Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Okey, men det låter ju inte så tokigt. Jag är en duktig mekaniker, så det ska nog gå bra. Lyckades få en kompis att skaffa en likadan, så det kommer bli en hel del roliga fighter i framtiden, misstänker jag.

Men ni tror att jag skulle bli nöjd med en TS-4n Sport Porche 911 GT3 SuperCombo då? Det är en touringmodell, men vill jag köra på lite grusigare underlag så borde det väl gå att byta dämpare/fjädrar samt däck.

Hur tar man reda på om en viss motor passar på chassit? Det kan ju vara bra att veta menar jag, för en större motor lär bli aktuellt inom en ganska snar framtid. Samma sak med dämpare och alla andra tillbehör.

Förresten, vet ni en annan modell i ungefär samma prisklass så får ni hemskt gärna tipsa om denna, för det måste ju finnas ett ganska stort urval tycker jag.

Touring är nog inge vidare om du ska köra på grus. Brukar saknas drevskydd på dom. Finns rallymodeller.

Om du bara ska leka och vill håll ner kostnaderna så rekommenderar jag 1:18 (kolla första sidan för bilder på mina två )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Men ni tror att jag skulle bli nöjd med en TS-4n Sport Porche 911 GT3 SuperCombo då? Det är en touringmodell, men vill jag köra på lite grusigare underlag så borde det väl gå att byta dämpare/fjädrar samt däck.

Jag hade oxå rekommenderat en rally modell istället. Touring bilarna är byggda med högre precision, hårdare, men sprödare plast, osv. Allt för att få knivskarp, exakt styrning, och hårfin kontroll. Underlaget till buggys, och rallybilar är mer förlåtande, så plasten där är mer hållbar, lite mer flexibel. Ska du bara leka, koka bärarmar osv, då blir de ännu lite mjukare (gjutspänningarna försvinner) och håller ännu bättre. Förlusten i precision är inget man lider av vid lek.
Att sen rallybilarna över lag är 4-hjulsdrivna, och touring bilarna 2-hjulsdrivna, är inte heller en helt liten skillnad på grus.

Anledningen till att jag över huvudtaget nämnde den bilen, var för att du specificerade en bilmodel som är en touring model. Jag tror inte du hittar många som tar en fullskala 911 GT3, och kör rally med den. GT = Grand Touring. Dock går karosser att köpa löst, och kaross fästen går att bygga om.

Ska jag erkänna har jag själv inte ett helt positivt intryck av Thunder Tiger. Jag har pysslat med flyg till och från för ett par år sedan, och då hade de ett grundmurat rykte som riktigt dåliga motorer. På forum för RC världen runt finns det massor av folk som klagar på att modellerna över lag inte är bra nog, och lika många som svär på att de är det bästa som tillverkats. Det samma gäller alla andra märken med, så jag tror att de är lika bra, eller lika dåliga som alla andra, så objektivt måste jag säga att de säkert fungerar bra. Jag hade köpt nånting annat dock.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Anledningen till att jag över huvudtaget nämnde den bilen, var för att du specificerade en bilmodel som är en touring model. Jag tror inte du hittar många som tar en fullskala 911 GT3, och kör rally med den. GT = Grand Touring. Dock går karosser att köpa löst, och kaross fästen går att bygga om.B!

Jo, jag vet att det är typiska touringmodeller, var mest sugen på att köra på asfalt först men sen funderade jag lite och kom på att jag likagärna kan köpa en rallybil. En sådan kan man ju köra på både asfalt och grus, så den funkar nog bäst för mej. Men jag lär inte bli helt besviken om jag köper en SSR hoppas jag, för nu är jag riktigt nära att beställa en. Gillar att meka och pyssla med saker och ting så det ska nog funka

Tack för era åsikter! Bra att få höra lite från de som verkligen är insatta.

Permalänk

Fick nyss hem min Silverlit PiccoZ minihelikopter Står på laddning nu ska bli kul o testa den. Blir min första heliflygning

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Fick nyss hem min Silverlit PiccoZ minihelikopter Står på laddning nu ska bli kul o testa den. Blir min första heliflygning

Den är väldigt skoj att flyga, iofs bara två kanaler men det är en utmaning i sig Min är ganska så mörbultad efter några timmars flygning

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett par bilar från Everöds RC. Som vanligt så bildas det en extrem längtan och ett hopp om att posten kanske eventuellt är extra snabba den här gången så att man kan få sin nya leksak så fort som möjligt.

Jag tror att jag kommer att bli nöjd, den verkar helt okey för de pengarna. Hoppas bara att ingenting felar från början, för när man väl fått den vill man ju ut och köra så fort som möjligt

Tips angående att köra in motor osv tas hemskt gärna emot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Beställde precis ett par bilar från Everöds RC. Som vanligt så bildas det en extrem längtan och ett hopp om att posten kanske eventuellt är extra snabba den här gången så att man kan få sin nya leksak så fort som möjligt.

Jag tror att jag kommer att bli nöjd, den verkar helt okey för de pengarna. Hoppas bara att ingenting felar från början, för när man väl fått den vill man ju ut och köra så fort som möjligt

Tips angående att köra in motor osv tas hemskt gärna emot!

2-3 tankar på tomgång och låta motorn bli kall mellan varje gång. Den ska gå väldigt fett. Kommer nästan att spruta ut oförbränt bränsle ur pipan.

2 tankar lite smått gasandes på nån väg. Inte gräsmatta. Nu kan du börja att nåla in motorn lite så att den inte blöddrar och dör. Bara kör omkring lite sakta utan att varva mycket.

2 tankar med lite hårdare gasandes. Nåla in motorn mera och kör omkring lite till. Nu kan du gasa på ännu mer fast du ska väl helst inte varva ur den direkt.

Efter det så ska du väl kunna börja ställa in motorn som den ska vara.
Du kan köra nån tank till rätt försiktigt om du vill. Det skadar inte men ska inte vara så nödvändigt.

Att tänka på när du skruvar med motorn är att:

Skruva aldrig på en kall motor. Kör den varm först.
Byt luftfilter ofta. Ett luftfilter kostar inte många kronor men det gör en ny motor.
Skruva lite i taget kom ihåg vad du gjorde för något.
Låt den inte gå varm eller för snålt.
Håll koll på motortempen. Kan göras genom att blöta ner toppen lite grann och se om det fräser bort eller om det ligger kvar en stund. En tempmätare rekommenderas verkligen. Kostar nån hundralapp men är värd varje krona.
Tempen ska ligga nånstans runt 85-110 grader.

Om du inte har beställt en startlåda så gör det. Ryckstart på motor är totalt värdelöst och det blir svårstartat.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du köpte för leksak?

Själv funderar jag på en Touring också och försöka lära mig drifta

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
2-3 tankar på tomgång och låta motorn bli kall mellan varje gång. Den ska gå väldigt fett. Kommer nästan att spruta ut oförbränt bränsle ur pipan.

2 tankar lite smått gasandes på nån väg. Inte gräsmatta. Nu kan du börja att nåla in motorn lite så att den inte blöddrar och dör. Bara kör omkring lite sakta utan att varva mycket.

2 tankar med lite hårdare gasandes. Nåla in motorn mera och kör omkring lite till. Nu kan du gasa på ännu mer fast du ska väl helst inte varva ur den direkt.

Och jag är av nästan motsatt åsikt för hur en inkörning ska göras.
Fodret är koniskt mot toppen, och om man kör in motorn på tomgång blir det inte varmt nog, expanderar inte som det ska, och slits mycket mer än vad det borde. Slutresultatet, en inkörd motor med sämre komp.

Min teknik för inkörning, är alltid samma. Igång med motorn på fabriskinställningarna, och kör den med en gång. Visst, det ska inte vrålas på i fullgas, utan försiktiga, kortare fullgaspulser. Bilen ska köras så motorn får upp värmen. Kör 1-2 tankar, där du låter motorn komma upp i temp, och kör den i ett par minuter, för att stänga av den, och låta den svalna. Motorn ska gå fett, men inte så att den inte får upp värmen. Rekommenderar att du kör 8'or för att dels få känsla för bilen, och dels mjukstarta alla lager, och kul-leder.

Efter de första tankarna kan du börja köra mer på lek, känna på bilen, låta den gå lite mer, och köra en tank i stöten. Om den inte vill upp i fart alls, får du nåla in huvudnålen lite försiktigt, men motorn ska inte sluta bluddra på fullgas.

När du kört så pass mycket att du omöjligtvis kan hålla dig längre, är det tid att börja nåla in motorn mer seriöst, för att skrämma liv i den ordentligt. Ignorera lågfartsnålen, och ägna dig enbart åt högfartsnålen / huvudnålen. Jag skulle rekommendera att du kört minst 4-5 tankar i alla fall, och kasta dig inte över inställningarna, utan ta det så nätt. Nåla in motorn i etapper tills den precis slutar bluddra på fullgas, och börjar varva ut. Låt processen ta minst en tank i anspråk. Gärna 2-3. Har du för brått, har du mindre nöje av motorn på sikt. När du känner att motorn varvar ut, men ryker ordentligt, ger du dig på lågfartsnålen.

För att ge dig på lågfartsnålen, kör du bilen så motorn blir varm. När den är varm, bromsar du in så bilen står still, på tomgång. Vänta 10-15 sekunder, och ge gas. Dör den med en gång, får den för lite soppa, är den seg, och svarar långsamt, får den för mycket. För lite borde inte vara aktuellt i det här fallet, men är det så, ska lågfartsnålen ut lite. För mycket är följaktligen detsamma som att nålen ska in lite. Upprepa tills motorn svarar med en gång när du ger gas.

Det är kanske inte lönt att nåla in den så snålt att den vrålar till med ett rytande och försvinner i ett stort rökmoln när du gasar, utan det kan vara bättre att ligga på gränsen till lite mycket på lågfart, precis som högfart, bara för att förlänga livslängden på motorn genom att ge den bättre med smörjning.

Vad är lagom temp? Tja, som i alla motorer, bensin, disel, etanol och metanol, ska godstemperaturen i förbränningskamaren ligga runt 130c. En 3.5cc motor ligger då runt 100-110 vid närmsta mätbara punkt, alltså nere vid glödstiftet.
Exakt vilken temp är egentligen en design fråga, effektivare kylning, ger en lägre temp, och tvärt om.

Det bästa sättet att köra in en motor är fullgas, värmecykler. Tyvärr kräver det en motorbänk, med fläkt så att motorn inte kokar, trots att den går för fett. Jämför med inkörning av motorer för flyg. De skruvas i en träpall, med samma propp på som man tänker flyga med, och dras igång på fullgas. Där får de sen stå o gå, vrålandes som helvilda getingsvärmar, med tjock rök sprutande, blandat med stänkande olja från avgasröret/pipan. Gärna en hel liter metanol senare, monteras de för första gången i den modellen som de ska flyga med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
...
B!

Såklart att du ska komma med helt andra åsikter
Men det är klart. Alla har olika åsikter hur en motor ska köras in.
Ungefär sådär har jag och en massa andra kört in våra motorer för det mesta.
Absolut inga problem med att det är dålig med komp i dem eller att de håller dåligt.
De håller hur bra som helst och är precis som de ska vara.
Vet inte riktigt hur många dunkar (4l) med soppa man gör av med på en och samma motor. Men det är många iaf.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Sådär nu har man testat helikoptern några laddningar o jag måste säga att det va en väldigt rolig pryl och den flyger väldigt bra för att vara så billig Skönt att den inte går sönder så lätt heller vet inte hur många gånger den åkt i golvet, in i väggar mm o det har inte hänt något alls

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Hahaha var ute borta hos mormor förut och körde Rustlern. Ena bakfälgen sprack "woho" Bilder kommer

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Får man fråga vad du köpte för leksak?

Själv funderar jag på en Touring också och försöka lära mig drifta

Jag köpte en rally-modell, SSR Rally Citroen Saxo 2-speed 4WD SuperCombo skala 1:10. Verkar vettig för de pengarna. Stack och handlade bränsle igår, kommer inte ihåg vad det heter just nu, men det skulle tydligen innehålla 10% nitrometan.

Everöds ringde i Onsdags och sade att bilen jag beställt såklart inte fanns på deras lager, eftersom han precis hade skickat iväg den sista. Han skulle dock försöka få iväg bilarna innan helgen ändå, fast då skulle jag få en omålad kaross. Ska aldrig mer köpa saker på internet, för såhär jobbig väntan har jag aldrig varit med om i hela mitt liv.

Men men, någon dag kommer den och då kommer jag förhoppningsvis få många roliga timmar
(Bara regnat slutar ösa ner)

En fråga också: Hur vet man att en viss motor passar på bilen? Eller man kanske brukar få modifiera lite fästen etc för att få det att lira?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Jag köpte en rally-modell, SSR Rally Citroen Saxo 2-speed 4WD SuperCombo skala 1:10. Verkar vettig för de pengarna. Stack och handlade bränsle igår, kommer inte ihåg vad det heter just nu, men det skulle tydligen innehålla 10% nitrometan.

Everöds ringde i Onsdags och sade att bilen jag beställt såklart inte fanns på deras lager, eftersom han precis hade skickat iväg den sista. Han skulle dock försöka få iväg bilarna innan helgen ändå, fast då skulle jag få en omålad kaross. Ska aldrig mer köpa saker på internet, för såhär jobbig väntan har jag aldrig varit med om i hela mitt liv.

Men men, någon dag kommer den och då kommer jag förhoppningsvis få många roliga timmar
(Bara regnat slutar ösa ner)

En fråga också: Hur vet man att en viss motor passar på bilen? Eller man kanske brukar få modifiera lite fästen etc för att få det att lira?

Om de blandar själv bränslet så be om 25% nitrometan:D

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Jag köpte en rally-modell, SSR Rally Citroen Saxo 2-speed 4WD SuperCombo skala 1:10. Verkar vettig för de pengarna. Stack och handlade bränsle igår, kommer inte ihåg vad det heter just nu, men det skulle tydligen innehålla 10% nitrometan.

Everöds ringde i Onsdags och sade att bilen jag beställt såklart inte fanns på deras lager, eftersom han precis hade skickat iväg den sista. Han skulle dock försöka få iväg bilarna innan helgen ändå, fast då skulle jag få en omålad kaross. Ska aldrig mer köpa saker på internet, för såhär jobbig väntan har jag aldrig varit med om i hela mitt liv.

Men men, någon dag kommer den och då kommer jag förhoppningsvis få många roliga timmar
(Bara regnat slutar ösa ner)

En fråga också: Hur vet man att en viss motor passar på bilen? Eller man kanske brukar få modifiera lite fästen etc för att få det att lira?

Motorer är precis som allt annat.
Finns i olika storlekar.
Till 1:10 så brukar man ha .12-motorer eller .15.
Till 1:8 så brukar man ha .21 även .26 börjar komma nu men de är inte godkända för tävling än (iaf inte i 1:8 offroad).
Enklast är att du hör med handlarn vilka motorer som passar om du är osäker.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Om de blandar själv bränslet så be om 25% nitrometan:D

Slits inte motorn snabbare då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Slits inte motorn snabbare då?

Ja, och nej.

Mer nitro gör motorn enklare att nåla in så att den går tillfredställande. Mer nitro i det syftet, så rekomenderar jag att man lär sig hantera sin motor istället.

Mer nitro gör så att en fullt korrekt in-nålad motor får ett par hundra varv högre topvarv. Om man verkligen har nytta av det lilla extra, så visst.

Mer nitro gör att motorn svarar aggressivare vid gaspådrag. Det gör att modellen accelererar bättre. ett annat alternativ är en kopplingsklocka med färre tänder istället för mer nitro.

På hela taget ger nitro utöver 10-16% effekter man inte behöver för att hobby köra, och ökat slitage. Bränsle med höga halter nitro äter även upp de avlagringar av ricinolja som hjälper motorn att täta lite mer än vad den gör annars, vilket är en av anledningarna till att bränsle med höga nitrohalter sällan innehåller ricinolja. Syntetoljor smörjer bättre, men saknar ricinoljans tätande, och kylande egenskaper.

Med allt det här i huvudet... Kan någon som är så bakåtsträvande som jag se någonting positivt med mer nitro?

Visst. Mer nitro gör att man kan köra motorn lite fetare på bibehållen effektnivå, och därmed få lite bättre smörjning. Jag föredrar dock att ligga på mina 10-16% som mest, och om smörjningen någonsin oroar mig, dunka i 1% mer ricinolja. Tyvärr går det inte längre få tag i Castrol M, den fanns tidigare på Mekonomen. Ett alternativ är Shell Advance Racing M. Den senare har jag inte testat själv, men den ska enligt uppgift blanda sig med metanol, om man vill droppa på lite för egen maskin.

Jag ser egentligen bara en fördel med mer nitro för förare som inte är på tävlingsnivå. Skrytfaktorn. Den är inte nog för att motivera mig till att handla högre nitro blandat bränsle.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ingen som är sugen på att köpa min Inferno DX? Den har stått i garderoben de senaste 3 år ungefär? Så någon som som vill mecka kan få köpa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Äsch trodde tråden handlade om RC-chemicals

Passa dig för dom jävla skit drogerna! Om du ska punda ta dom beprövade så sjukan vet va fan dom ska göra med dig när du överdoserar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
http://img294.imageshack.us/my.php?image=trasigflgdn3.jpg

Se så vacker fälgen vart

Hehe, jobbigt. Men som tur är så är inte reservdelar till dessa små saker så dyra

Nu känns det som jag väntat i flera veckor på bilen. Hoppas verkligen att den kan komma imorgon, men det lär den inte göra om inte posten kört paketet under helgen och enligt deras paket-kollare på posten.se så har inte paketet rört sej sen i fredags :\

Det funkar inte att impulshandla på nätet, för den där sköna känslan man har när man precis köpt en pryl försvinner när man väntat i nästan en vecka. Men det här var sista gången jag gjorde det tror jag. Hade varit smartare att låta den närliggande hobbybutiken ta hem samma bil, då hade jag förmodligen haft den nu.

Fattas bara att jag kör sönder något på bilen så fort jag startat den.

Permalänk
Medlem

Mjo fälgarna kostade bara 49:- / paret så ja billigt och har 2 andra hjul också dock är det mer grus/sand så får väll beställa 2 till

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på att skaffa en bensin- eller metanoldriven bil..
Har bara haft små bilar som drivits med el förut, alltså när man var liten..

Men det skulle vara grymt kul att ha en och greja lite med och köra lite med..
Jag är alltså ute efter en billig modell som är hyffsat bra..
Ca 2-3000:- med radio. Vad ska jag kika på? Var kan jag handla detta?
Ska inte tävlas med utan bara köras för skojs skull typ, behöver alltså inga värstinggrejor.
Vad ska man akta sig för? Vilka har mycket och billiga reservdelar?
o.s.v.. Jag har noll koll

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vad är du ute efter för typ av bil? Mer touring eller lite mer off-road?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Vad är du ute efter för typ av bil? Mer touring eller lite mer off-road?

Hmm bra fråga.. Båda går väl bra egentligen ..
En lite "större" bil är väl lite roligar kanske.. Men absolut inget måste.
För att bilen ska hålla så länge som möjligt kanske man ska undvika offroad?

Men en bensindriven / metanoldriven lite större bil skulle väl inte skada

Jag föredrar nog att köpa en bil som är färdigmonterad med radio och allt..
Är som sagt ute efter en billig bil, som är relativt billig i drift (billiga reservdelar och det ska helst vara gott om reservdelar, så man slipper leta över hela landet)
Finns det några paket som ni i tråden rekommenderar till mig?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hmm bra fråga.. Båda går väl bra egentligen ..
En lite "större" bil är väl lite roligar kanske.. Men absolut inget måste.
För att bilen ska hålla så länge som möjligt kanske man ska undvika offroad?

Men en bensindriven / metanoldriven lite större bil skulle väl inte skada

Jag föredrar nog att köpa en bil som är färdigmonterad med radio och allt..
Är som sagt ute efter en billig bil, som är relativt billig i drift (billiga reservdelar och det ska helst vara gott om reservdelar, så man slipper leta över hela landet)
Finns det några paket som ni i tråden rekommenderar till mig?

Du skulle ju kunna köpa samma kit som jag precis köpte och ska hämta på posten snart. Finns på bland annat Everöds RC, http://www.everodrc.se/. Det jag köpte var en SSR-bil under katergorin "Rally". Tror att den ska fungera hyffsat, det regnar ju idag så jag är inte så sugen på att testa.

Men jag är säker på att jag kommer att bli nöjd! Radion som följer med är väl inte den dyraste och finaste, men den gör säkert sitt jobb.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

emocore du vet vad du ska göra! BILDER

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar runt lite och det är ju fruktansvärt svårt att veta vilka grejor som är hyffsade till vettiga pengar?

Helst vill jag nog ha en ganska stor bil (gärna 1:8 typ) med hög markfrigång, såvida dom inte är myycket dyrare, så man kan köra i guppel på vägar utan att det tar helstopp för bilen. Bilen ska endast användas för "leksyfte", inga tävlingar. Elstart verkar ju bra, så det vore ju bra om det satt på. Är det samma sak som "Strapstart" eller är strapstart med snöre?

Vilka delar slits snabbt ut? Vilka märken ska man gå på? Vilka märken har mycket reservdelar (billigt)? Det finns ju miljoner olika märken.. Ass, CEN, Thunder Tiger, Kyosho m.m. Funkar typ Thunder Tiger bra?
Hjälp, jag är verkligen helt lost och behöver er kompetens här

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Slå till på den här bilen, skulle jag gjort!

http://www.blocket.se/vi/11758025.htm?ca=11_s

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jato'n är förbaskat kul o köra, men den är, hur den än presenteras, inte gjord för att köras på grus. Tyvärr är det där den är som roligast.
Av någon anledning är diffhus/växellåda inte riktigt tätat mot omvärlden, så det kommer in sand där. Sand, som slipar plastdreven, och ger förkortad livslängd. Mottagarlåda, och den centrerade lådan för en 5 cells rack ack, är inte i närheten av täta, så helt frånsett att städning med vatten är uteslutet, kommer det in sand här med. Bromssystemet är känsligt mot sand det med, och klossen som står för att överföra kraften från länkaget till skivan, kärvar ibland. Strömbrytarna är närmast en förbrukningsvara, jag förstår inte varför de inte är gummikapslade orginal. Spoilern bak, är det första som monteras av, den knäcker karrosen om man hoppar och landar lite olyckligt, och bilen är så pass vällbalanserad att den faktiskt inte är till hjälp i alla fall.
Orginal behöver Jaton MYCKET kraftigare fjädrar, och ganska mycket tjockare olja, för att bli hopp vänlig, Orginalfjädrarna från Revo fungerade utmärkt, med lite tjockare olja. Det hör snarast till standard om man ska ha en bil för att leka, och hoppa runt med, snarare än att köra på bana.
Jato'n är ganska tålig för sin storlek, den tål helt klart mer än vad man tror vid första anblicken. Jag har gjort ett antal 10+ meter höga hopp med en, och trots inte helt perfekta landningar (2, och 3 punkts, snarare än 4 punkts) är den fortfarande hel. Ägaren till den rapporterade dock med besvikelse i rösten att en tvekamp mellan Jato'n och en lyktstolpe avgick till.... Lyktstolpens fördel.

Jag skrev det tidigare. Jato'n är förbaskat kul o köra, man ska bara montera bort vingen, såga av batterilådan längst bak, och köra på en 5 cells rak laddbar ack i stället. (Balansen.) En stor nakdel är att det inte går att städa bilen med vatten utan att plocka bort all elektronik, då tanken är perfekt placerad för balansens skull, men det leder till att allt spill hamnar mitt i chassit. När de kommer ut med en mod för 4-hjuls drift, köper jag en.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.