Permalänk
Medlem

Max Verstappen har kört riktigt fult denna helgen. Men Hamilton körde riktigt klumpigt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

Max Verstappen har kört riktigt fult denna helgen. Men Hamilton körde riktigt klumpigt.

Beror på vad man jämför med, Michael Schumacher körde så där i 10 år....

Permalänk
Medlem

Snacka om flyt för Mercedes, man vill kräka rakt ut🤮

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Detta var sannerligen ett spektakel utan dess like, rakt igenom. Det enda positiva är att det är helt lika mellan HAM och VER (även om MAX leder med flest antal vinster). Bra kämpat av OCO.

Permalänk
Medlem

Kul när streamen börjar strula efter varv 35...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Snacka om flyt för Mercedes, man vill kräka rakt ut🤮

flyt o flyt? De får sällan några straff så är det bara men alla andra får.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Kör någon av banan få 10sek bestraffning.
Kör in i någon bakifrån och den andra får ändå 5sek bestraffning.

Mitt intresse för F1 stendog idag, tack och bock.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att säga, kluven som fan. Har absolut inget emot LH men ogillar Mercedes. Gillar Max råa talang men ibland kan han kör lite som Schumi gjorde..och LH kan vara en gnällspik. Men den som vinner vinner....båda förtjänar det.

Ogillar banan och formligen hatar det där skitlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Snacka om flyt för Mercedes, man vill kräka rakt ut🤮

Var ju Red Bull som hade flyt med rödflaggen, att välja "straff" etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Kör någon av banan få 10sek bestraffning.
Kör in i någon bakifrån och den andra får ändå 5sek bestraffning.

Mitt intresse för F1 stendog idag, tack och bock.

5s låg förvisso inte i den incidenten. Men jag har inga höga förhoppningar om att Lewis kommer få något nämnvärt straff när han kör in i Max.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

5s låg förvisso inte i den incidenten. Men jag har inga höga förhoppningar om att Lewis kommer få något nämnvärt straff när han kör in i Max.

Nej jag vet, så sjukt frustrerad bara.. Hur mycket tur kan man ha?

Sen får jag tyvärr ge honom att ta snabbast varv trots trasig vinge.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Var ju Red Bull som hade flyt med rödflaggen, att välja "straff" etc

LH kunde fått punka eller nåt när han körde på Max, då hade det varit flyt för Red Bull😉
Nåväl blir sjukt spännande in i det sista..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Nej jag vet, så sjukt frustrerad bara.. Hur mycket tur kan man ha?

Sen får jag tyvärr ge honom att ta snabbast varv trots trasig vinge.

Jag håller med. Jag kommer vara ännu mer frustrerad när Lewis får 5-10s för incidenten alternativt hittas ett sätt att straffa båda

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk

Fantastisk berg- och dalbana ikväll, stundtals det mest tråkiga man sett blandat med livsavgörande händelser.

Tar Hamilton detta så är han för mig den största. Han slåss mot någon som håller i en kniv och har fått psykos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

LH kunde fått punka eller nåt när han körde på Max, då hade det varit flyt för Red Bull😉
Nåväl blir sjukt spännande in i det sista..

Absolut, man se kan det från olika synvinklar, ville dock framhäva att Red Bull också hade en hel del flyt

Permalänk
Medlem

Verstappen fick ju redan 5s bestraffning för att inte släppa förbi honom, plus en penalty-point.
Trots att han slog av på farten. Så frågan är, ska han bli bestraffad för att slå av på farten på ett dåligt ställe.
Eller ska Ham bli bestraffad för att köra in i honom.

Ver blev ju också bestraffad för att köra om Ham utanför banan. Samtidigt som Ham inte direkt tog Apex och lät bilen driva ut.
Jag tycker standarden domaren sätter här är märklig. Får både Perez och Leclec har ju blivit bestraffade för att inte ge tillräckligt med utrymme på banan.

Det är uppebart domaren som avgör denna säsong.

Permalänk
Samsung Sverige

Säg vad ni vill men i min bok var det ett FANTASTISKT race. Mycket känslor, mycket drama, mycket action. OCH mästerskapet är ännu inte avgjort. Denna säsong har vart helt fantastisk från start och troligen till slutet. Kom ihåg denna säsong nu. För det är inte troligt att vi får en sådanhära nagelbitare nästa år.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Jävligt kul att mästerskapet inte avgjordes detta racet! Nu är det spännande in i det sista :).

Permalänk
Medlem

Spännande in i det sista? Inte avgjort?
Hamilton och hans Merca är ju helt överlägsna i ren fart. Det enda som skulle förhindra att Hamilton vinner VM är väl om han krockar med en ko på banan nästa lopp

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Spännande in i det sista? Inte avgjort?
Hamilton och hans Merca är ju helt överlägsna i ren fart. Det enda som skulle förhindra att Hamilton vinner VM är väl om han krockar med en ko på banan nästa lopp

Konstruktörsmästerskapet är ju i praktiken klart (osäker på hur det ligger till teoretiskt men det känns mindre intressant?), förarmästerskapet måste Hamilton fortfarande göra jobbet men det känns ju att han haft övertaget fartmässigt, så det förväntade nu är ju att han tar hem det här.

Klart framsteg iaf att ha haft två lag som gör upp om det i år. Kan ju dock bli vadsomhelst nästa säsong ur det avseendet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Max fick beskedet att ge tillbaka första platsen till Lewis på ett strategiskt sätt, varför ska han promt sakta ner vid en höghastighetskurva är min fråga? Det andra är att hur i helvete ska Hamilton tolka det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Max fick beskedet att ge tillbaka första platsen till Lewis på ett strategiskt sätt, varför ska han promt sakta ner vid en höghastighetskurva är min fråga? Det andra är att hur i helvete ska Hamilton tolka det där?

Det ligger inte på förarna, givetvis ska informationen ges så att båda kan förhålla sig till det, så stewardsen får ta på sig detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Max fick beskedet att ge tillbaka första platsen till Lewis på ett strategiskt sätt, varför ska han promt sakta ner vid en höghastighetskurva är min fråga? Det andra är att hur i helvete ska Hamilton tolka det där?

Hur kan man skylla på Max? Han ville ge tillbaka positionen snabbt efter beskedet för att kunna ta tillbaka platsen så snabbt som möjligt. Att det även samtidigt var en bra plats att kunna ta tillbaka positionen är ju en tillfällighet.
Att Hamilton inte kör bredvid och om (där fanns plats) är ju problemet. Ja jag förstår att han inte fick beskedet lika snabbt som Verstappen men det var 10 varv kvar, självklart ska max ge platsen tillbaka DIREKT när han får beskedet. Detta är Mercedes problem att de inte meddelade Hamilton men också Hamiltons, han såg att Max saktade ner och borde saktat ner mer eller tagit annan linje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Hur kan man skylla på Max? Han ville ge tillbaka positionen snabbt efter beskedet för att kunna ta tillbaka platsen så snabbt som möjligt. Att det även samtidigt var en bra plats att kunna ta tillbaka positionen är ju en tillfällighet.
Att Hamilton inte kör bredvid och om (där fanns plats) är ju problemet. Ja jag förstår att han inte fick beskedet lika snabbt som Verstappen men det var 10 varv kvar, självklart ska max ge platsen tillbaka DIREKT när han får beskedet. Detta är Mercedes problem att de inte meddelade Hamilton men också Hamiltons, han såg att Max saktade ner och borde saktat ner mer eller tagit annan linje.

Jag tänker lägga en gnutta skuld på Max, oavsett hur man vill lägga upp det för att återta en plats så minns jag inte riktigt vad Felippe Massa sa men ska man ge tillbaka(?) en plats så ska man också köra mera åt ett eller ett annat håll och inte stanna kvar "mitt" i banan och bromsa ner från 8-3 växeln när han vet om att Hamilton är i fyll kareta bakom honom.. Max vill ha mer clean racing och det ska vara mer fair då tycker jag att han borde vara mer fair och köra undan för att visa att han ger föraren bakom honom platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Hur kan man skylla på Max? Han ville ge tillbaka positionen snabbt efter beskedet för att kunna ta tillbaka platsen så snabbt som möjligt. Att det även samtidigt var en bra plats att kunna ta tillbaka positionen är ju en tillfällighet.
Att Hamilton inte kör bredvid och om (där fanns plats) är ju problemet. Ja jag förstår att han inte fick beskedet lika snabbt som Verstappen men det var 10 varv kvar, självklart ska max ge platsen tillbaka DIREKT när han får beskedet. Detta är Mercedes problem att de inte meddelade Hamilton men också Hamiltons, han såg att Max saktade ner och borde saktat ner mer eller tagit annan linje.

Situationen är sjukt konstig. Max fattar ett väldigt dumt/farligt beslut att slå av längs denna "raka" samt att mer eller mindre ligga kvar i racing-line, samtidigt som Hamilton ligger i slipstream mindre än 0,7 sekunder bakom.

Jag menar, du hävdar att Verstappen ska ge platsen tillbaka "DIREKT", vilket givetvis inte stämmer så bokstavligt som du antyder. Han ska givetvis inte vänta 4 varv med att göra det, men det måste ju ske på ett lämpligt ställe och det måste vara tydligt. Man kan ju exempelvis inte tvärnita inför en tight kurva om den andra bilen redan ligger i din växellåda, etc. Jag kan tycka att stället och sättet Verstappen valde (givet situationen) var väldigt olämpligt och framförallt var det väldigt otydligt.

Med det sagt så tycker jag ändå att det var underligt att Hamilton inte kunde gå ut till vänster och passera, men han måste helt ha missuppfattat situationen, för Hamilton har absolut noll och ingenting att vinna på köra in i Verstappen bakifrån. Tvärtom så skulle det med största sannolikhet bara gynna Verstappen som redan låg före i VM.

Sedan gällande hur saker och ting kommunicerades är för tidigt för någon utan insikt i FIA eller Mercedes att uttala sig om. Om FIA först meddelade Red Bull, som direkt meddelade Verstappen, så kan ju Verstappen ha "agerat" innan/samtidigt som Mercedes själva blev meddelade. Om Mercedes däremot fick gott om tid på sig så är det givetvis en rejäl tavla av om de inte lyckades föra vidare meddelandet till sin förare i tid. För om Hamilton hade vetat om vad som komma skulle så hade med absolut största sannolikhet situationen utspelat sig på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på denna säsong som är så klantigt är alla dessa försvara genom att trycka ut.

Lewis får inte penelty i sitt försvar mot max där max går över curben och kommer tillbaka (men max fick ge tillbaka position). Max får för varv 30 något. Max får inget för brasilien men han får straff när han blir avtryckt på monza av lewis. Lewis får 5s (eller 10?) på silverstone för kollisionen, även om de inte träffat mid corner så gick han över på exit och hade tryckt av max där. Max var tvungen att lämna tillbaka position när han blev uttryckt på första racet men kom om. Raikonen fick behålla sin position på COTA vid omkörningen utanför banan men Alsonso fick inte.
Max har inte fått penelty vid flertalet gånger tidigare på säsongen vid försvar, men då främst varv 1... och där skulle de vara mer snälla.

Olika typer av kurvor och situationer men lika många olika beslut. Hur ska man veta vad som är okej? När det är okej att trycka ut någon...och när det inte är det.
Det leder till mer tjatter och klagomål på radion och blir bara dålig stämning och pajkastning i race och i kommentarer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Att Max fick ett 10-sekunders straff för att ha orsakat en kollision med Hamilton är bortom mitt förstånd. Kan inte se hur Red Bull kan vinna detta när FIA beslutar till Mercedes och Hamiltons fördel till höger och vänster. Tappade det sista lilla hopp jag hade om sporten idag, ingen som helst konsekvent linje i dömandet.

Permalänk
Medlem

Verstappen har tydligen fått ytterligare 10 sekunder i straff för att vara "övervägande" ansvarig för kollisionen genom att plötsligt bromsa kraftigt.
https://us.motorsport.com/f1/news/full-fia-stewards-verdict-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Att Max fick ett 10-sekunders straff för att ha orsakat en kollision med Hamilton är bortom mitt förstånd. Kan inte se hur Red Bull kan vinna detta när FIA beslutar till Mercedes och Hamiltons fördel till höger och vänster. Tappade det sista lilla hopp jag hade om sporten idag, ingen som helst konsekvent linje i dömandet.

Har du läst domslutet?
Efter att ha granskat telemetrin konstaterades att Verstappen bromsade 2,4G när Hamilton var några fåtal meter bakom.

Denna video tycker jag visar ganska tydligt att Hamilton försöker line:a upp Verstappen för att vara extremt nära genom sista kurvan och ha DRS på rakan. Hamilton börjar till och med bromsa lite innan Verstappen, för att han vet att han inte vill köra förbi honom innan DRS. Men sedan börjar Verstappen bromsa...
https://www.youtube.com/watch?v=fP2XhiwezYs&ab_channel=ICanPl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det jag stör mig mest på denna säsong som är så klantigt är alla dessa försvara genom att trycka ut.

Lewis får inte penelty i sitt försvar mot max där max går över curben och kommer tillbaka (men max fick ge tillbaka position). Max får för varv 30 något. Max får inget för brasilien men han får straff när han blir avtryckt på monza av lewis. Lewis får 5s (eller 10?) på silverstone för kollisionen, även om de inte träffat mid corner så gick han över på exit och hade tryckt av max där. Max var tvungen att lämna tillbaka position när han blev uttryckt på första racet men kom om. Raikonen fick behålla sin position på COTA vid omkörningen utanför banan men Alsonso fick inte.
Max har inte fått penelty vid flertalet gånger tidigare på säsongen vid försvar, men då främst varv 1... och där skulle de vara mer snälla.

Olika typer av kurvor och situationer men lika många olika beslut. Hur ska man veta vad som är okej? När det är okej att trycka ut någon...och när det inte är det.
Det leder till mer tjatter och klagomål på radion och blir bara dålig stämning och pajkastning i race och i kommentarer.

Japp, stewards är så ojämna i år att det är skandal.
2 nära nog identiska förlopp och olika bilar får straff O.o
Oavsett vem som tar hem titeln så blir det här en säsong man hellst glömmer.......