Antec NSK4000 - vilket dunderchassi

Permalänk

Antec NSK4000 - vilket dunderchassi

Köpte mig ett Antec NSK4000 från shg.biz!

Har sen tidigare ett Antec P150 som jag varit riktigt nöjd med, men med tanke på att NSK4000 bara kostar 370kr (utan agg.) hade jag inte så höga förväntningar.

Jag passade även på att köpa en prolle (3400+, sempron), moderkort, grafikkort, minne, hårddisk och DVD-brännare, alltså en komplett dator...

In med allt i lådan, hängde upp hårddisken med resårband i 5,25" dockan. ställde in tricool-fläkten på lägsta läget, in med en Scythe Mine på prollen (7v ist för 12v) och på med nätagget! (ett antec, ganska gammalt 350w)

Oj oj oj. Så tyst. Men ändå bra temps. Hårddisken ligger på 32c, prollen runt 35 och grafikkortet 55c (7600gs passive)

Permalänk
Hedersmedlem

På ett sätt tycks lådan vara bättre än P150 då hårddiskhållaren inte går hela vägen ner så längre grafikkort borde få plats lättare. Är finnishen på fronten lika bra?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag har det också, det funkar prima! Och det är ju inget minus att det är skitsnyggt!

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på Antecs billiga varianter och då blir det NSK 6000, kostar 500-600kr, bättre kylning (120mm bak och 2x 92mm i fronten) samt lite bättre siliconkuddar till hdds av samma typ som sitter i P180.
Sen kostar 6000 modellen ett par snäpp mer så den borde vara lite bättre och jag är jätte petig när det kommer till detaljer.

Permalänk
Medlem

Jag köpte NSK6500 i maj och kan bara varmt rekomendera den, fick med ett 430W nätagg som driver mitt system utan några som helst problem. Tror jag gav kring 800 kronor för chassiet inkl nätagg. Väldig nöjd med vad man får för pengarna

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Lånar tråden om de går.

om jag hänger upp 2 hdds i resårband i 5.25 platsena, + dvd därr, blir det för varm där då ??

(tänkte ha noctua 120mm och noctura 80mm i den + plus T U 120 extreme,
corsair 520w)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hero12
Lånar tråden om de går.

om jag hänger upp 2 hdds i resårband i 5.25 platsena, + dvd därr, blir det för varm där då ??

(tänkte ha noctua 120mm och noctura 80mm i den + plus T U 120 extreme,
corsair 520w)

Bara å testa, skulle inte tro det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hero12
Lånar tråden om de går.

om jag hänger upp 2 hdds i resårband i 5.25 platsena, + dvd därr, blir det för varm där då ??

(tänkte ha noctua 120mm och noctura 80mm i den + plus T U 120 extreme,
corsair 520w)

Det blir väldigt varmt, all varm luft stiger och stannar upp i toppen på chassit, sen blir det väldigt tajt med 2 hårddiskar i resår och 1 DVD, tänk på att det är bara 3 st 5.25 tums platser.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
På ett sätt tycks lådan vara bättre än P150 då hårddiskhållaren inte går hela vägen ner så längre grafikkort borde få plats lättare. Är finnishen på fronten lika bra?

Tror dock hårddiskhållaren går ner så långt att den är i vägen ändå...

Se tex bild ...
Grafikkortet måste nog sitta i nån av de fyra understa pci-platserna för att gå in under buren...

Gillar verkligen NSK4000 - liten, stilren, smidig, mycket prisvärd osv - men nackdelen med den verkar vara att den inte har aktiv HD-kylning, endast har 80mm fläkt i fronten, plus verkar allmänt lite restriktiv i fronten. Så skulle nog kanske oxå lägga extrapengarna på ett NSK6000 istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det blir väldigt varmt, all varm luft stiger och stannar upp i toppen på chassit, sen blir det väldigt tajt med 2 hårddiskar i resår och 1 DVD, tänk på att det är bara 3 st 5.25 tums platser.

Ok, tack för svar. dammit!!

Kan man ine sätta dem i 3.25 facken med breda tunna snören som vissa har, eller blir det för tajt ?? Då sitter dem ju på original platsen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hero12
Ok, tack för svar. dammit!!

Kan man ine sätta dem i 3.25 facken med breda tunna snören som vissa har, eller blir det för tajt ?? Då sitter dem ju på original platsen...

Det blir nog väldigt tajt, jag plockade bort mitt 3.5 tums fack och satte ditt en 120 mm fläkt istället för den 80mm, nu har jag väldigt bra luftflöde igenom chassit, men den varma luften stannar fortfarande längst upp i chassit. Finns lite bilder på hur jag har gjort i galleriet.
http://www.sweclockers.com/album/?id=2301

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hero12

Kan man ine sätta dem i 3.25 facken med breda tunna snören som vissa har, eller blir det för tajt ?? Då sitter dem ju på original platsen...

Blir nog som sagt för tajt, fast man kanske kan ställa dem på högkant istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mycket fint chassi måste jag säga! Byggde nyligen en dator till min mor i detta. Visserligen fanns det en del vassa kanter, men allt kan man inte få. Det roligaste var nästan när jag startade den för första gången. Trodde nämligen inte ens att den gick igång, så tyst. Gigabyte GA-MA78GM-S2H, X2 4850e och en WD-HDD.
Kul att se att Antec har kvalitetsprodukter även i denna prisklassen. Och fläktarna i tre hastigheter är ju underbara.