Permalänk

den funkar på bägge hållen, jag har 1.0 å thermalright ultra 120 extreme.
monterade den på fel håll först så jag vet att den passar på båda
har dock för mig att den slog i mina ram-minnes flänsar...

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk
Hedersmedlem

DustinHome hade fått in moderkortet jag beställde och det är reserverat till mig. Alltså verkar bara vara 1 moderkort de tog in eftersom det är "ej i lager" på produktsidan.
Jag betalade ordern precis så i början på nästa vecka (beroende på om de hinner posta det idag eller inte) så får ni rapport om vilken revision det egentligen är.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Är det här kortet bra, och värt de 1600 kr de i så fall kommer kosta mig? Kommer klocka och mixtra med sånt. Eller ska jag satsa på ngt annat? Priset är i överkant, om det finns liknande fast billigare, tipsa gärna, annars lär det bli detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Okej, så kylningen är alltså lite sämmre. Går inte det att kompensera med tyå två fläktar som blåser in luft i chassit? Jag menar, jag kan väl lika gärna ta DS3 eftersom jag inte kommer pressa sakerna till gränsen?

Och i så fall, vilken DS3* ska jag ta? Det finns ju lixom 100 olika som typ "DS3R", "DS3P", "DSI3" och sånt.

Permalänk

Fick mitt DS4 på posten igår, och jag kan bara utbrista; vilket kort! Det verkar klocka ordentligt utan att bli för varmt, och jag köpte en e6750 till den. Min gamla konfiguration i sign kändes som ett tröskverk i jämförelse, utvecklingen har verkligen gått framåt

Edit: jag fick rev 1.1, från datorbutiken

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Hedersmedlem

REV 1.1 från dustin home

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
REV 1.1 från dustin home

Bra att veta. Har en kompis som också söker 2.0 nämligen. Verkar nästan som om rev. 2.0 inte finns hos svenska leverantörer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Bra att veta. Har en kompis som också söker 2.0 nämligen. Verkar nästan som om rev. 2.0 inte finns hos svenska leverantörer.

Vi väntar ju på att någon här skulle rapportera in om komplett.
Dustin home har ju inget i lager, de verkade ta hem ett när jag beställde. De har ju flera leverantörer så i slutändan vet man ju inte vem som levererar till dem, så det kan hända att någon får 2.0 (om det finns häromkring) men någon efter får 1.1.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Sitter på ett rev 1.0 och jag undrar vad skilldnaden egentligen är förrutom mindre kylning och fler USB-portar på dom nyare versionerna?

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

hej!

NU har ma nbyggt ihop sitt datorsystem med detta moderkort ...och hela datorn är helt död händer inget??- kan de ha o göra något med att jag har 4 minnes moduler .läste att det kunde bli lite problem då ?- men fläktarna borde väl iallafall starta?
sonata 2 medd dess agg + 4 6400 cros minnen+e6850 cpu.
*panikslagen*
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Sitter på ett rev 1.0 och jag undrar vad skilldnaden egentligen är förrutom mindre kylning och fler USB-portar på dom nyare versionerna?

typ nästan ingen?

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Dual 12V outputs: 12V2 for Motherboard and peripherals; 12V1 for processor (mitt nätagg)

sen på moderkortet finns det atx12v_2x men 4 "kontakter" på moderkortet är "skyddad" .är inte riktigt säker om jag ska ta bort skyddet o koppla in. har en kabel som passar till de 8 hållen som blir när man ta bort skyddet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zipzipzip
Dual 12V outputs: 12V2 for Motherboard and peripherals; 12V1 for processor (mitt nätagg)

sen på moderkortet finns det atx12v_2x men 4 "kontakter" på moderkortet är "skyddad" .är inte riktigt säker om jag ska ta bort skyddet o koppla in. har en kabel som passar till de 8 hållen som blir när man ta bort skyddet.

Ta bort skyddet, den svarta gummi/plast-biten och sätt in strömkabeln i alla 8 hål. Om det inte fungerar, kolla så att du satt in power led/switch-kablarna rätt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

tacktacktack!!!
det fungerade vart lite orolig där ett tag och fick hjärnstopp

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har problem med detta moderkort.

Processor: Core 2 Duo E6750
Minne: 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz
Grafikkort: Albatron Geforce 8800gts 320 mb
Nätagregat: Corsair HX 520W
Moderkort: Gigabyte P35-DS4 rev 1.0 (datorbutiken)

Jag har inte läst hela denna långa tråd ännu men jag har frågat om ett problem här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag tror att jag har en för gammal BIOS som inte stöder min processor, därför får jag ingen bildsignal till skärmen. Det blir ju ett moment 22. Ingen bild gör det ju rätt svårt att uppdatera BIOS, ingen uppdaterad BIOS = ingen bild.

Är det någon som känner igen det här problemet? Det verkar som om de flesta som har fått rev 1.0 trots allt har fått igång bilden på skärmen innan deras problem startade. Skall man behöva skicka tillbaka kortet och be om ett med högre revision bara för att man har en nyare CPU?

Jag har i alla fall installerat extreme 120 och den passar fint med 1.0 även om det var lite trångt att installera den. Den sitter helt rakt och stöter inte emot några andra komponenter heller.

När jag försöker att göra en diskett att flasha BIOS med så visar det sig att filerna från GIGABYTES hemsida inte får plats på en bootbar diskett. Lite märkligt tycker jag.

Är det någon som har flashat BIOS som kan säga om man måste göra många inställningar? Jag funderar alltså på om jag kan flasha BIOS utan att ha bild tillgänglig?

Jag är mycket tacksam för svar eftersom jag efter flera veckors felsökning inte har kommit längre än så här med mitt nya system.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk

kan meddela att jag har "samma" problem, får ingen bild till skärmen ,sitter på rev1.0. e6850 cpu.(men tycker att moderkorter borde vara fungera med dessa cpu ananrs borde ju massor ha klagat i tråden?)
Men har inte hunnit felsöka ännu då jag vart klar med datorbygget igår natt.
eller så kanske det har o göra med 4 stycken crosair moduler (sitter på samma) testa och ta bort 2 stycken o se om det fungerar då.

Edit .skriv gärna hur det går ...då jag också måste felsöka när jag kommer hem ikväll..men jag tror(hoppas) att det är något fel på minnena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av juv95hrn
Hej,

Jag har problem med detta moderkort.

Processor: Core 2 Duo E6750
Minne: 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz
Grafikkort: Albatron Geforce 8800gts 320 mb
Nätagregat: Corsair HX 520W
Moderkort: Gigabyte P35-DS4 rev 1.0 (datorbutiken)

Jag har inte läst hela denna långa tråd ännu men jag har frågat om ett problem här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag tror att jag har en för gammal BIOS som inte stöder min processor, därför får jag ingen bildsignal till skärmen. Det blir ju ett moment 22. Ingen bild gör det ju rätt svårt att uppdatera BIOS, ingen uppdaterad BIOS = ingen bild.

Är det någon som känner igen det här problemet? Det verkar som om de flesta som har fått rev 1.0 trots allt har fått igång bilden på skärmen innan deras problem startade. Skall man behöva skicka tillbaka kortet och be om ett med högre revision bara för att man har en nyare CPU?

Jag har i alla fall installerat extreme 120 och den passar fint med 1.0 även om det var lite trångt att installera den. Den sitter helt rakt och stöter inte emot några andra komponenter heller.

När jag försöker att göra en diskett att flasha BIOS med så visar det sig att filerna från GIGABYTES hemsida inte får plats på en bootbar diskett. Lite märkligt tycker jag.

Är det någon som har flashat BIOS som kan säga om man måste göra många inställningar? Jag funderar alltså på om jag kan flasha BIOS utan att ha bild tillgänglig?

Jag är mycket tacksam för svar eftersom jag efter flera veckors felsökning inte har kommit längre än så här med mitt nya system.

Du borde få bild även fast BIOS är gammal, felet brukar snarare bli att processorn inte identifieras korrekt. Sen är det bara att uppdatera BIOS.

Tror tyvärr att du måste felsöka med uteslutningsmetoden nu (testa varje komponent för sig i ett annat system). Iofs, en grej som är enkel att prova är ju att köra med bara en ramsticka (ifall nu någon av dessa skulle vara trasig). Funkar det inte, så testa flera olika av dina stickor, men bara en åt gången.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag monterade min nya dator i söndags och fick inte heller någon bild till skärmen. Det visade sig dock att jag inte kopplat in den extra strömsladden till mitt grafikkort (1950pro).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SevenFour
Jag monterade min nya dator i söndags och fick inte heller någon bild till skärmen. Det visade sig dock att jag inte kopplat in den extra strömsladden till mitt grafikkort (1950pro).

ska testa det också, me nvad jag fattar det som så ska pci.express klara av o driva ett 2600 turbo kort (vad jag har läst mig till) menemn inget går väl sönder av att man kopplar in en "extra strömsladd"?

Permalänk
Medlem

Hej och tack för feedback.

Som jag skrivit i den separata problemtråden här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

så har jag redan plockat isär datorn utanför chassit och kört med olika kombinationer av RAM-minnen utan framgång.

På gigabytes hemsida finns en lista över vilka processorer som vilka versioner av BIOS klarar av och de tidigare (vilket revision 1.0 borde ha) finns inte med.

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.a...

För att köra t ex E6750(G0,Core™ 2 Duo,65nm,2.66GHz,4MB) behver man minst veriosn F3 av BIOS och jag tvivlar på att revision 1.0 har detta även om jag inte kan bekräfta det då jag, som sagt, inte har någon bild.

Zipzipzip, du har nog samma problem som jag då även E6850(G0,Core™ 2 Duo,65nm,3GHz,4MB) kräver BIOS F3.

Ikväll skall jag testa med en annan processor (celeron socket 775) samt ett annat grafikkort (gammalt 6600GTS).

Jag håller med att det är märligt att inte fler har haft detta problemet. Det är också märkligt att man säljer en kombination som potentiellt medför ett så svårlösligt problem.

Datorbutikens egen support trodde att det var fel BIOS-version och tyckte att jag skulle uppdatera denna med en annan processor instoppad för att få bild.

Köpte detta system för att för första gången testa att trimma en dator lite grann men nu vore jag bara oändligt tacksam att få problemet löst.

Som sagt om någon kan tipsa om enklaste sättet att flasha om denna BIOS med, eller utan bild, vore jag tacksam.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk

skit också!

stämmer nog som du skriver....
ingen som kan skriva en liten "gudie" om vilka knappar man ska trycka på för och flasha bios?-om man kommer in i bios överhuvudtaget??? (får man sitta o trycka iblind och hoppas på det bästa)
från cd skiva eller från usb minne....usb minne verkar vara det enklaste sätter och flasha ifrån?

edit. men som milky way skriver "Du borde få bild även fast BIOS är gammal, felet brukar snarare bli att processorn inte identifieras korrekt. Sen är det bara att uppdatera BIOS."
hmmmm,klurigt, asch får bli och åka hem o rycka hur lite minne och testa sig fram.

Permalänk
Medlem

tjenare jag värkar ha lite probs med mitt ljudkort i mammakortet, min kära vänner på skype säger att dom inte hör mig så bra. jag har letat runt som en galning efter typ mic boost eller något volym reglage men jag kan inte hitta nått som hjälper för micen. är det abra jag som har detta problemet? och är det nån som vet någon bra lösning på det?

EDIT
NP jag fixade de ^^ hade glömt och starta bicboosten ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

nu har jag testat tagit hur minnen.satt in den "extra" ström kabelni moderkortet till graffikkortet.....mm.

inget funkar fortfarande en svart skärm. JIPPI!
fick moderkortet från komplett för 2 dagar sen...förstår inte varför inte andra har råkat råka ut för det här?! är väl en del som kör med detta kört o dess rev o de nya cpu som har beställt långt bak i tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av juv95hrn

På gigabytes hemsida finns en lista över vilka processorer som vilka versioner av BIOS klarar av och de tidigare (vilket revision 1.0 borde ha) finns inte med.

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.a...

För att köra t ex E6750(G0,Core™ 2 Duo,65nm,2.66GHz,4MB) behver man minst veriosn F3 av BIOS och jag tvivlar på att revision 1.0 har detta även om jag inte kan bekräfta det då jag, som sagt, inte har någon bild.

Enligt motsvarande lista för P35-DQ6 rev 1.0 (som jag har) så måste man ha BIOS F5 för E6750 G0. Själv har jag inte orkat uppgradera ännu, utan kör med BIOS F4, vilket var det som kortet kom med. Fungerar fint gör det också. Motsvarande borde gälla för DS4 tycker jag.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Yepp kör med ds4 1.0 och det bios som följde med kortet f4(e6850).

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att trycka in ett USB-minne med BIOS-uppgraderingsfilerna på, byta processor (det visade sig vara en sk. 775 CPU *utan* de två jacken i sidorna som jag lånat. Är det verkligen då en 775 CPU? Hursomhelst passade den inte i sockeln.) testat med ett annat grafikkort. Bytt mellan 4 och 8-pins strömsladd till processorn. Flyttat rynt alla RAM-minnen en gång till och fortfarande tyst som graven. Endast fläktar som snurrar.

Jag misstänker faktiskt att mobo är defekt med tanke på att andra har kört processorer som inte skulle fungera med revision 1.0 Bios (F4). Tack för att ni bekräftade att detta fungerade!

Imorgon returnerar jag mobo:t till Datorbutiken!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså ni med gamla BIOS-versioner.
När det inte fungerar som det gör för er så tror jag inte det bara är "ingen bild till skärmen" utan datorn startar inte egentligen. Så det går inte att i blindo flasha bios eftersom datorn inte kommit igång.
Jag har DS4 1.1 som sagts tidigare i tråden, fick F4 så min Q6600 G0 funka direkt. Du klagade på att filerna var större än vad som skulle få rum på en startdiskett. Tips: Lägga dem på ett USB-minne, koppla in, starta (när du har en processor som funkar), tryck END när POST-skärmen visas så kan du flasha ifrån det inbyggda programmet, det klarade av USB-minnen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

FireWire Trassel...

Jag får ingen hastighet över firewire med det här mobot.

Jag har till och med ett separat Firewire kort, det går lika uselt med det som det inbyggda.

I enhetshanteraren hittar jag tre IEEE1394 enheter, alla har up to date drivrutiner enligt Vista 64.

USB går fint, bra fart, men vill köra firewire, inte lika mycket overhead, och brukar vara snabbare än USB2.

Någon som upplevt det här och har en lösning? HIttar inga konflikter eller något.

Farten jag får via FW är en tjugondel av farten via USB2, så ska det inte vara.

Den externa driven står och "tickar", ljud med jämnt intervall när jag kör med Firewire.

Enheten går bra med firewire till en annan dator så driven är hel så vitt jag kan förstå.

Några goda råd?

Permalänk

juv95hrn
. inget fungerade för mig heller. förstås hade inte möjlighet och testa med ett annat grafikkort retunerar också imorgon kväll...men då till komplett ska vi se vilka som är snabbast?:)

Menmen lite segt är det iallfall:(

edit-tycker ni att jag ska skicka med grafikkortet också? då jag inte är 100 % säker på att den är felfri är ju det eller moderkortet eller ska jag ta en rövare och bara skicka moderkortet (räcker väl o skicka moderkortet eller ska allt med manualer sladdar som kom till?)aja får ringa till komplett imorgon.

edit2.tack alla som har svarat på frågor angående det här.