Permalänk
Medlem

ok Subrosa , men vilken under "M.I.T." är det jag ska ändra? altså namnet på grejen under "M.I.T." som man ska ändra till 2.0 ? tycker att jag testa allt ?
mvh Daniel

Visa signatur

frekka e here

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freks
ok Subrosa , men vilken under "M.I.T." är det jag ska ändra? altså namnet på grejen under "M.I.T." som man ska ändra till 2.0 ? tycker att jag testa allt ?
mvh Daniel

Så du vet alltså inte VAD du skall ändra på?
Har du läst noobguiden..Vet du hur man klockar?

Det kallas för SPD, det du skall ändra på.
OM Du nu skall ändra dina Dividers....

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Konstigt
Jag har lyckas upp till 2,8mhz (FSB 400) med min E6320. Men jag kan inte öppna dem avancerad inställning med ctrl-f1 i biosen. Jag har bios version F5g.

Efter installation av en ny proll och P35 DS4 moderkort är lost planet väldigt seg och STALKER crasha, men GRAW2 fungera perfekt. Alla spel fungerade utmarkt på mina gamla P5B och E6400.

Borde jag installera om spelarna?

Edit

Speedfan har några "issues" oxå. Jag har två 120 nexus fläkt kopplad till in sysfan kontakt den andra kontakt har jag en 92mmZalman fläkt som kyler GPU heatsink och en Arctic cooler freezer 7 pro på prollen.

Både zalman fläkten och proll fläkten (AC7) går att styra och kontrollera men dem två Nexus fläkt kör på max hela tiden. Det gå inte att styra via Speedfan.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

ok, tack Subrosa. nja läste lite i den där guiden förut. Jag kommer väl att få cleara CMOS 100 gånger till innan jag får till någonting fint av det här

Men det är ju lite kul iaf

Visa signatur

frekka e here

Permalänk
Medlem

Var hittar jag minnes-dividern på detta moderkortet? Är det den som står på 2.0 automatiskt? Dvs 1:1 ratio då? För den kan jag bara höja till 2.5,3.0,3.5 etc, vilket betyder att minnena kör i högre frekvens än normalt. Kan jag inte köra minnen i lägre frekvens, tex att jag kör med en FSB på 450, men kör minnena i typ 5/4 eller ngt, så att dom inte körs i 900? Kanske dåligt förklarat men jag hoppas att ni förstår.

Btw, jag har bios F4, om det gör ngn skillnad?

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]

Permalänk
Medlem

När ni skriver vilka spänningar ni kör med är dom avlästa i biosen eller i program (tex speedfan)? Vilken visar egentligen korrekt?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Någon som kör en HR-03 kylare (med fläkt) på moderkortet?

Man får inte plats med ett pci-ljudkort då va? =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikeplektrum
Någon som kör en HR-03 kylare (med fläkt) på moderkortet?

Man får inte plats med ett pci-ljudkort då va? =(

kolla
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ingen som vet svaret på min fråga längre upp?

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puckoo
Ingen som vet svaret på min fråga längre upp?

1:1 är det lägsta du kan ha.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Konstigt
Jag har lyckas upp till 2,8mhz (FSB 400) med min E6320. Men jag kan inte öppna dem avancerad inställning med ctrl-f1 i biosen. Jag har bios version F5g.

Efter installation av en ny proll och P35 DS4 moderkort är lost planet väldigt seg och STALKER crasha, men GRAW2 fungera perfekt. Alla spel fungerade utmarkt på mina gamla P5B och E6400.

Borde jag installera om spelarna?

Edit

Speedfan har några "issues" oxå. Jag har två 120 nexus fläkt kopplad till in sysfan kontakt den andra kontakt har jag en 92mmZalman fläkt som kyler GPU heatsink och en Arctic cooler freezer 7 pro på prollen.

Både zalman fläkten och proll fläkten (AC7) går att styra och kontrollera men dem två Nexus fläkt kör på max hela tiden. Det gå inte att styra via Speedfan.

Ominstallerad grafikkorts drivers och spel funkar fint fint. Kom in till avancerad inställning i BIOSEN men fort. når inte högre en 2,8ghz.

HELP

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
När ni skriver vilka spänningar ni kör med är dom avlästa i biosen eller i program (tex speedfan)? Vilken visar egentligen korrekt?

Om du menar vcore så är det speedfan etc. som stämmer. Vdroop gör nämligen att spänningen minskar under load av någon dum anledning.

Någon som hittat rev 1.2 eller 2.0 av detta moderkort än?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hej hej, jag har ett p35-ds4 och skulle villa fråga en grej.
När jag ställer "System memory multiplier (SPD)" till 2.0 så ska minnena
köra 1:1 vad jag har förståt?
Om det nu är så som jag säger så undrar jag varför jag inte kan bota med
SPD inställt på 2.0? jag kör allt i biosen på default inställningarna och det vill
inte funka iaf.
Det enda som händer är att den börjar boota sen startar den om, börjar boota
sen startar den om. Flera gånger. Skulle vara urtrevligt om någon hade en aning
om vad det kan va för fel.

mvh daniel

Visa signatur

frekka e here

Permalänk

Jag har precis köpt en dator med detta moderkort i.

Två frågor som jag inte riktigt hittat här (jag kan ha missat något då jag skummat igenom texten och inte läst allt).

Första frågan, på gigabytes hemsida hittar jag inte Revision 1.0, utan bara 1.1 och 2.0. Vart kan jag hitta revision 1.0? (drivrutiner är jag ute efter).

Sen andra frågan, mitt ljud funkar inte riktigt som det ska, jag fick utgången fram att funka, men inte bak. Jag såg att fler haft problem med detta.
Dessutom fick jag igår två blåskärmar med minnesdump och sen starta datorn om. Kan det ha att göra med ljudet och drivrutinerna? (jag kör vista).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
1:1 är det lägsta du kan ha.

Men det betyder att jag aldrig kommer kunna gå speciellt högt över 400FSB då? Eftersom jag har OCZ Gold PC6400 minnen, som är specade för 800mhz?

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]

Permalänk
Medlem

Sorry men jag är en riktigt dumbo här
Jag kan inte klocka med den här kort alls!!
Jag föstå inte gigabytes bios system jag är så van med ASUS!!

Fick den upp ti 2,8 (FSB400) med en ny E6320, efter en försök för en högre FSB så ställa ner allt till original klocks!! (1,8mhz)

Det går inte att spara en lyckad OC profil som en Asus kort!!!!

Går det överklocka med den här kort? Kan nån visa med en bra källa om hur man klocka den här kort. Jag börja ångra den här inköp!!!!!!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Går visst och spara oc profil, F11 och F12 om jag inte minns fel. Har du läst manualen riktigt?
Höjt volten nåt? Ställ om minnesdividern lt höj volten till minnena iom att du kör minnena i 800 mhz vid 2.8. Fsb 400 = 800

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Går visst och spara oc profil, F11 och F12 om jag inte minns fel. Har du läst manualen riktigt?
Höjt volten nåt? Ställ om minnesdividern lt höj volten till minnena iom att du kör minnena i 800 mhz vid 2.8. Fsb 400 = 800

Jag har en fråga på det här.

Jag har 800 mhz minnen, men min burk är inte trimmat på nåt sätt. Jag har gigabytes p35-ds4, e6750 processor, 8800 gtx grafikkort och 2 gb minne.

Måste jag höja volten på minnena ändå? Jag har vid två tillfällen fått en blåskärm och minnesdump för att sen starta om datorn.

Permalänk
Medlem

Vad har du för minnen?

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielOnline
Jag har precis köpt en dator med detta moderkort i.

Två frågor som jag inte riktigt hittat här (jag kan ha missat något då jag skummat igenom texten och inte läst allt).

Första frågan, på gigabytes hemsida hittar jag inte Revision 1.0, utan bara 1.1 och 2.0. Vart kan jag hitta revision 1.0? (drivrutiner är jag ute efter).

Sen andra frågan, mitt ljud funkar inte riktigt som det ska, jag fick utgången fram att funka, men inte bak. Jag såg att fler haft problem med detta.
Dessutom fick jag igår två blåskärmar med minnesdump och sen starta datorn om. Kan det ha att göra med ljudet och drivrutinerna? (jag kör vista).

Har haft samma problem, men idag så sökte jag på Gigabytes hemsida igen, och nu verkar det finnas uppdateringar för P35 DS4 rev 1.0.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Permalänk
Medlem

Hmm, nu blev jag förvirrad. Alltid trott att DQ6 hade 2 extra SATA-portar men nu när jag kollar på Gigabytes sida igen står det 8 portar på båda. Hur är det egentligen?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Vad har du för minnen?

Geil Ultra 2048 MB, 800MHz, DDR2, 2x1GB kit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jowi
Har haft samma problem, men idag så sökte jag på Gigabytes hemsida igen, och nu verkar det finnas uppdateringar för P35 DS4 rev 1.0.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Jag såg det också igår, väldigt konstigt då jag mailat till dom och svarat att jag ska använda 1.1 drivrutinerna. Kan det vara samma drivrutiner till dom två olika revisionerna 1.0 och 1.1?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Hmm, nu blev jag förvirrad. Alltid trott att DQ6 hade 2 extra SATA-portar men nu när jag kollar på Gigabytes sida igen står det 8 portar på båda. Hur är det egentligen?

Dq6:an har 4 esata, Ds4:an har 2. Men dom har fortfarande lika många sataportar.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielOnline
Kan det vara samma drivrutiner till dom två olika revisionerna 1.0 och 1.1?

Ja, så brukar det i princip alltid vara för moderkort mellan olika revisioner. Speciellt i detta fall då de inte verkar ha ändrats märkbart hårdvarumässigt alls utom 2.0 som har lite andra portar på sin I/O-plåt. Hade de krävt olika drivrutiner hade de troligen varit så olika att de inte skulle heta samma sak. Undantaget är ju givetvis BIOS-versionerna som kan skilja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Dq6:an har 4 esata, Ds4:an har 2. Men dom har fortfarande lika många sataportar.

Hade fått för mig att detta moderkort inte satta eSATA-portar på sin I/O-plåt utan tillät en att leda ut två eller fler av kortets sata-portar ut till baksidan som eSATA. Detta är alltså inte fallet?

EDIT: Tänkte på nedanstående citat från recensionen här på swec.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson (Swec-recension)
En väldigt vanlig panel, vi kan dock inte undgå att se att det inte finns några esata-portar (extern sata). Gigabyte har dock valt att bifoga två konsoller som kan ge totalt fyra sådana anslutningar om man önskar. Detta känns som en fördelaktigare lösning då en fast lösning (på panelen) endast resulterar i en bortkastad sata-anslutning ifall kunden inte använder den.
.............................................................................

En del av de extra pengar man måste lägga för att köpa ett DQ6 resulterar i två extra sata-portar (sex får man genom sydbryggan), vilket totalt ger åtta portar.

Tolkade det som att DQ6 hade 2 extra sata-portar därför jämfört med DS4, men är ju egentligen ingen jämförelse dem emellan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Ja, så brukar det i princip alltid vara för moderkort mellan olika revisioner. Speciellt i detta fall då de inte verkar ha ändrats märkbart hårdvarumässigt alls utom 2.0 som har lite andra portar på sin I/O-plåt. Hade de krävt olika drivrutiner hade de troligen varit så olika att de inte skulle heta samma sak. Undantaget är ju givetvis BIOS-versionerna som kan skilja.

Men man blir ju ganska förvirrad. För några dagar sen fanns inte revision 1.0 på deras hemsida, och när jag frågade dom via mail så sa dom att ta revision 1.1, och då tar man ju även dom bios. Nu har dom fått upp revision 1.0 och skulle dom ha lurat mig så kan jag ju teoritiskt installerat fel bios. Nu gjorde jag aldrig det men tänk om? Ganska idiotiskt av dom. Bra iof att dom fått upp revision 1.0 även om det är samma så det inte blir så förvirrande för oss användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielOnline
Men man blir ju ganska förvirrad. För några dagar sen fanns inte revision 1.0 på deras hemsida, och när jag frågade dom via mail så sa dom att ta revision 1.1, och då tar man ju även dom bios. Nu har dom fått upp revision 1.0 och skulle dom ha lurat mig så kan jag ju teoritiskt installerat fel bios. Nu gjorde jag aldrig det men tänk om? Ganska idiotiskt av dom. Bra iof att dom fått upp revision 1.0 även om det är samma så det inte blir så förvirrande för oss användare.

I detta fall då korten är i princip exakt lika hårdvarumässigt är det inte otroligt att de kör samma BIOS också. Kan dock hålla med om att det säkert kan bli förvirrande för en del.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Och eftersom det här är en tråd om detta moderkort, är det någon mer än jag som har fel med deras audio driver till vista? Jag kan inte öppna den, det är en korrupt fil i slutet. Jag har mailat dom om detta men det kan ju vara kul att veta om det felet är bara hos mig eller hos flera?

Permalänk

Har tänkt att uppgradera mig till
E6750
Gigabyte P35 DS4
GeForce 8800 GTS 320 (XFX,MSI eller Asus)

Frågan är vad jag ska ha för minnen, kommer nog förmodligen inte att klocka dem, räcker det då med PC5300 minnen?
Har läst nu alla 20 sidor och sett att visa har problem, men det kanske är en liten frekvens mot förhållandet de som har detta moderkort.
Så är det ett bra val att köpa detta, eller ska jag satsa på något annat? Använder mest burken för spel, så vill ha något stabilt och lätt använt

Permalänk
Medlem

Skall du inte klocka nånting kan du ju ta 5300 minnen men skulle nog ändå rekommendera 6400 minnen.
Om du skall inhandla nu så är detta kort ett bra val, skall du vänta 1 eller 2 månader skall du satsa på x38 moderkorten.

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Skall du inte klocka nånting kan du ju ta 5300 minnen men skulle nog ändå rekommendera 6400 minnen.
Om du skall inhandla nu så är detta kort ett bra val, skall du vänta 1 eller 2 månader skall du satsa på x38 moderkorten.

Ok, vill ha mest prestanda i spel...några 6400 minnen som rekommenderas?
Vem är det som kommer släppa X38 korten samt vad kommer priset att ligga runt? Detta köp kommer nog inte ske förrän i oktober, då jag fortfarande bor i utlandet tills dess