Permalänk
Medlem

Vattenkylning, fy fan vad mycket jobb!

Har under dagarna försökt sätta ihop mitt första vattenkylningssystem, jag kunde aldrig ens ha börjat föreställa mig att det skulle vara så här mycket jobb.

Just nu känns det som att jag bara vill skita i det och montera in luftkylningen igen, men det får ju inte hända.

Problemet jag har just nu är att jag inte kan få bort slangarna från blocken (har testkört systemet utanför lådan och ska nu stoppa in det), det är tamigfan helt jävla omöjligt. Någon som har några tips?

Det verkar som att slangen är för liten eller något trots att jag beställde block med 1/2" nipplar samt slang med 1/2" ID. Pumpens anslutningar har tex 15mm OD vilket inte ens nästan är 1/2", ni kan ju tänka er hur svårt det var att få på min slang som har 12mm ID....

Sen har jag även en t-korsning som ska vara 1/2"... fullkommligt omöjligt att få bort slangen ifrån den, tar man i hårdare så kommer ju skiten gå sönder. Likadant på radiatorn... Blocken har ju metalnipplar så där kan man ju ta i lite.. även om det även där är omöjligt.

Hur är det mer andra? tycker ni att det är enkelt att bygga vattenkylning?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

tssss ta i mer, mer böj och bänd. Annars får du väll värma den lite med en tändare ellr nått så den mjuknar och sen skära av den mjuka biten. Jag har inte stött på några större problem annat än min lat/dumhet med min vattenkylning, och då har jag använt några minst sagt alternativa delar till den. Men min nästa dator kommer vara luftkyld. Enklare och så stor prestandaskillnad är det inte.

Permalänk
Medlem

Blir det ingen stor prestandaskillnad kommer jag att bli så jävla förbannad att det inte finns ord. Ska man behöva köra kompressorkylning eller?

Men varför i hela helvetet stämmer inte specsen? står det 1/2" så ska det väll fan vara det också.

Jo det är mycket möjligt att det är min dumhet som sätter gränserna i byggandet...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Har du extra slang så gör det kanske inte så mycket om du får skära loss den, men det kan ju vara dumt om man får för lite slang över då :>

Det är skitbra att ha en meter extra slang fall man behöver mer

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Jo jag har väll en extra 1,5 meter typ...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Då tycker jag du har råd att skära loss dom så slipper du slita och riskera att ha sönder fästena om de känns klena.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

Har du köpt 1/2" som ska passa så ska de göra de också. Har själv 1/2" och ja tycker inte alls att slangen sitter åt hårt. Är de tygon-slang som du har, eller vanlig PVC ? Tygonslangen är ju bland annat smidigt på så sätt att den lätt ska glida av nippeln när man böjer slangen vid nippeln.
Ja har även ett par Y och T kors av just storlek 1/2" och visst sitter de som fan men man får dra fram och tillbaka.

Men om du nu upplever de trögt så får du helt enkelt ta i lite mer.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det är vanlig PVC, slangen sitter så hårt att det knappast skulle behövas några slangklämmor eller dylikt för att hålla tätt (nu tänker jag visserligen använda det ändå).

Felet ligger ju i att anslutningarna på tex pumpen inte är 1/2" utan 15mm.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det är vanlig PVC, slangen sitter så hårt att det knappast skulle behövas några slangklämmor eller dylikt för att hålla tätt (nu tänker jag visserligen använda det ändå).

Felet ligger ju i att anslutningarna på tex pumpen inte är 1/2" utan 15mm.

Håller med dig att slangarna på plast-nipplarna sitter som skam när man försöker få bort dom. Men varför testköra systemet utanför burken? Vet att det har med läckage att göra, men jag satte allt mitt på plats, skruvade åt slangklämmorna hårt och la papper runt alla skarvar. Därefter testkörde jag mitt system inne i burken. Montera allt på plats som det ska sitta nästa gång, så slipper du att böka in allt sen. Läcker det så får du ta det då..=) Ge inte upp och prestandaskillnad blir det absolut! om du ska överklocka vill säga....

Edit: om du har problem att få på slangen, värm och spotta lite på den så går den på smidigt...

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera tändare, men väl en hårtork. Lätt att det blir för varmt med tändare Annars bara lirka o dra, eller använd nästan kokande vatten. brukar funka för mig, även om det oftast brukar gå utan.

Permalänk
Medlem

Att vara rädd för läckage är väl dumt för vad jag har fattat så kan väl inte datorn pajja då det är destillerat vatten? Rätta mej gärna om jag har fel.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Att vara rädd för läckage är väl dumt för vad jag har fattat så kan väl inte datorn pajja då det är destillerat vatten? Rätta mej gärna om jag har fel.

destilerat vatten KAN leda ström. detta pågrund av att vissa vattenmolekyler avger en väte så att det blir oxoniumjoner ( H30+ ) och hydroxidjon (OH-). Det har alltså bildats lite joner. Det har visserligen väldigt svag ledningsförmåga, men det finns dock.

Elektronik skadas av vatten om det är ström på kompneneten, men du har ju inget mer än pumpen igång när du testkör systemet, så om det läcker får man väl vänta till vattnet torkat upp(med hjälp av en hårtork eller liknande) innan man kör igång burken.

Permalänk

Förser man bara nipplar och slang ordentligt med hose clamps eller vad man nu använder (dock inget måste för visa nipplar) så ska de inte uppstå läckage. Antingen gör man fel och slarvar och då får man ta konsekvenserna eller så gör man rätt från början.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

visst kan det sitta hårt som fan, har dock aldrig använt plastnipplas, så jag bara drog allt vad jag kunde, gärna inte rakt av utan lite vickande åt olika håll så ska det nog gå.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Och om man vill vara lite extra säker så går man ner på claes ohlsson och köper ett pack med gängtejp för 19kr och drar ett par varm runt nipplarna innan man drar över slangen och klämmer fast, det gör iaf jag... bättre att vara på säkra sidan än att ta onödiga risker

Jag har för övrigt större nipplar på radiatorn så jag vet hur jävligt det är att försöka få dit PVC-slangarna, annat mot tidigare då jag körde silikonslang... var bara att trä över och klämma fast med plastklämmor

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD