Köpråd 8 000-10 000kr för burk

Permalänk
Medlem

Köpråd 8 000-10 000kr för burk

Dags att investa i dataprylar igen!

Nu har jag surfat runt på Sweclockers i ett par timmar och läst både om det ena och om det andra gällande processor och grafikkort. Något jag just upptäckte var att Intel släpper 3 nya processorer i sin serie C2D och även att det skulle bli prisändringar den 22 Juli. Så nu har jag bestämt mig för att köpa Intels E6850 istället för E6600, eftersom priset kommer vara ganska snarlikt E6600:ans och prestandan verkar ha ökat en del.

Då undrar jag: vilket grafikkort ska man köra på om man tänkt lägga ut cirka 8000-9000 på en ny dator?
Jag har alltid haft problem med att bestämma mig för vilket grafikkort som man ska köpa och vilket som är klockvänligast och mest prisvärt.

Tips på moderkort som kan tro fungera bra med E6850:an uppskattas otroligt, och även kylning till processor om man vill spela de nyaste spelen på hög grafik?

Funderade även på om minnesfrekvensen gör så hemskt mycket? Ska man köpa 677, 800 eller 1066 mhz:are eller är kapaciteten mer avgörande?

Till sist så kan jag säga att datorn ska vara gamervänlig, huvudsakligen, och ska fungera att jobba i flera program samtidigt.

Tack på förhand.
//Christopher.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz