Permalänk
Medlem

3Com OfficeConnect dålig hastighet?

Hej,

Vad tror ni om detta.

Jag köpte en "3Com OfficeConnect Wireless 108 Mbps 11g Cable/DSL Router m/ WPA2, QoS, WMM" för ett par veckor sedan.

Redan från start så märkte jag att nerladdningar inte gick lika snabbt som med tidigare routrar.

Med denna router ligger jag runt 12Mbit (Ja med vanlig nätverkskabel)

Jag har tidigare haft en D-Link 604 (ingen värsting router direkt xD) med den låg jag på 19.5-19.7 Mbit

Jag har även testat det ADSL-modem som svärmor använder och med den ligger jag på samma hastighet som D-Linken.

Hastigheten är mätt med både TP-test 3 och 5.

Inställningarna i routen (3Com) har jag kollat, inaktiverat det trådlösa.

Jag har provat med två datorer, en bärbar och en stationär och med 3Com-routern är uppkopplingen betydligt långsammare hur jag än gör.

Finns det någon mer som har haft detta problem?

Någon firmware verkar det inte finnas.

Läge att reklamera?

Permalänk
Medlem

Den kanske inte klarar mer?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

troghtuporten.. kanske inte klara mer ?

ska själv köpa ny router men vill själv ha en som klara minst 50/50...
dåligainställningar eller dåligakablar eller mjukvaran som behöverupdateras.. testa vet ja

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
troghtuporten.. kanske inte klara mer ?

ska själv köpa ny router men vill själv ha en som klara minst 50/50...
dåligainställningar eller dåligakablar eller mjukvaran som behöverupdateras.. testa vet ja

Jag skulle bli mycket förvånad om routern inte klarar mer än 12-13 Mbit. Varför har man en sådan på den svenska marknaden där man utan problem kan ha en uppkoppling på ~20Mbit via ADSL och ännu snabbare via fiber/lan-lösningar.

Dåliga kablar - nja, samma kablar som används

Inställningarna bör det inte heller vara något fel på.

Någon ny firmware hittar jag inte.

För mig så är 3Com en av de bästa, om inte den bästa tillverkaren av nätverkshårdvara.

Om 3Com OfficeConnect Wireless 108 Mbps nu fungerar sämre än en från D-Link som kostade hälften så är jag bekymrad.

Permalänk

Kanske finns någon nyare Firmware till modemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Kanske finns någon nyare Firmware till modemet.

Knappast relevant då samma modem ger 19Mbit+ om jag

1. ansluter datorn direkt till modemet
2. ansluter min gamla D-Link router till modemet

Dessutom får jag 19Mbit+ om jag kopplar in ett Linksys-modem med inbyggd router.

Permalänk

Jasså, trodde du menade att du kopplat in ett annat modem och hade då fått bättre resultat.

Du skulle varit med när 3com släppte routern. Då var det princip en beta firmeware som följde med. Tog ett par månader innan det kom ut en fungerande firmeware.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Jasså, trodde du menade att du kopplat in ett annat modem och hade då fått bättre resultat.

Du skulle varit med när 3com släppte routern. Då var det princip en beta firmeware som följde med. Tog ett par månader innan det kom ut en fungerande firmeware.

Japp det har jag läst mig till, men sedan så säger de flesta att ip-adressen inte tappas och det trådlösa fungerar bra.

Så är också fallet för mig, men tyvärr så kommer jag inte upp i den hastighet som jag antog den skulle klara.

Finns det någon med samma router som kommer upp i dryga 19-20 Mbit med sin uppkoppling?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
Jag skulle bli mycket förvånad om routern inte klarar mer än 12-13 Mbit. Varför har man en sådan på den svenska marknaden där man utan problem kan ha en uppkoppling på ~20Mbit via ADSL och ännu snabbare via fiber/lan-lösningar.

Dåliga kablar - nja, samma kablar som används

Inställningarna bör det inte heller vara något fel på.

Någon ny firmware hittar jag inte.

För mig så är 3Com en av de bästa, om inte den bästa tillverkaren av nätverkshårdvara.

Om 3Com OfficeConnect Wireless 108 Mbps nu fungerar sämre än en från D-Link som kostade hälften så är jag bekymrad.

det skiljer faktist mycket på vad de klara in och ut.. inte många som tittar på det .. vet inget om produkten alls men väldigt konstigt att det finns så tattiga begränsningar överlag..

om det är samma kablar så är det inte det som är felet iaf..
du kör inte med standad hoppas jag? oftast det som strular elelr olåsta nät
fireware'en brukar vara jobbig och både få hem och instalera på nästan alla produkter.

3Com är för mig ochså de bästa har just nu en 3Com 24p 100/100 swtich inkopplad i mitt nät
och har några switchar och hubbar av samma märkeförövrigt

Du säger att du körsladd så det är itne det trådlösa det är fel på isf.. för oftast så kan man säga att 50% på trådlöst "försvinner" ut i luften

vet inte alls vad som kan avra problemet men en ide är att instalera om allting frånbörjan och resteta den plus att göra om nätverksinställningarna på datorerna..

tråkigt att det strular iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
det skiljer faktist mycket på vad de klara in och ut.. inte många som tittar på det .. vet inget om produkten alls men väldigt konstigt att det finns så tattiga begränsningar överlag..

om det är samma kablar så är det inte det som är felet iaf..
du kör inte med standad hoppas jag? oftast det som strular elelr olåsta nät
fireware'en brukar vara jobbig och både få hem och instalera på nästan alla produkter.

3Com är för mig ochså de bästa har just nu en 3Com 24p 100/100 swtich inkopplad i mitt nät
och har några switchar och hubbar av samma märkeförövrigt

Du säger att du körsladd så det är itne det trådlösa det är fel på isf.. för oftast så kan man säga att 50% på trådlöst "försvinner" ut i luften

vet inte alls vad som kan avra problemet men en ide är att instalera om allting frånbörjan och resteta den plus att göra om nätverksinställningarna på datorerna..

tråkigt att det strular iaf

Absolut, jag arbetar själv som tekniker så jag har försökt att utesluta så många faktorer som möjligt. För mig kvarstår endast att routern är så pass dålig att den inte klarar av mer än 12-13 Mbit. Vilket är dåligt då 300-kronors routrar klarar 19Mbit.

Det kan knappast vara att ställa för stora förväntningar på en produkt.

Alert-lampan (heter den så) blinkar rätt, uppskattningsvis minst en gång varannan sekund, knappast bra.

Jag har varit i 3Com's svenska support men bara fått ett svar att supporten sitter i Canada och att jag måste registera min produkt på hemsidan med mera.

Permalänk

Var inne och tittade lite i min router och då hittade jag den här hjälptexten:

Citat:

Bandwidth

Specify the limit for your uplink and downlink connection bandwidth in kilobits per second. Remember that if you specify a speed exceeding your current broadband service capabilities, you will still only be able to achieve the maximum speed provided by your broadband service.

If NAT is enabled:

*Maximum Uplink/Downlink Bandwidth: 25 Mbps
*Minimum Uplink/Downlink Bandwidth: 1 kbit/s

If NAT is disabled:

*Maximum Uplink/Downlink Bandwidth: 30 Mbps
*Minimum Uplink/Downlink Bandwidth: 1 kbit/s

Permalänk
Medlem

Deterministic ja det stämmer, har en lika dan fast med 54mbit trådlöst och en helt utan. Men jag har nog kommit upp i 30mbit allt någon gång. Själv sitter jag på 10/10 och när jag kör den i fungerar det fin fint med maxning åt båda hållen.

Tyvär använder inte jag den längre pga har 100/100mbit mot stadsnätet som ingen router får flaskhalsa för mig, då blir det den enda grejen som klarar sånt - En linux burk.

Det är mysko att det blir så där för dig. Testa uppdatera firewire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Var inne och tittade lite i min router och då hittade jag den här hjälptexten:

Det fanns en sådan inställd QoS, den var långt högre satt än hastigheten på bredbandet.

Det verkar inte vara ett känt fel på denna modell att den inte klarar hastighet över 12Mbit så jag får väl byta ut den då.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att stänga av SPI i routern också..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz