Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Har du läst domslutet?
Efter att ha granskat telemetrin konstaterades att Verstappen bromsade 2,4G när Hamilton var några fåtal meter bakom.

Denna video tycker jag visar ganska tydligt att Hamilton försöker line:a upp Verstappen för att vara extremt nära genom sista kurvan och ha DRS på rakan. Hamilton börjar till och med bromsa lite innan Verstappen, för att han vet att han inte vill köra förbi honom innan DRS. Men sedan börjar Verstappen bromsa...
https://www.youtube.com/watch?v=fP2XhiwezYs&ab_channel=ICanPl...

Visst har jag läst det. Min åsikt är fortfarande att Max handlar så som han borde, han måste ju utgå ifrån att Hamilton vet att han får passera, något som FIA misslyckats med att informera Mercedes om. Den siste som är skyldig i scenariot är ju Max då, han kan ju inte veta om att Hamilton tror dom racear ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Visst har jag läst det. Min åsikt är fortfarande att Max handlar så som han borde, han måste ju utgå ifrån att Hamilton vet att han får passera, något som FIA misslyckats med att informera Mercedes om. Den siste som är skyldig i scenariot är ju Max då, han kan ju inte veta om att Hamilton tror dom racear ännu.

Fast även om Hamilton hade vetat att Verstappen skulle släppa honom, så har man ju inte "carte blanche" för att pallnita var man helst önskar. Allra minst om man ligger kvar i racing-line och närmar sig en DRS-mätning. Kollisionen hade sannolikt undvikits om Hamilton hade vetat om vad som skulle ske (eftersom jag är ganska övertygad om att Hamilton line:ade upp Verstappen för att plocka honom längs med start- och mål), men det gör inte Verstappens handlande okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast även om Hamilton hade vetat att Verstappen skulle släppa honom, så har man ju inte "carte blanche" för att pallnita var man helst önskar. Allra minst om man ligger kvar i racing-line och närmar sig en DRS-mätning. Kollisionen hade sannolikt undvikits om Hamilton hade vetat om vad som skulle ske (eftersom jag är ganska övertygad om att Hamilton line:ade upp Verstappen för att plocka honom längs med start- och mål), men det gör inte Verstappens handlande okej.

Fast luckan i det argumentet är ju att Ham också saktade ner, han visste till 100% att Max skulle släppa förbi men gillade inte att det skedde just där.
Hade han inte vetat så skulle han brakat om i toppfart vid minsta antydan av en svaghet hos Max.
För när var senaste gången Ham (eller någon annan toppförare för den delen) inte tog tillvara på en sådan chans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast luckan i det argumentet är ju att Ham också saktade ner, han visste till 100% att Max skulle släppa förbi men gillade inte att det skedde just där.
Hade han inte vetat så skulle han brakat om i toppfart vid minsta antydan av en svaghet hos Max.
För när var senaste gången Ham (eller någon annan toppförare för den delen) inte tog tillvara på en sådan chans?

Kollade du på Youtube-videon jag länkade några inlägg bak? Där ser man telemetri från båda bilarna side-by-side. Hamilton kör snabbare än Verstappen och går själv på bromsen ens innan Verstappen slår av. Detta gör Hamilton för att han inte vill passera Verstappen innan sista kurvan, utan han vill vara riktigt nära och ha DRS ut på start- och mål.

Hur skulle Hamilton veta att Max skulle släppa honom innan någon har berättat det och innan Max slår av?

Alla "toppförare" vet att det finns uppenbara nackdelar med att köra om någon precis innan DRS-mätning för banans längsta raka. Om man inte är extremt mycket snabbare så slår man av lite på farten, lägger sig i växellådan och plockar bilen på nästa raka, med DRS! Bottas råkade ut för exakt det lite senare i race:t, när Ricciardo kunde kontra över start- och mål.

Permalänk
Medlem

Oerhört korkat av Max. Det där kan mycket väl ha kostat honom mästarskapstiteln.

Max flyttar bilen fram och tillbaka över banan och kör oförutsägbart. Det är klart Lewis inte vill satsa fullt på en omkörning när han inte vet vadfan Max håller på med. Sen bjuder Max på ett bromstest uppepå det.

Helt rätt straff. Det borde inte ens vara någon diskussion om den saken.

Permalänk
Medlem

Vilken fars det här var, både själva racet och allt runtomkring. Om man nu inte ska dra in politik i det hela och det ytterst tveksamma i att ens ha race i de här länderna är väl en reflektion att FIA måste se över reglementet gällande att släppa förbi en bakomvarande bil. En variant vore väl att helt enkelt inaktivera DRS för den som ska släppa om i nästa DRS-zon eller sektor. Eller ha en förutbestämd sektor på varje bana där omsläpp måste ske som är utvald för att vara så rättvis som möjlig för båda förare.

Tycker det var ganska tydligt att Hamilton bara spelade dum och mycket väl visste vad som skedde. Han ville helt enkelt inte köra om där och körde mer eller mindre "chicken race" med Verstappen, som i sin tur bromsade mer än normalt när han märkte att Hamilton vägrade köra om. Lika goda kålsupare båda två vid det tillfället i mina ögon.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Både Lewis och Max betedde sig som idioter idag, ivrigt påhejade av deras respektive stall.
Max kör stundtals som en galning och Lewis gnäller om allt som inte går hans väg och lite till. Bägge är dock lika skyldiga till att ta till alla tänkbara metoder för att vinna.

10s bestraffningen var nog FIA:s sätt att sätta ner foten utan att påverka resultatet, hade säkert bara blivit 5s om Bottas/Ocon varit närmre.
Tycker nog att Lewis borde fått nåt också, han ser ju att kunna ha möjlighet att köra om men väljer att inte göra det pga DRS. Återigen så kanske mästerskapet påverkar FIA:s beslut, hade det varit race 14 så skulle eventuellt Lewis ha fått sin tredje reprimand.

Permalänk
Medlem

Max kör verkligen som ett riktigt idiot nu. Det är precis som att han bestämt sig för att han inte är snabb nog att besegra Hamilton på rent sätt så han gör allt han kan för att förstöra.
Köra om Max på insidan? Nä då genar han bara över banan och tar tillbaka ledningen.
Köra om Max på utsidan? Nä så kör han rakt fram så du nästan hamnar i barriären.

Och det där med kollisionen förstår jag inte hur man INTE kan se det som något annat än Max fel. Han bromsar ju in hastigt och oförutsett. Sen drar han ju full gas därifrån så fort Lewis har kört på honom. 100% planerat. Fy fan.

Jag var absolut inte Hamilton eller Merca-fan i början av säsongen och hade verkligen inget emot Max men så som han har kört i år, speciellt nu på slutet, har verkligen fått mig på Lewis-sidan. Vill verkligen inte se Max vinna så som han kör.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Max kör verkligen som ett riktigt idiot nu. Det är precis som att han bestämt sig för att han inte är snabb nog att besegra Hamilton på rent sätt så han gör allt han kan för att förstöra.
Köra om Max på insidan? Nä då genar han bara över banan och tar tillbaka ledningen.
Köra om Max på utsidan? Nä så kör han rakt fram så du nästan hamnar i barriären.

Och det där med kollisionen förstår jag inte hur man INTE kan se det som något annat än Max fel. Han bromsar ju in hastigt och oförutsett. Sen drar han ju full gas därifrån så fort Lewis har kört på honom. 100% planerat. Fy fan.

Jag var absolut inte Hamilton eller Merca-fan i början av säsongen och hade verkligen inget emot Max men så som han har kört i år, speciellt nu på slutet, har verkligen fått mig på Lewis-sidan. Vill verkligen inte se Max vinna så som han kör.

Håller helt med. Han kör sina egna regler och skiter i allt. "It is what it is" är väl hans standardfras och får en att brinna på insidan

Ja telemetrin visar ju en inbromsning på 2.4 G från Verstappen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Verstappens körning i helgen var nog en ny lågpunkt för honom, och tyvärr lär han sig inte av bestraffningar heller. Hans försök till omkörning efter första omstarten (när han försökte ta tillbaka positionen på utsidan) var exakt det han gjorde i Monza. Andra omstarten slängde han sig bara in och antog att Hamilton och Ocon skulle flytta på sig annars hade det blivit en smäll.

Deras kollision mot slutet av varvet var rätt rörigt också. Förstår att båda ville ha DRS efter kurvan men då borde Verstappen gör det tydligare och inte ligga kvar på racelinjen och sen lägga sig i mitten av banan när Hamilton är som närmst. Hamilton sa att han inte riktigt förstod var Verstappen försökte med, men det är nog bara delvis sant. Han ville nog mest inte ge bort DRS och kunde också gjort allt lite smidigare.

Jag tycker det är bra att Verstappen får bestraffningar. Han måste lära sig att köra lite snyggare innan någon skadar sig ordentligt.

Permalänk
Medlem

Mitt tålamod med RB och Verstappen är helt slut efter helgen. Situationen när Max bromsar in är märklig. Men enligt mig måste Masi och ligan sätta ned foten.

Det var oerhört svårt att följa i S1 och det var uppenbart att T1 var bästa stället för en omkörning. Om Max behåller sin position regelvidrigt efter en incident i T1 bör han aldrig få tillfället att ge tillbaka positionen inför en DRS zone och försöka nyttja det. Eller t.ex. tvinga Hamilton att ta fel linje så han själv får behålla racing line och köra om efter en kurva. Jag förstår inte hur man kan anse att det är orättvist att han fick ett straff.

Trots att hela början av loppet gick RBs väg (red flag, omstarter där Max får ta position, VSC så han sparar sina däck etc) har man ändå mage att hävda att ligan ger Mercedes vinsten. Det var uppenbart att RB inte hade nog med pace. Förklara för mig hur Hamilton har "tur" och inte Max utifrån vad som hände i loppet.

Incidenten är som sagt märklig men är du bilen framför kan du absolut inte åka vänster och trycka ned bromsen. En DNF för båda bilar gynnar bara Max. Förklara för mig varför Hamilton skulle vilja att en krasch skedde. I sådant fall hade han väl hållt sin linje någon av alla gånger Max körde som att han var själv på banan?

Nästa år kommer Max sannolikt behöva slåss med fler förare än bara Lewis. Lågoddsare att Max blir den som är involverad i mest incidenter nästa år.

Permalänk
Medlem

Max räknade med att Hamilton skulle köra om när han både lämnade en lagom stor lucka och saktade ner, senare tvärbromsade, samt gjorde sig beredd att hänga på Hamilton efter att denne kört om.
Hamilton ville inte ge Max DRS och vägrade göra ett omkörningsförsök vilket gjorde att han blev felpositionerad när Max tvärbromsade.

Bägge två gjorde fel med facit i hand men Max gjorde betydligt mer fel.

Permalänk
Medlem

Hamiltons fel helt och hållet, med så mycket erfarenhet i ryggen ska han veta bättre. Han skulle helt klart ha ett straff. Banan är flera meter bred och det fanns goda mått till att köra om. Han kraschade in i Max för att han ville utnyttja DRS, tittar man noga så tappar han helt enkelt fokus för han har uppmärksammat att Max bromsar sekunderna innan.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Hamiltons fel helt och hållet, med så mycket erfarenhet i ryggen ska han veta bättre. Han skulle helt klart ha ett straff. Banan är flera meter bred och set fanns god mått till att köra om. Han kraschade in i Max för att han ville utnyttja DRS, tittar man noga så tappar han helt enkelt fokus för han har uppmärksammat att Max bromsar sekunderna innan.

Förstår verkligen inte hur ni kan komma till den slutsatsen om ni tittade på sändningen samt har telemetri-facit i hand.

Bara för att man är ett Max-fan så behöver inte det betyda att pojken aldrig gör fel, vilket han så uppenbart gjorde i detta fallet.

Max försökte sig på en fuling och skulle släppa om Lewis innan DRS-zonen, vilket är extremt fult då det var Max som hade straffet på sig och var den som skulle bestraffas. Sen att tvärnita så som han gjorde är inte bara korkat utan även fruktansvärt farligt.

Nä, Max tappade bollen fullständigt denna helg. Sjukt trist att se.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Förstår verkligen inte hur ni kan komma till den slutsatsen om ni tittade på sändningen samt har telemetri-facit i hand.

Bara för att man är ett Max-fan så behöver inte det betyda att pojken aldrig gör fel, vilket han så uppenbart gjorde i detta fallet.

Max försökte sig på en fuling och skulle släppa om Lewis innan DRS-zonen, vilket är extremt fult då det var Max som hade straffet på sig och var den som skulle bestraffas. Sen att tvärnita så som han gjorde är inte bara korkat utan även fruktansvärt farligt.

Nä, Max tappade bollen fullständigt denna helg. Sjukt trist att se.

Jag har tittat på telemetrin, om du analyserar den ännu en gång så ser du att Hamilton bromsar i ca 5 sekunder vilket innebär att han har uppfattat att Verstappen bromsat och ligger något mer till höger. Sen är jag inget fan utav varken Hamilton eller Max.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Hamiltons fel helt och hållet, med så mycket erfarenhet i ryggen ska han veta bättre. Han skulle helt klart ha ett straff. Banan är flera meter bred och det fanns goda mått till att köra om. Han kraschade in i Max för att han ville utnyttja DRS, tittar man noga så tappar han helt enkelt fokus för han har uppmärksammat att Max bromsar sekunderna innan.

Skrivet av M89:

Jag har tittat på telemetrin, om du analyserar den ännu en gång så ser du att Hamilton bromsar i ca 5 sekunder vilket innebär att han har uppfattat att Verstappen bromsat och ligger något mer till höger. Sen är jag inget fan utav varken Hamilton eller Max.

Då har du helt enkelt analyserat datan fel. FIA som har datan på hur mycket som bromsades ansåg att Max "bromstestade" Hamilton, vilket gjorde att Hamilton körde in i Max. Enklare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beino:

Då har du helt enkelt analyserat datan fel. FIA som har datan på hur mycket som bromsades ansåg att Max "bromstestade" Hamilton, vilket gjorde att Hamilton körde in i Max. Enklare än så är det inte.

FIA tyckte också att Raikonen vs alonso var ok, Men när alonso körde om geo så var det inte. Max fel att vara på utsidan och bli uttryckt på curben på Monza. Norris och Perez fel att trycka ut på RBR. Inget fel för Max på Interlagos. Etc etc. Tycker deras beslut är coinflip oavsett så vad de säger är nog mer att sätta statemant än faktiskt plan på hur de vill att racing ska ske.
Sen vad man tycker om situationen. Max släppte av långt innan han gick på bromsarna...att Lewis då sitter och nosar i arslet än att faktiskt köra om kan jag tycka är självförvållat. Hans team borde talat om det för honom i tid, Vi som tittare visste ju...då borde de veta kan man tycka iallafall.
Sen kan det varit lite klumpigt från max sida...men känns inte som en ensidig kollision.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag har tittat på telemetrin, om du analyserar den ännu en gång så ser du att Hamilton bromsar i ca 5 sekunder vilket innebär att han har uppfattat att Verstappen bromsat och ligger något mer till höger. Sen är jag inget fan utav varken Hamilton eller Max.

Fast hela problemet som jag ser det är att Hamilton redan var ikapp Verstappen längs med rakan mot sista kurvan. Hamilton börjar själv att bromsa innan Verstappen för att han vill vänta med att göra sin omkörning till efter sista kurvan, ut på start- och mål.

Detta är alltså ens innan Verstappen bestämmer sig för att slå av. När väl Verstappen slår av så vet inte Hamilton att han kommer bli frisläppt, och blir därmed säkert ganska ställd och undrar vad Max håller på med. Han tror kanske att Max på något sätt insett att han är körd på nästa raka och därför tänker testa något underligt för att behålla ledningen. Jag tror det är detta som gör Hamilton sjukt osäker på vad han ska göra och väljer därför att ligga kvar bakom, så att Max inte kan fortsätta med den "fälla" han gillrat.

Så utan denna "bestraffning", att Verstappen skulle ge tillbaka platsen till Hamilton, så hade Verstappen med absolut största sannolikhet blivit omkörd på nästa raka. Nu försökte Verstappen använda sitt "straff" för att istället tjäna på det, vilket ju blir lite skevt. Hade Verstappen istället gått ur racing-line, och lättat på gasen, så hade Hamilton sannolikt uppfattat vad som skedde och valt att genomföra omkörningen. Men nu, när Verstappen ligger kvar i racing-line och samtidigt börjar bromsa, så blir det ju väldigt diffust för Hamilton att tolka hans signaler. Märk väl att det gick 300+ km/h och Hamilton var några fåtal tiondelar bakom.

Permalänk

Jag tycker inte att man kan lasta Hamilton för incidenten, uppenbarligen visste han inte (just då) att Verstappen hade order att släppa förbi honom. Och det finns ju ingen vettig människa som vet vad psycho-Max skall hitta på för att undvika att bli omkörd.

Förövrigt har jag fått mer respekt för Hamilton denna säsong när han har fått riktigt motstånd. Det är lite annat än att sitta i den bästa bilen med det bästa stallet och andreföraren bakom sig år efter år. Om han bara kunde sluta upp med sina: "-bilen känns inte alls bra" eller "däcken är slut" för att direkt efter göra snabbaste varv. Blir bara löjligt.

Permalänk
Medlem

Hamilton uppfattade situationen tidigt och det påstår jag eftersom han bromsar tidigt (se telemetrin), att han valde att inte köra om var endast för att gynna sig själv med tanke på DRS. Han körde in i Max för att han inte kunde bestämma sig på de ca 5-6 sekunder ifall han skulle köra om eller invänta att köra om efter nästa kurva och då missbedömde avståndet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Sevärt perspektiv gällande den mer sakliga delen av diskussionen:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Lovar att Verstappen och Hamilton kommer paras ihop för presskonferensen i Abu Dhabi. Stämningen där kommer vara något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Lovar att Verstappen och Hamilton kommer paras ihop för presskonferensen i Abu Dhabi. Stämningen där kommer vara något annat

F1 (Liberty Media) gnuggar händerna. En duell mellan två ess ändra fram till sista loppet. Pengarna strömmar in skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Verstappens körning i helgen var nog en ny lågpunkt för honom, och tyvärr lär han sig inte av bestraffningar heller. Hans försök till omkörning efter första omstarten (när han försökte ta tillbaka positionen på utsidan) var exakt det han gjorde i Monza. Andra omstarten slängde han sig bara in och antog att Hamilton och Ocon skulle flytta på sig annars hade det blivit en smäll.

Deras kollision mot slutet av varvet var rätt rörigt också. Förstår att båda ville ha DRS efter kurvan men då borde Verstappen gör det tydligare och inte ligga kvar på racelinjen och sen lägga sig i mitten av banan när Hamilton är som närmst. Hamilton sa att han inte riktigt förstod var Verstappen försökte med, men det är nog bara delvis sant. Han ville nog mest inte ge bort DRS och kunde också gjort allt lite smidigare.

Jag tycker det är bra att Verstappen får bestraffningar. Han måste lära sig att köra lite snyggare innan någon skadar sig ordentligt.

På Monza kommer ju Hamilton ut ur pitlane med kalla däck/bromsar och långsammare pace än Verstappen som kan bromsa senare och har i mina ögon rätt till utrymme. Inte riktigt jämförbart. Igår var det ganska uppenbart att han skulle behöva lämna tillbaka positionen så där håller jag med. Vid andra omstarten bromsar han senare och är faktiskt jämsides vid turn-in samt lyckas ta nästkommande kurva. Så där tycker jag att man kan argumentera för att han har rätt till kurvan men det är klart att det är väldigt riskabelt. L37 däremot så är det mer eller mindre en dive bomb där han bromsar för sent för att kunna ta kurvan och sånt vill man ju inte se.

Citat:

Hamilton sa att han inte riktigt förstod var Verstappen försökte med, men det är nog bara delvis sant.

Initialt möjligtvis, men han förstår snabbt vad det handlar om. Han vägrar köra om och vill tvinga Verstappen att öka på igen, Verstappen blir frustrerad och bromsar lite hårdare för att tvinga om Hamilton.

Citat:

Jag tycker det är bra att Verstappen får bestraffningar. Han måste lära sig att köra lite snyggare innan någon skadar sig ordentligt.

Ironiskt nog så är det ju Hamilton som varit närmast att skada någon allvarligt med sitt livsfarliga tilltag på Silverstone där han skickade Verstappen i barriären (250 km/h+ och 51G).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Jag tycker inte att man kan lasta Hamilton för incidenten, uppenbarligen visste han inte (just då) att Verstappen hade order att släppa förbi honom. Och det finns ju ingen vettig människa som vet vad psycho-Max skall hitta på för att undvika att bli omkörd.

Förövrigt har jag fått mer respekt för Hamilton denna säsong när han har fått riktigt motstånd. Det är lite annat än att sitta i den bästa bilen med det bästa stallet och andreföraren bakom sig år efter år. Om han bara kunde sluta upp med sina: "-bilen känns inte alls bra" eller "däcken är slut" för att direkt efter göra snabbaste varv. Blir bara löjligt.

Förstår inte "han visste inte"-argumentet. Det ligger väl ändå i varje racingförares DNA att köra om om möjligheten ges. Vad hade hänt om Verstappens bil gick sönder? Hade Hamilton snällt parkerat bakom Max i väntan på att teamet låtit honom köra om? Man köper Lewis bullshit med hull och hår kors och tvärs.

Lika goda kålsupare båda två.

För övrigt: Skönt att Mazepin är okej, hade lika gärna kunnat få lämna kvar fossingarna i oljeland.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av fragande:

På Monza kommer ju Hamilton ut ur pitlane med kalla däck/bromsar och långsammare pace än Verstappen som kan bromsa senare och har i mina ögon rätt till utrymme. Inte riktigt jämförbart. Igår var det ganska uppenbart att han skulle behöva lämna tillbaka positionen så där håller jag med. Vid andra omstarten bromsar han senare och är faktiskt jämsides vid turn-in samt lyckas ta nästkommande kurva. Så där tycker jag att man kan argumentera för att han har rätt till kurvan men det är klart att det är väldigt riskabelt. L37 däremot så är det mer eller mindre en dive bomb där han bromsar för sent för att kunna ta kurvan och sånt vill man ju inte se.

Det håller jag inte med om. I båda tillfällena var Verstappen bakom in i kurvan på utsidan och tar med sig betydligt högre hastighet och bara hoppas att den andra (Hamilton) flyttar på sig. Han har också fått bestraffning båda gångerna.

Skrivet av fragande:

Ironiskt nog så är det ju Hamilton som varit närmast att skada någon allvarligt med sitt livsfarliga tilltag på Silverstone där han skickade Verstappen i barriären (250 km/h+ och 51G).

Ja, det och när Hamilton fick Verstappens hjul mot huvudet.

Permalänk
Medlem

Denna video är också intressant . Håller med om att domarna har varit inkonsekventa ett tag nu.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja, det och när Hamilton fick Verstappens hjul mot huvudet.

Ah, du menar den gången när Hamilton försökte backa och komma loss medan Verstappen höll på att klättra ur bilen och därmed utsatte honom för livsfara?

Permalänk
Skrivet av izzie:

Förstår inte "han visste inte"-argumentet. Det ligger väl ändå i varje racingförares DNA att köra om om möjligheten ges. Vad hade hänt om Verstappens bil gick sönder? Hade Hamilton snällt parkerat bakom Max i väntan på att teamet låtit honom köra om? Man köper Lewis bullshit med hull och hår kors och tvärs.

Lika goda kålsupare båda två.

För övrigt: Skönt att Mazepin är okej, hade lika gärna kunnat få lämna kvar fossingarna i oljeland.

Alla förare hade gjort samma sak som HAM i den sitsen om VM.

Det blir inget problem om Max hade skitit i bromsa.

Du tror väl att en racingförare DNA vet när en fuling görs eller inte? DRS-zon framför, ligger kvar på racinglinjen?

Precis som alla skriker att HAM skulle kört om, varför inte vända på steken? Varför kan inte VER slå av, gå ifrån racing line? Vad skiljer denna sitsen jämfört med en blåflagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det håller jag inte med om. I båda tillfällena var Verstappen bakom in i kurvan på utsidan och tar med sig betydligt högre hastighet och bara hoppas att den andra (Hamilton) flyttar på sig. Han har också fått bestraffning båda gångerna.

Jo, men på Monza har han ju högre hastighet just för att Hamilton kommer ut ur pitlane med kall bil. Tar sig också upp mer eller mindre jämsides inför kommande vänstersväng om än inte 100%. Igår hade de ju exakt samma förutsättningar vid omstarten.

Citat:

Ja, det och när Hamilton fick Verstappens hjul mot huvudet.

Det var i extremt låg hastighet och det går knappast att förutspå att Verstappens bil ska hamna ovanpå på det sättet. Situationen på Silverstone var mycket, mycket farligare. Hamilton vet att han sätter Verstappen i barriären om han understyr in i honom i den hastigheten. Sedan är ju hans kommentar efteråt att Verstappen "... just turned in on me." verkligen ett lågvattenmärke när man precis gjort vad han gjorde.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070