använda ljudmätare så går kostnaden upp drastiskt om man skall mäta runt 30 dB och lägre. Sen har man bakgrundsljud och även från andra komponenter. Iof kan man använda subjektiv ljudbeskrivning.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
men tjena, jo det är s-video.
http://en.wikipedia.org/wiki/S-video

Dessutom får man väl bättre bild med dvi - hdmi ?

Edit:

S-video är 4 eller 7 pinnar , Kontakten på grafikkortet är 9pin.
kontakten stödjer S-video men är ej avsedd för detta , Den är avsedd för att skicka ut componentsignal eller S-video via adapter , En vanlig S-video kontakt får du inte ens in i den kontakten som sitter på grafikkortet.

Jag säljer såna här kort hela dagarna , Och väldigt många tror felaktigt att det är en standard s-video kabel som ska anslutas där , dessa kunder kommer sedan till mig besvikna över att den inte passade i kortet utan speciell adapter en adapter som följer med korten men som kunderna allt för ofta verkar kasta bort.

4pin = s-video
7pin = s-video
9pin = ej s-video men stöder s-video eller komponent via adapter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanim
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=AXPCX88...
640mb modellen för 3395kr !!!!!

Tack för tipset, dock så kommer jag inte köpa det nu på rätt länge men iaf bra att se att det fanns så pass lite dyrare än 320mb versionen.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

mmm
kolla här för mera priser
GTS 640mb blir nästen billigt som en GTS 320mb

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v674&o=produkt_pris_inkmoms...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Köp från tyskland istället då kostar det:

320mb 2770:-
640mb 3200:-
8800gtx 4500:-

Lönar sig kanske inte om man endast ska köpa grafikkort men om man ska ha lite andra grejjer också så tjänar man lite stålars på det.

//Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Lite off topic kanske: Men är ett NesteQ 450W http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NQ450W tillräckligt för 8800GTS?

Hur blir det sen om man har 5 hårddiskar + dvd-brännare också i lådan?

Här är en bildlänk där det står att NesteQ 450W har 18A på 12v1 och 12v2 http://www.nesteq.de/DC-output.jpg

Är noobig som satan på detta. Har kollat igenom specs på massa olika 8800GTS kort och tyckte jag såg ett kort ville ha 22A på 12v. Fast nu hittar jag inte den sidan mera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Lite off topic kanske: Men är ett NesteQ 450W http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NQ450W tillräckligt för 8800GTS?

Hur blir det sen om man har 5 hårddiskar + dvd-brännare också i lådan?

Du klarar minimumgränsen, men eftersom du satsar på att driva många hårdvaruenheter så skulle jag råda dig att skaffa ett någon kraftfullare nätaggregat. Ett nätaggregat som hela tiden pressas "slits" mer, vilket innebär att kapaciteten går ner mer än i normala fall och risken för haveri kan öka.

För samma summa pengar har du andra bra alternativ som t ex:
- Antec TruePower Trio 650W
- Silverstone Zeus ST56ZF 560W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
4pin = s-video
7pin = s-video
9pin = ej s-video men stöder s-video eller komponent via adapter.

hoppla, jag räknade inte stiften. my bad

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Inaktiv

darrenj skrev:

"mmm
kolla här för mera priser
GTS 640mb blir nästen billigt som en GTS 320mb

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=v...rams=k=s3942327
"

sen skrev Triskelon1:
"hahahaha"

Vad skrattar han åt jag fattar inte.. är inte 640 mb bra eller bra pris??

Permalänk
Medlem

han är bara en idiot, jag har sett samma typ av inlägg från han i många andra trådar och jag antar att han är en lunarfjortis på 13 år, men anmäl gärna liknande inlägg så fort du ser ett..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

nämen vad gulligt av er, det jag skrattar åt e priserna, löjlig skillnad, nästan samma pris så får man dubbelt minne, anmäl mig gärna.

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det är absolut viktigt med ljudnivå men inte helt lätt att utföra. Skall man använda ljudmätare så går kostnaden upp drastiskt om man skall mäta runt 30 dB och lägre. Sen har man bakgrundsljud och även från andra komponenter. Iof kan man använda subjektiv ljudbeskrivning.

Kan även tillägga att det finns fler skäl till varför mätning av ljudnivån är besvärlig. Det finns ingen standard bland tillverkare och recensenter, så hur skall man mäta? 20 cm från kortet? 1 m från kortet? Utanför lådan? Utan låda? Med vilket låda? Rakt framför fläkten? Bakom fläkten? 90 grader om fläkten? Osv.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

hur mycket låter korten relativt till varandra eller andra kort som ni testat. kanske ni måste skaffa en slags jämförelse lista som vissa sidor har. Alla har vi något slags grafikkort t.ex. har jag ett 7950GT och undrar hur mycket ett 8800GTS låter under samma förhållanden, då kan jag plötsligt avgöra ungefär hur mycket kortet låter, besvärligt men riktigt bra.

I övrigt skulle jag vara REJÄLT tacksam om ni kunde skriva ut max strömkonsumtion på alla grafikkort, vilket säkert är krångligt. Men det hjälper en hel del.

Min helhets poäng är nog att de sidor som jag uppfattar har bäst tester är de som använder samma standardsystem för alla sina t.ex. grafikkort. Detta ger ett väldigt bra perspektiv, vilket kanske är det viktigaste av allt med recentioner.

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
S-video är 4 eller 7 pinnar , Kontakten på grafikkortet är 9pin.
kontakten stödjer S-video men är ej avsedd för detta , Den är avsedd för att skicka ut componentsignal eller S-video via adapter , En vanlig S-video kontakt får du inte ens in i den kontakten som sitter på grafikkortet.

Jag säljer såna här kort hela dagarna , Och väldigt många tror felaktigt att det är en standard s-video kabel som ska anslutas där , dessa kunder kommer sedan till mig besvikna över att den inte passade i kortet utan speciell adapter en adapter som följer med korten men som kunderna allt för ofta verkar kasta bort.

4pin = s-video
7pin = s-video
9pin = ej s-video men stöder s-video eller komponent via adapter.

Vad kallar man kontakten då? 9-pinnars? Den måste väl ha nåt namn?