Detta kommer ju fortsätta i all evighet om inte reglerna börjar användas mer konsekvent.
Hur hårt får man försvara sig utanför apex till exempel bedöms ju väldigt olika, speciellt första kurvorna.
Förare längre ner i fältet blir bestraffade till höger och vänster vid både försvar och attack, men inte alla hela tiden.
Kan någon ens säga vad som är OK nuförtiden?
Måste man lämna utrymme på banan?
För förare som inte gjort det har ju blivit bestraffade för att trycka ut någon annan utanför, tänker på Perez tidigare till exempel. Men också Alonso har ju varit på detta flera gånger. Men senaste tävlingen var det ju helt klart OK att inte lämna plats.
Tycker att diskussionen är lite enformig att Ham hela tiden är "oskyldig" trots att han har rätt många penalty points och reprimander. Så enligt domarna är ju han knappast så oskyldig. Max har nu nästan? lika många penalty points så därav är han på samma nivå.
Nu är det ju så att Ham sitter i en bil som uppenbart är snabbare i många lägen och Ver är ju den som måste vara aggressiv för att ens ha en chans. Därför är det ju också Ver som tar intiativen i många av situationerna och därav blir den som får skulden. Speciellt sena inbromsningar eller liknande eftersom han aldrig kan köra om på rakorna. Och just detta skapar ju många av situationerna.
Men vad ska han göra? Han måste ju ta alla situationerna som ges för att kunna vinna? Om ni sett intervjuer med Ekström eller andra racing-förare så hör man ju resonemanget. Ta vara på alla chanser, alla varningar för track limits. Har man inte nyttjat alla varningar under ett race så har man inte kört maximalt.
Ham är ju dock inte alls så oskyldig tycker jag, men han är uppenbart smartare. Ham/Merc använder också media på ett väldigt duktigt vis för att driva debatten till att de alltid är underdogs(till och med senaste åren) och Ham är världens snällaste förare. Detta är väl en stor del av anledningen till den oerhört heta debatten som görs. Speciellt om man råkar lyssna på brittiska/officiella f1-sändningen när Crofty och Brundle pratar...
Men flera av er minns nog tiden innan Mercs dominans, Ham var väldigt ofta involverad i incidenter och konstigheter. Han har säkert växt på sig, men precis som Vettel har Ham också en tendens att hamna i klistret.