Permalänk
Medlem

Detta kommer ju fortsätta i all evighet om inte reglerna börjar användas mer konsekvent.
Hur hårt får man försvara sig utanför apex till exempel bedöms ju väldigt olika, speciellt första kurvorna.
Förare längre ner i fältet blir bestraffade till höger och vänster vid både försvar och attack, men inte alla hela tiden.

Kan någon ens säga vad som är OK nuförtiden?
Måste man lämna utrymme på banan?
För förare som inte gjort det har ju blivit bestraffade för att trycka ut någon annan utanför, tänker på Perez tidigare till exempel. Men också Alonso har ju varit på detta flera gånger. Men senaste tävlingen var det ju helt klart OK att inte lämna plats.

Tycker att diskussionen är lite enformig att Ham hela tiden är "oskyldig" trots att han har rätt många penalty points och reprimander. Så enligt domarna är ju han knappast så oskyldig. Max har nu nästan? lika många penalty points så därav är han på samma nivå.

Nu är det ju så att Ham sitter i en bil som uppenbart är snabbare i många lägen och Ver är ju den som måste vara aggressiv för att ens ha en chans. Därför är det ju också Ver som tar intiativen i många av situationerna och därav blir den som får skulden. Speciellt sena inbromsningar eller liknande eftersom han aldrig kan köra om på rakorna. Och just detta skapar ju många av situationerna.
Men vad ska han göra? Han måste ju ta alla situationerna som ges för att kunna vinna? Om ni sett intervjuer med Ekström eller andra racing-förare så hör man ju resonemanget. Ta vara på alla chanser, alla varningar för track limits. Har man inte nyttjat alla varningar under ett race så har man inte kört maximalt.

Ham är ju dock inte alls så oskyldig tycker jag, men han är uppenbart smartare. Ham/Merc använder också media på ett väldigt duktigt vis för att driva debatten till att de alltid är underdogs(till och med senaste åren) och Ham är världens snällaste förare. Detta är väl en stor del av anledningen till den oerhört heta debatten som görs. Speciellt om man råkar lyssna på brittiska/officiella f1-sändningen när Crofty och Brundle pratar...
Men flera av er minns nog tiden innan Mercs dominans, Ham var väldigt ofta involverad i incidenter och konstigheter. Han har säkert växt på sig, men precis som Vettel har Ham också en tendens att hamna i klistret.

Permalänk
Medlem

För övrigt så om ni sett sprint i längdskidåkning senaste åren så har ni kanske märkt att det varit en mängd trassel och många incidenter och lite sisådär med bestraffningar vilket lett till att loppen varit kaosartade och lite av ett lotteri.
En väldigt lik situation dock utan politiken

Nu i år så har de gjort klart hårdare regler faktiskt och alla verkar uppföra sig bättre.
Lösningen finns likt i F1 inte hos utövarna, det är samma utövare som innan.
Utan lösningen är att använda regelboken som den ska.

Och se till att applicera alla regler, eller ta bort regler om man inte tänker använda dem.
Detta med billängder, onödigt långsamma utvarv, byta däck under rödflagg, vifta onödigt mycket på banan, personal som gör "falska depåstopp".

Efterlev regelboken, var snabb på att anpassa regler när man hittar lockor.
Kanske börja använda syfte med regler, så paragrafrytteri kan slutas upp och kan exploitas.

Permalänk
Skrivet av fragande:

Jo, men på Monza har han ju högre hastighet just för att Hamilton kommer ut ur pitlane med kall bil. Tar sig också upp mer eller mindre jämsides inför kommande vänstersväng om än inte 100%. Igår hade de ju exakt samma förutsättningar vid omstarten.

Det var i extremt låg hastighet och det går knappast att förutspå att Verstappens bil ska hamna ovanpå på det sättet. Situationen på Silverstone var mycket, mycket farligare. Hamilton vet att han sätter Verstappen i barriären om han understyr in i honom i den hastigheten. Sedan är ju hans kommentar efteråt att Verstappen "... just turned in on me." verkligen ett lågvattenmärke när man precis gjort vad han gjorde.

Fortfarande håller HAM bilen på banan innanför linjerna.

Max Verstappen håller sig inte på banan.

Du fattar väl att HAM hade suttit i barriären om han fortsatt svänga in igår? Som vi alla vet "missade" Max sin inbromsning. Tänk att köra in någon i barriären och samtidigt missa kurvan, bra racing eller?

Permalänk
Skrivet av izzie:

Förstår inte "han visste inte"-argumentet. Det ligger väl ändå i varje racingförares DNA att köra om om möjligheten ges. Vad hade hänt om Verstappens bil gick sönder? Hade Hamilton snällt parkerat bakom Max i väntan på att teamet låtit honom köra om? Man köper Lewis bullshit med hull och hår kors och tvärs.

Lika goda kålsupare båda två.

För övrigt: Skönt att Mazepin är okej, hade lika gärna kunnat få lämna kvar fossingarna i oljeland.

Visst, men en intelligent förare tar i beaktande vad som kan hända även efter omkörningen, vilket antagligen var Hamiltons tanke. Hade Verstappens bil gått sönder hade det troligen märkts på något sätt (om inte direkt så ganska snabbt) och då hade Hamilton naturligtvis kört om. Märkligt att ens behöva kommentera det.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

För övrigt så om ni sett sprint i längdskidåkning senaste åren så har ni kanske märkt att det varit en mängd trassel och många incidenter och lite sisådär med bestraffningar vilket lett till att loppen varit kaosartade och lite av ett lotteri.
En väldigt lik situation dock utan politiken

Nu i år så har de gjort klart hårdare regler faktiskt och alla verkar uppföra sig bättre.
Lösningen finns likt i F1 inte hos utövarna, det är samma utövare som innan.
Utan lösningen är att använda regelboken som den ska.

Och se till att applicera alla regler, eller ta bort regler om man inte tänker använda dem.
Detta med billängder, onödigt långsamma utvarv, byta däck under rödflagg, vifta onödigt mycket på banan, personal som gör "falska depåstopp".

Efterlev regelboken, var snabb på att anpassa regler när man hittar lockor.
Kanske börja använda syfte med regler, så paragrafrytteri kan slutas upp och kan exploitas.

Det är väl oftast svenskarna som trasslar in sig i varandras skidor :). Skämt åsido men jag tycker nog att man i längdskidåkning är mer konsekvent med bestraffningar även om det finns undantag. Och just sprint blir ju av naturen lite av en kontaktsport, framför allt på vissa banor.

Sen att en del ryssar försöker "rappa" andra löpare i ryggen med staven eller "hockeytacklar" andra efter målgång och gapar och skriker och känner sig förfördelade när de får varningar ger ju lite extra krydda åt sporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Visst, men en intelligent förare tar i beaktande vad som kan hända även efter omkörningen, vilket antagligen var Hamiltons tanke. Hade Verstappens bil gått sönder hade det troligen märkts på något sätt (om inte direkt så ganska snabbt) och då hade Hamilton naturligtvis kört om. Märkligt att ens behöva kommentera det.

Du borde nog tagga ned lite med din know it all-attityd. Det finns en regel som klargör att en förare som har gett tillbaka en position ej får köra om igen innan nästa kurva passerats.

Permalänk
Medlem

Undra om Max nerver inte håller därför han gör som han gör just nu.
De var ju inte direkt jätte nöjda de andra i Teamet.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Undra om Max nerver inte håller därför han gör som han gör just nu.
De var ju inte direkt jätte nöjda de andra i Teamet.

Sa det i början på säsongen att just nerverna på Max skulle bli avgörande, han har dock hållit ihop det mycket längre än jag trodde han skulle klara. Tar inte teamet ner han på jorden inför sista racet så kan det sluta riktigt illa, gillar inte Max men synd om han ska bli ihågkommen för att göra nått riktigt dumt på banan när det väl gäller.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du borde nog tagga ned lite med din know it all-attityd. Det finns en regel som klargör att en förare som har gett tillbaka en position ej får köra om igen innan nästa kurva passerats.

Om en förare inte vet om att han ska få tillbaka en position blir den regeln irrelevant. I sådant fall är bara scenariot att föraren bakom inte vill köra om för att ge framvarande förare DRS på nästa raksträcka.

För övrigt framstår du som otrevlig med din kommentar.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Du borde nog tagga ned lite med din know it all-attityd. Det finns en regel som klargör att en förare som har gett tillbaka en position ej får köra om igen innan nästa kurva passerats.

På vilket sätt har jag försökt framstå som att jag vet allt? Du borde nog tagga ned din attityd istället. Eller läsa vad du skriver innan du trycker på "Skicka..."

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av izzie:

Ah, du menar den gången när Hamilton försökte backa och komma loss medan Verstappen höll på att klättra ur bilen och därmed utsatte honom för livsfara?

Oj, livsfara nu också? Det eskalerar snabbt här

Skrivet av fragande:

Jo, men på Monza har han ju högre hastighet just för att Hamilton kommer ut ur pitlane med kall bil. Tar sig också upp mer eller mindre jämsides inför kommande vänstersväng om än inte 100%. Igår hade de ju exakt samma förutsättningar vid omstarten.

Ja han är jämsides inför vänstersvängen men skulle inte haft någon chans att klara kurvan där Hamilton helt klart hade hamnat i gruset. Det är exakt det Verstappen måste jobba på, allting avgörs inte i en kurva. Det går att backa av och göra ett nytt försök.

Skrivet av fragande:

Det var i extremt låg hastighet och det går knappast att förutspå att Verstappens bil ska hamna ovanpå på det sättet. Situationen på Silverstone var mycket, mycket farligare. Hamilton vet att han sätter Verstappen i barriären om han understyr in i honom i den hastigheten. Sedan är ju hans kommentar efteråt att Verstappen "... just turned in on me." verkligen ett lågvattenmärke när man precis gjort vad han gjorde.

Skulle inte påstå att Hamilton VET att han sätter Verstappen i barriären, kunde hänt så många olika grejer vid det tillfället också. Själv ser jag silverstone-incidentet (räknar bort Verstappens smäll, precis som domarna) som en racing incident men förstår också varför Hamilton fick en bestraffning. Återigen är det ett tillfälle när Verstappen vägrar verkligen släppa ifrån sig en plats, även om det kostar allt. Han behöver få hårt mot hårt, verkligen inte sån hård smäll men behöver fortfarande lära sig.

Permalänk
Medlem

Okej, damer och herrar. Jag har tagit initiativet och bokat ett bord åt oss i tråden för att gemensamt se den stora finalen.

O'Learys Stockholm Tolv
Arenavägen 69, Stockholm, Tele 2 Arena (Google Maps)
Webbsajt
Söndag 12 december 13:00

Vi har 8 bordsplatser bokade i nuläget klockan 13:00 under Sweclockers. Vi hinner äta innan loppet börjar kl 14 och jag har fått försäkran att loppet ska sändas på "Läktaren" där man med fördel kan sitta och se på storbildskärm.

Det här kommer bli sjukt hajp. Det är årets sista lopp! Lewis och Max ligger på exakt lika många poäng inför loppet.
Alla är välkomna. Till och med Mercedes -fans

Skriv upp er på listan om ni är intresserade av bordsplats. Läktaren blir drop-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

För övrigt: Skönt att Mazepin är okej, hade lika gärna kunnat få lämna kvar fossingarna i oljeland.

Rätt sjukt att det hände en liknande olycka fast värre i F2 precis innan. Båda de förarna är också ok, fast Fittipaldi har ett brott i hälen men blir fullt återställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rätt sjukt att det hände en liknande olycka fast värre i F2 precis innan. Båda de förarna är också ok, fast Fittipaldi har ett brott i hälen men blir fullt återställd.

Japp, plus rejält tilltygad på ytan:
https://www.instagram.com/p/CXJEV85Ot7j/

Inget man kan skylla just denna banan för dock.

Permalänk
Inaktiv

F1 blir mer och mer pajas tyvärr. Följt det sedan 1997 och nu är det mer en såpopera än racing. Den ena föraren gnäller mer än den andra fast bilarna är mer lättkörda än någonsin och reglerna är olika vid olika tillfällen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av izzie:

Du borde nog tagga ned lite med din know it all-attityd. Det finns en regel som klargör att en förare som har gett tillbaka en position ej får köra om igen innan nästa kurva passerats.

Skrivet av MammaMumin:

På vilket sätt har jag försökt framstå som att jag vet allt? Du borde nog tagga ned din attityd istället. Eller läsa vad du skriver innan du trycker på "Skicka..."

Nu tar vi ett djupt andetag och inser att vi enbart diskuterar Formel 1 på ett nördforum.

Ibland håller man inte med varandra och det behöver inte leda till ad hominem-diskussioner. Dessutom är det snart jul och tomten ser oss.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Nu tar vi ett djupt andetag och inser att vi enbart diskuterar Formel 1 på ett nördforum.

Ibland håller man inte med varandra och det behöver inte leda till ad hominem-diskussioner. Dessutom är det snart jul och tomten ser oss.

Precis, jag har sett en bunt lopp live sedan 1997 och det som varit mest fantastiskt är att man kan samsas typ 100-150 000 personer och det har aldrgi varit dålig stämning. En riktigt värdefull egenskap som F1 har haft. Se bara på fotboll där inte ens division 5 lag kan hållas sams utan att bete sig som småbarn.

Man kan vara överrens om att man tycker olika och att man tycker olika om vad som är tillåtet, det är ju som alltid domarna som dömer och som vet 100 ggr mer än vad alla vi här tillsammans.

Permalänk
Medlem

Duh..
sedan 1985

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Absolut! Jag och frun ser alla kvalificeringar och race

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kimi forever alone?

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett Max som vinnare, även om jag inte är något fan av honom. Ogillade Max rätt mycket förut men han har helt klart gått åt rätt håll de senare åren. Hamilton ogillar jag så in i norden, han försöker uppstå som trevlig och omtänksam men det skiner allt för ofta igenom, utöver det så är ju inte stallet (utöver bilen) nått att hänga i granen, stallorder, Toto...

Hade varit kul om Max, trots alla motgångar och sin ensamma kamp, kunde ta guldmedaljen. Om ens bara för att sätta dit Mercedes som på alla sätt och vis försökt vinna VM på oschyssta sätt.

Trist att se hur ledningen betedde sig förra racet, man kan nästan tro att de är mutade av Mercedes. Tyvärr så tror jag Max får det svårt i helgen, men hoppas att han vinner gör jag.

Uuusch för Mercedes och Hamilton.
Trist också av Bottas i senaste racet där han tillslut visade vart han hör hemma.

Kimi har väll varit favoriten sedan Mika Häkkinen, det har ju inte hänt så mycket de senare åren, dock tråkigt att se honom gå tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Okej, damer och herrar. Jag har tagit initiativet och bokat ett bord åt oss i tråden för att gemensamt se den stora finalen.

O'Learys Stockholm Tolv
Arenavägen 69, Stockholm, Tele 2 Arena (Google Maps)
Webbsajt
Söndag 12 december 13:00

Vi har 8 bordsplatser bokade i nuläget klockan 13:00 under Sweclockers. Vi hinner äta innan loppet börjar kl 14 och jag har fått försäkran att loppet ska sändas på "Läktaren" där man med fördel kan sitta och se på storbildskärm.

Det här kommer bli sjukt hajp. Det är årets sista lopp! Lewis och Max ligger på exakt lika många poäng inför loppet.
Alla är välkomna. Till och med Mercedes -fans

Skriv upp er på listan om ni är intresserade av bordsplats. Läktaren blir drop-in

Så bra ide, så synd man bor långt borta bara

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Oj oj här var det bitvis hetsig stämning Ser också galet fram emot F1 finalen! Sjukt kul att det börjar bli såpass stort att flertal av ens vänner börjar intressera sig för sporten! (Mycket tack vare "drive to survive" dokumentären på netflix som är sjukt bra också!)

För mig är F1 uppdelat där det inte bara hänger på föraren. Stallet och bilen är ju faktiskt minst lika viktig. Det är när det är jämnast som det blir bra racing. Ibland är det tyvärr ojämnt och då bör den snabbare bilen släppas fram på ett säkert sätt anser jag, inte hållas tillbaka med tveksamma eller farliga drag. För ett par race sen var Redbulls bil överlägsen och sen dess har rollerna ombytts. Om vi ska gå in o titta där så tycker jag att Hamilton släppte förbi Verstappen på ett mindre aggressivt sätt än vad Verstappen bjudit tillbaks. Tråkigt kan många kanske tycka att man bara släpper den snabbare bilen? Sporten är dock uppbyggd så, annars hade ju alla kunnat köra i samma stall om man velat att det bara hängde på föraren.

Med ovan sagt så är föraren fortfarande otroligt viktig också. Enklaste exemplet är ju stallens andreförare t.ex perez vs verstappen där de teoretiskt bör ha liknande förutsättningar men ändå performar väldigt olika. Så föraren har sitt att göra! Men jag tycker inte att man ska racea in i varandra eller in i banväggarna för att försvara sig, F1 är ingen kontaktsport!

Personligen håller jag väl aningen mer på Hamilton i racet. Verstappen är en duktig förare men tycker han antyder lite oklarheter efter varje race när han menar att han vill race:a hårt, återigen ingen kontaktsport! När du konstant är långt före din stallkamrat och uppe på toppen då tycker jag man raceat hårt nog och gjort ett bra jobb, resten av jobbet måste stallet och bilen få göra!

Hoppas nu det blir ett grymt race på Söndag där båda går i mål

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zipparn:

Okej, damer och herrar. Jag har tagit initiativet och bokat ett bord åt oss i tråden för att gemensamt se den stora finalen.

O'Learys Stockholm Tolv
Arenavägen 69, Stockholm, Tele 2 Arena (Google Maps)
Webbsajt
Söndag 12 december 13:00

Vi har 8 bordsplatser bokade i nuläget klockan 13:00 under Sweclockers. Vi hinner äta innan loppet börjar kl 14 och jag har fått försäkran att loppet ska sändas på "Läktaren" där man med fördel kan sitta och se på storbildskärm.

Det här kommer bli sjukt hajp. Det är årets sista lopp! Lewis och Max ligger på exakt lika många poäng inför loppet.
Alla är välkomna. Till och med Mercedes -fans

Skriv upp er på listan om ni är intresserade av bordsplats. Läktaren blir drop-in

har printat upp mig på listan, hoppas innerligt att jag kan dyka upp

Permalänk
Avstängd

Nej, ska inte kolla och har inte kollat på några år nu. Kollar hellre på färg som torkar.

Började följa som väldigt ung men det har ju blivit så tråkigt. Blev ju bara spara soppa och däck till sist. Så jävla dåligt. Usch.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Nej, ska inte kolla och har inte kollat på några år nu. Kollar hellre på färg som torkar.

Började följa som väldigt ung men det har ju blivit så tråkigt. Blev ju bara spara soppa och däck till sist. Så jävla dåligt. Usch.

Fast det här måste ju vara det typ mest spännande racet på 5 år. Sista racet, det står lika, ska Hamilton äntligen bli puttad av tronen?

Permalänk
Medlem

Började bli intresserad för ett par år sedan, men nu är det för mycket regler och tråkiga bilar. Nä, ska inte titta. F1 är dött för mig om man inte kollar på repriser dvs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Om alla F1 Fans skulle vote driver over of the day Kimi

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Finns flera bra proffsiga analyser om händelserna mellan Max och Hamilton: Majoritet väger en större fördel för Hamitlons agerande. Det är inte svårt att hålla med om.

Max fansen är ofta lika svåra att försöka tycka om som Max själv tyvärr, för sanningen verkar vara ointressant.

Notera att jag hade Max som favorit de första åren han vari F1 när många kritiserade honom, men jag såg talangen.
Detta har definitivt vänt mot Hamilton istället.

Permalänk
Medlem

Det här året va första året för mig och jag är verkligen glad att jag började titta det här året. Det år ju många som säger att det va länge sen det har varit så här spännande, så jag började intressera mig för sporten i rätt tid. Men när jag kollar på äldre klipp, så tycker jag att ljudet va ju mycket bättre innan. Ganska stor skillnad mellan en V6 och en V10a. Men jag tycker det imponerade hur säker bilarna är och hur snabba de är. Jag hoppas att Verstappen vinner på söndag, för att jag är ingen stor fan av Hamilton. Personligen tycker jag att han gnäller för mycket och att han borde ha lite mer respekt för reglerna. Han har ju redan snabbaste bilen och vunnit många gånger i rad men ändå försöker han hela tiden att uttnyttja massa gråzoner, där reglerna är oklara. Det gäller självklart också Verstappen men jag tycker att Hamilton gör det mycket uppenbart. Min favorit förare är Bottas. Tycker det mycket synd att han växlar till Alfa Romeo, för att han kommer säkerligen inte komma långt med deras bilar om inget ändras till nästa år. Jag tycker han kör väldigt clean och respektfull. Tycker det också synd att mercedes håller honom bort från att vinna bara för att se till att Ham blir världsmästare. Det är ju en av fördelarna, när hankör hos alfa då kommer han uttnytja hans fulla potential. Det va lite om hur jag tycker om F1. Kommer säkerligen fortsätta titta nästa år. Tycker det är en väldigt häftigt sport, trots att det säkert har varit mycket bättre förut.