Aftonbladet avslöjar: Internet på väg att ta slut

Permalänk
Medlem

Aftonbladet avslöjar: Internet på väg att ta slut

Aftonbladet kan idag avslöja att det som vi alla i hemlighet fruktar är på väg att hända: internet håller på att ta slut.
se http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1016539,00... för mer info.

Bovarna i dramat är de så kallade videotjänsterna som tex Youtube.

Det är lätt att intala sig att internets resurser aldrig kan ta slut, men flera experter berättar i Aftonbladet att så faktiskt är fallet.

Vi kanske alla måste - i likhet med vår energianvändning - försöka begränsa vårt internetanvändande. Jag tycker att vi i denna tråd kan ge förslag på hur vi kan minska vårt bandbreddsnyttjande.

Rädda internet NU, i morgon kan det vara för sent.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem

Byta ut alla kopparledningar mot fiber och uppgradera till 100gigabit switchar?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Vad är det vi betalar internet-leveratörerna för? de ska till att vi får den hastighet vi ska ha och får vi inte det byter vi helt enkelt eller struntar i att ha bredband hemma.

Vem byggde internet från början? det är upp till dem att ordna det i fortsättningen för internet ser ut att växa.

Jag tror de flesta vill ha fiber och egna stadsnät, kan man inte där sätta upp någon server som tar all den bandbredd som nu de säger youtube har hand om.

Vad det beträffar ip nr finns lösningen redan: ipv6 . Men det jag inte förstår är varför dom begränsar antalet nr? det finns ju inte begränsat antalet post addresser! det största talet är oändligt stort och det finns oändligt stort antalet nr.
Kan man inte bara bygga ett sådant system som gör att det inte finns någon gräns/går att bygga ut lätt till fler nr?

En övrig fråga är hur google får in en massa pengar? dom är enormt stora men hur får de in pengar? jag har aldrig behövt betala en enda krona till dem hittils vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

Vem byggde internet från början? det är upp till dem att ordna det i fortsättningen för internet ser ut att växa.

Internet skapades av Amerikanska försvaret.
Tror inte de är så intresserade av att bygga ut
nätet så du kan porrsurfa.

Permalänk
Medlem

Den där artikeln är så jävla dum, nej, hutlöst jävla korkad, så jag vet inte ens vart jag ska börja.

Så jag börjar ingenstans, men ett hett tips är kanske att ta Aftonbladets "experter" på det allvar de förtjänar. Det vill säga: Inget alls.

Herregud.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

SUMITOMO tror inte de Amerikanska försvaret byggde nätet ändå ut till sverige, vilka/vem var det?

Permalänk
Hedersmedlem

"Enligt Metro utgör trafiken till och från Youtube 35 procent av all utnyttjad bandbredd."
Ehhhh... Har någon länk till någonting trovärdigt som säger samma sak?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vilka totala tomtar
Internet håller på att ta slut

Operatörerna får betalt för att tillhandahålla bandbredd, de ska betala för eventuella uppgraderingar och det gör dem också så denna artikel är ett ju ett skämt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Re: Aftonbladet avslöjar: Internet på väg att ta slut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonl
Aftonbladet kan idag avslöja att det som vi alla i hemlighet fruktar är på väg att hända: internet håller på att ta slut.
se http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1016539,00... för mer info.

Bovarna i dramat är de så kallade videotjänsterna som tex Youtube.

Det är lätt att intala sig att internets resurser aldrig kan ta slut, men flera experter berättar i Aftonbladet att så faktiskt är fallet.

Vi kanske alla måste - i likhet med vår energianvändning - försöka begränsa vårt internetanvändande. Jag tycker att vi i denna tråd kan ge förslag på hur vi kan minska vårt bandbreddsnyttjande.

Rädda internet NU, i morgon kan det vara för sent.

AAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAA..

Ursäkta. Jag var tvungen att avreagera mig. Det är väl knappast några nyheter att isp:arna är sura på google för att de anser att google bör vara med och investera i infrastruktur. Jag säger bara skitsnack,...

Permalänk
Medlem
Citat:

– Nätet måste byggas ut och frågan är vem som ska betala, säger Jon Lindén på Producera Networks.

öhh, borde inte ISPerna stå för utbyggnaden av sina nät och även kopplingen till de ISP:er det köper bandbredd ifrån?

Permalänk
Medlem

Jag var för en stund sedan på väg att skriva ett e-post till artikel författaren, jag tvivlar på denna artikeln.

1) Skulle Youtube ta 35% av all bandbredd, knappast. Detta vill jag nog ha någon form av trovärdigare källa till mer än att de säger att metro säger det.

2) att säga att han vill lägga till en siffra i ip numret för att de inte ska ta slut, ha. IPV6 är ju lösningen, som visserligen är lite segt i införandet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
2) att säga att han vill lägga till en siffra i ip numret för att de inte ska ta slut, ha. IPV6 är ju lösningen, som visserligen är lite segt i införandet.

Artikeln riktar sig inte till folk som vet vad IPV6 är för något. Liknelsen med att lägga till en extra siffra i telefonnummret är väll inte helt galen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
SUMITOMO tror inte de Amerikanska försvaret byggde nätet ändå ut till sverige, vilka/vem var det?

Du skrev vem byggde internet från början.. Han svarade vem som initierade internet.

Vi användare är med & pröjsar likaså bör google/youtube whatevertherenameis etc. vara med & pröjsa för infrastrukturen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Byta ut alla kopparledningar mot fiber och uppgradera till 100gigabit switchar?

Det tillsammans med unlimited peering torde lösa "alla" problem

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag var för en stund sedan på väg att skriva ett e-post till artikel författaren, jag tvivlar på denna artikeln.

1) Skulle Youtube ta 35% av all bandbredd, knappast. Detta vill jag nog ha någon form av trovärdigare källa till mer än att de säger att metro säger det.

Ja, och härromdagen sas att 50% att all trafik genererades av BitTorrent-trafik

Sen borde annan fildelning/p2p (dc++, kazaa, limewire) ta en hel del också, säger vi då att det tar en tiondel av vad bittorrent tar så är det 5%...

Minst 90% av internettrafiken går alltså åt BitTorrent, Youtube eller annat P2P.

The Internets is a series of TUBES

Sen läste jag någon siffra att SPAM står för 25% av all internettrafik...

115% oönskad trafik alltså...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Riktig nyhetstorka. Internet är ingen oförnyelsebar bränslekälla som råolja som kan ta slut. Detta är den löjligaste artikeln jag har läst på länge. Det är väl bara att bygga på? Sen att affärsmodellen som den ser ut idag bygger på att ISPerna nästan går back på varje kund håller inte när trafikbehovet ökar som det gör. Jag tror att en ny modell för att ta betalt för tjänsterna kommer behövas, där man betalar mer specifikt för vilka tjänster man utnyttjar på nätet istället för bara en bulkavgift för 100mbit typ. Men detta ligger några år fram i tiden.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk

me shit ja som endast haft fiber i 1 år nu R.I.P hehe

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Riktig nyhetstorka. Internet är ingen oförnyelsebar bränslekälla som råolja som kan ta slut. Detta är den löjligaste artikeln jag har läst på länge. Det är väl bara att bygga på? Sen att affärsmodellen som den ser ut idag bygger på att ISPerna nästan går back på varje kund håller inte när trafikbehovet ökar som det gör. Jag tror att en ny modell för att ta betalt för tjänsterna kommer behövas, där man betalar mer specifikt för vilka tjänster man utnyttjar på nätet istället för bara en bulkavgift för 100mbit typ. Men detta ligger några år fram i tiden.

Ta betalt av spammarna istället för att belasta oss användare mer.. "bulkavgift" är bra.. ta betalt av dom som tillhandahåller lagringssajterna som youtube.. google etc. iställety för att suga ut oss användare... men häng spammarna framförallt stäm dom på trafikavgifterna stenhårt.. men det är förmodligen lättar att ta betalt av den grå massan istället, eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Underbar artikel!
Sånna här kan man bara hitta på aftonbladet!

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ta betalt av spammarna istället för att belasta oss användare mer.. "bulkavgift" är bra.. ta betalt av dom som tillhandahåller lagringssajterna som youtube.. google etc. iställety för att suga ut oss användare... men häng spammarna framförallt stäm dom på trafikavgifterna stenhårt.. men det är förmodligen lättar att ta betalt av den grå massan istället, eller hur?

Men hallå.. Säg att man får 50 st spam mail per dag vilket jag tycker låter som ganska mycket. Är dom 20 kb styck så är det mycket så ca 1 MB spam per dag är mer än vad dom flesta får.

Aftonbladets huvudsida är 1.20 MB idag.....

(Edit: Kollade min spambox och medelstorleken var 7,8 kb)

(Edit2: Inte för att jag nu tycker att spam är så jätte kul eller nödvändig men det står knappast för några större mängder bandbredd)

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ta betalt av spammarna istället för att belasta oss användare mer.. "bulkavgift" är bra.. ta betalt av dom som tillhandahåller lagringssajterna som youtube.. google etc. iställety för att suga ut oss användare... men häng spammarna framförallt stäm dom på trafikavgifterna stenhårt.. men det är förmodligen lättar att ta betalt av den grå massan istället, eller hur?

Du tror inte youtube och google redan betalar löjligt mycket för sin bandbredd?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

håller med dig bogg, den avgiften som deras bandbredd ligger på borde nog kunna gå till att lägga några fler fiber kablar här i världen...

Appropå topic, vad händer om U-länder kommer ifatt oss och vill också ha en dator med internet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Internet skapades av Amerikanska försvaret.
Tror inte de är så intresserade av att bygga ut
nätet så du kan porrsurfa.

WWW kommer ifrån ett projekt på CERN. Dess uppfinnare är engelsmannen Tim Berners-Lee, som skapade World Wide Web år 1989. Den första webbplatsen fanns på adressen http://info.cern.ch/ och gick online den 6 augusti 1991. Den första grafiska webbläsaren var Mosaic.

källa: WIKIPEDIA

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
WWW kommer ifrån ett projekt på CERN. Dess uppfinnare är engelsmannen Tim Berners-Lee, som skapade World Wide Web år 1989. Den första webbplatsen fanns på adressen http://info.cern.ch/ och gick online den 6 augusti 1991. Den första grafiska webbläsaren var Mosaic.

källa: WIKIPEDIA

Internet != WWW

Permalänk
Korsordsguru

På ett SIBA-varuhus någonstans i Sverige..

- Hej kan jag hjälpa dig med något?
- Jo jag skulle vilja ha Internet tack!
- Jaha du, det var olyckligt för Internet har tyvärr tagit slut! Vi hade två på lager igår men de försvann i morse.

Världens sämsta formulering. Riktigt snedsteg för Susanna Vidlund. Ännu värre om de har kört hela artikeln genom "Aftonbladets IT-expert Peter Pettersson" och den har fått OK. Som en kompis sa tidigare idag, om man fyller en kanna med vatten så det rinner över så har ju inte "kannan tagit slut".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du tror inte youtube och google redan betalar löjligt mycket för sin bandbredd?

Du tror inte dom får löjligt mycket i intäkter för reklamen dom förmedlar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
WWW kommer ifrån ett projekt på CERN. Dess uppfinnare är engelsmannen Tim Berners-Lee, som skapade World Wide Web år 1989. Den första webbplatsen fanns på adressen http://info.cern.ch/ och gick online den 6 augusti 1991. Den första grafiska webbläsaren var Mosaic.

källa: WIKIPEDIA

Så du anser att www är internet?

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du tror inte dom får löjligt mycket i intäkter för reklamen dom förmedlar?

Och?
Vad har deras intäkter med saken att göra?

Det är ju deras internetleverantör som tar betalt för så mycket dom anser att deras trafik ska kosta. Så internetleverantören/hostingföretaget får redan sin del av kakan.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

det aftonbladet gör är IQ befriad sensationsjournalistik.
ta allt, jag menar allt ni läser där men en gnutta salt. plz
aftonbladet är it analfabeter mk ultra, att minska på vårt bandbreddsnyttjande låter idag lika korkat som om man skulle rest tillbaka i tiden till en grottman och be honom minska på sten och flis användandet.