Permalänk
Medlem

q6600 och windows 2000

kommer detta att fungera ordentligt eller kommer den bara sprida allt jämt på alla 4 kärnorna?

window 2000 pro klarar ju bara 2 fysiska prossesorer så kommer jag då bara kunna prioritera program emellan 2 kärnor och inte använda alla 4 indeviduellt för olika program?

jag har googlat och sökt igenom sweclockers men ej kunnat få något svar

har nämligen beställt mig nya komponenter men vill ej överge mitt operativ och skaffa vista eller xp

MVH
Johan

Permalänk

Förstår inte varför man kör Windows 2000 ifall man har Quadcore då det enda valet som ger prestanda ökning som märks borde vara Vista.

Jag tror att det borde fungera.

Permalänk
Medlem

Win2000 pro klarar av 2 st fysiska socklar, så det kan vara 2 st quad cores om du så vill. Att begränsningen är 2 socklar kan vara för att du inte ska kunna köra Win2k pro som serverOS med 4 socklar.
Du får 4 grafer i task manager och kan styra en viss process till en enskild core om du så vill.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

kan meddela att jag endast fick 2 grafer, men jag är inte ledsen för det, kör på hårt ändå, även om nu bara 2 cores skulle utnyttjas så har jag inte lyckats maxa den ännu

Permalänk
Medlem

Om du inte vill överge win2k så varför inte sätta upp en dualboot, exempelvis win2k och XP, alternativt win2k och Vista?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Windows2000 skall hitta alla fyra kärnor och du skall kunna utnyttja quad utan problem med program som är quadthreadade. Det finns en bugg som kan gör att du ser två grafer men du har alla 4. Installera SiSoft Sandra och kör något syntettest, t.ex CPU aritmethic och se vad för resultat du får, det står även i infon hur många cores osv det är. Kolla även med CPU-Z.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

En nledning till att microsoft inte ville att folk skulle köra hyperthreading på windows 2000 var att operativet inte såg skillnad på det och två separata processorer och därmed "förbrukade" de två licenserna till en processor. Troligen vet windows 2000 ännu mindre vad flerkärniga processorer är och ser en q6600 som fyra separata och använder därmed bara två.