Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
Du har så fel, att RTR bilar runt 4000 bara är skit är fel, det finns många bra bilar runt 4000 som fungerar bra att tävla med. Ett exempel är CEN matrix.

Att det bara är ren skit påstår jag inte men det är inte något som du tävlar med.
Jämför RTR-bilarna med tävlingsvarianterna så får du se att det är mer än en eller två prylar som skiljer dem åt.
Visst går det att tävla med en RTR-bil om man vill men det krävs att du köper en massa nya prylar till den för att den ska gå som den ska.
Det blir dyrt och omständigt i onödan. Sen så är det ju inte en ren RTR efteråt
Köper man en tävlingsbil från början så slipper man det.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Vad är svagaste länken i min bil just nu? Då tänker jag mest på väghållning även om motorn är klen. Jag har en Inferno MP 7.5 Sports 2. Kopplingen ä redan utbytt mot en 3-backars, resten är orginal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Att det bara är ren skit påstår jag inte men det är inte något som du tävlar med.
Jämför RTR-bilarna med tävlingsvarianterna så får du se att det är mer än en eller två prylar som skiljer dem åt.
Visst går det att tävla med en RTR-bil om man vill men det krävs att du köper en massa nya prylar till den för att den ska gå som den ska.
Det blir dyrt och omständigt i onödan. Sen så är det ju inte en ren RTR efteråt
Köper man en tävlingsbil från början så slipper man det.

Håller med dig totalt. Rtr bilar funkar fin fint att köra med polarna men ska man börjar köra lite seriösare behöver man "riktiga" saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mixdisk
Vad är svagaste länken i min bil just nu? Då tänker jag mest på väghållning även om motorn är klen. Jag har en Inferno MP 7.5 Sports 2. Kopplingen ä redan utbytt mot en 3-backars, resten är orginal.[/B]

Fjädringen påverkar mycket hur bilen uppför sig på banan. Börja med att ställa in den ordentligt.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Spana in den här take-off:en, man blir ju lite småsugen själv att köpa
Finns på Fullkontroll i Örebro...
http://www.fullkontroll.se/video/Yak54120start.wmv

Kan inte så mycket om RC, men jäkligt vasst plan verkar det vara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Färdiga modellerna (RTR) är i princip gjorda för lek och köra lite hemma.
De dyrare och inte ihopbyggda är gjorda för att köra på bana och att tävla med.

RTR bilarna är gjorde för exakt samma sak som "tävlingsmodellerna" av samma bil. Instegsmodel, och klubbtävlingar, i stället för SM, EM, och VM. Men fortfarande samma sorts tävling. Om jag tävlar mot någon med min kompetens, spelar det ingen roll om han har bättre, eller sämre bil, vi kör lika illa, eller lika bra båda två.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Nya MP777 WC Team Edition rekommenderas.
Fast den är dyr. Annars så kan det vara värt att försöka leta på en beggad 777 SP1/2.
Fördel med Kyosho är att det är bra grejer och att det alltid går att få tag på delar till den.

Nakdelen med Kyosho. Det är dyrt. Inte bara ny-bils köpet, utan även reservdelarna är dyra. Och vi ska inte snacka om deras RTR motor, den är riktigt jäkla trött.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
Du har så fel, att RTR bilar runt 4000 bara är skit är fel, det finns många bra bilar runt 4000 som fungerar bra att tävla med. Ett exempel är CEN matrix.

Även Protechs gamla, Enigma XS, och den nya, tillverkad av Castor racing, men såld av Protech, Yada, Thunder Tigers EB-4 S2 Pro, Hobao Hyper 8, samt ND Racing Swift 2, är fullständigt utmärkta för klubbmästerskap och liknande. Enigman har en avancerad framvagn, Hobao'n har en grymt vass motor, osv. Alla har de något som talar för just dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Visst går det att tävla med en RTR-bil om man vill men det krävs att du köper en massa nya prylar till den för att den ska gå som den ska.

Varför det? Fungerar utmärkt orginal. Såvida du inte tycker rena konfigureringsinköp är fel. Siliconolja till diffar och dämpare, hårdare, och mjukare fjädrar, så man har lite inställningsmöjligheter, men annars måste du inte ha något för att börja tävla på klubb nivå. Efterhand som man kör sönder grejer kan man byta ut dem mot motsvarande på "fullblodsracern" eller option delar, om man har lust, och råd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Vad är svagaste länken i min bil just nu? Då tänker jag mest på väghållning även om motorn är klen. Jag har en Inferno MP 7.5 Sports 2. Kopplingen ä redan utbytt mot en 3-backars, resten är orginal.

Antar att du har plast, eller teflon backar i kopplingen, aluminium ger en fastare inkoppling, men även mer värme, räkna med att det kostar dig mer kulager om du uppgraderar. Minns inte om Sports 2 har plasthuvuddrev, (på mitt-diffen) det är dock en smart investering att ha ett ståldrev liggandes. Ett par olika kopplingsklockor, i alla fall 13-15t bör alla som kör buggy på bana ha, och olja istället för fettet som är orginal i dina diffar. Silicon olja. Vanliga konfigurationer är 3000-5000-1000 , eller 3000-10000-1000. (fram - mitt - bak) Experimentera, se vad som fungerar bäst för dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer

Fjädringen påverkar mycket hur bilen uppför sig på banan. Börja med att ställa in den ordentligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Antar att du har plast, eller teflon backar i kopplingen, aluminium ger en fastare inkoppling, men även mer värme, räkna med att det kostar dig mer kulager om du uppgraderar. Minns inte om Sports 2 har plasthuvuddrev, (på mitt-diffen) det är dock en smart investering att ha ett ståldrev liggandes. Ett par olika kopplingsklockor, i alla fall 13-15t bör alla som kör buggy på bana ha, och olja istället för fettet som är orginal i dina diffar. Silicon olja. Vanliga konfigurationer är 3000-5000-1000 , eller 3000-10000-1000. (fram - mitt - bak) Experimentera, se vad som fungerar bäst för dig.
B!

Tack för tipsen! Ja, jag har plastbackar och huvuddrevet är plast. Jag ska nog börja med att skaffa cvd-axlar då kardanen börjar bli väldigt sliten.

Betyder högt nummer hög viskositet? Det låter som en bra idé att byta till olja då den gärna ger för lite kraft till framhjulen vilket resulterar i stoppsladdar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Tack för tipsen! Jag ska nog skaffa cvd-axlar då kardanen börjar bli väldigt sliten.

Lustigt... Jag har kört 2 år, och 50 liter på samma standar "hundben" kardaner. Från diffarna och ut i hjulen har jag CVD's fram, inte bak. Alla "hundbenen" är som nya, skålarna i hjulen bak låter en ana att det händer grejer där men än är det inget nämnvärt slitage. Självklart, börjar mina ge sig, satsar jag på cvd's med. Tänk bara på att aldrig smörja hundbenen så borde de aldrig slitas speciellt mycket i heller. (Smörjer man dem blir det fort en pasta full med sand, som slipar ner grejerna, och sen är det skrot.) CVD's får man antingen låta vara torra, och riva isär då o då, och smörja dem med torrt teflon-puder, eller smörja med fett och regelbundet riva isär dem och göra rent. Det brukar fungera bäst med teflon för mig. För lat för att riva sönder grejerna så pass ofta som man borde.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Lustigt... Jag har kört 2 år, och 50 liter på samma standar "hundben" kardaner. Från diffarna och ut i hjulen har jag CVD's fram, inte bak. Alla "hundbenen" är som nya, skålarna i hjulen bak låter en ana att det händer grejer där men än är det inget nämnvärt slitage. Självklart, börjar mina ge sig, satsar jag på cvd's med. Tänk bara på att aldrig smörja hundbenen så borde de aldrig slitas speciellt mycket i heller. (Smörjer man dem blir det fort en pasta full med sand, som slipar ner grejerna, och sen är det skrot.) CVD's får man antingen låta vara torra, och riva isär då o då, och smörja dem med torrt teflon-puder, eller smörja med fett och regelbundet riva isär dem och göra rent. Det brukar fungera bäst med teflon för mig. För lat för att riva sönder grejerna så pass ofta som man borde.
B!

...

(Främre kardanen där den går in i diffen).

Men det där är också ända stället där den är sliten.

De axlar som jag har kollat på har damasker så de borde gå att smörja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Vad är svagaste länken i min bil just nu? Då tänker jag mest på väghållning även om motorn är klen. Jag har en Inferno MP 7.5 Sports 2. Kopplingen ä redan utbytt mot en 3-backars, resten är orginal.

Fjädringen har folk redan påpekat. Den är väldigt viktig.
Byt olja i dämparna och fjädrar. Blåa fjädrar brukar vara det som "alla" kör med.
Servon kan vara bra att uppgradera. Några som drar minst 8-9kg och ligger kring 0.10 - 0.15s. Ståldrev i dessa är ett måste.
Servon tyvärr en sak som är väldigt dyra och med en massa otur inte hålla länge.
Det är upp till dig själv hur pass mycket du vill lägga ner på bilen.
BlueBird-servon är budgetservon men fungerar rätt bra. Kolla på såna om du inte vill köra på "värre" grejer som Futaba eller Sanwa.
Hitec rekommenderas inte eftersom jag vet ett flertal som gått sönder pga fukt.
Fukt kan ju såklart paja vilket servo som helst med Hitec verkar vara lite känsligare för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Håller med dig totalt. Rtr bilar funkar fin fint att köra med polarna men ska man börjar köra lite seriösare behöver man "riktiga" saker.

Fjädringen påverkar mycket hur bilen uppför sig på banan. Börja med att ställa in den ordentligt.

Tack, iallafall en som håller med om man ska ha en riktig bil om man ska tävla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Nakdelen med Kyosho. Det är dyrt. Inte bara ny-bils köpet, utan även reservdelarna är dyra. Och vi ska inte snacka om deras RTR motor, den är riktigt jäkla trött.

Kyosho är som sagt dyra i inköp och även i reservdelar.
Men det ändrar inte på saken att det är bra prylar och det går att få fram delar.
Skulle gärna vilja se Kyoshos priser sjunka lite.
Se bara på Hobao. Vettiga priser på bilar och delar. Inga större fel på bilarna heller. Det enda som är trist var det att få tag på reservdelar till den.
Gick bra i början men sen så började leverantörerna krångla en massa så man tröttna på det. Riktigt synd faktiskt.
Körde en Hyper 7 innan min MP777.

Även Protechs gamla, Enigma XS, och den nya, tillverkad av Castor racing, men såld av Protech, Yada, Thunder Tigers EB-4 S2 Pro, Hobao Hyper 8, samt ND Racing Swift 2, är fullständigt utmärkta för klubbmästerskap och liknande. Enigman har en avancerad framvagn, Hobao'n har en grymt vass motor, osv. Alla har de något som talar för just dem.

Problemet med Hobaos motor är att den inte var så stabil och säker som man skulle vilja.
Fick den aldrig att gå riktigt som den skulle. Också synd eftersom den går bra när den väl går.
Och nej, det var inte handhavandefel på hur motorn skruvades.

Varför det? Fungerar utmärkt orginal. Såvida du inte tycker rena konfigureringsinköp är fel. Siliconolja till diffar och dämpare, hårdare, och mjukare fjädrar, så man har lite inställningsmöjligheter, men annars måste du inte ha något för att börja tävla på klubb nivå. Efterhand som man kör sönder grejer kan man byta ut dem mot motsvarande på "fullblodsracern" eller option delar, om man har lust, och råd.

Plastdrev i servon och som inte drar med än 3-4 kg?
Stötdämpare som har olja som ser ut som den varit använd i några år.
Radioutrustningen kan också diskuteras. Det fungerar visserligen men väldigt ont om inställningsmöjligheter osv på radion.
Motorer som inte riktigt håller måttet.
Tycker inte det låter som något man tävlar med. I en tävling måste du kunna lita på grejerna.
Visst, du kan ju som sagt byta ut alla oljor, stötdämpare, fjädrar, radio, servon, motor osv men vore det inte då bättre att köpa den "riktiga" bilen direkt?

Antar att du har plast, eller teflon backar i kopplingen, aluminium ger en fastare inkoppling, men även mer värme, räkna med att det kostar dig mer kulager om du uppgraderar. Minns inte om Sports 2 har plasthuvuddrev, (på mitt-diffen) det är dock en smart investering att ha ett ståldrev liggandes. Ett par olika kopplingsklockor, i alla fall 13-15t bör alla som kör buggy på bana ha, och olja istället för fettet som är orginal i dina diffar. Silicon olja. Vanliga konfigurationer är 3000-5000-1000 , eller 3000-10000-1000. (fram - mitt - bak) Experimentera, se vad som fungerar bäst för dig.
B!

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Oj, jo definitivt tid o göra nånting åt. Jag har rivit ner mitt åk i närmast sina beståndsdelar, för att byta allt slitet, men till min förvåning är det ända som har något synbart slitage brickorna bakom dreven till utgående axlar i diffarna. Om det är för att jag slarvat, och diffarna ofta bara gått halvfulla med olja vet jag inte, men det är märkligt att buggyn har klarat sig så pass bra. Visst, det är märken på bärarmar efter olyckliga kontakter med omgivningen, reper ovanpå stötdämpartornen, och karossen ser bedrövlig ut, men det är bagateller i sammanhanget. Nya karosser har jag ett par st, och nya stötdämpar torn är beställt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Oj, jo definitivt tid o göra nånting åt. Jag har rivit ner mitt åk i närmast sina beståndsdelar, för att byta allt slitet, men till min förvåning är det ända som har något synbart slitage brickorna bakom dreven till utgående axlar i diffarna. Om det är för att jag slarvat, och diffarna ofta bara gått halvfulla med olja vet jag inte, men det är märkligt att buggyn har klarat sig så pass bra. Visst, det är märken på bärarmar efter olyckliga kontakter med omgivningen, reper ovanpå stötdämpartornen, och karossen ser bedrövlig ut, men det är bagateller i sammanhanget. Nya karosser har jag ett par st, och nya stötdämpar torn är beställt.

B!

Om den fortfarande ligger i delar så passa på att byta ut alla kullager i den.
Sen så håller en buggy förvånadsvärt bra om man ser hur den körs egentligen

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Fjädringen har folk redan påpekat. Den är väldigt viktig.
Byt olja i dämparna och fjädrar. Blåa fjädrar brukar vara det som "alla" kör med.
Servon kan vara bra att uppgradera. Några som drar minst 8-9kg och ligger kring 0.10 - 0.15s. Ståldrev i dessa är ett måste.
Servon tyvärr en sak som är väldigt dyra och med en massa otur inte hålla länge.
Det är upp till dig själv hur pass mycket du vill lägga ner på bilen.
BlueBird-servon är budgetservon men fungerar rätt bra. Kolla på såna om du inte vill köra på "värre" grejer som Futaba eller Sanwa.
Hitec rekommenderas inte eftersom jag vet ett flertal som gått sönder pga fukt.
Fukt kan ju såklart paja vilket servo som helst med Hitec verkar vara lite känsligare för det.

Tack, iallafall en som håller med om man ska ha en riktig bil om man ska tävla.

Ena servot är redan utbytt, drevet lossnade från motoraxeln. Drevet är numera fastlimmat men det beter sig inte riktigt som det ska. Fuktproblemet är löst med silikon och fett. Vet du något ställe som säljer Blue Bird? Roffes modellflyg har dem men de verkar bara ha klena modeller. Tack för tipsen.

Ska diffarna vara helt fyllda med olja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
BlueBird-servon är budgetservon men fungerar rätt bra.

Tycker du? lustigt, jag trodde servona som medföljde RTR bilar var skit (sitter BlueBird MGS-620MG som styrservo orginal i Enigman. ;- ) En klar fördel är att det till skillnad från många andra budget servon sitter en gummipackning mellan chassidelarna som skyddar mot väta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Tack, iallafall en som håller med om man ska ha en riktig bil om man ska tävla.

Jag fortsätter vidhålla att det helt beror på vilken nivå du ska tävla. Klubbmästerskapen vinner samma man oavsett om han kör en helt orginal Cen Matrix, eller min före detta Enigma XS. Och han gör antagligen det med orginal radion som tillhör bilen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Kyosho är som sagt dyra i inköp och även i reservdelar.
Men det ändrar inte på saken att det är bra prylar och det går att få fram delar.
Skulle gärna vilja se Kyoshos priser sjunka lite.

Det är absolut inget fel på grejerna, men 25-50% högre priser generelt är till o ta i. De är lika bra, inte bättre än alla andras grejer. Eftersom jag handlade min Enigma av en kille med försäljning i ett garage, har han inte riktigt vad man kallar ett komplett lager hemma, men allting jag har beställt har han haft hemma på som mest 2 arbetsdagar dagar än så länge. För att inte nämna att han tog hem en extra bil som hyllvärmare, och inte skäms för att plocka en del där om det behövs akut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Problemet med Hobaos motor är att den inte var så stabil och säker som man skulle vilja.
Fick den aldrig att gå riktigt som den skulle. Också synd eftersom den går bra när den väl går.

Jag erkänner att jag har inte så mycket erfarenhet av motorn själv, ett par jag kört med periodvis har den, och utöver att de är väldigt nöjda, går den förbaskat bra. Inte lika bra som min OS-VZ-b (t) V-spec (inte Speed) men klart bättre än min gamla P3'a.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Plastdrev i servon och som inte drar med än 3-4 kg?

Tja, som tidigare nämndes, mitt senaste inköp av buggy, gav mig ett metaldrevat 8kilos servo. Jag har för mig 8'a kilo stämmer i alla fall. Så sällsynt kan det knappast vara att andra tillverkare gör likadant. Däremot är det en ganska vanlig upgradering som brukar göras. Flytta styrservot till gas/broms, och montera ett starkare styrservo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Stötdämpare som har olja som ser ut som den varit använd i några år.

Spelar det egentligen någon roll? Det är inte som om oljan i dämparna är rätt för banan du tänker köra på i alla fall, oftast framgår det inte ens vad det är för olja, så man har inget att utgå ifrån när man ska försöka justera sina inställningar. Det räknar åtminstonde jag inte som någon "extra" kostnad, ett par flaskor dämparolja, och ett par uppsättningar fjädrar måste man ha i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Radioutrustningen kan också diskuteras. Det fungerar visserligen men väldigt ont om inställningsmöjligheter osv på radion.

Inställningsmöjligheter som saknas... tex? Jag har en Futaba Megatech 3PM som står, ny i låda, för att jag tyckte den var förbaskat obekväm, och kör med Protech's orginal radio. En radio som för övrigt är skitful. 2 rattar, och ett hjul + ett par brytare för reversering utgör den totala konfigureringsmöjligheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Motorer som inte riktigt håller måttet.

Visst Kunde motorerna varit vassare, men faktum kvarstår, på klubbnivå ligger alla på samma nivå med utrustningen, och killen som köper en bättre, han brukar landa sist i alla fall. Det hjälper inte att han är snabbast på start o målrakan, när han studsar längs banmarkeringarna i kurvorna. Min motor är kanske ett undantag, men efter 50liter behöver den antingen få sitt foder anpassat till kolven på nytt, eller ny kolv + foder. Jag tror inte Protechs RG-21 är något mirakel av kvalite, snarare en billig kinesmotor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Om den fortfarande ligger i delar så passa på att byta ut alla kullager i den.
Sen så håller en buggy förvånadsvärt bra om man ser hur den körs egentligen

Jag har två kompletta uppsättningar lager liggandes. Nåja, jag har 40st 8x16x5 lager. De täcker allt utom servoräddaren, och bromslagerna. Jag tänkte byta hjullagerna, men de till diffarna känns ok, så de får sitta i alla fall denna sommaren med. Jag blir inte förvånad om det börjar gå sönder mer grejer nu när jag stoppat i mer motor, men det får det faktiskt lov o göra, då byter jag efterhand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Ena servot är redan utbytt, drevet lossnade från motoraxeln. Drevet är numera fastlimmat men det beter sig inte riktigt som det ska. Fuktproblemet är löst med silikon och fett. Vet du något ställe som säljer Blue Bird? Roffes modellflyg har dem men de verkar bara ha klena modeller. Tack för tipsen.

Air Media

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Ska diffarna vara helt fyllda med olja?

till ett par mm under kanten. Diffarna är inte helt täta, så de läcker hela tiden lite. Kolla o-ringarna på utgående axlar, är de friska läcker det mindre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki

Tack, iallafall en som håller med om man ska ha en riktig bil om man ska tävla.

Japp, riktiga saker ska det vara! Här kommer bild på min gammla mp6:a. När jag köpte den så var det en riktig värsting, kändes i plånboken om inget annat (16K). Har för mig att motorn inte ingick dock.

Den har det mesta extra som finns (fanns?) och går riktigt fint.

Har även en Super Tempo. En lite billigare modell. Och nej, den vinner man inga tävlingar med. Det lilla sista fattas men som nöjje är det mer än tillräckligt!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki

Tack, iallafall en som håller med om man ska ha en riktig bil om man ska tävla.
[/B]

Det är inte så att jag säger att det räcker med RTR bilarna och de andra bara är att kasta pengarna i sjön. Jag menar att många RTR buggys är bättre än man kan tror, de duger till att köra inom klubben lite tävlingar. Men skall man bärja åka runt och tävla så skall man köpa en kitbil.

Permalänk
Medlem

undra om man skulle gå genom bilen lite när man ändå inte har något vettigt för sig? Bilder och film kommer upp när jag fått ordning på andra datorn

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Hm.. främre kardanaxeln är sne, det är nog därför det är helt nerslitet. http://pici.se/pictures/se8vmh.jpg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Blev lite knas med bilderna som jag postade förut. Så jag lägger nu upp dom här istället.

http://www.orcl.se/070512/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Spana in den här take-off:en, man blir ju lite småsugen själv att köpa
Finns på Fullkontroll i Örebro...
http://www.fullkontroll.se/video/Yak54120start.wmv

Kan inte så mycket om RC, men jäkligt vasst plan verkar det vara...

Absolut inget nybörjarvänligt plan men kan säkert vara kul om man gillar sånna maskiner.

Permalänk
Medlem

Finns det några snygga/bra Porsche-modeller? Då tänker jag på exempelvis Porsche Carrera GT eller 997 GT3/Turbo osv. Sen undrar jag även om det finns någon stor sida på nätet med många modeller, byggsatser samt reservdelar?

Har en RC-bil, men den har en elmotor och är sugen på att kliva upp ett steg och köpa en bränsledriven bil.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Finns det några snygga/bra Porsche-modeller? Då tänker jag på exempelvis Porsche Carrera GT eller 997 GT3/Turbo osv. Sen undrar jag även om det finns någon stor sida på nätet med många modeller, byggsatser samt reservdelar?

Du kan köpa Porsche karosser till en hel del olika bilar, dock främst asfalt bilar. Everöd RC har TS-4n Sport Porche 911 GT3, länken har du redan fått.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

http://www.rcmart.com har också mycket trevligt..

Permalänk
Medlem

Har en R/C bil, fast den har rullat sin sista mil nyligen =/ . En äkta HPI-Racing bil var det. Och den har vart med och kört EM för ett par år sedan.

Stoppade nyligen in en ny motor i den efter att ha kört ~70 mil . Det blev en LRP Fusion Phase 4.1 Psycho . Bilen, en Tyota Corolla skala 1:8 med chassi helt i kolfiber, drevs av remmar och stålaxlar. Men den nya motorn slet av stålaxeln som driver remmarna då nu står den på hyllan för evigt. Utgången sällsynt modell så reservdelar kan jag bara drömma om.

Bilen är fult lackad med Volvo 850 metallic orginalfärg, fönstren täckta. Men den toppade ~100 med nya motorn! Kul att äga sönder alla fina stylade grymma bilar på banan med en skabbig bil xD!

Sålde delarna istället för att bara låta dem stå, funderar på att köpa ny bil snart!

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa en billig minihelikopter att kör inne i lägenheten med? Vore perfekt när man ligger på soffan

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Vart kan man köpa en billig minihelikopter att kör inne i lägenheten med? Vore perfekt när man ligger på soffan

De demade såna utanför BR Leksaker i gallerian i Stockholm när jag gick förbi i lördags. http://www11.br-leksaker.se/Store?SuccTPL=BRG2_st06bTPL&area=...

en sån var det nog.. 349:- ville de ha på plats, jag funderade på det men även om det kändes billigt är jag student

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Du kan köpa Porsche karosser till en hel del olika bilar, dock främst asfalt bilar. Everöd RC har TS-4n Sport Porche 911 GT3, länken har du redan fått.
B!

Den modellen verkar vara riktigt billig, vilket självklart leder mej till frågan angående kvalitet? Duger den för att köra lite med ibland på gården, typ? Är det lätt att uppgradera med värre motor, stötdämpare osv? Borde jag satsa på något värre/dyrare från första början?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Den modellen verkar vara riktigt billig, vilket självklart leder mej till frågan angående kvalitet? Duger den för att köra lite med ibland på gården, typ? Är det lätt att uppgradera med värre motor, stötdämpare osv? Borde jag satsa på något värre/dyrare från första början?

Kvalitén är troligtvis ungefär som alla andra märken. Räkna med att du måste meka en del själv och byta ut slitagedelar. Jag behövde byta glödstift i min motor för att den skulle fungera. Det är ofta småsaker som strular. Men om du är någourlunda bra på att meka är det inga problem.

Hur fungerar det om man vill köra på bana? Är det bara att åka dit och betala en avgift? Tips på banor runt Stockholm (1:8 buggy)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Kvalitén är troligtvis ungefär som alla andra märken. Räkna med att du måste meka en del själv och byta ut slitagedelar. Jag behövde byta glödstift i min motor för att den skulle fungera. Det är ofta småsaker som strular. Men om du är någourlunda bra på att meka är det inga problem.

Okey, men det låter ju inte så tokigt. Jag är en duktig mekaniker, så det ska nog gå bra. Lyckades få en kompis att skaffa en likadan, så det kommer bli en hel del roliga fighter i framtiden, misstänker jag.

Men ni tror att jag skulle bli nöjd med en TS-4n Sport Porche 911 GT3 SuperCombo då? Det är en touringmodell, men vill jag köra på lite grusigare underlag så borde det väl gå att byta dämpare/fjädrar samt däck.

Hur tar man reda på om en viss motor passar på chassit? Det kan ju vara bra att veta menar jag, för en större motor lär bli aktuellt inom en ganska snar framtid. Samma sak med dämpare och alla andra tillbehör.

Förresten, vet ni en annan modell i ungefär samma prisklass så får ni hemskt gärna tipsa om denna, för det måste ju finnas ett ganska stort urval tycker jag.