Permalänk
Medlem

jaa du blunden då har du missat va dom säger om min prolle me den steppingen (kika in på xtreme forum)

Svar: väntar på intels nya med bla 12 megs cash..thats why

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JofaKing
jaa du blunden då har du missat va dom säger om min prolle me den steppingen (kika in på xtreme forum)

Svar: väntar på intels nya med bla 12 megs cash..thats why

Måste jag uppenbarligen gjort, även fast jag läser en del och postar lite där. Varför inte en länk till vad du tänkte på? Jag kan bara gissa, inte läsa dina tankar.

Att du vill vänta på deras nya Quad är väl någotlunda förståeligt, men att du vill köpa en Extreme-processor känns väldigt omotiverat. Prisnivån på dem är ju rent ut sagt idiotisk. Man ska få väldigt mycket för ca 3,4 gånger priset. Visst, klockar den 300-400% så är det ju värt det kanske, men tvivlar att den gör det på någon normal kylning för 24/7-användning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite problem med drivrutinsinstallation och klockning.

Jag byggde en dator åt en vän med DS4 och intels E6750, som jag har klockat (m.h.a. Thermalright Ultra 120 Extreme) till strax under 3.5 Ghz (435 MHz FSB). Jag var dock lite lat och lät moderkortet ställa in spänningsnivåerna i bios självt (det finns ju en autofunktin för det).

När jag sedan provar att höja till 450 Mhz, dvs 3.6Ghz, fungerar oftast inte musen och tangentbordet vid uppstart av datorn. Tangentbordets statuslampor lyser, men den optiska musen är mörk. Systemet verkar ticka på fint i övrigt, fast ibland verkar det gå långsammare. Att sänka till 400 MHz löser problemet, men det sker oftare nu vid 435 Mhz än vad det brukade göra.

Kan detta vara relaterat till att enheten "SM-busstyrenhet" inte hittas i enhetshanteraren? Kan tänka mig att det är en styrbuss för USB-enheter som möss och tangentbord, men det förklarar inte varför högre klockning gör att de slutar fungera...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Går i tankarna på ny dator och bestämmt mig för en q6600 med G0 steppning samt Corsairs minnen på 800 mhz CL4.
Nu är den stora frågan för mig om hurvida jag ska välja P35 DS4 eller lillebror P35 DS3R, på pappret har dem nästan snarlika funktioner men DS3R har en något mindre kylning.

Jag vill nå minst 3.6 ghz (med thermalright 120 extreme) och undrar om det är värt 150-200 spänn extra för DS4an i mitt fall?

Jag skulle i alla fall gå på DS4:an. 150-200 kr är ju ingenting för något du förmodligen kommer kunna ha ett längre tag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jickel
Jag har stött på lite problem med drivrutinsinstallation och klockning.

Jag byggde en dator åt en vän med DS4 och intels E6750, som jag har klockat (m.h.a. Thermalright Ultra 120 Extreme) till strax under 3.5 Ghz (435 MHz FSB). Jag var dock lite lat och lät moderkortet ställa in spänningsnivåerna i bios självt (det finns ju en autofunktin för det).

När jag sedan provar att höja till 450 Mhz, dvs 3.6Ghz, fungerar oftast inte musen och tangentbordet vid uppstart av datorn. Tangentbordets statuslampor lyser, men den optiska musen är mörk. Systemet verkar ticka på fint i övrigt, fast ibland verkar det gå långsammare. Att sänka till 400 MHz löser problemet, men det sker oftare nu vid 435 Mhz än vad det brukade göra.

Kan detta vara relaterat till att enheten "SM-busstyrenhet" inte hittas i enhetshanteraren? Kan tänka mig att det är en styrbuss för USB-enheter som möss och tangentbord, men det förklarar inte varför högre klockning gör att de slutar fungera...

Tacksam för svar!

Med en så pass bra kylning så gör det ju knappt ett smack om du ökar cpu-volten några enheter? Varför inte testa och se om problemet fixar sig? Kör du orthos för att stabilitetstesta? Samt superpi och 3dmark...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Jag skulle i alla fall gå på DS4:an. 150-200 kr är ju ingenting för något du förmodligen kommer kunna ha ett längre tag.

Så har jag också tänkt tills vidare men det kanske är dumt när dem är nästintill identiska.. Någon som vet något mer?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Med en så pass bra kylning så gör det ju knappt ett smack om du ökar cpu-volten några enheter? Varför inte testa och se om problemet fixar sig? Kör du orthos för att stabilitetstesta? Samt superpi och 3dmark...

Moderkortet verkar sätta vcore till 1.44, iallafall enligt CPU-Z. Jag vet dock inte riktigt vad jag själv ska sätta alla de andra spänningsvärdena till, och det går heller inte, vad jag vet, att se vad moderkortet har gjort för val där. Får väl prova mig fram. Och ja, det är Orthos och 3DMark jag främst stabilitetstestar med.

Kan tilllägga att jag löste problemet med SM-busstyrenhet (laddade ner intels INF-update-program), men det avhjälpte inte mus- och tangentbordsproblemet.

Permalänk

Hej på er!

Jag tänkte utnyttja tråden till en enkel fråga. Jag har precis beställt ett P35 DS4 på komplett och jag undrar om jag kan använda min 4-pinnars kontakt från nätagget att koppla i moderkortet (där vid processorn), eller om jag behöver köpa en adapter för att få 8-pinnars. Om det går med 4-pinnars, vad förlorar jag i så fall?

Har sökt lite men inte hittat info, och man vill ju veta innan man sitter där och ska bygga

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friberghenrik
Hej på er!

Jag tänkte utnyttja tråden till en enkel fråga. Jag har precis beställt ett P35 DS4 på komplett och jag undrar om jag kan använda min 4-pinnars kontakt från nätagget att koppla i moderkortet (där vid processorn), eller om jag behöver köpa en adapter för att få 8-pinnars. Om det går med 4-pinnars, vad förlorar jag i så fall?

Har sökt lite men inte hittat info, och man vill ju veta innan man sitter där och ska bygga

Vet inte om det fungerar att bara köra 4. Skulle tro att du förlorar stabilitet åtminstone. Mer vet jag inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Någon som kör dubbla skärmar och tv-out tillsammans med detta kort?
Har haft 2st Gigabyte P965 DS4 och båda har dött i samband med att jag har använt dualview lr tv-out. Korrupt bios och den misslyckas med att loada backupen.
Komplett har nu gett mig valmöjligheten att välja ett nytt kort i samma prisklass som då jag köpte Gigabyte P965 DS4:an

Är riktigt sugen på P35 versionen men vill inte råka ut för samma sak igen.

Vad finns det annars för potenta kort med ungefär samma utbud av funktioner (många sata portar, lätt att överklocka, raid, integrerat ljud)?

Kanske inte rätt tråd att ta detta så ursäkta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedFr3ak
Någon som kör dubbla skärmar och tv-out tillsammans med detta kort?
Har haft 2st Gigabyte P965 DS4 och båda har dött i samband med att jag har använt dualview lr tv-out. Korrupt bios och den misslyckas med att loada backupen.
Komplett har nu gett mig valmöjligheten att välja ett nytt kort i samma prisklass som då jag köpte Gigabyte P965 DS4:an

Är riktigt sugen på P35 versionen men vill inte råka ut för samma sak igen.

Vad finns det annars för potenta kort med ungefär samma utbud av funktioner (många sata portar, lätt att överklocka, raid, integrerat ljud)?

Kanske inte rätt tråd att ta detta så ursäkta.

Det enda felet jag kan tänka mig är att du får några konstiga spänningar in via centralantennen (har du centralantenn?). Om det kan vara det så kanske du skulle satsa på att köpa en "galvanisk avskiljare" (är lite osäker på vad det kallas i handeln) och sätta den på antennsladden. Har själv tänkt på att köpa en sådan för säkerhets skull.

Iofs, så tycker jag denna hypotes är lite osannolik, men iaf bättre än att det beror på att du har två skärmar. Kan kanske vara bara otur också.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friberghenrik
Hej på er!

Jag tänkte utnyttja tråden till en enkel fråga. Jag har precis beställt ett P35 DS4 på komplett och jag undrar om jag kan använda min 4-pinnars kontakt från nätagget att koppla i moderkortet (där vid processorn), eller om jag behöver köpa en adapter för att få 8-pinnars. Om det går med 4-pinnars, vad förlorar jag i så fall?

Har sökt lite men inte hittat info, och man vill ju veta innan man sitter där och ska bygga

Jag körs så ( 4-pinnar ) på dator #2, och det fungerar alldeles utmärkt. Klarade t.o.m att klocka upp den till 3.0Ghz på orginalkylningen

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Det enda felet jag kan tänka mig är att du får några konstiga spänningar in via centralantennen (har du centralantenn?). Om det kan vara det så kanske du skulle satsa på att köpa en "galvanisk avskiljare" (är lite osäker på vad det kallas i handeln) och sätta den på antennsladden. Har själv tänkt på att köpa en sådan för säkerhets skull.

Iofs, så tycker jag denna hypotes är lite osannolik, men iaf bättre än att det beror på att du har två skärmar. Kan kanske vara bara otur också.

En jävla otur måste det vara när det har hänt 2ggr.
Första gången det hände hade jag inte ens tv-outen inkopplad.
Denna gången hände det när jag bytte profil i nview från tv:en till min andra skärm. Kan inte köra alla tre samtidigt så jag får switcha profiler när jag ska glo på film alt. arbete med båda skärmarna.

Har inte ens antennkabeln inkopplad i tv:n lr datorn så nån avskiljare tror jag inte behövs.

Ska ner till komplett snart och har fortfarande inte bestämt mig vad jag ska ha för ett kort. Det blir ju ett P35 kort iaf.

Måste nästan vara grafikkortet som spökar men eftersom det funkar finfint i andra datorer så kommer de väl inte hitta några fel och så får man betala frakt å ersätta dem för felkollen och det har jag inte lust att göra för att få tillbaka samma kort. Sparar ändå pengar till ett nytt. Får väl ge fan i att använda flera skärmar så länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Jag körs så ( 4-pinnar ) på dator #2, och det fungerar alldeles utmärkt. Klarade t.o.m att klocka upp den till 3.0Ghz på orginalkylningen

Ok, jag undrade för att det brukar stå typ 4/8 pin combo bla bla i recensionerna, så jag tänkte att det borde ju fungera fastän man inte kan kräma på lika mycket Men men, har inte fått grejerna ännu. Ska testa med 4 sen och återkomma

Förresten, vad hände vid 3,0 GHz? Tog det stopp där eller?

Mvh Henrik

tack blunden för ditt svar också

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friberghenrik
Ok, jag undrade för att det brukar stå typ 4/8 pin combo bla bla i recensionerna, så jag tänkte att det borde ju fungera fastän man inte kan kräma på lika mycket Men men, har inte fått grejerna ännu. Ska testa med 4 sen och återkomma

Förresten, vad hände vid 3,0 GHz? Tog det stopp där eller?

Mvh Henrik

tack blunden för ditt svar också

Tempen..."försvann" uppåt 65-67 grader...Vilket inte var önskvärt

Så nu går den på 2.8Ghz, och kommer inte över 60 grader
Dessa gradantal jag anger, är ju då alltså de maxtoppar i Orthos efter några timmar.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om detta kort och minnen.

Jag använder ett par: Corsair XMS2 Xtreme 2048MB (2x1GB) DDR2 XMS2-6400 4-4-4-12.

Jag beställde ett par till, för att köra 2 gånger dual channel. Men fick "fel" minnen.
Det jag fick var ett par som är typ exakt samma fast dom kör på 5-5-5-12 istället...

Måste jag byta eller kan jag använda dessa tillsammans med mina tidigare?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur var det nu, var det någon som köpt från någon svensk nätbutik och fått revision 2.0 av moderkortet? Dvs det utan mega duper kylningen som 1.0 har och inte har några com- eller LPT-portar på baksidan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jowi
Jag har en fråga om detta kort och minnen.

Jag använder ett par: Corsair XMS2 Xtreme 2048MB (2x1GB) DDR2 XMS2-6400 4-4-4-12.

Jag beställde ett par till, för att köra 2 gånger dual channel. Men fick "fel" minnen.
Det jag fick var ett par som är typ exakt samma fast dom kör på 5-5-5-12 istället...

Måste jag byta eller kan jag använda dessa tillsammans med mina tidigare?

Du kan använda dem, men risken är att du får köra 5-5-5-12 i timings. Går ju alltid att ta de nya minnena separat först och kolla om de orkar med 4-4-4-12.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Du kan använda dem, men risken är att du får köra 5-5-5-12 i timings. Går ju alltid att ta de nya minnena separat först och kolla om de orkar med 4-4-4-12.

Hur ställer jag in det? Hittar det inte i bios, inte med ctrl+f1 heller.
Så 4-4-4-12 är bättre?
Kan moderkortet klocka det själv så det blir bra om jag bara sätter i minnena och kör på någon form av auto?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hur var det nu, var det någon som köpt från någon svensk nätbutik och fått revision 2.0 av moderkortet? Dvs det utan mega duper kylningen som 1.0 har och inte har några com- eller LPT-portar på baksidan?

Jag har köpt ett kort från datorbutiken men tyvärr fick jag 1.0 så där har dem troligen inte någon nyare revision. jag fick inte heller någon Q6600 med GO steppings. Men jag fick plats med min ultra-120 extream utan problem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBj
Jag har köpt ett kort från datorbutiken men tyvärr fick jag 1.0 så där har dem troligen inte någon nyare revision. jag fick inte heller någon Q6600 med GO steppings. Men jag fick plats med min ultra-120 extream utan problem...

Jag som aktivt sökte ett rev 1.0 pga. den feta kylningen fick givetvis ett revision 1.1. Verkar som om alla butiker inom någon veckas tid bara har rev 1.1. Skumt att skiftet gick så snabbt. Också konstigt att ingen säljer 2.0 än. Då hade man sluppit bracketen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gör ett test på dustinhome. De har inte kortet i lager dock. Känns osäkert, men produktinformationen gäller 2.0 (bilden och att den har 8 externa USB och 4 interna, inte tvärt om så på tidigare revisioner). Jag skickade även ett mail och frågade, får se om det blir svar på det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag gör ett test på dustinhome. De har inte kortet i lager dock. Känns osäkert, men produktinformationen gäller 2.0 (bilden och att den har 8 externa USB och 4 interna, inte tvärt om så på tidigare revisioner). Jag skickade även ett mail och frågade, får se om det blir svar på det.

Ja, dustin är en trevlig butik. Mina saker kom fram samma dag som de skickades, och då fanns inte ens grafikkortet i lager enligt hemsidan. Riktigt trevligt. Köpt där tidigare också givetvis.

Har den 8 externa? Trodde det var 4. Trodde moderkortet hade 8 totalt. Aja, bra att veta att det finns om man nu behöver mer portar.

Meddela vilken version det var när du får den.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Ja, dustin är en trevlig butik. Mina saker kom fram samma dag som de skickades, och då fanns inte ens grafikkortet i lager enligt hemsidan. Riktigt trevligt. Köpt där tidigare också givetvis.

Har den 8 externa? Trodde det var 4. Trodde moderkortet hade 8 totalt. Aja, bra att veta att det finns om man nu behöver mer portar.

Meddela vilken version det var när du får den.

Beror som sagt på revisionen hur många USB-portar det är. Men 12 totalt med headers jämt, men annan fördelning beroende på 1.x eller 2.0
Preliminär leveranstid står det 20/9 för moderkortet.
Dock har jag hållt på och beställt XD-minneskort förut, inget var i lager, fick typ samma beräknade tid, avbeställde och tog ett annat, typ samma sak då. Men plupps så hade det första kommit i lager så jag bytte till det igen, sen lite senare kom det andra minnet i lager. Så bara jag "touchade" dem så fick de hem dem rätt snabbt. Alltså låter jag beställningen ligga och se om DH får moderkortet i nästa vecka.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Beror som sagt på revisionen hur många USB-portar det är. Men 12 totalt med headers jämt, men annan fördelning beroende på 1.x eller 2.0
Preliminär leveranstid står det 20/9 för moderkortet.
Dock har jag hållt på och beställt XD-minneskort förut, inget var i lager, fick typ samma beräknade tid, avbeställde och tog ett annat, typ samma sak då. Men plupps så hade det första kommit i lager så jag bytte till det igen, sen lite senare kom det andra minnet i lager. Så bara jag "touchade" dem så fick de hem dem rätt snabbt. Alltså låter jag beställningen ligga och se om DH får moderkortet i nästa vecka.

Ja, är medveten om att antalet man får utan headers skiljer mellan revisionerna. På något sätt hade jag dock tydligen tappat bort mig i hur många som moderkortet har totalt (inklusive headers). Detta var alltså en glad nyhet. Alltid bättre att ha några headers kvar än att behöva köpa instickskort med portar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

En snabb fråga till er som har SD4 och vattenkylning:
Passar ett D-Tek FuZion block på detta moderkort?
Ser lite tight ut med den där koppar kylaren runt, så är det nån som vet?
(finns säkert svar i en gammal tråd men årkar inte söka igenom hela forumet )

Sedan så antar jag att det är alltid nyaste revisionerna som säljs just nu i butikerna (specielt datorbutiken där jag troligtvis kommer köpa det från)?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag gör ett test på dustinhome. De har inte kortet i lager dock. Känns osäkert, men produktinformationen gäller 2.0 (bilden och att den har 8 externa USB och 4 interna, inte tvärt om så på tidigare revisioner). Jag skickade även ett mail och frågade, får se om det blir svar på det.

Det står dock 1 serie och 1 parallellport vilket inte rev 2.0 har. Om man inte räknar att det finns på en pinne direkt på moderkortet.
Bilden är dock rev 2.0
Antal USB 2.0 portar 8 + 4 (interna). Tyder också på rev 2.0 om det med ( menas antalet som finns direkt på moderkortets baksida.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk
Medlem

Var ju så lagom roligt att sätta ihop allt och sedan få I/O-fel efter ett tag när man bootar från dvd-brännaren. Ingen som råkat ut för något liknande?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
[...]
Sedan så antar jag att det är alltid nyaste revisionerna som säljs just nu i butikerna (specielt datorbutiken där jag troligtvis kommer köpa det från)?

Nej det är inte senaste. Här i Sverige verkar det vara svårt att få tag i något annat än 1.x (1.0 oftast?)
Jag vet inte hur den där vattenkylningen ser ut, men om du hör någon säger om det passar eller inte så vill du veta vilken revision det är för efter 1.0 så tog de bort den jättestora kylningsanordningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zap73
Det står dock 1 serie och 1 parallellport vilket inte rev 2.0 har. Om man inte räknar att det finns på en pinne direkt på moderkortet.
Bilden är dock rev 2.0
Antal USB 2.0 portar 8 + 4 (interna). Tyder också på rev 2.0 om det med ( menas antalet som finns direkt på moderkortets baksida.

DH köper väl informationen av företag som skriver ihop det. Troligen har detta företag kopierat från gigabytes hemsida (eller samma text som där):
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...
Står under "back panel connectors" att det finns com och lpt, vilket är lögn enligt fotobevis. Jag gissar på att det skickar med en plåt som man får sätta i någon av platserna för instickskort (om man vill! ), men att de nämner det som att det finns bakpå.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej det är inte senaste. Här i Sverige verkar det vara svårt att få tag i något annat än 1.x (1.0 oftast?)
Jag vet inte hur den där vattenkylningen ser ut, men om du hör någon säger om det passar eller inte så vill du veta vilken revision det är för efter 1.0 så tog de bort den jättestora kylningsanordningen.

Någon förlust i kylning/klockning med den mindre kylaren rapporterats eller är det samma resultat?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Någon förlust i kylning/klockning med den mindre kylaren rapporterats eller är det samma resultat?

Har sökt någon information som det alls. Jag antar den nyare kan gå varmare men jag har resonerat att det får räcka. Dessutom läste jag något att översta PCI-E x1 platsen kunde skymmas av stora kylningen.

Jag har mailat gigabyte och frågat hur det är med PCI-E x1 platserna. Jag får intrycket av att de automatiskt helt deaktiveras om man trycker i ett x4 (eller större) kort i andra PCI-E x16 platsen. Vilket vore jäkligt synd. Såg ingen bios-inställning för det i manualen heller.
Jag räknar med ett n00b-svar från supporten, men jag ska uppdatera er på det.
Går redan och funderar på om man kan lägga på tjep på andra grafikkortet så det tror det sitter i en x1-plats. Borde teoretiskt gå, slipper man bryta sönder det i varje fall (resterande länkar på PCI-E kontakten alltså).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG